Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Jämnt allmänt val i Thailand den 3 juli


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Nu är det klart att Thailand kommer att hålla sitt allmänna val den 3 juli.

Det förväntas bli en jämn kamp som skulle kunna få den våldsamma politiska konflikten som härjat

i landet i fem år att åter blossa upp.

I ett tv-sänt tal sade premiärminister Abhisit Vejjavija till den delade nationen att kung Bhumibol

Adulyadej godkänner valet och att riksdagen ska lösas upp under tisdagen.

"Jag tror att upplösningen av riksdagen ger en ny start åt folket och framgång för Thailand, samt

möjligheter till effektiv problemlösning för folket och deras familjer inom det demokratiska systemet"

sade Abhisit, exakt vad han menade är lite oklart.

Insatserna är högre än någonsin sedan 2006 då en kupp avsatte dåvarande premiärministern Thaksin

Shinawatra och drog med landet i en kris där de fattiga supportrarna av Thaksin ställdes mot

militären och "eliten" som har backat upp Abhisit.

Opinionsundersökningar visar att det kommer att bli ett jämnt val, och utan en självklar vinnare

i förhand så ökar bara den politiska oron.

Källa: http://thestar.com.m...ec=Worldupdates

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • Surin P3

    17

  • MaiChai

    14

  • Isaan Butterfly

    10

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

blir en spännande juli resa kanske :P

Hej

Ja det kan det nog bli eftersom det är helt öppet kan sluta hur som helst t.o.m med egen majoritet för PT och glädjerus.

Och Demokraterna kan ju också få egen majoritet eller regera vidare med småpartierna så jämt är det.

Men i värsta fall får Generalerna och "herrklubben" kalla fötter och stoppar valet, ändrar resultatet till Demokraternas fördel eller t.o.m tar till en ny kupp för att vara på den säkra sidan.

Så Thailand, resenärerna och alla vi Thailands vänner går en spännande tid till mötes.

Själv hoppas jag på ett fritt val där folkets röster blir avgörande och inte något nytt dribblande i domstolar eller nya påtryckningar ifrån Kungen närstående rådgivare och "herrklubben", och att militären kan hålla sina smutsiga och blodiga fingrar borta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Ja det kan det nog bli eftersom det är helt öppet kan sluta hur som helst t.o.m med egen majoritet för PT och glädjerus.

Och Demokraterna kan ju också få egen majoritet eller regera vidare med småpartierna så jämt är det.

Men i värsta fall får Generalerna och "herrklubben" kalla fötter och stoppar valet, ändrar resultatet till Demokraternas fördel eller t.o.m tar till en ny kupp för att vara på den säkra sidan.

Så Thailand, resenärerna och alla vi Thailands vänner går en spännande tid till mötes.

Själv hoppas jag på ett fritt val där folkets röster blir avgörande och inte något nytt dribblande i domstolar eller nya påtryckningar ifrån Kungen närstående rådgivare och "herrklubben", och att militären kan hålla sina smutsiga och blodiga fingrar borta.

Mvh Isan Lover

En sak är ganska säker tror jag

Oavsett vem som vinner och hur kommer förlorarna klaga villt och gnälla valfusk etc etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En sak är ganska säker tror jag

Oavsett vem som vinner och hur kommer förlorarna klaga villt och gnälla valfusk etc etc etc

Hej

Jo dåliga förlorare finns det ju alltid, men mitt råd är att låta rösterna bli avgörande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jo dåliga förlorare finns det ju alltid, men mitt råd är att låta rösterna bli avgörande.

Mvh Isan Lover

Som i förra valet menar du? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Även Bangkok Posts Veera Prateepchaikul tror på ett mycket jämnt val i sin artikel.

http://www.bangkokpo...ding-the-charge

Mvh Isan Lover

Har du hört någon som INTE tror på ett jämt val ?

Alla har ju pratat om hur jämt det blir länge nu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du hört någon som INTE tror på ett jämt val ?

Alla har ju pratat om hur jämt det blir länge nu.

Hej

Det är inte många veckor sedan det lät precis tvärtom, då var valsegern så gott som i hamn för den oerhört populäre Apishit.

Själv blev jag ju mer eller mindre utskrattad och förlöjligad för att jag fortfarande inte hade gett upp tanken på en röd regering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Det är inte många veckor sedan det lät precis tvärtom, då var valsegern så gott som i hamn för den oerhört populäre Apishit.

Själv blev jag ju mer eller mindre utskrattad och förlöjligad för att jag fortfarande inte hade gett upp tanken på en röd regering.

Mvh Isan Lover

Det var väl snarare för att du försökte intala alla att det skulle bli en röd storseger och Demokraterna inte hade en chans :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Det är inte många veckor sedan det lät precis tvärtom, då var valsegern så gott som i hamn för den oerhört populäre Apishit.

Själv blev jag ju mer eller mindre utskrattad och förlöjligad för att jag fortfarande inte hade gett upp tanken på en röd regering.

Mvh Isan Lover

Jag tror mig inte ha läst något inlägg från någon som sagt att det blir en lätt seger för Demokraterna, jag tycker alla alltid varit ense om att det kommer bli en koalitionsregering igen. Jag skulle dock uppskatta att chanserna att Demokraterna kommer leda den koalitionsregeringen är minst 80%. Jag kan dock hålla med om att jag var betydligt säkrare på en seger för Demokratkoalitionen för 6 månader sedan än jag är idag men ett onödigt krig samt ökade priser för bensin och baslivsmedel kommer kosta dem en del röster. Att Demokraterna, precis som vid förra valet, får flest röster är jag relativt säker på men skillnaden ned till PT är nog bara runt 5%-enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

Ännu en undersökning som The Nation hänvisar till nu på tisdag pekar på ledning för PT nu med Yingluck Shinawatra vid rodret.

I Bangkok sade sig: 26.9% stödja PT, och 17.4% stödja Demokraterna, men hela 52% sa att dom inte hade bestämt sig ännu.

Yingluck leading Abhisit but 52 per cent undecided : Poll

More than 92 per cent of Bangkok voters intend to cast their ballot although some 52 per cent say they are undecided on which party or candidate to pick, Bangkok Poll said in a survey released on Tuesday.

Pheu Thai candidate Yingluck Shinawatra is in the lead in the race for the position of prime minister with 26.9 per cent of support, followed by Democrat Abhisit Vejjajiva (17,4 per cent) and Rak Prathet Thai's Chuwit Kamolvisit (3.6 per cent).

The Nation

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Ser lovande ut att Abhisit enligt opinionsundersökningen nu endast har 17,4 procent säkert stöd i Bangkok.

Man får hoppas att de 52 procent som fortfarande inte bestämt sig kommar att rösta politiskt dvs på det parti de tror blir bäst för framtiden.

Det vore ju tragiskt om 52 procent av bangkokborna bara väntar på högsta budet från röstköparna.

Om jag minns rätt var Abhisit och Suthep, för ett halvår sedan, ganska säkra på att vinna i Bangkok.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja det här är väl den fjärde opiniosundersökningen som pekar på ett övertag för PT i det viktiga Bangkok området.

Kan man vinna Bangkok, norra och nordöstra delarna av landet ligger man riktigt bra till.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Man far komma ihag att dels ar opinionsundersokningarna lite problematiska i sig och dels sa kan det skilja rejalt mellan antal roster och antal mandat, framforallt i Bangkok. De totala antalet roster blir ju absolut intressant nar vi tittar pa partilistan men nar personvalen kommer in sa kan scenen ganska snabbt forandras.

Men, jag tror chansen att PT bilder regering med stod fran tva eller fler smapartier ar betydligt storre an 20% i dagens lage. Vissa verkar glomma bort de smapartier som idag star utanfor koalitionen samt de nya som forvantas ta mandat. Sen ar det inte for inte som Newin och Barnharn sa extremt daliga rykten som opalitliga osv. sa chanser/risken att de byter lag ar nog storre an man kan tro. Blanda sedan in token Chuvit osv. sa blir osakerheten annu lite storre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man far komma ihag att dels ar opinionsundersokningarna lite problematiska i sig och dels sa kan det skilja rejalt mellan antal roster och antal mandat, framforallt i Bangkok. De totala antalet roster blir ju absolut intressant nar vi tittar pa partilistan men nar personvalen kommer in sa kan scenen ganska snabbt forandras.

Men, jag tror chansen att PT bilder regering med stod fran tva eller fler smapartier ar betydligt storre an 20% i dagens lage. Vissa verkar glomma bort de smapartier som idag star utanfor koalitionen samt de nya som forvantas ta mandat. Sen ar det inte for inte som Newin och Barnharn sa extremt daliga rykten som opalitliga osv. sa chanser/risken att de byter lag ar nog storre an man kan tro. Blanda sedan in token Chuvit osv. sa blir osakerheten annu lite storre.

Hej

Visst finns chansen teoretiskt sett, men tror du att Prem, Generalerna och herrklubben tilllåter det?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst finns chansen teoretiskt sett, men tror du att Prem, Generalerna och herrklubben tilllåter det?

Mvh Isan Lover

Nej, eftersom PT insisterar på att ge en förrymd brottsling amnesti och egen plats vid landets roder så lär många inte vilja tillåta det.

Sist blev det livat när PAD blev knäppa för att Thaksins svåger Somchai blev utsedd till ställföreträdande nickedocka.

Hur tror du det blir den här gången när man slänger in syrran istället?

Bra agerat för att minska konflikterna och oroligheterna i landet?

Hur många kommer att dö i kommande kravaller och konflikter från båda läger?

Sånt här riskerar att bara öka splittringarna och kasta landet i mer fördärv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till NoBuzz

Om det nu skulle bli så att parlamentet efter valet väljer Thaksins lillsyrra Yingluck till premiärminister, menar du att det är OK om PAD och Generalerna Prem mfl ingriper igen?

Isåfall pga av att hennes bror Thaksin är en ``förrymd brottsling`` ,

eller av någon annan anledning?

Och Thaksins svåger, juristen Somchai Wongsavat, blev vald till PM av parlamenet efter det att PM Samak tvingats avgå pga sitt matlagningsprogram i TV.

NoBuzz, när jag läser ditt förra inlägg får jag uppfattningen att du har större förtroende för Thailands generaler och de gula PAD än för väljarna.?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till NoBuzz

Om det nu skulle bli så att parlamentet efter valet väljer Thaksins lillsyrra Yingluck till premiärminister, menar du att det är OK om PAD och Generalerna Prem mfl ingriper igen?

Isåfall pga av att hennes bror Thaksin är en ``förrymd brottsling`` ,

eller av någon annan anledning?

Och Thaksins svåger, juristen Somchai Wongsavat, blev vald till PM av parlamenet efter det att PM Samak tvingats avgå pga sitt matlagningsprogram i TV.

Trodde att det var uppenbart enkelt vad jag tycker men för tydlighetens skull så kommer min åsikt här. Läs nu detta bokstavligt.

Nej - jag tycker inte att det är ok om generalerna kuppar. (om inte kaoset blir för stort med inbördeskrig och en massa döda som följd)

Nej - jag tycker inte att det är ok att Yingluck nomineras till PM eftersom hon inte är representativt vald av partiets medlemmar, varit politiskt aktiv, är kompetent för arbetet och riskerar att spä på splittringen i landet.

Ja - jag tycker att det är ok om partier straffas, och dess ministrar bannas (helst för evigt), om det verifieras att partiledningen stöder omfattande valfusk.

Ja - jag tycker att det är ok om Yingluck tvingas avgå om hennes PMskap på något sätt bryter mot någon lag.

Ja - jag tycker att det är ok om PAD demonstrerar så länge det sker fredligt och inom lagens råmärken.

Ja - jag tycker att det är ok om UDD demonstrerar så länge det sker fredligt och inom lagens råmärken.

Nej - jag tycker inte att det är ok att PT representeras av en samling lögnare, mördare och lagbrytare.

Ja - jag tycker att det rimmar illa att Demokraterna har kandidater som t.ex är direkt besläktade med diktatorer.

Har det klarnat nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej, eftersom PT insisterar på att ge en förrymd brottsling amnesti och egen plats vid landets roder så lär många inte vilja tillåta det.

Sist blev det livat när PAD blev knäppa för att Thaksins svåger Somchai blev utsedd till ställföreträdande nickedocka.

Hur tror du det blir den här gången när man slänger in syrran istället?

Bra agerat för att minska konflikterna och oroligheterna i landet?

Hur många kommer att dö i kommande kravaller och konflikter från båda läger?

Sånt här riskerar att bara öka splittringarna och kasta landet i mer fördärv.

Hej

Jag tycker inte att PAD eller Prem har det minsta med att göra vem som PT utser som kandidat till posten som PM, och lika lite har väl UDD med att göra när Demokraterna utser Apishit, vem som partierna utser måste ju vara en fråga för respektive parti, och sedan ska folk välja den som dom tycker är bäst lämpad av dom kandidater som presenteras.

Om folket väljer ett Thaksin lett eller stött parti för fjärde gången borde ju landets elit ge sig och låta detta parti regera sin mandattid ut, och istället fråga sig varför folket inte vill se dom vid makten, och själv tror jag att det är att Demokraterna har valt eller blivit valda som samarbetspartner av landets odemokratiska krafter, och denna samverkan smutsar ned det Demokratiska partiet och deras ledare, folk känner ingen samhörighet med miltären och herrklubben och vill inte rösta på det som dom uppfattar som "deras" parti.

Att kommande valet riskerar att övergå i konflikt och oroligheter håller jag med om, men enligt mig är den största bidragande orsaken till detta inte dom som kandiderar utan att militären och Herklubbeb bara kan tänka sig ett resultat i valet, och att dom på något sätt anser sig tvungna att fixa det på något sätt, där har du det verkliga problemet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att PAD eller Prem har det minsta med att göra vem som PT utser som kandidat till posten som PM, och lika lite har väl UDD med att göra när Demokraterna utser Apishit, vem som partierna utser måste ju vara en fråga för respektive parti, och sedan ska folk välja den som dom tycker är bäst lämpad av dom kandidater som presenteras.

Du får gärna tycka att PAD inte har det minsta att göra med vem som kanske blir PM. Men det håller nog inte PAD med om.

Och jag är övertygad om att om Moderaterna valde en partiledare, som blev statsminister, som hade blod på sina händer och snott svenska folket på åtskilliga miljarder - så hade vi sett demonstrationer i Sverige med.

Det är så det fungerar i demokratier. Folk får uttrycka vad de vill - och tycka om vem de vill. Även politiska motståndares partiledare.

Precis som t.ex i Sverige. http://arashblog.posterous.com/demonstration-mot-carl-bildt-17-mars-httptiny

Att kommande valet riskerar att övergå i konflikt och oroligheter håller jag med om, men enligt mig är den största bidragande orsaken till detta inte dom som kandiderar utan att militären och Herklubbeb bara kan tänka sig ett resultat i valet, och att dom på något sätt anser sig tvungna att fixa det på något sätt, där har du det verkliga problemet.

Vad orsaken till konflikten är kan divideras om i oändlighet - men faktum kvarstår - om både Thaksin och generalerna håller sig undan så blir det inga blodiga konflikter.

Så.. säg nej till generalerna och nej till Thaksin. För Thailands skull. Må dom hålla sig borta ur thailändsk politik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Man far komma ihag att dels ar opinionsundersokningarna lite problematiska i sig och dels sa kan det skilja rejalt mellan antal roster och antal mandat, framforallt i Bangkok. De totala antalet roster blir ju absolut intressant nar vi tittar pa partilistan men nar personvalen kommer in sa kan scenen ganska snabbt forandras.

Men, jag tror chansen att PT bilder regering med stod fran tva eller fler smapartier ar betydligt storre an 20% i dagens lage. Vissa verkar glomma bort de smapartier som idag star utanfor koalitionen samt de nya som forvantas ta mandat. Sen ar det inte for inte som Newin och Barnharn sa extremt daliga rykten som opalitliga osv. sa chanser/risken att de byter lag ar nog storre an man kan tro. Blanda sedan in token Chuvit osv. sa blir osakerheten annu lite storre.

Framförallt de senaste opinionsundersökningarna i Bangkok är klart förbryllande, det var ju inte så många månader sedan Demokraterna fick 70% av rösterna vid något lokalt val och det har ju inte varit några större skandaler sedan dess, förutom det genomkorkade kriget med Kambodja, men det verkar ju väldigt få Bkk-bor bry sig om iallafall.

Jag är också förbryllad över att så många säger sig vara osäkra på vilka de ska rösta på. Enligt min uppfattning är en klar majoritet väldigt trogna röstare, alltså inte trogna parti men trogna person/klan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får gärna tycka att PAD inte har det minsta att göra med vem som kanske blir PM. Men det håller nog inte PAD med om.

Och jag är övertygad om att om Moderaterna valde en partiledare, som blev statsminister, som hade blod på sina händer och snott svenska folket på åtskilliga miljarder - så hade vi sett demonstrationer i Sverige med.

Det är så det fungerar i demokratier. Folk får uttrycka vad de vill - och tycka om vem de vill. Även politiska motståndares partiledare.

Precis som t.ex i Sverige. http://arashblog.posterous.com/demonstration-mot-carl-bildt-17-mars-httptiny

Vad orsaken till konflikten är kan divideras om i oändlighet - men faktum kvarstår - om både Thaksin och generalerna håller sig undan så blir det inga blodiga konflikter.

Så.. säg nej till generalerna och nej till Thaksin. För Thailands skull. Må dom hålla sig borta ur thailändsk politik.

Hej

I en demokrati måste väl alla partier som ställer upp själva få utse sina kandidater, det kan ju aldrig bli dom politiska motståndarnas sak att göra, men självklart får motståndarna tycka vad dom vill om det och visst får dom precis som vi svenskar demonstrera sitt missnöje.

Och om du vill bli av med Generalerna i politiken så bör du nog tala med Apishit för det är ju han som öppet samarbetar med denna grupp i samhället, och jag är övertygad om att det kostar honom röster, för dom flesta människor tror nog inte att dom står för refomer och ett friare Thailand.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du tycker det är OK att samarbeta med Thaksinklanen som har så mycket blod på sina händer???????Och är det OK att en bevisad mördare ska få påverka Thailands framtid.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt de senaste opinionsundersökningarna i Bangkok är klart förbryllande, det var ju inte så många månader sedan Demokraterna fick 70% av rösterna vid något lokalt val och det har ju inte varit några större skandaler sedan dess, förutom det genomkorkade kriget med Kambodja, men det verkar ju väldigt få Bkk-bor bry sig om iallafall.

Jag är också förbryllad över att så många säger sig vara osäkra på vilka de ska rösta på. Enligt min uppfattning är en klar majoritet väldigt trogna röstare, alltså inte trogna parti men trogna person/klan.

Bangkok består ju av många olika distrikt-i det ena distriktet är PT jättepopulära medan de i nästa är impopulära. Misstänker att Demokraterna kommer att påminna Bangkokborna vem som ockuperade deras stad under tre månader för att avsluta med att sätta eld på den och på vilken partilista de som var ansvariga för detta numera återfinns. Det blir smutkastning de luxe i sluttampen av valet.

52% som inte kan bestämma sig ännu, är det samma personer som till valet 2000 sade sig intye veta hur de skulle rösta eftersom pengarna inte hade kommit fram?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...