Jump to content
IGNORERAD

Så var det de här med pengar....


pikelocator

Recommended Posts

pikelocator

Hej på er!

Är ingen flitig skribent men hoppas att någon vänlig svarar ändå.

Jag köpte hus i Ban Chang för en fyra år sedan som jag äger genom bolag. Ska nu bli egen hemma i Svea med allt vad det innebär... Har köpare på huset, flyger ner nästa vecka för att skriva papper, chanott osv.

Har hört att det kan vara strul att få hem pengarna till mitt konto i Sverige, stämmer det? Alla papper är i ordning och alla pengar har gått genom Swedbank till byggföretaget tidigare.

Jag har Kasikorn bank med ett visa till kontot. Om det blir strul borde jag väl kunna använda mitt thaivisa vid övertagandet av rörelsen jag tänker köpa, eller?

Har säkert missat något.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pikelocator

    10

  • Surin P3

    3

  • kokos

    3

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Av 100 pers som lyfter in pengar till Thailand blir ca 60 av med allt till sin första thaifru.

Ca 30 blir av med allting till fruga #2.

Av de 10 som återstår har ungefär 8 inte fört in pengarna på godkänt sätt så de får inga pengar med sig hem heller.

Och att de två sista är medlemmar på ett thaiforum efter att ha kommit helskinnade undan är inte så troligt.

Så oddsen är väl inte så höga att du får några bra svar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Wow! Håller tummarna att det finns en väg ut för mig. Gift med en farangtant och inte sprungit på några större minor i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gå in på banken och försök få dem att föra över pengarna till Sverige. Garanterat krångligt.

2. Sätt in pengarna på Kasikorn och ta ut dem i Sverige med visakortet. Lite dyrt och tar tid.

3. Byt pengar med någon i Thailand som har och kan ge dig pengarna i Sverige. Kräver att ni litar på varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gå in på banken och försök få dem att föra över pengarna till Sverige. Garanterat krångligt.

2. Sätt in pengarna på Kasikorn och ta ut dem i Sverige med visakortet. Lite dyrt och tar tid.

3. Byt pengar med någon i Thailand som har och kan ge dig pengarna i Sverige. Kräver att ni litar på varandra.

Jag har sett att det finns en funktion för att föra över pengar till utlandet i Kasikorns internetbank. Går det inte att använda sig av den?

Är det någon som vet om det finns några lagstadgade restriktioner på att föra över pengar från Thailand till Sverige? T.ex. från svenska skatteverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett att det finns en funktion för att föra över pengar till utlandet i Kasikorns internetbank. Går det inte att använda sig av den?

Är det någon som vet om det finns några lagstadgade restriktioner på att föra över pengar från Thailand till Sverige? T.ex. från svenska skatteverket.

Jo det borde ju gå.

Från Sverige till Thailand var det en gräns på 100.000 SEK inan man måste anmäla till Riksbanken.

Finns antagligen motsvarande i Thailand. Men vem kan svara på det ? Internetbankens kundservice, kanske.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på den länken på Kasikorn Bank, för överföring till utland, så får du säkert se en info ruta med ord som, gå till banken för att registrera denna tjänst.

Och det är den registreringen som är knepig.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Försökte få tips från min bank härhemma utan framgång. Har precis skickat ett mail till Kasikorn och bett om hjälp. Får se vad de svarar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att skicka 1000Bath från Nordea till Kasikorn, det är över 2 veckor sedan och det har inte kommit fram.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fört över pengar från Thailand,inte genom bank,det var för byråkratiskt och krångligt.Jag tog ut via mitt konto i Bangkokbank 10000sek varje dag(190000sek)blir lite dyrare men då slapp jag all redovisning till svenska myndigheter(vilket kan vara bra :crazy: )Att skicka pengar via bank innebär att du ska redovisa var pengarna kommer ifrån +att det är begränsat hur mycket du kan skicka som privatperson(från Thailand)Mvh Måne som har visakort i banken.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Varken Swedbank eller Handelsbanken kan göra några större uttag på mitt thaivisa härhemma. Jag reser endast ner i tio dagar för att sälja och plocka hem pengarna. Återstår kanske endast att begära kontanter iform av dollar eller Euro och flyga hem. Väntar på svar från Kasikorn bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken Swedbank eller Handelsbanken kan göra några större uttag på mitt thaivisa härhemma. Jag reser endast ner i tio dagar för att sälja och plocka hem pengarna. Återstår kanske endast att begära kontanter iform av dollar eller Euro och flyga hem. Väntar på svar från Kasikorn bank

Jag har Handelsbanken och det gick utmärkt att plocka ut 10000 om dan härhemma.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

När var detta Måne?

Får ta o köra till banken och prata med dem

Link to comment
Dela på andra sajter

När/om man för över en större summa pengar till Thailand, som i mitt fall var drygt 4 thaimillar till Bankok bank, så skrivs ett dokument om överföringen signerat av mej och banken. Med det dokumentet i handen så har jag rätt att föra ut samma summa från Thailand som jag då förde in.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta ut pengar med sitt thailändska visakort är endast begränsat av den thailändska banken.

Har vid otal tillfällen tagit ut 100.000 Baht och beroende på kurs, så runt 24.000 kronor alltså. Om dagen.

Ofta har de thailändska bankerna inga mer gränser än vad man får ta ut per dag. Inte som i Sverige, med gränser på längre perioder.

Och om gränsen man har för tillfället inte duger, går det bra att gå in på banken och höja den.

Som i mitt fall så höjde jag gränsen till 100.000 Baht per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt kasikorns hemsida kan man höja maxgränsen/dygn till 200 000 THB på deras VISA-debt cards. Om det inte skulle fungera att göra en banköverföring tror jag att det är billigare och säkrare att plocka ut pengarna inne på din svenska bank genom att de belastar ditt visa kort med 200 000 THB/dygn tills du fått över önskat belopp till din svenska bank.

Att åka med motsvarande några miljoner THB i kontanter är verkligen inte att rekommendera.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Varken Swedbank eller Handelsbanken kan göra några större uttag på mitt thaivisa härhemma. Jag reser endast ner i tio dagar för att sälja och plocka hem pengarna. Återstår kanske endast att begära kontanter iform av dollar eller Euro och flyga hem. Väntar på svar från Kasikorn bank

Vilket flyg åker du hem med ? Skall vi kanske sammanstråla över ettpar chang ! Varförsiktig om du reser på detta vis :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt kasikorns hemsida kan man höja maxgränsen/dygn till 200 000 THB på deras VISA-debt cards. Om det inte skulle fungera att göra en banköverföring tror jag att det är billigare och säkrare att plocka ut pengarna inne på din svenska bank genom att de belastar ditt visa kort med 200 000 THB/dygn tills du fått över önskat belopp till din svenska bank.

Att åka med motsvarande några miljoner THB i kontanter är verkligen inte att rekommendera.

Jepp, om jag inte har helt fel så är maxgränsen 50.000 thb i kontanter när du lämnar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt kasikorns hemsida kan man höja maxgränsen/dygn till 200 000 THB på deras VISA-debt cards. Om det inte skulle fungera att göra en banköverföring tror jag att det är billigare och säkrare att plocka ut pengarna inne på din svenska bank genom att de belastar ditt visa kort med 200 000 THB/dygn tills du fått över önskat belopp till din svenska bank.

Att åka med motsvarande några miljoner THB i kontanter är verkligen inte att rekommendera.

Jag läste lite mer på kasikorn... de skriver att man får "over the counter rates" på sina internationella banköverföringar kolla upp vad detta innebär innan du gör några överföringar. (om det är så att de ger dig samma kurs som om du växlat till dig kontanter så lär det vara billigare att köra med visa-kortet) Se bara till så din svenska bank belastar kortet i SEK annars lär du får dålig kurs av dem också. Obs! många som jobbar på svenska banker (främst swedbank och Nordea) är inte särskilt kompetenta så du kanske måste prata med några olika personer innan du kan få din vilja igenom.

Annars kanske du ska kolla med t.ex. Citibank i Bangkok. De kanske kan erbjuda dig ett civiliserat alternativ.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Hej igen

Banken kan ju se hur många thb jag transfererat från Svea. Summan jag vill skicka hem är betydligt lägre... Någon som vet varför dom gör det så besvärligt? De vill ju givetvis att pengarna ska stanna i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En gång i tiden sålde jag min villa utanför BKK.

En inte oansenlig vinst gjordes då.

För att få ut pengarna utan tjafs så köpte jag "travelchecks"i dollar

som jag sedan bar med mig när jag åkte hem till Sverige.

Dessa var lätta att växla in hemma på Sparbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Ringde precis ner och pratade med mäklaren och skulle förbereda henne om problemet med att skicka pengarna till mitt konto här. Fick svaret; no ploblem, can do, many times i make. Bara att hålla tummarna. Tack för era inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har fört över större belopp från Thailand till Sverige via bank helt utan problem. Varken den thailändska eller den svenska banken ställde några som helst frågor och överföringen tog inte så många dagar.

Vi ringde helt enkelt till SEB när vi satt på den thailändska banken och SEB hjälpte oss med alla uppgifter till blanketterna för överföringen. (SEB har dessutom personlig service på Thai om det skulle behövas i kontakten med banken)

Känns betydligt tryggare än att försöka ta med sig kontanter tillbaka till Sverige.

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns restriktioner hur mycket kontanter du får föra med dig från Thailand och det var inte så mycket. Förutom att du riskerar förlora allt om du blir rånad eller klantar dig så kan du få problem med tullen.

Vilken nationalitet är köparna. Går det inte att få deras bank att föra över till din direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...