Jump to content
IGNORERAD

Hitta kvalificerat arbete i Sverige


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Att man oftast inte kan få ledigt ifrån fasta anställningar i Thailand stämmer, och det är ju ett stort steg att lämna ett välbetalt och bra jobb för att besöka Sverige, och jag tycker att du ska vara ärlig och säga att chansen är minimal att hon ska kunna få ett lika bra jobb här även om hon har både utbildning och kompetens, för Sverige är ett rasistiskt land som inte alls tar till vara utlänningars komptenser, detta vet nog alla i Sverige och det visas ju exempel på detta ofta i nyhetes programm och reportage och risken finns ju att hon kan bli besviken i hur "systemet" fungerar här.

Själv var jag mycket noga med att påpeka detta för min fru innan hon flyttade hit, och hon tvivlade på mig innan hon kom hit men numera vet hon hur det Svenska systemet fungerar och hon har mycket riktigt aldrig fått ett jobb som motsvarar hennes utbildning, och hon har lärt känna många ifrån olika länder som har upplevt det samma fast att dom har bra utbildningar och har haft bra jobb i sina hemländer.

I Sverige är det vardag att högutbildade personer med betyg som garanterar bra jobb i länder som USA och England och personer med f.d bra jobb som läkare, kärkrafts anställda, forskare, m.m förväntas ta jobb som städare, diskare, taxi chaufförer eller grösaksförsäljare på torget.

I övrigt får man väl säga grattis och lycka till.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magnus-Chumphae

    7

  • Surin P3

    6

  • Luttrad

    6

  • Thaikalle

    4

Mest aktiva i denna tråd

Klipp

I Sverige är det vardag att högutbildade personer med betyg som garanterar bra jobb i länder som USA och England och personer med f.d bra jobb som läkare, kärkrafts anställda, forskare, m.m förväntas ta jobb som städare, diskare, taxi chaufförer eller grösaksförsäljare på torget.

Klipp

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover.

Angående ditt påstående att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige.

Har du ett enda konkret exempel på att en utlänsk läkare med en av Svenska myndigheter godkänd läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska mot sin vilja tvingas att arbeta som någonting annat än läkare i Sverige?

"kärkrafts anställda" Jag antar att det fattas ett "n" och att du menar anställda inom kärnkraftsverken.

Sveriges kärnkraftsverk var åtminstone förr klassade som skyddsobjekt vilket innebär ett krav på Svenskt medborgarskap för de anställda. Dessutom får det inte uppstå några som helst språkproblem under arbetet. Vid en eventuell driftstörning, speciellt nattetid då alla är trötta och inte så alerta har kontrollrumspersonalen det tillräckligt besvärligt ändå, utan att dessutom få problem med kollegors bristande kunskaper i det svenska språket!

Är inte detta med att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige bara en PK-skröna som saknar all förankring i verkligheten?

Är inte detta bara en motsvarighet till skrönan om att utlänningar river upp parketten för att odla potatis?

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige är det vardag att högutbildade personer med betyg som garanterar bra jobb i länder som USA och England och personer med f.d bra jobb som läkare, kärkrafts anställda, forskare, m.m förväntas ta jobb som städare, diskare, taxi chaufförer eller grösaksförsäljare på torget.

I övrigt får man väl säga grattis och lycka till.

Mvh Isan Lover

Det där är en myt, forskare, kärnkraftstekniker(driftsingenjörer) och läkare med internationellt gångbara utbildningar och licenser tvingas knappast till de jobb du nämner.

Men det finns säkert de med "kalle anka" utbildningar, med mågna och fina certifikat som har nämnda jobb, men iofs så skulle jag ej känna mig säker om vi hade driftspersonal på tex kärnkraftverk med tveksamma utbildningar där ofta kurserna godkänts med hjälp av mutor vilket som bekant är vanligt i "3:e världen"

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej

Att man oftast inte kan få ledigt ifrån fasta anställningar i Thailand stämmer, och det är ju ett stort steg att lämna ett välbetalt och bra jobb för att besöka Sverige, och jag tycker att du ska vara ärlig och säga att chansen är minimal att hon ska kunna få ett lika bra jobb här även om hon har både utbildning och kompetens, för Sverige är ett rasistiskt land som inte alls tar till vara utlänningars komptenser, detta vet nog alla i Sverige och det visas ju exempel på detta ofta i nyhetes programm och reportage och risken finns ju att hon kan bli besviken i hur "systemet" fungerar här.

Själv var jag mycket noga med att påpeka detta för min fru innan hon flyttade hit, och hon tvivlade på mig innan hon kom hit men numera vet hon hur det Svenska systemet fungerar och hon har mycket riktigt aldrig fått ett jobb som motsvarar hennes utbildning, och hon har lärt känna många ifrån olika länder som har upplevt det samma fast att dom har bra utbildningar och har haft bra jobb i sina hemländer.

I Sverige är det vardag att högutbildade personer med betyg som garanterar bra jobb i länder som USA och England och personer med f.d bra jobb som läkare, kärkrafts anställda, forskare, m.m förväntas ta jobb som städare, diskare, taxi chaufförer eller grösaksförsäljare på torget.

I övrigt får man väl säga grattis och lycka till.

Mvh Isan Lover

Du har fel i det du säger klart många med utländska examina inom olika yrkesgrupper inte får jobb som motsvara deras utbildning. Det beror dock i de flesta fall på att utbildningen ej har samma innehåll som i Sverige, exempelvis så är en Iransk, Thailänds juristexamen nästan helt ointressant för arbetsgivare i Sverige. Det samma gäller för en Socionomexamen, stora delar av revisorsexamen mm.

De flesta utländska utbildningarna inom samhällsvetenskapliga områden samt de inom ekonomi som har anknytning till lagstiftning är mer eller mindre obrukbara i Sverige för de som har sådan utbildningar krävs först att de lär sig svenska så att de klarar universitets studier samt att de sedan kompletterar sin utländska examen med samtliga ämnen som är specifika för Sverige och det gäller allt som till någon del har anknytning till lagstiftning det betyder att oftast måste 3 / 4 av utbildningen göras om.

Skillnaden för läkare, ingenjörer och sjuksköterskor att där är oftast kompletteringsbehovet inte lika stort dock är språkbehovet lika stort du jämförde med England och USA tja de flesta med högre utbildningar har en god engelska att starta med det är en stor skillnad som vissa skribenter oftast väljer att bortse från.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan Lover.

Angående ditt påstående att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige.

Har du ett enda konkret exempel på att en utlänsk läkare med en av Svenska myndigheter godkänd läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska mot sin vilja tvingas att arbeta som någonting annat än läkare i Sverige?

"kärkrafts anställda" Jag antar att det fattas ett "n" och att du menar anställda inom kärnkraftsverken.

Sveriges kärnkraftsverk var åtminstone förr klassade som skyddsobjekt vilket innebär ett krav på Svenskt medborgarskap för de anställda. Dessutom får det inte uppstå några som helst språkproblem under arbetet. Vid en eventuell driftstörning, speciellt nattetid då alla är trötta och inte så alerta har kontrollrumspersonalen det tillräckligt besvärligt ändå, utan att dessutom få problem med kollegors bristande kunskaper i det svenska språket!

Är inte detta med att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige bara en PK-skröna som saknar all förankring i verkligheten?

Är inte detta bara en motsvarighet till skrönan om att utlänningar river upp parketten för att odla potatis?

mvh.

Luttrad.

Hej

Det brukar dyka upp såna fall med jämna mellanrum på Tv,s nyheter och vi hade väl en för någon vecka sedan, men som nu efter 15 år äntligen fick jobba i sitt yrke.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har fel i det du säger klart många med utländska examina inom olika yrkesgrupper inte får jobb som motsvara deras utbildning. Det beror dock i de flesta fall på att utbildningen ej har samma innehåll som i Sverige, exempelvis så är en Iransk, Thailänds juristexamen nästan helt ointressant för arbetsgivare i Sverige. Det samma gäller för en Socionomexamen, stora delar av revisorsexamen mm.

De flesta utländska utbildningarna inom samhällsvetenskapliga områden samt de inom ekonomi som har anknytning till lagstiftning är mer eller mindre obrukbara i Sverige för de som har sådan utbildningar krävs först att de lär sig svenska så att de klarar universitets studier samt att de sedan kompletterar sin utländska examen med samtliga ämnen som är specifika för Sverige och det gäller allt som till någon del har anknytning till lagstiftning det betyder att oftast måste 3 / 4 av utbildningen göras om.

Skillnaden för läkare, ingenjörer och sjuksköterskor att där är oftast kompletteringsbehovet inte lika stort dock är språkbehovet lika stort du jämförde med England och USA tja de flesta med högre utbildningar har en god engelska att starta med det är en stor skillnad som vissa skribenter oftast väljer att bortse från.

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej

Det ligger en del i det du säger, men jag klassar nog ändå Sverige som ett segregerat samhälle som inte ger alla samma chans, på SVT Play kan man se hur det ser ut för läkare av dom 181 läkare utanför EU som fick sin legittimation förra året var väntetiden mellan 1-24 år och genomsnittet var på 4 år, den man som visas i exemplet var läkare ifrån Kosovo och han fick gå på socialbidrag, plocka potatis och jordgubbar i Sverige, han klarade inte svenska provet och fick inte ens en praktikplats på tre år, i hans fall tog det hela 14 år innan han kunde börja jobba i sitt yrke i Sverige, och i programmet framkommer det att man inte ens vet hur många läkare det finns i Sverige som inte jobbar som läkare.

http://svtplay.se/v/2391063/rapport/lang_vantan_pa_lakarlegitimation

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej

Det ligger en del i det du säger, men jag klassar nog ändå Sverige som ett segregerat samhälle som inte ger alla samma chans, på SVT Play kan man se hur det ser ut för läkare av dom 181 läkare utanför EU som fick sin legittimation förra året var väntetiden mellan 1-24 år och genomsnittet var på 4 år, den man som visas i exemplet var läkare ifrån Kosovo och han fick gå på socialbidrag, plocka potatis och jordgubbar i Sverige, han klarade inte svenska provet och fick inte ens en praktikplats på tre år, i hans fall tog det hela 14 år innan han kunde börja jobba i sitt yrke i Sverige, och i programmet framkommer det att man inte ens vet hur många läkare det finns i Sverige som inte jobbar som läkare.

http://svtplay.se/v/2391063/rapport/lang_vantan_pa_lakarlegitimation

Mvh Isan Lover

Problemet är ju fortfarande att finns ej tillräckliga språkkunskaper kan de inte fungera i dessa yrken de måste kunna Svenska näst intill flytande, det är svårt nog att ställa en diagnos om du kan språket perfekt för det är ju inte kryssrutor att fylla i varje patients beskrivning av problemen kommer att variera utifrån den patientens bakgrund problem och språk hur ska en läkare kunna hantera det utan att kunna språket? Vi vet alla hur svårt det är att lära sig nyanserna i ett språk det tar lång tid för de flesta några kan inte lära sig det alls som vuxna. Klart att TV och de som bestämt sig för att Sverige är rasistiskt alltid kommer att föra fram fall som enligt dem visar på det de kommer då givetvis att bortse från vissa fakta. Jag säger inte att det inte finns problem men det är dags att vi är realister att arbeta i Sverige inom mera kvalificerade yrken som har med människor att göra kräver en bra svenska finns inte den så finns inte förutsättningarna.

Att lära sig flytande svenska på 4 år utan tidigare kunskaper i Svenska låter snabbt för mig, jag är orolig att de kommer att låta som en läkare jag och frun träffade vid ett tillfälle då hon var gravid det var en så bedrövlig Svenska så bara hälften av vad hon sa var förståligt som tur var fick vi träffa en annan läkare nästa gång. Frun frågade efteråt om läkaren talade Svenska eller vad hon talade för språk! Jag är orolig för att de som nu klarat språk testet på kortare tid än 4 år inte kan svenska så det räcker vems är felet om det blir felbehandlingar tillföljd av språket? Patienten som talat svenska eller? Jag vet att de vill ut och jobba i sina yrken så snart de kan och det är brist på läkare men det hjälper inte de måste kunna Svenska flytande för att kunna arbeta som läkare i Sverige

Mvh

Magnus-Chumphae

OOPS väldigt mycket från ämnet nu !

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det brukar dyka upp såna fall med jämna mellanrum på Tv,s nyheter och vi hade väl en för någon vecka sedan, men som nu efter 15 år äntligen fick jobba i sitt yrke.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover.

Ditt inlägg kan tolkas på två helt skilda sätt.

Menar du att han redan för 15 år sedan hade en av Sverige godkänd läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska, men ändå inte fick lov att arbeta som läkare i Sverige?

Eller menar du att han först efter 15 år i Sverige lyckats komplettera sin utländska läkarutbildning till motsvarande en svensk läkarexamen, och att avlägga ett godkänt prov i Svenska?

Vilket av dessa två alternativ menade du i ditt inlägg?

Om det tog 15 år för honom att få sin utlänska läkarexamen godkänd i Sverige berodde det antagligen på att den var väldigt undermålig, om den ens existerade och måste kompletteras, alternativt göras från början i sverige.

Dessutom måste han klara ett prov i Svenska. Om det tar 15 år för honom att lära sig svenska är det knappast Sveriges och svenskarnas fel, utan helt och hållet hans eget!

Jag tycker att du blandar ihop två skilda saker.

Ingen ifrågasätter att det finns personer i Sverige med någon typ av läkarexamen från länder utanför EU.

Men dessa personer får inte lov att arbeta som läkare i Sverige. Detta beror inte på påstodd diskriminering, utan på att deras medicinska kunskaper inte motsvarar en Svensk läkarexamen. Dessutom kan de inte tala Svenska! Utlänska examina motsvarar inte alltid Svensk standard. Antag att dessa personers medicinska kunskaper inte ens motsvarar en svensk sjuksköterskeexamen. Anser du då att de ändå skall kallas för läkare?

Anser du att ett Thailänskt körkort automaskt skall gälla även i Sverige?

Motsvarar den Thailändska körkortsutbildningen verkligen den Svenska?

Är det diskriminerande att Sverige inte per automatik godkänner Thailänska körkort i Sverige?

mvh.

Luttrad.

PS. Som någon annan skrev alldeles nyss. Detta är långt från trådämnet!

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan Lover.

Ditt inlägg kan tolkas på två helt skilda sätt.

Menar du att han redan för 15 år sedan hade en av Sverige godkänd läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska, men ändå inte fick lov att arbeta som läkare i Sverige?

Eller menar du att han först efter 15 år i Sverige lyckats komplettera sin utländska läkarutbildning till motsvarande en svensk läkarexamen, och att avlägga ett godkänt prov i Svenska?

Vilket av dessa två alternativ menade du i ditt inlägg?

Om det tog 15 år för honom att få sin utlänska läkarexamen godkänd i Sverige berodde det antagligen på att den var väldigt undermålig, om den ens existerade och måste kompletteras, alternativt göras från början i sverige.

Dessutom måste han klara ett prov i Svenska. Om det tar 15 år för honom att lära sig svenska är det knappast Sveriges och svenskarnas fel, utan helt och hållet hans eget!

Jag tycker att du blandar ihop två skilda saker.

Ingen ifrågasätter att det finns personer i Sverige med någon typ av läkarexamen från länder utanför EU.

Men dessa personer får inte lov att arbeta som läkare i Sverige. Detta beror inte på påstodd diskriminering, utan på att deras medicinska kunskaper inte motsvarar en Svensk läkarexamen. Dessutom kan de inte tala Svenska! Utlänska examina motsvarar inte alltid Svensk standard. Antag att dessa personers medicinska kunskaper inte ens motsvarar en svensk sjuksköterskeexamen. Anser du då att de ändå skall kallas för läkare?

Anser du att ett Thailänskt körkort automaskt skall gälla även i Sverige?

Motsvarar den Thailändska körkortsutbildningen verkligen den Svenska?

Är det diskriminerande att Sverige inte per automatik godkänner Thailänska körkort i Sverige?

mvh.

Luttrad.

PS. Som någon annan skrev alldeles nyss. Detta är långt från trådämnet!

Hej

I det aktuella fallet tog det 14 år att få börja jobba i sitt yrke i Sverige, och för att få arbeta måste man praktisera i Sverige vilket mannen nekades trots att han sökte praktikplatser i hela landet under tre år, och själv tycker jag att det borde vara rimligt att lära en läkare språket fortare än på 14 år om resurser tillsätts och praktikplatser ordnas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man kanske kan tvista lite hit och dit med just de exempel som IL skriver om så ger jag honom rätt i sak!

Det är mycket svårt för en invandrare/flykting att få jobb i Sverige, oavsett utbildning!

I grunden tycker jag att det Svenska folket är väldigt rasistiskt. Regeringen sitter i sitt rosenröda skimmer och drömmer om integrering osv. Samtidigt placeras flyktingarna i getton som Rosengård här i Malmö. Jag cyklar igenom där nästan dagligen och det är väldigt sällsynt att höra ett ord Svenska!

"I hela Rosengård har 38 procent av invånarna mellan 20-64 år ett arbete. I Rosengård får 21 % av invånarna socialbidrag." Källa

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Även om man kanske kan tvista lite hit och dit med just de exempel som IL skriver om så ger jag honom rätt i sak!

Det är mycket svårt för en invandrare/flykting att få jobb i Sverige, oavsett utbildning!

I grunden tycker jag att det Svenska folket är väldigt rasistiskt. Regeringen sitter i sitt rosenröda skimmer och drömmer om integrering osv. Samtidigt placeras flyktingarna i getton som Rosengård här i Malmö. Jag cyklar igenom där nästan dagligen och det är väldigt sällsynt att höra ett ord Svenska!

"I hela Rosengård har 38 procent av invånarna mellan 20-64 år ett arbete. I Rosengård får 21 % av invånarna socialbidrag." Källa

/ Joe

Tror inte att vi är mer rasistiska i Sverige än i övriga länder. Rasismen bland minoritetsgrupperna är nog större än den svenska rasismen.

Att bosnier och kroater inte direkt tycker om varandra kan väl förklaras med bakgrunden som dom har, men det är fortfarande rasism.

Judar och muslimer gillar inte heller varandra så speciellt mycket.

Att vi "placerar" folk i vissa områden vill jag nog säga att det både är sant och falskt.

De flesta hade nog placerat sig själv med sina egna landsmän och klarat av att segregera sig själv utan våran hjälp.

Det är väl på det sättet "china towns" och "little italy" uppstår.

Att sedan vi svenskar passiviserar invandrare har vi oss själv att skylla.

Att vi har landsyta att ta emot flyktingar och invandrare råder det inget tvivel om. Att vi har kapacitet att ta in dom råder inga tvivel om, heller.

Men vi har inte kapacitet att "ta hand om" och integrera dom i samhället om det blir en massinvandring.

Vem förlorar på det?

Jo, både Svenskar och invandrare. Invandrare med kapacitet får aldrig möjlighet att visa vad dom går för och skatte pengar som skulle kunna användas effektivare och bättre går till spillo.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när Sverige ser ut som det gör (och många andra länder också) så skulle man kunna lätta på språkkravet för till exempel läkare.

Det finns ett behov ur patientens perspektiv som skulle vara guld värt och man under vissa omständigheter tar bort språkkravet och istället inriktar sig på den svenska mininivån som krävs för att kunna bli kvalificerad läkare.

En patient skulle kunna få prata med en läkare på sitt modersmål och Sverige skulle få både nöjdare patienter och flera läkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Sen en grej om det där med utländska läkare som kommer hit. Jag har blivit drabbad av detta och det kunde ha gått illa. För några år sedan var jag tvungen att kontakta läkare för att jag fått en svetsloppa som åkte in i örat. Först sved det ju givetvis till som fasen,men sen senare på natten så började det värka ganska bra i örat oxå. Men som den envisa finne man är tog det ju några dagar till innan jag gick till sjukan.

Hursomhelst så var läkaren som jag fick träffa en kvinna från om jag inte minns helt fel nått av dom gamla östblocket,och hennes svenska är verkligen inte bra. Jag förklarar för henne vad som hänt och hon börjar undersöka örat. Jag förklarar igen att jag fått en svetsloppa in där och nu gör det ont.

-inte loppa,öroninflammation säger hon

-nja försöker jag igen,en svetsloppa hoppade in i örat och brände fast.

-nej inte loppa,öroninflammation säger hon igen

Sådär håller det på ett tag.Sen orkar jag inte tjata längre utan ger helt enkelt upp. Vad fan tror hon?Hon tror alltså att jag påstår att jag har loppor/löss i örat. Jaja,Nu ser hon nöjd ut och skriver ut nått recept åt mig och skickar hem mig. Jag äter medicinen hon skrev ut men efter några dagar med ständig värk åker jag till vårdcentralen. Jag ber dom att skicka mig till öronmottagningen på sjukhuset. Där konstaterar dom efter en titt in i örat att denna svetsloppa har bränt hål på trumhinnan och det har blivit en rejäl infektion av det hela. Dom tyckte att det var dumt av mig att jag inte tagit kontakt med läkare förens nu.

Ja vad ska man säga? Men nu slutade detta bra,min hörsel blev nog lite nedsatt men den kom iaf tillbaka efter att ha varit riktigt dålig i ca2mån på det drabbade örat.

Så jag tycker iaf att krav om språk kunskap är mycket viktigt när det kommer till yrken som läkare.

-----------

P3 glömde att flytta med mitt ot snack från den andra tråden så jag flyttar hit det själv ;)

Ändrades av Surin P3
texten flyttad hit på riktigt
Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Nu när Sverige ser ut som det gör (och många andra länder också) så skulle man kunna lätta på språkkravet för till exempel läkare.

Det finns ett behov ur patientens perspektiv som skulle vara guld värt och man under vissa omständigheter tar bort språkkravet och istället inriktar sig på den svenska mininivån som krävs för att kunna bli kvalificerad läkare.

En patient skulle kunna få prata med en läkare på sitt modersmål och Sverige skulle få både nöjdare patienter och flera läkare.

Ja att kunna prata med en läkare på sitt eget modersmål borde vara ett krav så även för svenskar, så att "under vissa omständigheter" ta bort språkkravet är nog inte en så god ide. Tex när mormor Agda 98år som hör lite illa, kommer till den lokale läkaren o inte kan förstå vad denne säger pga språkkravet sänktes just för att denna läkare skulle kunna få jobbet.

Även om jag tycker att det är synd att alla invandrare som har högre utbildning inte kan få jobba med det dom kan pga språk problem så måste nog det svenska språket sitta klockrent om det ska fungera i praktiken iaf om man ska jobba med människor eller där tex hög säkerhet råder.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fortsätter på exemplet med läkare. Det är enl. mig väldigt viktigt att patienten kan förstå sin läkare och vice versa.

Ett sätt att lösa detta problem kan vara att patienten kan välja vilka språk den accepterar (en ganska stor del av den svenska befolkningen behärskar mer än ett språk). Detta skulle säkerligen en privatiserad sjukvård lösa bättre än landstinget.

Inom utbildningar som ligger utanför just sjukvårdssektorn så finns det oftast ett överskott på välutbildade som talar svenska flytande och då blir det självklar mycket svårt att komma in på arbetsmarknaden om man inte behärskar språket till 100% vilket kanske är överdrivet.

Personligen tycker jag att Sverige bör skifta till engelska i allt större grad, detta skulle gynna BNP-tillväxten. Men av någon anledning vill många ha kvar svenskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att kunna prata med en läkare på sitt eget modersmål borde vara ett krav så även för svenskar, så att "under vissa omständigheter" ta bort språkkravet är nog inte en så god ide. Tex när mormor Agda 98år som hör lite illa, kommer till den lokale läkaren o inte kan förstå vad denne säger pga språkkravet sänktes just för att denna läkare skulle kunna få jobbet.

Även om jag tycker att det är synd att alla invandrare som har högre utbildning inte kan få jobba med det dom kan pga språk problem så måste nog det svenska språket sitta klockrent om det ska fungera i praktiken iaf om man ska jobba med människor eller där tex hög säkerhet råder.

Om man tänker efter lite så är det ju precis det jag skriver.

T.ex. de persiska patienterna får tillgång till en som pratar persiska (finns säkert inte så många svenska läkare som gör det), så frigör det en svensk läkare som då kan prata med Agda.

Min tanke är alltså att i och med att språkkravet lättas på, så får Sverige flera kvalificerade läkare.

De som inte är kvalificerade på det svenska språket, men kvalificerade läkare, tar självklart inte hand om de svenska patienterna.

Och de läkare som inte kan persiska tar inte hand om patienter som inte kan det.

Link to comment
Dela på andra sajter

P3 glömde att flytta med mitt ot snack från den andra tråden så jag flyttar hit det själv ;)

Ang. loppan-incidenten

Jag hoppas att du anmälde fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Om man tänker efter lite så är det ju precis det jag skriver.

T.ex. de persiska patienterna får tillgång till en som pratar persiska (finns säkert inte så många svenska läkare som gör det), så frigör det en svensk läkare som då kan prata med Agda.

Min tanke är alltså att i och med att språkkravet lättas på, så får Sverige flera kvalificerade läkare.

De som inte är kvalificerade på det svenska språket, men kvalificerade läkare, tar självklart inte hand om de svenska patienterna.

Och de läkare som inte kan persiska tar inte hand om patienter som inte kan det.

Nja jag är ännu inte övertygad, då den läkaren kan få andra problem också tex att kunna prate med sina kolegor på ett sätt som båda förstår i tex en kritiskt ögonblick så kan det lätt bli språkförbistringar och problem om två läkare som ska sammarbeta inte kan förstå varandra.

Sedan är det också att det finns mer än fem språk som talas på denna planet, så då skulle man ju behöva en ofantligt massa läkare som täcker upp alla dessa språk behov. Så varför inte då lära läkarna god svenska istället så att en större del av befolkningen i sverge kan dra nytta av dennes kunskaper och i övriga fall se till att det finns bra tolkar att tillgå istället.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja jag är ännu inte övertygad, då den läkaren kan få andra problem också tex att kunna prate med sina kolegor på ett sätt som båda förstår i tex en kritiskt ögonblick så kan det lätt bli språkförbistringar och problem om två läkare som ska sammarbeta inte kan förstå varandra.

Sedan är det också att det finns mer än fem språk som talas på denna planet, så då skulle man ju behöva en ofantligt massa läkare som täcker upp alla dessa språk behov. Så varför inte då lära läkarna god svenska istället så att en större del av befolkningen i sverge kan dra nytta av dennes kunskaper och i övriga fall se till att det finns bra tolkar att tillgå istället.

Jag är absolut inte heller övertygad om att det fungerar i praktiken.

Det jag är övertygad om är dock att en läkare som kan prata utrikiska plus den läkarkåren som finns idag, innebär just att det finns en läkare till som säkerligen kan hjälpa en och annan stackare som mår dåligt.

Eller finns det bara plats för det antal läkare i Sverige som finns nu? Är det liksom max vad som är tillåtet?

Just tolkar kan man väl använda mellan läkare och läkare. Inte mellan patient och läkare, just för att eliminera lopp-syndromet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att först ta reda på hur många läkare det finns i Sverige borde ha prio ett, och sedan låta dessa gå på intesivundervisning i Svenska och samtidigt praktisera, och visst vore det bra om deras hemlands språk också kunde användas och ses som en tillgång.

Och till dom som tror att Sverige inte är rasistiskt ställer jag frågan om vad deras förklaring till att många med utländska namn inte blir kallade på jobbintervjuer, eller att bostadsbolagen säger att dom inte har någon ledig lägenhet, att det fungerar så har ju visats många gånger i olika reportage.

Ett exempel ifrån mitt eget närområde var när en Iman ville köpa ett hus, då gick grannarna samman och köpte huset för att sedan erbjuda det till någon som dom tyckte var mer passande, deras rädsla för att få imanen som granne gick ut på att alla husen i området skulle sjunka i värde p.g.a detta, och att fler muslimer kunde komma att flytta in om fler hus blev till salu.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

för min del så bor jag i sverige o då vill jag prata med en läkare på svenska inte på

nån halvdan amatörsvenska

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I det aktuella fallet tog det 14 år att få börja jobba i sitt yrke i Sverige, och för att få arbeta måste man praktisera i Sverige vilket mannen nekades trots att han sökte praktikplatser i hela landet under tre år, och själv tycker jag att det borde vara rimligt att lära en läkare språket fortare än på 14 år om resurser tillsätts och praktikplatser ordnas.

Mvh Isan Lover

Hej Isan lover.

Du undviker att svara på ett antal frågor.

Vilken nivå hade hans medicinska kunskaper för 15 år sedan då han tydligen anlände till Sverige?

Var dessa kunskaper redan då jämnbördiga med en Svensk läkarexamen, eller motsvarade de kanske bara en bråkdel av kraven för en Svensk läkarexamen?

Du använder uttrycket "arbeta inom sitt yrke", Ingen kan arbeta inom ett yrke utan att uppfylla kraven för detta yrke!

Denna person uppfyllde inte kraven för att arbeta som läkare i Sverige, och fick då heler inte göra det. Patientsäkerheten måste naturligtvis gå först.

Precis som Svenska läkarstudenter kan han inte börja att praktisera förrän han läst upp sina medicinkunskaper till Svensk nivå för praktiktjänst!

För att börja att praktisera måste han kunna tala Svenska!

SFI undervisningenn är visserligen av varierande kvalitet, men om någon som enligt egen uppgift har studievana och begåvning nog för att vara läkare måste gå 15 år på SFI innan han har lärt sig tala Svenska är det något som inte stämmer!

Har han över huvud taget orkat masa sig iväg till SFI undervisningen?

Isan lover. Jag håller absolut inte med dig, om du anser att det helt och hållet är Sverige och Svenskarnas fel att någon utlänsk akademiker med kunskaper för en läkarutbildning måste gå 15 år i SFI för att lära sig tala Svenska!

Isan Lover. Anser du verkligen att han själv har ingen, absolut ingen skuld till detta usla studieresultat?

Om han inte gått på SFI, utan istället arbetat, så hade han ändå lärt sig Svenska genom att tala med sina arbetskamrater och alla i hans omgivning. Var har han egentligen gjort under sina 15 år i Sverige?

Är det inte märkligt att han efter att ha vistats i ett främmande land lär sig språket först efter 15 år?

Anser du att Sverige av jämnlikhetsskäl automatiskt skall godkänna alla utlänska utbildningar i Sverige?

Skall till exempel alla som påstår sig ha en utlänsk läkarexamen per automatik få en Svensk läkarexamen?

Skall på samma sätt ett Thailändskt körkort per automatik godkännas i Sverige? Skall en person med ett Thailändskt busskörkort, från första dagen kunna köra buss i Sverige?

Anser du att det är fördomsfullt och diskriminerande att hävda att ett Thailändskt körkort inte motsvarer ett Svenskt körkort?

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

för min del så bor jag i sverige o då vill jag prata med en läkare på svenska inte på

nån halvdan amatörsvenska

mvh

Personligen så prioriterar jag vården om jag är sjuk.

Inte vilket språk läkaren pratar.

Om det som idag sitter personer med godkänd utbildning inom läkaryrket, men som inte kan svenska nog bra för att få bli läkare, utan har nåt annat jobb där språket inte är viktigt nog.

Om denne person istället fick vara läkare som han eller hon är utbildad till, så fick ju alla som de ville.

Tråkigt att ett land som Sverige, som har alla möjliga resurser när det gäller folk ifrån alla världens hörn, inte tar tillvara på den kunskap som finns bland invandrarna på ett bättre sätt.

Scenariot som jag ser det är väl inte att man måste välja som svensk, utan att man som utländsk har möjlighet att få läkarvård och hjälp av någon som kan samma språk.

För jag tror inte det är resonabelt att kräva att en invandrare ska låta bli att vara med om en olycka innan han lärt sig det svenska språket.

För att förtydliga, så tycker jag självklart att kunna prata svenska ska vara ett grundkrav för allmänläkare.

Men som det är nu, med läkarbrist i Sverige, varför inte komplettera med den kompetens (i form av det utländska språket) som redan finns och ge den till de som behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om man tänker efter lite så är det ju precis det jag skriver.

T.ex. de persiska patienterna får tillgång till en som pratar persiska (finns säkert inte så många svenska läkare som gör det), så frigör det en svensk läkare som då kan prata med Agda.

Min tanke är alltså att i och med att språkkravet lättas på, så får Sverige flera kvalificerade läkare.

De som inte är kvalificerade på det svenska språket, men kvalificerade läkare, tar självklart inte hand om de svenska patienterna.

Och de läkare som inte kan persiska tar inte hand om patienter som inte kan det.

Detta kanske funkar hos en och annan allmänläkare som bara ska skriva ut ett recept på

lite p-piller eller en dos antibiotika för en rosslig hals mm.

Men de allra flesta allmänläkare måste kunna kommunicera med både läkarsekreteraren, sjuksystern, lab & provtagningspersonalen och framför allt kunna kommunicera i svensk skrift och tal när läkaren ska skriva en begriplig och rättvis remis till en specialistläkare.

- Nej det räcker inte med att bara kunna snacka med patienten - det är ju helt förödande för patientsäkerheten om det blir språkliga fel och misstag i journaler och remisser.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske funkar hos en och annan allmänläkare som bara ska skriva ut ett recept på

lite p-piller eller en dos antibiotika för en rosslig hals mm.

Men de allra flesta allmänläkare måste kunna kommunicera med både läkarsekreteraren, sjuksystern, lab & provtagningspersonalen och framför allt kunna kommunicera i svensk skrift och tal när läkaren ska skriva en begriplig och rättvis remis till en specialistläkare.

- Nej det räcker inte med att bara kunna snacka med patienten - det är ju helt förödande för patientsäkerheten om det blir språkliga fel och misstag i journaler och remisser.

Mvh

SN

Det har du säkert helt rätt i.

Jag sitter bara och spånar egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...