Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Jämnt allmänt val i Thailand den 3 juli


MPR Nyheter

Recommended Posts

Så det som oberoende civila har laddat upp på t.ex. youtube är också styrda fakta av generalerna?

Jag tror ganska många baserar sina fakta på vad vi sett på internet och TV, läst i tidningar osv. Och detta hos internationell media.

Inte vad en general eller nån i din sk. herrklubb sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • Surin P3

    17

  • MaiChai

    14

  • Isaan Butterfly

    10

Mest aktiva i denna tråd

Guest DrRambone

Thailand är en riktig bananrepublik.

FN borde skicka ut lite valobservatörer för att se till att valet går rätt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är en riktig bananrepublik.

FN borde skicka ut lite valobservatörer för att se till att valet går rätt till.

Håller med - dom jävlarna klarar ju inte ens att hålla val själva.

Men skit i FN. Varför inte bara gå in och sköta allt åt dem istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla kanske inte köper den fakta som Generalerna och herrklubben tillhanda håller, dom kanske inte ses som trovärdiga med sin bakgrund?

Mvh Isan Lover

Okej, din byfakta om flygexplosionen 2001 visade ju sig inte stämma. Var det generalernas fakta du inte trodde på?

De 2500 mördade under WOD, var det generalernas fakta du inte trodde på?

De "Hundratals demonstranter som Slängdes till krokodilerna" efter upploppet 2009, var det generalernas fakta?

Att Arisamun och Natthawut står och uppmanar folk att bränna ner Bangkok?

Vilken fakta från generalerna stämmer inte, kan du ge något exempel?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Dr Rambone

De gula i Thailand anklagar ofta de röda för valfusk, röstköp etc, men jag är övertygad om att regeringen skulle tacka nej till valobservatörer från FN.

Har för mig att man tackat nej till EU observatörer tidigare.

Jämför Thailands gula anklagar ofta Cambodja när gränskonflikten blossar upp då och då, men regeringen vill inte ha neutrala utländska observatörer vid gränsen.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

De gula i Thailand anklagar ofta de röda för valfusk, röstköp etc, men jag är övertygad om att regeringen skulle tacka nej till valobservatörer från FN.

Har för mig att man tackat nej till EU observatörer tidigare.

Jämför Thailands gula anklagar ofta Cambodja när gränskonflikten blossar upp då och då, men regeringen vill inte ha neutrala utländska observatörer vid gränsen.

Läs på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Dr Rambone

De gula i Thailand anklagar ofta de röda för valfusk, röstköp etc, men jag är övertygad om att regeringen skulle tacka nej till valobservatörer från FN.

Har för mig att man tackat nej till EU observatörer tidigare.

Jämför Thailands gula anklagar ofta Cambodja när gränskonflikten blossar upp då och då, men regeringen vill inte ha neutrala utländska observatörer vid gränsen.

Regeringen bjöd in EU observatörer tidigare i år-för att övervaka det kommande valet.

Sen förstår jag inte hur FN skulle kunna övervaka valet då en av parterna klart och tydligt tidigare deklarerat att han skiter fullständigt i FN ovh vad de gör...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Okej, din byfakta om flygexplosionen 2001 visade ju sig inte stämma. Var det generalernas fakta du inte trodde på?

De 2500 mördade under WOD, var det generalernas fakta du inte trodde på?

De "Hundratals demonstranter som Slängdes till krokodilerna" efter upploppet 2009, var det generalernas fakta?

Att Arisamun och Natthawut står och uppmanar folk att bränna ner Bangkok?

Vilken fakta från generalerna stämmer inte, kan du ge något exempel?

Och förtydliga gärna också då vilka felaktiga fakta som kommer från "Herrklubben" samt vilka som är med i denna klubb eftersom dom inte uttalar sig som "herrklubbens" representanter

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla kanske inte köper den fakta som Generalerna och herrklubben tillhanda håller, dom kanske inte ses som trovärdiga med sin bakgrund?

Mvh Isan Lover

Absolut!

All information som släpps som talar emot dina fantasier är "fakta som Generalerna och herrklubben tillhanda håller".

Och allt som talar för dina fantasier, så som tex det som står på robertamsterdam.com, truthtoday, hejjathaksin, och thaiintelligentnews etc är nyanserad, välbalanserad och tillförlitlig information.

great.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack för länken med informationen från Kina den 22 May SurinP3. Den hade jag missat.

Däremot har jag vid flera tillfällen under april-maj läst i Thailändsk media först att

Thailands utrikesminister Kasit och PM Abhisit inte ville ha någon utomstående inblandning, och därefter

backade man lite, men ställde motkravet att Kamboja skulle dra tillbaka sina trupper från de omtvistade områdena först.

Otroligt att din nyhet om försvarsministrarnas överenskommelse kommer från Kina.

Eller finns det Thai nyhetsinslag om detta också?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken med informationen från Kina den 22 May SurinP3. Den hade jag missat.

Däremot har jag vid flera tillfällen under april-maj läst i Thailändsk media först att

Thailands utrikesminister Kasit och PM Abhisit inte ville ha någon utomstående inblandning, och därefter

backade man lite, men ställde motkravet att Kamboja skulle dra tillbaka sina trupper från de omtvistade områdena först.

Otroligt att din nyhet om försvarsministrarnas överenskommelse kommer från Kina.

Eller finns det Thai nyhetsinslag om detta också?

Denna nyhet finns lite varstans att läsa om. Bangkok Post, The Nation, för att nämna två andra.

Att källan blir en sajt ifrån Kina är väl i sig inte konstigt.

Det är en bra sajt, som enligt till exempel Alexa är bland topp 300 av alla världens sajter trafikmässigt.

Sen vill jag tipsa om att inte bara läsa nyheter ibland och utan att försöka hålla sig á jour hela tiden.

Läsa på flera olika ställen är också ett tips för att vidga sina vyer.

Det underlättar om man vill förstå hur andra resonerar och det blir även lättare att bilda sig en egen uppfattning om saker man är intresserad av.

Bara några tips i vänlighetens anda :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Svar till Dr Rambone

De gula i Thailand anklagar ofta de röda för valfusk, röstköp etc, men jag är övertygad om att regeringen skulle tacka nej till valobservatörer från FN.

Har för mig att man tackat nej till EU observatörer tidigare.

Jämför Thailands gula anklagar ofta Cambodja när gränskonflikten blossar upp då och då, men regeringen vill inte ha neutrala utländska observatörer vid gränsen.

Man skall nog inte dra för stora växlar på att länder tackar nej till erbjudande att ha valobservatörer.

Det är en intern angelägenhet och Sverige har tackat nej (tror faktiskt det var förra valet)

Jag tycker däremot det vore bra med en öppenhet och val ger än större trovärdighet (förutsatt att man har ett stort antal observatörer).

Det måste ändå vara skönt att det GÅR att ha val i Thailand. Det finns, som du vet, länder där allmänna val inte får hållas...Kina, Kuba, mfl.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så det som oberoende civila har laddat upp på t.ex. youtube är också styrda fakta av generalerna?

Jag tror ganska många baserar sina fakta på vad vi sett på internet och TV, läst i tidningar osv. Och detta hos internationell media.

Inte vad en general eller nån i din sk. herrklubb sagt.

Hej

Det har du förmodligen rätt i och det är förmodligen en stor bidragande orsak, men frågan är om gemene man bland läsarna känner till och tar hänsyn till hur styrd och censurerad landets media och även informationen till utlandet är?

Och dom som bestämmer vad som får publiceras och informeras om är ju Generalerna och herrklubben både direkt och indirekt, om man publicerar eller delger allmännheten om sånt som inte passar dessa och är kritisk så riskerar man att fängslas för att man skapar oro eller så kan man använda lese majestät lagarna emot dom, så det är nog inte helt lätt att bilda sig en neutral uppfattning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Sen vill jag tipsa om att inte bara läsa nyheter ibland och utan att försöka hålla sig á jour hela tiden.

Läsa på flera olika ställen är också ett tips för att vidga sina vyer.

Det underlättar om man vill förstå hur andra resonerar och det blir även lättare att bilda sig en egen uppfattning om saker man är intresserad av.

Bara några tips i vänlighetens anda :)

Till SurinP3 Ditt ovanstående inlägg tycker jag är onödigt spydigt om ni vill att MPR skall vara ett diskussions forum.

Tackade dig i mitt förra inlägg , och erkände att jag missat denna nyhet från Kina den 22 maj.

Alla kan väl missa någon nyhet eller?

``bara läsa nyheter ibland..``

``läsa på flera olika ställen är också ett tips``

SurinP3 Du vet väl inget om hur ofta , hur mycket, eller vilka nyheter jag läser?

Skulle tro att jag som heltidspensionär läser mera nyheter, och på flera ställen än vad du som heltidsarbetande hinner göra.

Sakfrågan det gällde:

Håller du inte med om det jag hade som fakta dvs att Abhisit och Kasit under april-maj uttalade att man inte ville ha

utomstående observatörer vid gränsen mot Kambodja?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Okej, din byfakta om flygexplosionen 2001 visade ju sig inte stämma. Var det generalernas fakta du inte trodde på?

De 2500 mördade under WOD, var det generalernas fakta du inte trodde på?

De "Hundratals demonstranter som Slängdes till krokodilerna" efter upploppet 2009, var det generalernas fakta?

Att Arisamun och Natthawut står och uppmanar folk att bränna ner Bangkok?

Vilken fakta från generalerna stämmer inte, kan du ge något exempel?

Hej

Att ett rykte om en bomb omdord på det plan som Thaksin skulle flyga med en gång kom ut är sant, men det bidrog nog både TV, radio och tidningar med, och det visade sig vara fel.

Att 2500 "mördades" är nog fel, men att 2500 dog varav flera förmodligen var oskyldiga stämmer, men hur många som var oskyldiga vet väl ingen mig veterligen, men dessa fakta tillhandahöll väl organisationer som HRW och Amnesty och inte generalerna?

Att några hundra demonstranter slängdes till krokodilerna under folkresningen 2009 var ett märkligt rykte som snabbt dog ut, själv hörde jag aldrig talas om det i Thailand men läste det på olika internet forum, om någon trodde på det vet jag inte, men demonstranter har ju mördats och försvunnit i hundratal tidigare.

Att utreda vem som har sagt vad när det gäller att bränna Bangkok borde polisen utreda med minst samma iver som dom gjorde vid PAD,s flygplats ockupationer.

Vilka fakta som inte stämmer ifrån Generalerna och deras junta blir nog en lång lista, så jag skulle nästan vilja vända på frågan och undra om dom överhuvudtaget säger något som är sant, för i samband med kuppen och massakrerna i Bangkok ljög dom friskt, inga prickskyttar som sköt civila, ingen live fireing zon, inga reportrar som besköts, demonstranterna dödade varandra, o.s.v, o.s.v att ens tro att dessa människor som var med och avskaffade demokratin i en militärkupp skulle vara trovärdiga när det gäller att tillhanda hålla fakta samtidigt som dom har infört den hårdaste censur Thailand någonsin har upplevt historiskt, och tappat i pressfrihetsindex låter mycket märkligt, det är ju ungefär som att tycka att Bagdad Bob var trovärdig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Till SurinP3 Ditt ovanstående inlägg tycker jag är onödigt spydigt om ni vill att MPR skall vara ett diskussions forum.

Tackade dig i mitt förra inlägg , och erkände att jag missat denna nyhet från Kina den 22 maj.

Alla kan väl missa någon nyhet eller?

``bara läsa nyheter ibland..``

``läsa på flera olika ställen är också ett tips``

SurinP3 Du vet väl inget om hur ofta , hur mycket, eller vilka nyheter jag läser?

Skulle tro att jag som heltidspensionär läser mera nyheter, och på flera ställen än vad du som heltidsarbetande hinner göra.

Håller du inte med om det jag nämnde dvs att Abhisit och Kasit under april-maj uttalade att man inte ville ha

utomstående observatörer vid gränsen mot Kambodja?

Bossej, det var inte alls meningen att du skulle tolka det som ett spydigt inlägg.

Som jag skrev, så var det i vänlighetens anda och, som jag tycker, bra tips rent generellt och eftersom det är andra gången på kort tid som du missat en nyhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till SurinP3 Är övertygad om att du också missar nyheter ibland.

Men intressant att du i sakfrågan inte kan erkänna att det jag utgick ifrån stämmde,

dvs att PM Abhisit och Utrikesminmister Kasit under april och maj uttalat sig emot utländska observatörer vid gränsen till Kambodja.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Om ditt svar även gällde sakfrågan så Tack SurinP3!

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ett rykte om en bomb omdord på det plan som Thaksin skulle flyga med en gång kom ut är sant, men det bidrog nog både TV, radio och tidningar med, och det visade sig vara fel.

Att 2500 "mördades" är nog fel, men att 2500 dog varav flera förmodligen var oskyldiga stämmer, men hur många som var oskyldiga vet väl ingen mig veterligen, men dessa fakta tillhandahöll väl organisationer som HRW och Amnesty och inte generalerna?

Att några hundra demonstranter slängdes till krokodilerna under folkresningen 2009 var ett märkligt rykte som snabbt dog ut, själv hörde jag aldrig talas om det i Thailand men läste det på olika internet forum, om någon trodde på det vet jag inte, men demonstranter har ju mördats och försvunnit i hundratal tidigare.

Att utreda vem som har sagt vad när det gäller att bränna Bangkok borde polisen utreda med minst samma iver som dom gjorde vid PAD,s flygplats ockupationer.

Vilka fakta som inte stämmer ifrån Generalerna och deras junta blir nog en lång lista, så jag skulle nästan vilja vända på frågan och undra om dom överhuvudtaget säger något som är sant, för i samband med kuppen och massakrerna i Bangkok ljög dom friskt, inga prickskyttar som sköt civila, ingen live fireing zon, inga reportrar som besköts, demonstranterna dödade varandra, o.s.v, o.s.v att ens tro att dessa människor som var med och avskaffade demokratin i en militärkupp skulle vara trovärdiga när det gäller att tillhanda hålla fakta samtidigt som dom har infört den hårdaste censur Thailand någonsin har upplevt historiskt, och tappat i pressfrihetsindex låter mycket märkligt, det är ju ungefär som att tycka att Bagdad Bob var trovärdig.

Mvh Isan Lover

Men lik förbannat stod du på dig i flera år när du hävdade att flygplansexplosionen var en hämnd från Knarkmaffian för WOD-som inleddes 2 år efter att planet exploderade. Trots alla länkar med fakta som publicerades här på MPR.

Det var drygt 2500 som sköts ihjäl utan att få möjlighet att försvara sig i en rättegång. Både Amnesty, HRW och FN kritiserade Thaksin för detta och det v ar då han tydligt deklarerade hur lite respekt han har för internationellt erkända organisationer. Senare undersökningar har visat att 1400 av de mördade inte hade något som helst att göra med droger. Men du hyllar WOD i inlägg efter inlägg, Thaksin hör hemma i Haag i cellen bredvid Mladic och Kardrzic för detta gigantiska övergrepp mot männskligheten.

Nu var det ju 2009 vi pratade om-när i princip alla har en kamera med sig-hur tror du att militären skulle kunna forsla bort hundratals demonstranter och mata krokodiler med dem utan att fastna på en enda bild? Än märkligare blir det när ingen saknar dess påstått mördade människor.

Ifall du tittar på Youtubeklippen med Arisamun och Natthawut-vem tror du då uppmanade folk att bränna ner Bangkok?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har du förmodligen rätt i och det är förmodligen en stor bidragande orsak, men frågan är om gemene man bland läsarna känner till och tar hänsyn till hur styrd och censurerad landets media och även informationen till utlandet är?

Och dom som bestämmer vad som får publiceras och informeras om är ju Generalerna och herrklubben både direkt och indirekt, om man publicerar eller delger allmännheten om sånt som inte passar dessa och är kritisk så riskerar man att fängslas för att man skapar oro eller så kan man använda lese majestät lagarna emot dom, så det är nog inte helt lätt att bilda sig en neutral uppfattning.

Mvh Isan Lover

Eftersom du har så bra koll, och verkligen har fog för - och säkert kan backa upp - dina åsikter så kanske du kan ge några exempel på hur styrd och censurerad landets media är?

Exempel som alltså tydliggör att information vinklas innan den skickas utomlands etc.

Likaså tar jag gärna emot exempel som visar att generaler etc "både direkt och indirekt" bestämmer vad som får publiceras.

Om du inte har sådana exempel så får vi anta att dina åsikter, även i denna sakfråga, är luft värda. :)

Förstår inte att du inte klarar av att balansera och nyansera dig. Är det verkligen så häftigt att vara fanatisk extremist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Är väl som vanligt, en militärdiktatur med tillhörande elit som inte vill se riktig demokrati.

Men som troligt är så vinner folket till slut iallafall, blir värre innan det blir bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom du har så bra koll, och verkligen har fog för - och säkert kan backa upp - dina åsikter så kanske du kan ge några exempel på hur styrd och censurerad landets media är?

Exempel som alltså tydliggör att information vinklas innan den skickas utomlands etc.

Likaså tar jag gärna emot exempel som visar att generaler etc "både direkt och indirekt" bestämmer vad som får publiceras.

Om du inte har sådana exempel så får vi anta att dina åsikter, även i denna sakfråga, är luft värda. :)

Förstår inte att du inte klarar av att balansera och nyansera dig. Är det verkligen så häftigt att vara fanatisk extremist?

Hej

Jag tror inte ens att du kan ha missat Thailands ökning av censuren och att pressfriheten har nått nya botten nivåer, du deltog ju alldekles nyligen i en tråd om detta när Freedoom House placerade Thailand i den sämsta kategorin som finns, inte har du väl glömt detta redan?

Bifogar länken ifall minnet sviker dig http://www.maipenrai.se/forum/t/14007-pressfrihets-undersokning-2011-presenterad/.

Vad det gäller militärens roll i samhället så har ju landet haft undantagslagar och CRES har agerat för att hindra att sånt som kan bidraga till landets splittring inte publiceras, och man har gjort tillslag och gripit folk för såna brott, och hjälper inget annat så har man ju alltid lese majestät lagarna att hota med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har så bra koll, och verkligen har fog för - och säkert kan backa upp - dina åsikter så kanske du kan ge några exempel på hur styrd och censurerad landets media är?

Exempel som alltså tydliggör att information vinklas innan den skickas utomlands etc.

Likaså tar jag gärna emot exempel som visar att generaler etc "både direkt och indirekt" bestämmer vad som får publiceras.

Om du inte har sådana exempel så får vi anta att dina åsikter, även i denna sakfråga, är luft värda. :)

Förstår inte att du inte klarar av att balansera och nyansera dig. Är det verkligen så häftigt att vara fanatisk extremist?

De var tydligen luft värda...

Vad jag vet så hindras/censureras inga internationella medier, man får skriva och rapportera om allt i Thailand utan problem - de flesta tidningar och byråer gör egen research med egen personal i Thailand och de kan då inte styras i den omfattningen som IL hävdar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...