Jump to content
IGNORERAD

Thai-Kines

korp

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Sorry att jag citerar dig uppifrån Wille, men jag är vid stugan och lite ovan vid safari från en Iphone och IPboard appen får jag ingen funk på överhuvudtaget.

Jo jag är medveten om begreppets betydelse och att man måste stå på väldigt god fot med mottagaren innan man skämtar om det. Men efter 13 år så måste jag säga att jag och svärmor äntligen är på god fot och det mycket tack vare min dotter innan dess var jag nog mycket just white trash i hennes ögon. :)

Gillar din historia om Alisas förfader. Genom historier som dessa inser man att ordet invandrare är ett verb och inte en stämpel ..,. Mvh

[quote

name='wille' timestamp='1305381327' post='321774']

Hehe, appropå att gå så gick Alisas farfar från gränsen mellan Pakistan och Afghanistan (tänk Bin Laden-grottor) till Thailand. Han var förvisso på väg till nuvarande Shanghai men mötte kärleken på vägen och stannade i Thailand. Han är Pashtun från Pattan-klanen som är mkt utbredd i Thailand. Alisas Morfar å andra sidan vandrade i sin tur från Kina till Thailand där han fastnade då han mötte kärleken. Så Alisa är väl lite av ILs mardröm - både muslim och thai-kines.

Men, jag skulle bli ganska putt om någon i hennes familj, någon ur bekantskapen här i Bangkok eller någon på jobbet kallade mig Lao. Mest för att de använder den som en fördomsfull och ganska rutten beskrivning av en lite lagom korkad och obildad thailändsk motsvarighet till vad som i bland beskrivs som White Trash - inte så positivt med andra ord.

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

• Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• DeeDs

13

• noBuzz

11

• Joints

11

• korp

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej .. Återigen förlåt att svaret kommer ovanför citatet. Vet inte hur jag ska bemöta ditt fördomsfulla inlägg utan jag avstår ... Kan väl bara säga att vi nu bara väntar på BTT''s inlägg så har forumets sanningsägare sagt sitt. :) mvh

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Till dom retar sig på mitt inlägg så vill jag bara säga att det så som jag har uppfattat situationen i Thailand, och jag är övertygad om att dessa spänningar finns i samhället, och jag tror att det skulle vara bra både för Thai-Kineserna och landet om deras dominans inte var så total, dom tar som grupp helt klart en risk genom att dominera så fullständigt på alla plan där det finns makt och pengar.

Och det tycker jag att man ska kunna framföra utan att bli anklagad för att vara rasist, men det är ett känsligt ämne som många har svårt att tala öppet om och som berör många.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Till dom retar sig på mitt inlägg så vill jag bara säga att det så som jag har uppfattat situationen i Thailand, och jag är övertygad om att dessa spänningar finns i samhället, och jag tror att det skulle vara bra både för Thai-Kineserna och landet om deras dominans inte var så total, dom tar som grupp helt klart en risk genom att dominera så fullständigt på alla plan där det finns makt och pengar.

Och det tycker jag att man ska kunna framföra utan att bli anklagad för att vara rasist, men det är ett känsligt ämne som många har svårt att tala öppet om och som berör många.

Mvh Isan Lover

Det som är bra för Thailand kommer aldrig att hända.Dom behöver en regering som kan förena landet till ett.Att läsa tråd efter tråd från dig där du höjer en mördare till skyarna för att du tycker han är bra för din familj är ju bara löjligt...Jag kan se dig framför mig hur du ser ut..Ungefär så här

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det som är bra för Thailand kommer aldrig att hända.Dom behöver en regering som kan förena landet till ett.Att läsa tråd efter tråd från dig där du höjer en mördare till skyarna för att du tycker han är bra för din familj är ju bara löjligt...Jag kan se dig framför mig hur du ser ut..Ungefär så här

Hej

Det är nog inte bara för vår familjs skull en PM blir vald 3 gånger i rad för första gången i Thailands historia, riktigt så stor är inte vår familj, utan man kan nog lugnt påstå att det krävs miljoner av familjer som upplever det samma och vill ha en fortsättning.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Återigen förlåt att inlägget kommer ovanför citatet. Och nu kommer inlägget som jag egentligen ville undvika, men eftersom du inte förstår referenserna till rasism i ditt första inlägg så gör ja det ändå.

Hur många generationer ska flyta innan en invandrad person tillhör befolkningen?

Är dina barn svenskar eller är det först dina barnbarn som räknas som svenskar?? Eller kanske dina barnbarnsbarn?

Min dotter är född på Södersjukhuset i Stockholm och är svensk från det att hon föddes enligt mig, vad tycker du?

Och gäller någon annan lag för tredje generationens kineser födda i Bangkok?

Mvh

Hej

Mvh Isan Lover

Ändrades av Surin P3
citat fixat

Dela på andra sajter

Och hur många generationer krävs innan Lao och Khmer ättlingar i Isaan kan räknas som Thai?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Återigen förlåt att inlägget kommer ovanför citatet. Och nu kommer inlägget som jag egentligen ville undvika, men eftersom du inte förstår referenserna till rasism i ditt första inlägg så gör ja det ändå.

1. Hur många generationer ska flyta innan en invandrad person tillhör befolkningen?

2. Är dina barn svenskar eller är det först dina barnbarn som räknas som svenskar?? Eller kanske dina barnbarnsbarn?

3. Min dotter är född på Södersjukhuset i Stockholm och är svensk från det att hon föddes enligt mig, vad tycker du?

4. Och gäller någon annan lag för tredje generationens kineser födda i Bangkok?

Hej

Tack för att du ger mig en chans att förklara mig.

För det första vill jag bara säga återigen att jag beskrev situationen med Thai-Kineser i Thailand så som jag har uppfattat det, så det är min upplevda känsla och hur jag har upplevt folks åsikter runt detta som jag beskrev, men att jag ser det som en risk med att ha det på detta sätt står jag för personligen, även om jag inte har något förslag på en enkel lösning av detta.

Det var många frågor och på flera av dom har jag inget bra svar, men jag ska försöka ändå.

1. Lagligt sett gör dom ju det redan när dom får sitt medborgarskap och uppehållstillstånd, men jag känner själv invandrare som nu är Svenskar sedan minst två ibland tre generationer som inte känner sig själva som lika behandlade och som tycker att dom har svårt att få bostad och jobb på samma villkor som "helsvenskar", detta är ju tragiskt men tyvär tror jag att deras upplevelser stämmer.

2. Jag tycker att min son är både Thai och Svensk och det är vårt gemensamma ställningstagande att göra på det sättet så att han själv kan välja i framtiden.

3. Visst är hon det.

4. Ja det gäller nog andra lagar för många Thai-Kineser inte bara i Bangkok eftersom dom ofta har gott om pengar och har den status i samhället som tillhörighet i överklass och övre medelklass ger.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Min svärmor skulle nog kalla dig indier eller orm vilket ofta betyder samma sak bland dom flesta bangkokbor. Själv kommer jag att ge dig en stor fet pluskarma för din enorma förmåga att slingra dig så fort jag kommer till en civilicerad internetniljö. ha det så bra!!!/mvh

Hej

För det första vill jag bara säga återigen att jag beskrev situationen med Thai-Kineser i Thailand så som jag har uppfattat det, så det är min upplevda känsla och hur jag har upplevt folks åsikter runt detta som jag beskrev, men att jag ser det som en risk med att ha det på detta sätt står jag för personligen, även om jag inte har något förslag på en enkel lösning av detta.

Det var många frågor och på flera av dom har jag inget bra svar, men jag ska försöka ändå.

1. Lagligt sett gör dom ju det redan när dom får sitt medborgarskap och uppehållstillstånd, men jag känner själv invandrare som nu är Svenskar sedan minst två ibland tre generationer som inte känner sig själva som lika behandlade och som tycker att dom har svårt att få bostad och jobb på samma villkor som "helsvenskar", detta är ju tragiskt men tyvär tror jag att deras upplevelser stämmer.

2. Jag tycker att min son är både Thai och Svensk och det är vårt gemensamma ställningstagande att göra på det sättet så att han själv kan välja i framtiden.

3. Visst är hon det.

4. Ja det gäller nog andra lagar för många Thai-Kineser inte bara i Bangkok eftersom dom ofta har gott om pengar och har den status i samhället som tillhörighet i överklass och övre medelklass ger.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Surin P3
citat fixat

Dela på andra sajter

Så bra då att du och din son och min dotter kan välja själv.

Då kanske du kan ge tredjegenerationers thailändare av kinesiskt ursprung samma kredit att själv välja sin identitet och lojalitet utan att ngn övergucku som dej bestämmer detta

Eller är dom sämre än våra barn?

Hej

3. Visst är hon det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Surin P3
citat fixat

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Mvh Isan Lover

Vilka spänningar kommer det att skapa i framtiden i byn, om din son väljer att bosätta sig där som vuxen? Kommer han som storgodsägare och halvfarang bli mer accepterad än kinesättlingar?

Mvh :wai:

Kenthamon

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka spänningar kommer det att skapa i framtiden i byn, om din son väljer att bosätta sig där som vuxen? Kommer han som storgodsägare och halvfarang bli mer accepterad än kinesättlingar?

Mvh :wai:

Kenthamon

Hej

Det vet man ju inte, men eftersom släkten i Thailand brukar hålla ihop så hoppas jag och tror att han kommer att bli lika accepterad som mig själv, men accetans och folks gillande är något man får om man förtjänar det så den som lever får se, och att han är halvfalang påverkar ju inte det faktum att ca 80% i parlamentet härstammar ifrån ca 10-15% av befolkningen.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Det vet man ju inte, men eftersom släkten i Thailand brukar hålla ihop så hoppas jag och tror att han kommer att bli lika accepterad som mig själv, men accetans och folks gillande är något man får om man förtjänar det så den som lever får se, och att han är halvfalang påverkar ju inte det faktum att ca 80% i parlamentet härstammar ifrån ca 10-15% av befolkningen.

Mvh Isan Lover

Fick en tanke när du skriver att 80% härstammar ifrån 10-15% av befolkningen.

Det stämmer säkert någorlunda, men vem som helst får väl ge sig in i politiken.

Jag tror att om någon riktig "ur-bybo" med tydliga ideologier och lite ryggrad, skulle komma långt i dagens Thailand.

Det skulle vara nåt nytt och friskt att bita i för de insnöade politikerna som vi ser idag.

Vi har ju provade med Thaksin, som alla trodde var så rik, att honom skulle det inte gå att muta. Men där hade alla riktigt fel.

Kanske en bybo som är nöjd med att öka sin inkomst med 1000% och fortfarande inte kommer upp i några speciellt höga summor, inte går att muta?

Värt ett försök?

Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Tycker ditt inlägg osar smygrasism...

Men nu dök ju inte kineserna upp i Thailand för några år sedan, de flesta som du ondgör dig över har funnits i Thailand sedan 3-4 generationer tillbaka så de dök inte upp hux-flux och tog över makten i samhället. Som någon var inne på så tänker kinesättade familjer längre fram än normala thaifamiljer som vanligtvis bara planerar för dagen. Vet inte hur lao familjer gör?

Kineser eller rättare sagt kinesättlingar styr och ställer i de flesta länder runt om i Sydost asien-de är helt enkelt mer affärsinriktade och planerar och arbetar för framtiden medan andra grupper är nöjda med vad de har idag..

Man kan även dra paraleller med perser och andra mellanöstern familjer som också etablerat sig i Thailand-vanligtvis som handelsmän med sedemera har de utvecklat sitt inflytande över stora delar av samhället-för att de haft ambitionen som andra inte haft..

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

-cut-

Första tiden i LOS umgicks jag mycket med kineser, då en stor del av vår närmaste vänkrets i Bangkok var thaikineser, numera håller vi till mestadels uppe i byn där det i stort sett bara är thai. I och med detta tycker jag mig också ha sett en annan skillnad mellan thai och thaikineser. Detta är att thaikineser är enklare att komma in på livet. Både thai och thaikineser är väldigt trevliga och öppenhjärtliga. Men det finns en skillnad som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva, men jag tror att många har upplevt det. Jag upplever thai som mera ytliga på något sätt, de är måna att du har det bra att sitta, dricka, äta. Thaikineserna sak samma, men de är också intresserade av att du känner dig bra inombords, mera intresserad av dina inre tankar och dina åsikter. Thai bryr sig ofta inte om en falangs åsikter.

Vet inte om jag helt är ute och cyklar, men kan inte detta vara en av nycklarna till kinesernas framgångar? De känner av vad andra tycker, de suger upp ideer, anpassar sig till förutsättningarna på ett helt annat sätt än vad thai gör. I Thailand har de insett att de kan inte ha en annan kultur om de ska bli framgångsrika. I andra länder har de sina gemenskaper eftersom dessa länder gör det möjligt för dom att behålla sin kultur. Mycke funderingar och tankar blev det, helt klart är kineserna ett fenomen.

Ja, thaikineserna är säkert mycket mer målmedvetna än thai i snitt, och en del av det är att skaffa sig information,

men jag tror INTE att thaikineser är mer intresserade av farangers åsikter för FARANGERS välmående, då nog snarare för om det är bra för dem själva :)

(Kanske annorlunda mot närmare farangvänner.)

Du har säkert större "statistiskt underlag" än vad jag har, men bland de jag känner är det det omvända d v s att thai bryr sig MER om farangvänners känslor medan thaikineser mer brytt sig om vad de kan ha ANVÄNDNING av inklusive få information.

(Till Isan Lover)

Tycker ditt inlägg osar smygrasism...

Men nu dök ju inte kineserna upp i Thailand för några år sedan, de flesta som du ondgör dig över har funnits i Thailand sedan 3-4 generationer tillbaka så de dök inte upp hux-flux och tog över makten i samhället. Som någon var inne på så tänker kinesättade familjer längre fram än normala thaifamiljer som vanligtvis bara planerar för dagen.

-cut-

Skjut inte budbäraren :) Jag har inte hört några kines <> thai-åsikter om varandra, men det verkar vara vanligt att de inte gillar araber och afrikaner (men gällande de senare gällde komentarerna bara hudfärgen).

Ja, kineser verkar vara mycket mer ambitiösa än thai, men skillnaden är kanske mindre än det verkar.

/(Dels är det inte så konstigt om mycket fattiga koncentrerar sig på att klara sig kortsiktigt, för många kan ju inte äta ordentligt om de inte får in pengar kortsiktigt.) Bland thai (även Isan), som har det lite bättre, finns ganska ofta långsiktiga mål också. T ex flera thaifamiljer, som var bönder i förra generationen, har tillsammans kämpat för att ordna universitetsutbildning till ett syskon, som sedan hjälper till att hjälpa nästa o s v...

/Och om man jämför thaibönder med de kineser (bönder), som är KVAR i Kina, är det kanske ingen skillnad, för det är antagligen de mer driftiga som emigrerar :)

---

F ö kommer även thai från Kina från början :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ja, thaikineserna är säkert mycket mer målmedvetna än thai i snitt, och en del av det är att skaffa sig information,

men jag tror INTE att thaikineser är mer intresserade av farangers åsikter för FARANGERS välmående, då nog snarare för om det är bra för dem själva :)

Du har säkert större "statistiskt underlag" än vad jag har, men bland de jag känner är det det omvända d v s att thai bryr sig MER om farangvänners känslor medan thaikineser mer brytt sig om vad de kan ha ANVÄNDNING av inklusive få information.

Skjut inte budbäraren :) Jag har inte hört några kines <> thai-åsikter om varandra, men det verkar vara vanligt att de inte gillar araber och afrikaner (men gällande de senare gällde komentarerna bara hudfärgen).

Ja, kineser verkar vara mycket mer ambitiösa än thai, men skillnaden är kanske mindre än det verkar.

/(Dels är det inte så konstigt om mycket fattiga koncentrerar sig på att klara sig kortsiktigt, för många kan ju inte äta ordentligt om de inte får in pengar kortsiktigt.) Bland thai (även Isan), som har det lite bättre, finns ganska ofta långsiktiga mål också. T ex flera thaifamiljer, som var bönder i förra generationen, har tillsammans kämpat för att ordna universitetsutbildning till ett syskon, som sedan hjälper till att hjälpa nästa o s v...

/Och om man jämför thaibönder med de kineser (bönder), som är KVAR i Kina, är det kanske ingen skillnad, för det är antagligen de mer driftiga som emigrerar :)

---

Case closed :rolleyes:

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

SLU>

De thaikineser som jag varit/är vän med har varit väldigt seriösa och trevliga vänner och definitivt inte ute efter att utnyttja någon. Det samma må jag säga om mina thaibekanta. Där kan det väl ha kommit in någon katt bland hermelinerna någon gång men det är sällan. I de fallen har det ju aldrig blivit någon längre bekantskap.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Det finns många länder där det finns eller har funnits en liknande etnisk klyfta. Dvs en mindre härskande etnisk grupp som anses vara av högre börd och en stor massa okunnig massa som består at en mindre fin etnisk grupp.

Man behöver inte gå längre än till Finland för att se detta. Svenskarna härskade landet under århundraden, tog åt sig alla fina landområden, ägde i princip alla storgårdar och sedan all industri och affärsverksamhet. Alla ämbeten gick givetvis till svenskar. Jag pratade några år sedan med en finlandssvensk arkitekt som var helt övertygad om att finlandssvenskarna var bättre och mer intelligenta än finnarna. Jag undrade om det inte kunde bero på att det fortfarande har aningen bättre förutsättningar än finnarna. T.ex att det finns fler universitetsplatser per svensktalande än per finsktalande, men så var det inte.

Det har givetvis blivit betydligt mer jämnlikt i Finland de senaste decennierna. Nu ser det ut som att man äntligen tar bort svenska som obligatorium i skolan vilket är helt sjukt. Det är som att alla svenskar i Sverige skulle tvingas lära sig finska. Det finns nämligen en lika stor andel finsktalande i Sverige som det finns Svensktalande i Finland.

Hur som helst så står finnarna och finlandssvenskarna enade ikväll mot Sverige i hockey.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Det finns många länder där det finns eller har funnits en liknande etnisk klyfta. Dvs en mindre härskande etnisk grupp som anses vara av högre börd och en stor massa okunnig massa som består at en mindre fin etnisk grupp.

Man behöver inte gå längre än till Finland för att se detta. Svenskarna härskade landet under århundraden, tog åt sig alla fina landområden, ägde i princip alla storgårdar och sedan all industri och affärsverksamhet. Alla ämbeten gick givetvis till svenskar. Jag pratade några år sedan med en finlandssvensk arkitekt som var helt övertygad om att finlandssvenskarna var bättre och mer intelligenta än finnarna. Jag undrade om det inte kunde bero på att det fortfarande har aningen bättre förutsättningar än finnarna. T.ex att det finns fler universitetsplatser per svensktalande än per finsktalande, men så var det inte.

Det har givetvis blivit betydligt mer jämnlikt i Finland de senaste decennierna. Nu ser det ut som att man äntligen tar bort svenska som obligatorium i skolan vilket är helt sjukt. Det är som att alla svenskar i Sverige skulle tvingas lära sig finska. Det finns nämligen en lika stor andel finsktalande i Sverige som det finns Svensktalande i Finland.

Hur som helst så står finnarna och finlandssvenskarna enade ikväll mot Sverige i hockey.

Skillnaden är väl att finlanssvenskarna alltid har bott i Finland och de finsktalande i Sverige till stor del är invandrade denna generation, förutom i norra Sverige.

Kenthamon :wai:

Dela på andra sajter

---

Min sambo är "thaikines" och jag undrar vad du baserar dina åsikter på?

Vad jag vet har du aldrig varit i Thailand och aldrig träffat vare sig en thaikines eller en thai så ditt "statistiska underlag" är antagligen obefintligt?

Det verkar dock inte hindra dig från att sprida dina fördomar om thaikineser.

/Krille

Ändrades av Krille
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En bra diskussion om ett känsligt ämne i denna tråd, och jag tycker att det har kommit fram många bra synpunkter ifrån många,

och själv vill jag förtydliga mig lite ytterligare, och jag har aldrig mött någon Thai eller Lao som har sett ned på eller talat illa om någon Thai som är delvis Kines t.ex 1/2, 1/3 eller 1/4 del, det är helt ointresant för dom flesta.

Men att gruppen Thai-Kineser dominerar ekonomiskt, politiskt och socialt i Thailand trots att dom är en minoritet retar många och det tycker jag som sagt att dom flesta borde kunna förstå utan att för den skull blanda in rasism.

En ytterligare anledning till att Thai-Kineser fortfarande ses som Kineser i Thailand beror nog också på att dom behåller sitt språk, kultur, religion, skrift, firar egna högtider, har egna begravningsplatser m.m, vilket gör att dom särskiljer sig ifrån Thai och Lao trots att dom har Thai namn och kan tala Thailändska.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

En bra diskussion om ett känsligt ämne i denna tråd, och jag tycker att det har kommit fram många bra synpunkter ifrån många,

och själv vill jag förtydliga mig lite ytterligare, och jag har aldrig mött någon Thai eller Lao som har sett ned på eller talat illa om någon Thai som är delvis Kines t.ex 1/2, 1/3 eller 1/4 del, det är helt ointresant för dom flesta.

Men att gruppen Thai-Kineser dominerar ekonomiskt, politiskt och socialt i Thailand trots att dom är en minoritet retar många och det tycker jag som sagt att dom flesta borde kunna förstå utan att för den skull blanda in rasism.

En ytterligare anledning till att Thai-Kineser fortfarande ses som Kineser i Thailand beror nog också på att dom behåller sitt språk, kultur, religion, skrift, firar egna högtider, har egna begravningsplatser m.m, vilket gör att dom särskiljer sig ifrån Thai och Lao trots att dom har Thai namn och kan tala Thailändska.

Mvh Isan Lover

Ungefär som Lao och khmer folket i Isaan då?

De behåller ju sitt språk,kultur matvanor,kläder mm.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ungefär som Lao och khmer folket i Isaan då?

De behåller ju sitt språk,kultur matvanor,kläder mm.

Hej

Precis så med det tillägget att deras språk och kultur redan ifrån början hade ganska mycket gemensamt med varandra + att dom är grannländer till Thailand, och att har införlivats med Thailand i krig och inte frivilligt har blivit Thailändare.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Caveman med mera är kanske kärnfrågan. med mera är så vitt jag kan se okoperat. När jag åker in till min ampur så ser jag med mera till 90% Resterande är thai som försöker ta efter, de stödjer ja när jag handlar. Så ser jag det, så var det hemma för ett stort antal år sedan endast mm kunde köpa krogen, annat idag, nu får du ha en HD, hemma alltså för att kunna köpa.

Dela på andra sajter

Caveman med mera är kanske kärnfrågan. med mera är så vitt jag kan se okoperat. När jag åker in till min ampur så ser jag med mera till 90% Resterande är thai som försöker ta efter, de stödjer ja när jag handlar. Så ser jag det, så var det hemma för ett stort antal år sedan endast mm kunde köpa krogen, annat idag, nu får du ha en HD, hemma alltså för att kunna köpa.

Intressant inlägg... hmmm. Tål att tänkas på.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...