Jump to content
IGNORERAD

Medelklassen och landets elit måste ta på sig skulden för landets tillstånd.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Ansvaret bör väl i första hand tilldeles dem som har haft makten, kunskapen och resurserna? Lever man med knappa föhållanden och osäkra framtidsutsikter ligger det nog i sakens natur att man stödjer den som man tror gynnar sig själv allra bästa och bryr sig mindre om huruvida han är en odemokratiskt korrumperad populist eller inte.

Ditt sista stycke tycker jag är talande för att man i "välutbildade" Bangkok knappast borde få mandat att läxa upp övriga landet om vad som är demokrati eller inte.

"Ansvaret bör tilldelas de som har makten"... Det tycker jag också i det stora hela.

Men jag tycker också att man inte kan kräva mer än nödvändigt som deltidsarbetande bybo.

Jag har under min tid i byn sett flera som slutat med bonderiet och gett sig in på helt annan yrkesbana och fått ett bättre liv ekonomiskt.

Och framför allt ett bättre liv för sina barn. Med utbildning och framtidsutsikter.

Och jag ser också personer som fortfarande är nöjda med att bruka sin markplätt halvårsvis och sälja sitt ris för att återbetala lånen ifrån förr i tiden.

Så ansvaret för dig och din familj, bör ligga på dina egna axlar när det gäller allt utöver de mänskliga grundkraven såsom grundskola och sjukvård osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • noBuzz

    3

  • MaiChai

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Ansvaret bör väl i första hand tilldeles dem som har haft makten, kunskapen och resurserna?

Absolut. Samma resonemang som förs på en internationell nivå när det handlar om globalt utvecklingsarbete. Fler och större möjligheter att påverka innebär också större ansvar att faktiskt göra det. På samma sätt anses det ofta vara en demokratisk princip att grupper med inflytande aktivt tillgodoser intressen hos de grupper som är marginaliserade.

Detta innebär knappast inte att alla individer faktiskt har ett ansvar, men det innebär att ansvaret inte ser likadant ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tycker det var en väldigt bra artikel och en hel del vettiga inlägg i tråden. Jag tror absolut att många ur över- och medelklassen anser att många ur arbetarklassen har för dålig kunskap och för lite intresse för att kunna rösta genomtänkt. Jag tror dessvärre dessutom att de i många fall har rätt...

Det intressanta är ju dock varför en så stor andel av Thailands väljarkår varken har kunnande eller intresse nog och där måste ansvaret ligga på det thailändska samhället och där har över- och medelklassen betydligt större chans att påverka. Arbetarklassen är, generellt sett, politiskt ointresserad pga att politikerna, som alla kommer från över- och övre medelkass, nästan uteslutande är korrumperade och kommer undan med det. Arbetarklassen har, generellt sett, för dålig kunskap då de gått i undermåliga skolor och skolorna är undermåliga pga att över- och medelklass inte är intresserade att skjuta till pengar eller se till att många uråldriga koncept som förhindrar utvecklingen försvinner.

Arbetarklassen är inte oskyldig till att de sitter i den sits de gör, det är väldigt många som gör rätt lite för att få det bättre, men huvuddelen av skulden och berömmet för hur ett samhälle ser ut måste alltid ligga hos de som har mest inflytande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Med alla menade jag förstås dom Thai som besöker oss och ställs inför möjligheten att välja toalett i.o.m att vi har båda sorterna, men jag kanske uttryckte mig kanske otydligt eftersom du fattade det som att det skulle gälla alla Thai landet för så är det ju naturligtvis inte, vi har ju en stor bekantskaps krets men riktigt så stor är den inte ännu. :)

Mvh Isan Lover

Att de väljer "hålet i golvet" framför farangtoan är jag övertygad har att göra med den inbyggda respekt thai har för västrelänningar. De vill helt enklet inte skita på "din" toa för du som farang anser de stå lite över de vanliga byborna. Oavsett vad du eller jag försöker tala om för dem så har de ändå det i bakhuvudet att de ligger lägre på den sociala rangskalan än vad en vit västerlänning gör.

Ses farangtoaletter som en statuspryl, ni är väl inte de enda i byn som har en sådan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att de väljer "hålet i golvet" framför farangtoan är jag övertygad har att göra med den inbyggda respekt thai har för västrelänningar. De vill helt enklet inte skita på "din" toa för du som farang anser de stå lite över de vanliga byborna. Oavsett vad du eller jag försöker tala om för dem så har de ändå det i bakhuvudet att de ligger lägre på den sociala rangskalan än vad en vit västerlänning gör.

Ses farangtoaletter som en statuspryl, ni är väl inte de enda i byn som har en sådan?

Hej

Frugans syster har installerat en "riktig" toalett hos en morbror och där bor även mormor, och den stod oanvänd i ca 8 år tills mormor nu börjar bli stel och har svårt att komma upp efter att ha suttit hukande på en toalett nedsänkt i golvet.

Och äntligen kom falang toaletten till nytta, mormor tycker att det är fantastiskt bra.

Men övriga i familjen inklusive föräldrar och barn bojkottar den helt och när en ny toalett byggdes nyligen installerades en nedsänkt i golvet igen och jag frågade om det berodde på priset men dom kostade i princip samma, och anledningen var att ingen ville ha en sån där konstig falang toalett.

Jag vet faktiskt inte någon som inte har en falang i släkten som har en falang toalett i byn, men jag tror att det kommer att dyka upp fler med tiden, dom är ju onekligen praktiska.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Khemmarat

Det här är kanske lite OT , när jag var på nordsjön på 70-talet var jag på en Fransk (Elf) plattform. Där klagade<BR><BR>städarna på att det var skitigt och luktade illa på toaletterna, det visade sej att en stor del av fransmännen<BR><BR>stod på sitsen o sket. Detta togs upp hos ledningen för Elf med det lysande resultatet att samtliga fransmän<BR><BR>anställda hos Elf i Norge (både land och off-shore personal) fick gå en kurs i användning av toalettstol.<BR><BR>Så att Thai föredrar sin toa framför våran variant är kanske inte så konstig, min story utspelade sej trots allt på 70-talet <BR><BR>med enbart mäniskor från (det civiliserad/moderna) väst-europa<BR><BR>Orsaken till att all personal gick kursen var att ingen skulle känna sej<BR><BR>lite mindre kunnig än andra<BR><BR><BR>mvh

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Khemmarat

Jag forsökte ändra , och sedan blev det som ovan fattar inte varför ?

mvh

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är kanske lite OT , när jag var på nordsjön på 70-talet var jag på en Fransk (Elf) plattform. Där klagade<BR><BR>städarna på att det var skitigt och luktade illa på toaletterna, det visade sej att en stor del av fransmännen<BR><BR>stod på sitsen o sket. Detta togs upp hos ledningen för Elf med det lysande resultatet att samtliga fransmän<BR><BR>anställda hos Elf i Norge (både land och off-shore personal) fick gå en kurs i användning av toalettstol.<BR><BR>Så att Thai föredrar sin toa framför våran variant är kanske inte så konstig, min story utspelade sej trots allt på 70-talet <BR><BR>med enbart mäniskor från (det civiliserad/moderna) väst-europa<BR><BR>Orsaken till att all personal gick kursen var att ingen skulle känna sej<BR><BR>lite mindre kunnig än andra<BR><BR><BR>mvh

Vi har samma problem på mitt jobb sedan Glenn anställdes. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det här är kanske lite OT , när jag var på nordsjön på 70-talet var jag på en Fransk (Elf) plattform. Där klagade<BR><BR>städarna på att det var skitigt och luktade illa på toaletterna, det visade sej att en stor del av fransmännen<BR><BR>stod på sitsen o sket. Detta togs upp hos ledningen för Elf med det lysande resultatet att samtliga fransmän<BR><BR>anställda hos Elf i Norge (både land och off-shore personal) fick gå en kurs i användning av toalettstol.<BR><BR>Så att Thai föredrar sin toa framför våran variant är kanske inte så konstig, min story utspelade sej trots<BR><BR>allt på 70-talet med enbart mäniskor från (det civiliserad/moderna) väst-europa<BR><BR><BR>mvh <BR><BR>PS<BR>Orsaken till att all personal gick kursen var att ingen skulle känna sej<BR><BR>som lite mindre kunnig än andra.<BR><BR>DS

Hej

Det tar nog lite tid att ta till sig nymodigheter, och liknande ditt fall på plattformen upplevde jag på 80 talet när vi flög med Aeroflot via New Delhi och ibland Calcutta och dom Indier som klev på verkade inte heller vana med flygplanets toaletter utan dom stod också på sitsen vilket fick till följd att det mesta hamnade utanför toaletten, det var omöjligt att använda toaletterna för övriga passagerare och till slut stod kiss och bajs nästan upp till toalettens låga tröskel.

Stanken var outhärdlig och dom passagerare som satt närmast toaletterna klagade hela tiden, men besättningen var uppgiven eftersom Indierna inte verkade förstå vare sig dom eller dom "moderna" toaletterna.

Och ändå värre var det när vi åkte hem för då var toaletterna upptagna även vid sarten och besättningen rpoade och bankade på dörren men ingen öppnade, till slut ruskade den manlige stewarden på huvudet och utbrast något liknande "idi*tzky" och spände fast sig själv, och när planet drog på hörde man hur den som stod på toalett sitsen ramlade omkull där inne.

Stewarden ruskade bara uppgivet på huvudet och ryckte på axlarna åt övriga passagerare.

Så här lärde man sig snabbt att undvika flygplanets toaletter och bara använda flygplatsernas toaletter vid alla mellanlandningar som dom gjorde på en resa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Låt oss hålla oss till den thailändska politiken i denna tråd. Att diskutera svensk politik genom diverse jämförelser kommer bara leda tråden extremt off topic väldigt fort.

Inlägg borttaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

"What happend yesterday is nothing we can do anything about today, we can only make sure it does not happen again tomorrow"

Det är Thailands kärnproblem-alla måste se framår och inte älta gamla oförrätter-adel, präster och bönder. Alla har de ett ansvar för att Thailand är i den sits där de är nu. Titta inte bakåt-titta framåt för det är där thailändarna kommer att leva.

Mycket, om inte allt, av debatten fokuserar ju på historien och misstag och oförtätter i ett historiskt perspektiv. Ingen ser framåt. varken på MPR eller i Thailand.

Så ska medleklassen om "eliten" ensamt bär skulden för Thailands situation idag?

Har Issan-Somchai som säljer sin röst i valet för 200 baht eller en flska Hong Tong inget ansvar?

En golddigger i pattis barträsk har ingeen skuld?

En av de fattigaste fattiga i Yala har inget ansvar för att det ser ut som det gör i södra Thailand?

Thaksin och Abhisit, har de inget ansvar för hur det ser ut idag?

Enda vägen ut för Thailand stavas utbildning-det tar tid att få den att slå igenom men det är som Carl Bildt hävdade för många år sedan "Den enda vägen" Visserligen visade Carls Bildts enda väg vara en återvändsgränd när det gällde att försvara kronkursen men ändå.

Thailand var på god väg mot att bli en stabil demokrati under andra halvan av 1990-talet och de första 2 åren av TRT styret men sedan dess har det rasat snabbt utför. Det är viktigare att ha makten än att dela makten..

Förlåt att jag svävade ut lite OT-dricker en iskall Hof i "Kongens By" just nu och kom till den här konklusionen.

ALLA i Thailand måste ta sitt ansvar-inte skylla på alla andra utan fråga sig själv vad har JAG gjort för demokratin i Thailand"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"What happend yesterday is nothing we can do anything about today, we can only make sure it does not happen again tomorrow"

Det är Thailands kärnproblem-alla måste se framår och inte älta gamla oförrätter-adel, präster och bönder. Alla har de ett ansvar för att Thailand är i den sits där de är nu. Titta inte bakåt-titta framåt för det är där thailändarna kommer att leva.

Mycket, om inte allt, av debatten fokuserar ju på historien och misstag och oförtätter i ett historiskt perspektiv. Ingen ser framåt. varken på MPR eller i Thailand.

Så ska medleklassen om "eliten" ensamt bär skulden för Thailands situation idag?

Har Issan-Somchai som säljer sin röst i valet för 200 baht eller en flska Hong Tong inget ansvar?

En golddigger i pattis barträsk har ingeen skuld?

En av de fattigaste fattiga i Yala har inget ansvar för att det ser ut som det gör i södra Thailand?

Thaksin och Abhisit, har de inget ansvar för hur det ser ut idag?

Enda vägen ut för Thailand stavas utbildning-det tar tid att få den att slå igenom men det är som Carl Bildt hävdade för många år sedan "Den enda vägen" Visserligen visade Carls Bildts enda väg vara en återvändsgränd när det gällde att försvara kronkursen men ändå.

Thailand var på god väg mot att bli en stabil demokrati under andra halvan av 1990-talet och de första 2 åren av TRT styret men sedan dess har det rasat snabbt utför. Det är viktigare att ha makten än att dela makten..

Förlåt att jag svävade ut lite OT-dricker en iskall Hof i "Kongens By" just nu och kom till den här konklusionen.

ALLA i Thailand måste ta sitt ansvar-inte skylla på alla andra utan fråga sig själv vad har JAG gjort för demokratin i Thailand"

Hej

Själv tror jag inte att det finns någon demokratisk framtid för Thailand om man inte ser bakåt och tar lärdom av sin historia, för så länge man blundar för och accepterar dom odemokratiska krafter i landet som dom små men inflytelserika grupperna i samhällets topp utgör så finns det helt enkelt ingen framtid för någon annan än denna lilla odemokratiska elit i samhället, och dom fattiga och outbildade kommer att fortsätta vara just det för att eliten tror sig tjäna på att ha det så.

Jag tror att "herrklubben" och landets elit mycket grovt underskattar "outbildade" folk på landsbygden när man omyndigförklarar dessa, självklart vet dom vad dom röstar på och det är inte alls konstigt att dom flesta i ett område väljer samma parti för dom sitter ju i samma båt både socialt, ekonomiskt och kulturellt och tror dom sig tjäna på att ett parti eller person kommer till makten så vill dom naturligtvis ha det så, konstigare än så är det väl inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anand Panyarachun angående nödvändiga reformer för att decentralisera politisk makt.

http://www.bangkokpo...howfullscreen=1

Hej

Mycket bra åsikter ifrån denne vise man, man kan bara hoppas att folk tar till sig hans budskap.

Han tog ju upp det mesta som vi har diskuterat här på forumet som behovet av reformer och påtalade att ett samhälle utan reformer är statiskt och att det inte är bra eller naturligt, han tog upp landets orättvisor, behovet av decentralisering inom många områden, koncentrationen till Bangkok, ojämlikheten och spänningarna som det skapar mellan fattiga - rika och städer - landsbygd, och han påtalade att reformer var nödvändiga och naturliga och om dom inte kommer frivilligt ökar risken att dom kommer att komma med våld.

Och att politikerna ska söka folks stöd i valen genom sin politik och inte på andra sätt.

Detta visar ju att det finns människor som faktiskt förstår Thailands problem och även har lösningar.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...