Jump to content
IGNORERAD

Thai-Kines


korp

Recommended Posts

Jag funderade på hur mycket, om alls, denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt? Tydligen är runt 15% av befolkningen i Thailand av Kinesiskt ursprung i olika grader, följer de samma mönster av Kinesiska utvandrare på andra platser så dominerar de företag och bosätter sig främst i städer.

Vad är er erfarenhet av denna etniska aspekt av den Thailändska politiken och landet som helhelt, det verkar ju vara ganska många med detta ursprung som fugurerar i TV serier och filmer, men min kunskap är begränsad.

Utseendemässigt är det ju också en ganska stor variation och skillnaden mellan denna grupp och resten av landets folk, typ från Isaan, iaf från vad jag förstått.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_chinese

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • DeeDs

    13

  • noBuzz

    11

  • Joints

    11

  • korp

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mitt ex. hade den härkomsten, och vad jag har förstått så är dom ganska illa sedda av Thaiarna.

Och vad värre var är att hon hade muslimska rötter åxå, som grädde på moset liksom.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett Thai-Kines hi so ex, hon var arrogant mot allt och alla, blev ganska många pinsamma situationer där jag undrade vad hon sysslade med, mot mig var hon dock helt ok.

Men jag var inte kär i henne, det var mer tanken att man hade träffat en hi so brud som lockade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade på hur mycket, om alls, denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt? Tydligen är runt 15% av befolkningen i Thailand av Kinesiskt ursprung i olika grader, följer de samma mönster av Kinesiska utvandrare på andra platser så dominerar de företag och bosätter sig främst i städer.

Vad är er erfarenhet av denna etniska aspekt av den Thailändska politiken och landet som helhelt, det verkar ju vara ganska många med detta ursprung som fugurerar i TV serier och filmer, men min kunskap är begränsad.

Utseendemässigt är det ju också en ganska stor variation och skillnaden mellan denna grupp och resten av landets folk, typ från Isaan, iaf från vad jag förstått.

http://en.wikipedia.ki/Thai_chinese

Jag tycker det är en viss skillnad med thaikineserna. I princip har de i mångt och mycket smält in i thaikulturen mer än i de flesta andra länder. Men visst är de en mäktig faktor på den thailändska arenan, speciellt politiskt. Guldhandeln dominerar de väl helt. I andra länder brukar man ju lägga märke till de kinesiska templen och begravningsplatserna. I Thailand finns de i ett mindre antal men dessa framträder inte lika tydligt som i andra länder. Detta beror väl kanske på att thaikineserna mestadels har tagit till sig både språk och religion. De flesta talar thai som första språk och betydligt bättre än något kinesiskt språk och då är det väl nära till hands att man tar till sig religionen och annan kultur likaväl.

Kineserna i norr (CM) är väl inte huvudsakligen av samma stam som de övriga kineserna, så där och på en del andra ställen i landet kan det skilja sig en hel del, från vad som är thaibrukligt, bland kineser.

Ett annat land som skiljer sig när det gäller kinesbefolkningen, är ju Indonesien. Pga av kommuniskräcken/förföljelsen i Indonesien var kinesiska tecken länge förbjudna i Indonesien. Vet ej om de fortfarande är det. Därför ser man inte kinesiska affärer, tempel och chinatown i Indonesien som i andra länder i världen. Även om du går i ett kvarter med bara kinesiska affärer visste man inte om det eftersom inte ett enda kinesiskt tecken fanns någonstans. Nu har jag inte varit tillbaka till Indonesien sedan jag jobbade där i mitten på 80-talet, så mycket kan ha ändrats.

När man passerade tullen på den tiden var de väldigt intresserade av att bläddra igenom alla böcker och tidningar du hade så att inga kinestecken hade gömt sig där inne. Men kinesiska begravningsplatser såg man på vissa ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min älskade fru har kinablod i ådrorna :love: ...hennes pappa invandrade till Thailand nån gång på 30-talet.men hon är 100 thai i sinne o själ...en gudabegåvad kvinna o hustru...:love: ..Nu ska vi på party.en tjejkompis till frugan klara körkortet idag så nu ska vi på fest...:drinks::dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en käring på 80-talet som var 50-50 thai kines, hon blev uppfostrad av sin mormor i Uthah-Thani enligt gammal Thaitradition.

Rik familj

Hon blev erbjuden att flytta till Sverige men avböjde.( My sons ar borne in Thailand and have to grove up here to)

Största tabben jag gjort i mitt liv.

På senare tid har jag träffat några tilikar igen. Är tillochmed gift

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Min kvinna är från Bangkok och hela hennes släkte på både hennes mammas och pappas sida är av kinesiskt ursprung. Min kvinna är född i Bangkok och är tredje generationens kines. Hon identifierar sig såklart som Thai och är det språk som hennes mamma gav henne som spädbarn. Och för övrigt det språk som min kvinna pratar dagligen med vår dotter.

Min mening är att dom flesta Thai-kineserna är så väl integrerade i det thailändska samhället så att dom flesta i varje fall i Bangkok inte har en aning eller bryr sig om vem som är hel eller halv eller kvarts "Thai".

Som sagt så identifierar sig som flesta Thailändare av kinesisk börd som verkligen äkta Thailändare och den Thailändska kungen hyllas verkligen i dessa led!

Min kvinna är som sagt tredje generationen i Thailand och det som pratas från andra generation och neråt är uteslutande Thai. Med det undantaget att släktskap alltid benäms med den kinesiska benämningen.

Alla yngre benämner mig alltid med authaia som är den kinesika benämningen för morbror.

Men visst finns den alltid där rivaliteten mellan stad och land. Min svärmor kallar mig alltid "lao" för min förkärlek för papayasallad, men det är nog mest ett

Skämt för dom flesta Thailändare av kinesiskt ursprung

som jag känner föredrar nog 9 gånger av 10 en khapaogai före en Dimsum.

En annan sak som man säger skiljer Thai från Kineser är att en thailändare tänker för dagen och att en kines tänker på nästa generation; och enligt mig så stämmer det lite grann. Dom flesta Thailändare av kinesisk börd som jag känner är väldigt mån om att spara för nästa generation och inte slösa för mycket för dagen... Lite svenskt faktiskt...

Avslutar med en liten anekdot från "min" farfar.

En stolt historia som jag kommer att passera vidare till hans sondotterdotter som är MIN dotter.

Hennes morfarsfar in"vandrade" faktiskt 2 gånger till Sydostasien . Efter att ha GÅTT på fot hela vägen från Kina till Malaysia som 11åring blev han tillbakaskickad via skepp av myndigheterna, varpå han vid ankomsten till Kina fotvandrade hela vägen en gång till!

Har min dotter ärvt 10% av det så kan mina europeiska gener gärna stå över.

MVH

"min" farfar dog förövrigt lite efter sin 90 årsdag i förra året.

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinlager

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Lex Shinawatra, först svågern som PM o nu lanserar han sin egen syrra. Korruption stämmer ju oxå. Dina åsikter om thaikineser är ju känt sedan tidigare. I Europa var det på trettiotalet en folkgrupp som beskylldes för samma saker. Och blev en måltavla pga det.

Istället för att vara avundsjuka borde fler ta lärdom. Att kolla djupare ner i flaskan löser inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer vardagsaktigt då.

Kinesättlingar styr väldigt mycket ekonomin där dom slagit rot, här i Udon är det nog 100% Thaikineser som sköter guldhandeln och i o med det även låneverksamheten och faktiskt, valutahandeln, man kan växla utländska kontanter till bra kurs hos många guldsmedsbutiker, (dom är väl förtrogna med begreppet "svarta pengar").

De som bedriver annan typ av affärsverksamhet bor alltsom oftast i affärslokalen, eller rättare sagt ovanpå densamma emedan det inne i staden är dominerande byggnation av 3-våningshus. Plan 1 bussenisse, plan 2 kontorsnisse och plan 3 sovnisse.

Det finns några hyfsat stora textilmarkander i stan, 90% minst är kinesägt, taxirörelsen som startade här för 2 år sedan med 6 bilar har idag ett 20 tal, samtliga ägda av ett konsortium, men, och det är faktiskt rätt förvånande, det är ofta billigare att ta en taxi än en tuctuc. Min gissning är att man söker slå en stor kil i tucmaffian (som i o för sig är väldigt beskedlig) och få folk att åka taxi som vana och därefter få till nån form av priskartell.

Kinesinfluenserna syns även på så sätt att det finns en stor "Kineskyrkogård" belägen på ett mkt attraktivt markområde och, bara för nåt år sedan köpte Kinaförsamlingen ett stort område alldeles intill, kan bara gissa vad det kostade.

Nåväl, lite vardagsreflektioner från risfältsghettot Udons kinesinslag.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Din ignorans tar ibland skrämmande svängar. Om inte thaikineser är "äkta" thailändare exakt vem är det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Lex Shinawatra, först svågern som PM o nu lanserar han sin egen syrra. Korruption stämmer ju oxå. Dina åsikter om thaikineser är ju känt sedan tidigare. I Europa var det på trettiotalet en folkgrupp som beskylldes för samma saker. Och blev en måltavla pga det.

Istället för att vara avundsjuka borde fler ta lärdom. Att kolla djupare ner i flaskan löser inga problem

Och du tycker att denna folkgrupp tog nån lärdom från det? Om det nu är samma folkgrupp vi tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Jag känner att jag blir lite förvirrad av det du skriver.

Roligt vore att förstå hur Isaanbefolkningen ser på Taksins härstamning? Ser de på honom som den thaikines som gör dom till "andra klassens innevånare" i sitt eget land eller är Thaksin något undantag?

Är detta samma man som hyllar Thaksin som nu helt tar avstånd från allt som har med Thaksin's härstamning och i så många tidigare trådar inte sett denna sanning.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det helt klart så som du skriver att "denna grupp dominerar Thailand, ekonomiskt, politiskt och socialt" och det är något som i princip alla Thailändare nog håller med om, och det är ganska många som ogillar att vara "andra klassens" medborgare i sitt eget hemland som Thailändarna i princip har blivit.

Och till dom som Svenskar har svårt att förstå Thailändarnas ogillande av detta faktum så kan man ju tänka sig om motsvarande skulle vara fallet i Sverige och t.ex ett annat lands folk ex. vis ifrån Irak som invandrade till Sverige skulle ta över den politiska makten och ha ca 80% av platserna i vår riksdag, äga alla Banker, kontrollera börsen, kontrollera guldhandeln, i princip ha monopol på uppköp av hela vårt lands jordbtuksprodukter, majoritets mässigt besätta dom flesta myndigheter och instutitioner i landet, dominera militärledning o.s.v.

Detta skapar motsättningar som jag själv tror att det finns chans till att dom kommer att öka i framtiden eftersom det är onaturligt och eftersom denna överklass håller ihop och genom korruption ser till att deras släktingar och barn får efterträda dom, eller få andra lika bra jobb även om dom meritmässigt inte är bättre än andra sökande.

Det hade varit mycket bättre om den ekonomiska, politiska och sociala makten hade varit jämnare fördelad i landet och att Thailändarna själva hade haft mer att säga till om i sitt eget hemland, man kan ju inte utesluta att landet skulle ha utvecklats annorlunda om så hade varit fallet.

Mvh Isan Lover

Ungefär som alla stornäsade judar i tysklad då. bara att få fram en start ledare och sätta fryr på brännungnarna då så blir allt bra.. :ironi:

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Men visst finns den alltid där rivaliteten mellan stad och land. Min svärmor kallar mig alltid "lao" för min förkärlek för papayasallad, men det är nog mest ett

Skämt för dom flesta Thailändare av kinesiskt ursprung

som jag känner föredrar nog 9 gånger av 10 en khapaogai före en Dimsum.

En annan sak som man säger skiljer Thai från Kineser är att en thailändare tänker för dagen och att en kines tänker på nästa generation; och enligt mig så stämmer det lite grann. Dom flesta Thailändare av kinesisk börd som jag känner är väldigt mån om att spara för nästa generation och inte slösa för mycket för dagen... Lite svenskt faktiskt...

Roligt att läsa det du skriver det stämmer så bra med min egen uppfattning. Speciellt att thailändarna tänker för dagen och kineserna på nästa generation, är så uppenbart i de absolut flesta fall. Speciellt bland thailändare och thaikineser med en lägre nivå av utbildning. När det gäller thai med högre utbildning så gäller det inte längre, utan de har förstått att man måste ha en mera långsiktig syn på tillvaron.

Dock tycker jag att ditt exempel om papaysallad stämmer mer in på den thailändisering som thaikineserna genomgått. Vanliga thailändare skojar dagligen om att du beter dig som en "lantis" genom att ge dig beteckningen "lao". Jag tror inte att det är något som kineserna fört med sig, utan det är nog helt och hållet ett thaiuttryckssätt. Har för mig att de i södra Thailand uttrycker det på ett annat sätt.

Själv får jag väldigt ofta beteckningen lao när jag gör vissa saker. Ibland för att de tycker att jag beter mig som en lantis i positiv bemärkelse, men ofta för att tala om för mig att jag beter mig som en riktig thailändare. Men de kallar mig aldrig lao för att jag gillar papaysallad. Vilken jag älskar, men jag vill inte ha nordöstvarianten med fisksmaksättning, utan jag föredrar varianten med jordnötter. Eftersom jag vill ha riktigt mycket chili så att den blir riktigt stark brukar de säga att jag är "ingen falang utan en thailändare", maichai falang pen khon thai.

Första tiden i LOS umgicks jag mycket med kineser, då en stor del av vår närmaste vänkrets i Bangkok var thaikineser, numera håller vi till mestadels uppe i byn där det i stort sett bara är thai. I och med detta tycker jag mig också ha sett en annan skillnad mellan thai och thaikineser. Detta är att thaikineser är enklare att komma in på livet. Både thai och thaikineser är väldigt trevliga och öppenhjärtliga. Men det finns en skillnad som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva, men jag tror att många har upplevt det. Jag upplever thai som mera ytliga på något sätt, de är måna att du har det bra att sitta, dricka, äta. Thaikineserna sak samma, men de är också intresserade av att du känner dig bra inombords, mera intresserad av dina inre tankar och dina åsikter. Thai bryr sig ofta inte om en falangs åsikter.

Vet inte om jag helt är ute och cyklar, men kan inte detta vara en av nycklarna till kinesernas framgångar? De känner av vad andra tycker, de suger upp ideer, anpassar sig till förutsättningarna på ett helt annat sätt än vad thai gör. I Thailand har de insett att de kan inte ha en annan kultur om de ska bli framgångsrika. I andra länder har de sina gemenskaper eftersom dessa länder gör det möjligt för dom att behålla sin kultur. Mycke funderingar och tankar blev det, helt klart är kineserna ett fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Bland ILs alla inlägg för och om demokrati så dyker ibland dessa smygrasistiska inlägg upp om thaikineser och thaimuslimer vilket gör att man ibland undrar om det finns något genuint intresse av demokrati eller om det bara handlar om en önskan att in-laws och grannar ska få det bättre. Det blir ju dessutom lite lustigt när han ojjar sig över hur inflyttade kineser skor sig på "äkta" thailändares bekostnad när han så ofta beskriver hur människorna i hans by inte pratar thailändska utan laoitiska :) . Min thailändska släkt är varken kineser, malayer, khmerer eller laoitier utan "äkta" thailändare, de borde kanske få 10 röstsedlar var med tanke på vilken liten minoritet de är och för att de faktiskt är "äkta" thailändare...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som man säger skiljer Thai från Kineser är att en thailändare tänker för dagen och att en kines tänker på nästa generation; och enligt mig så stämmer det lite grann. Dom flesta Thailändare av kinesisk börd som jag känner är väldigt mån om att spara för nästa generation och inte slösa för mycket för dagen... Lite svenskt faktiskt...

Tycker inte den här beskrivningen stämmer in på Svenskar, i Sverige belånar man ju sig upp över örona och spenderar pengarna och har inte en tanke på nästa generation.

Majoriteten i Sverige går ju runt med attityden "Jag kommer aldrig att betala tillbaka mina lån, bara jag klarar räntan". Vad kommer det då finnas kvar till nästa generation när pärona är glada nog om de bara kan täcka sina egna skulder när de dör.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej.

Min kvinna är från Bangkok och hela hennes släkte på både hennes mammas och pappas sida är av kinesiskt ursprung. Min kvinna är född i Bangkok och är tredje generationens kines. Hon identifierar sig såklart som Thai och är det språk som hennes mamma gav henne som spädbarn. Och för övrigt det språk som min kvinna pratar dagligen med vår dotter.

Min mening är att dom flesta Thai-kineserna är så väl integrerade i det thailändska samhället så att dom flesta i varje fall i Bangkok inte har en aning eller bryr sig om vem som är hel eller halv eller kvarts "Thai".

Som sagt så identifierar sig som flesta Thailändare av kinesisk börd som verkligen äkta Thailändare och den Thailändska kungen hyllas verkligen i dessa led!

Min kvinna är som sagt tredje generationen i Thailand och det som pratas från andra generation och neråt är uteslutande Thai. Med det undantaget att släktskap alltid benäms med den kinesiska benämningen.

Alla yngre benämner mig alltid med authaia som är den kinesika benämningen för morbror.

Men visst finns den alltid där rivaliteten mellan stad och land. Min svärmor kallar mig alltid "lao" för min förkärlek för papayasallad, men det är nog mest ett

Skämt för dom flesta Thailändare av kinesiskt ursprung

som jag känner föredrar nog 9 gånger av 10 en khapaogai före en Dimsum.

En annan sak som man säger skiljer Thai från Kineser är att en thailändare tänker för dagen och att en kines tänker på nästa generation; och enligt mig så stämmer det lite grann. Dom flesta Thailändare av kinesisk börd som jag känner är väldigt mån om att spara för nästa generation och inte slösa för mycket för dagen... Lite svenskt faktiskt...

Avslutar med en liten anekdot från "min" farfar.

En stolt historia som jag kommer att passera vidare till hans sondotterdotter som är MIN dotter.

Hennes morfarsfar in"vandrade" faktiskt 2 gånger till Sydostasien . Efter att ha GÅTT på fot hela vägen från Kina till Malaysia som 11åring blev han tillbakaskickad via skepp av myndigheterna, varpå han vid ankomsten till Kina fotvandrade hela vägen en gång till!

Har min dotter ärvt 10% av det så kan mina europeiska gener gärna stå över.

MVH

"min" farfar dog förövrigt lite efter sin 90 årsdag i förra året.

Hehe, appropå att gå så gick Alisas farfar från gränsen mellan Pakistan och Afghanistan (tänk Bin Laden-grottor) till Thailand. Han var förvisso på väg till nuvarande Shanghai men mötte kärleken på vägen och stannade i Thailand. Han är Pashtun från Pattan-klanen som är mkt utbredd i Thailand. Alisas Morfar å andra sidan vandrade i sin tur från Kina till Thailand där han fastnade då han mötte kärleken. Så Alisa är väl lite av ILs mardröm - både muslim och thai-kines.

Men, jag skulle bli ganska putt om någon i hennes familj, någon ur bekantskapen här i Bangkok eller någon på jobbet kallade mig Lao. Mest för att de använder den som en fördomsfull och ganska rutten beskrivning av en lite lagom korkad och obildad thailändsk motsvarighet till vad som i bland beskrivs som White Trash - inte så positivt med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det nått liknande när det kommer till thai japanska?

bara en undran.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte den här beskrivningen stämmer in på Svenskar, i Sverige belånar man ju sig upp över örona och spenderar pengarna och har inte en tanke på nästa generation.

Majoriteten i Sverige går ju runt med attityden "Jag kommer aldrig att betala tillbaka mina lån, bara jag klarar räntan". Vad kommer det då finnas kvar till nästa generation när pärona är glada nog om de bara kan täcka sina egna skulder när de dör.

I och med att egoismen har haft ett uppsving senare tid, har resonemanget mer och mer blivit som du sagt. Nu lägger jag inte någon politisk värdering i det hela, utan detta tycker jag nog började långt innan regeringsbytet. Sköt dig själv och skit i andra gäller mer och mer även inom släkten i Sverige. En större och större del av svenskarna har inte möjlighet att spara något till nästa generation då de inte klarar av att ens amortera på bostaden. En stor del av de som verkar ha råd tänker mera på att maximera sina egna pengar och något samhällsbyggande verkar inte ingå i deras värld.

Jag tycker i varje fall att det är en trist utveckling, där man verkar ha gått från att bygga upp Sverige och numera verkar tänka mer och mer egoistiskt. Nu tänker jag bl.a på järnvägen, skolan, sjukvården och åldringsvården.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att egoismen har haft ett uppsving senare tid, har resonemanget mer och mer blivit som du sagt. Nu lägger jag inte någon politisk värdering i det hela, utan detta tycker jag nog började långt innan regeringsbytet. Sköt dig själv och skit i andra gäller mer och mer även inom släkten i Sverige. En större och större del av svenskarna har inte möjlighet att spara något till nästa generation då de inte klarar av att ens amortera på bostaden. En stor del av de som verkar ha råd tänker mera på att maximera sina egna pengar och något samhällsbyggande verkar inte ingå i deras värld.

Jag tycker i varje fall att det är en trist utveckling, där man verkar ha gått från att bygga upp Sverige och numera verkar tänka mer och mer egoistiskt. Nu tänker jag bl.a på järnvägen, skolan, skolan och åldringsvården.

Kloka ord, som beskriver en verklighet i Sverige.

Jag får be om ursäkt att detta är utanför tråden, men kunde inte hålla mig. Det är ju lördag.

Samma i länderna som vill komma i kapp "västerlandet". Man lånar och köper allt på avbetalning, för bilen mm. som är så viktigt statusmässigt.

Baltländerna som vill vara som vi, tar allt på avbetalning eller leasing, asiaterna likadant snart.

Ingen sparar till nästa generation, utan arvingarna ärver det fasta värderna och även skulderna.

Borde faktiskt vara en egen tråd..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord, som beskriver en verklighet i Sverige.

Jag får be om ursäkt att detta är utanför tråden, men kunde inte hålla mig. Det är ju lördag.

Samma i länderna som vill komma i kapp "västerlandet". Man lånar och köper allt på avbetalning, för bilen mm. som är så viktigt statusmässigt.

Baltländerna som vill vara som vi, tar allt på avbetalning eller leasing, asiaterna likadant snart.

Ingen sparar till nästa generation, utan arvingarna ärver det fasta värderna och även skulderna.

Borde faktiskt vara en egen tråd..

Leif

numera i sverige i alla fall så ärver inte barna sina föräldrars skuld längre.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tycker inte den här beskrivningen stämmer in på Svenskar, i Sverige belånar man ju sig upp över örona och spenderar pengarna och har inte en tanke på nästa generation.

Majoriteten i Sverige går ju runt med attityden "Jag kommer aldrig att betala tillbaka mina lån, bara jag klarar räntan". Vad kommer det då finnas kvar till nästa generation när pärona är glada nog om de bara kan täcka sina egna skulder när de dör.

Nej du har nog rätt i att dom tiderna är svunna i Sverige. Håller dock fast vid att dom flesta thailändare av kinesisk börd tänker på framtiden och odlar för nästa generation i stor utsträckning. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

numera i sverige i alla fall så ärver inte barna sina föräldrars skuld längre.

Jo, vid bouppteckningen.......

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...