Jump to content
IGNORERAD

Medelklassen och landets elit måste ta på sig skulden för landets tillstånd.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I dagens The Nation kan man för ovanlighetens skull läsa en bra artikel skriven av Pravit Rojanaphruk som tycker att landets medelklass och elit måste ta på sig skulden för landets tillstånd och att dom misslyckas med att se sig själva som en stor del av landets problem, speciellt i avsaknaden av verklig demokrati och jämlikhet i Thailand.

Medelklassen och eliten ser ned på och har en djup misstro mot landets många miljoner människor på landsbygden och tycker att dom är mindre värda och outbildade, naiva, politiskt omogna, utsatta för manipulation, korrupta och oförmögna att ens klara av att utse sin egen bychef.

Och att denna självutnämda elit genom den makt som rikedom, höga positioner, universitets examnar och vapen ger, tycks tro sig veta vad som är bäst för Thailand och dom tvekar inte med att tysta munnarna på dom övriga i landet.

BURNING ISSUE

Middle class, elite must take the blame for country's ills

By Pravit Rojanaphruk

The Nation

Published on May 4, 2011

http://www.nationmultimedia.com/2011/05/04/national/Middle-class-elite-must-take-the-blame-for-country-30154531.html

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • noBuzz

    3

  • MaiChai

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Hej

I dagens The Nation kan man för ovanlighetens skull läsa en bra artikel skriven av Pravit Rojanaphruk som tycker att landets medelklass och elit måste ta på sig skulden för landets tillstånd och att dom misslyckas med att se sig själva som en stor del av landets problem, speciellt i avsaknaden av verklig demokrati och jämlikhet i Thailand.

Medelklassen och eliten ser ned på och har en djup misstro mot landets många miljoner människor på landsbygden och tycker att dom är mindre värda och outbildade, naiva, politiskt omogna, utsatta för manipulation, korrupta och oförmögna att ens klara av att utse sin egen bychef.

Och att denna självutnämda elit genom den makt som rikedom, höga positioner, universitets examnar och vapen ger, tycks tro sig veta vad som är bäst för Thailand och dom tvekar inte med att tysta munnarna på dom övriga i landet.

BURNING ISSUE

Middle class, elite must take the blame for country's ills

By Pravit Rojanaphruk

The Nation

Published on May 4, 2011

http://www.nationmul...y-30154531.html

Mvh Isan Lover

Tycker du att uppfattningen om folk på landsbygden är helt felaktig och tagen vilt ur luften eller finns det någon typ av sanning i åsikten ?

Hur tror du förra årets demonstrationer påverkade den uppfattningen bland den så kallade "eliten" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker du att uppfattningen om folk på landsbygden är helt felaktig och tagen vilt ur luften eller finns det någon typ av sanning i åsikten ?

Vad tycker du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vad tycker du själv?

Kör inte din fegstil hela tiden utan ha en egen åsikt någon gång !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kör inte din fegstil hela tiden utan ha en egen åsikt någon gång !

Varför blir du så hestig varje gång man undrar vad du själv tycker när du avkräver samma svar av andra?

Jag tycker inte att man kan dra 10-tals miljoner människor från landsbygden över samma kam och dömma ut dem som politiskt omogna, outbildade, mer korrupta (relativt dvs), osv. Att ens resonera på det sättet tyder på en mkt konstig människosyn och det var ju ganska exakt så PAD Sondhi resonerade när han ville inskränka rösträttet för outbildade tex. som var ett rent galet förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Varför blir du så hestig varje gång man undrar vad du själv tycker när du avkräver samma svar av andra?

Jag tycker inte att man kan dra 10-tals miljoner människor från landsbygden över samma kam och döma ut dem som politiskt omogna, outbildade, mer korrupta (relativt dvs), osv. Att ens resonera på det sättet tyder på en mkt konstig människosyn och det var ju ganska exakt så PAD Sondhi resonerade när han ville inskränka rösträttet för outbildade tex. som var ett rent galet förslag.

Vad tror du har orsakat uppfattningen då ? Rena påhitt för att "trycka ner" bönderna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad tror du har orsakat uppfattningen då ? Rena påhitt för att "trycka ner" bönderna ?

Utbildade tenderar ofta till att övervärdera utbildningens betydelse, framförallt när det särskiljer dem från andra. Jag tror inte uppfattningen är så mkt baserat på faktiska händelser och företeelser som på värderingar, fördomar och förväntningar. En bonde skall vara lite korkad och inte riktigt förstå sitt eget bäst, osv. Prata med medelklass-thailändare om folk från etniska minoriteter etc. De vet egentligen oftast ingenting om dem men dömmer inte så sällan ut dem som naiva, lättlurade, illasinnade, lurendrejare, osv - dvs. hejdlöst fördomsfullhet.

Lika lite som jag tror att det är någon sorts organiserad kampanj att dissa landsortsbefolkning lika lite tror jag att de har gjort sig förtjänta av att bli sedda i så dålig dager. Dock är det ett mkt bekvämt argument för att inte lyssna på deras åsikter för de som tror att de inte skulle gilla vad de hade att säga. Sondhi var ju ett bra exempel på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Utbildade tenderar ofta till att övervärdera utbildningens betydelse, framförallt när det särskiljer dem från andra. Jag tror inte uppfattningen är så mkt baserat på faktiska händelser och företeelser som på värderingar, fördomar och förväntningar. En bonde skall vara lite korkad och inte riktigt förstå sitt eget bäst, osv. Prata med medelklass-thailändare om folk från etniska minoriteter etc. De vet egentligen oftast ingenting om dem men dömmer inte så sällan ut dem som naiva, lättlurade, illasinnade, lurendrejare, osv - dvs. hejdlöst fördomsfullhet.

Lika lite som jag tror att det är någon sorts organiserad kampanj att dissa landsortsbefolkning lika lite tror jag att de har gjort sig förtjänta av att bli sedda i så dålig dager. Dock är det ett mkt bekvämt argument för att inte lyssna på deras åsikter för de som tror att de inte skulle gilla vad de hade att säga. Sondhi var ju ett bra exempel på detta.

Kan hålla med där

Tyvärr tror jag att fördomar och åsikter kraftigt försämrades efter demonstrationerna förra året

Ytterligare ett resultat av bristande utbildning och kommunikationer i landet tyvärr tror jag också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Alla grupper har en del i landets problem.

Men av de tre aktuella grupperna så är nog just ”Eliten” den grupp som är mest långsiktig i sitt tänkande och agerande.

De har ju också mest att förlora på att tänka och agera kortsiktigt eller att vurma för stora oprövade sociala samhällsförändringar.

Vad det gäller Socialgrupp 3 och medelklassen så ter sig deras tankemönster ofta mycket otåligt och kortsiktigt för den egna och omedelbara vinningens skull. De vet ju att det vid uppstådda problem inte kommer någon stat till deras räddning, och därför gäller det att ta vara på varje chans att tjäna en slant eller vara öppen för att ducka för diverse juridiska hinder i deras dagliga liv.

Alla skjuter de skutan i sank, men med olika typ av ammunition och metod.

Livbåtar finns dock bara till den grupp som har varit långsiktig i sitt tänkande och agerande,

dessvärre ofta på andra gruppers bekostnad . . .

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildade tenderar ofta till att övervärdera utbildningens betydelse, framförallt när det särskiljer dem från andra. Jag tror inte uppfattningen är så mkt baserat på faktiska händelser och företeelser som på värderingar, fördomar och förväntningar. En bonde skall vara lite korkad och inte riktigt förstå sitt eget bäst, osv. Prata med medelklass-thailändare om folk från etniska minoriteter etc. De vet egentligen oftast ingenting om dem men dömmer inte så sällan ut dem som naiva, lättlurade, illasinnade, lurendrejare, osv - dvs. hejdlöst fördomsfullhet.

Lika lite som jag tror att det är någon sorts organiserad kampanj att dissa landsortsbefolkning lika lite tror jag att de har gjort sig förtjänta av att bli sedda i så dålig dager. Dock är det ett mkt bekvämt argument för att inte lyssna på deras åsikter för de som tror att de inte skulle gilla vad de hade att säga. Sondhi var ju ett bra exempel på detta.

Även om jag håller med så finns det en sanning i att outbildade är lättare att lura, oförmögna lättare att korrumpera och naiva lättare att manipulera.

Men lösningen ligger ju iofs knappast i att exkludera grupper som man inte tycker "platsar". Utan i att inkludera och utbilda & utveckla dessa grupper.

Med det sagt så bör man kanske inte fördumma den underliggande diskussionen till en nivå som handlar om illasinnad och fördomsfull överklass mot en outbildad underklass man vill kontrollera.

Det som föranlett debatten mellan NRC (National Reform Commission, som regeringen Abhisit lanserade) och GOAT ("Governing Officer Association of Thailand") är att NRC tycker att man ska decentralisera politisk kontroll och låta provinserna bli betydligt mer autonoma.

Man tycker bl.a att provinserna själva ska få bestämma över utbildningspolitik, beskattning, användade av naturtillgångar, social utveckling, politik och lokala regelverk (lagar?).

Och att man från centralt håll (Bangkok) inte ska kunna utöva inflytande över villka lokala myndighetspersoner som ska tillsättas eller avsättas.

Personligen så tycker jag att det här är en väldigt läbbig fråga och vet inte alls hur jag ställer mig.

Om det är bra eller dåligt tror jag blir helt avhängigt av hur det skulle implementeras.

Jag förstår absolut kritiken och delar rädslan för ett ökat lokalt missbruk och situationer där lokala grupper eller finansmän kidnappar hela kommuner/provinser.

Men om det finns ett ramverk med central rapportering och regelbunden insyn och övervakning för att motverka missbruk, och att den lokala autonomin är "villkorad", så tror jag att det kan fungera.

Å andra sidan så motverkar ett villkorande hela syftet med decentralisering.

Hur som helst så känns det inte riktigt så enkelt som att enbart handla om utbildades syn på outbildade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför blir du så hestig varje gång man undrar vad du själv tycker när du avkräver samma svar av andra?

Jag tycker inte att man kan dra 10-tals miljoner människor från landsbygden över samma kam och döma ut dem som politiskt omogna, outbildade, mer korrupta (relativt dvs), osv. Att ens resonera på det sättet tyder på en mkt konstig människosyn och det var ju ganska exakt så PAD Sondhi resonerade när han ville inskränka rösträttet för outbildade tex. som var ett rent galet förslag.

Hej

Håller med dig helt och jag tror att skribenten har rätt i att en sån människosyn där grupper i samhället anser sig stå över andra människor är helt förkastlig och har en stor del i landets situation just nu.

För mig rimmar ett sånt resonemang där vissa människor (grupper) anser sig överlägsna andra lika illa nu som det gjorde före och under andra världskriget, ett resonemang som ofrånkommligt leder till konfrontation och i värsta fall till att den självutnämda eliten begår vålsamheter mot dom svagare grupper som inte anses hålla måttet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina svärföräldrar, risbönder i Isaan, byggde sej ett nytt hus för ca tre år sedan.

Det blev ett ganska stort enplanshus innehållande ett jättestort "vardagsrum", två mindre rum samt en toilett.

Köket skippades, det fick räcka med det gamla på gårdsplanen med öppen koleldning.

Toiletten däremot byggdes inom huskroppen, men enligt det gamla, beprövade konceptet med ett stort vattenkar och skopa samt ett hål i golvet för naturbehoven.

Jag reagerade på detta och undrade om kanske pengarna inte räckte till en dusch och toilettstol.

Jag blev inte helt klar över svaret, men tolkade det som att det var en ekonomisk fråga.

Det är ju självklart, tyckte jag, att alla människor vill väl ha en modern dusch och en toilettstol.

Nåväl, jag och frugan återvände till vårt moderna hem i Pattis och tiden gick, men jag kunde liksom inte släppa tanken på den där toiletten i Isaan.

Nu skulle min fru åka upp till byn för några dagars umgänge med familjen. Jag skulle stanna kvar i Pattis.

Då föreslog jag frugan - kan inte du, innan du sticker, förbereda och snacka med dina bröder om att de hjälper dej att fixa en modern toilett åt dina föräldrar med kakel,dusch och toilettstol. Jag betalar rubbet.

Så bestämdes det. Frugan förlängde sitt besök och fixade till en modern toilett.

När hon kom tillbaka till Pattis visade hon stolt upp foton på det nya hygienrummet.

Ett år senare (nu för någon månad sedan) åkte jag och min fru till Isaan för att fira Songkran med svärföräldrarna.

Vad fick jag se? Jo, en skitsnygg toilett helt enligt de foton jag sett tidigare - och oanvänd!

Jag knallade runt huset och fick på baksidan se ett nytt litet hus (2x2 m) som var uppmurat med betongblock.

Inne i det lilla huset fanns ett stort kar med vatten och en skopa. I golvet fanns ett hål för naturbehoven.

Men va faan!

Först blev jag smått förbannad att jag hade varit så hjälpsam och så otacksamt spenderat mina pengar, men sedan besinnade jag mej.

Det var ju helt och hållet mitt initiativ, som byggde på en självklarhet från min sida - min syn på livskvalitet och standard.

Tänk vad fel jag hade i detta fallet och kanhända finns det fler fall där min/vår syn inte riktigt sammanfaller med deras.

Att jämka ihop Bangkokselitens syn på tillvaron med Isaanfolkets syn kräver nog en stor portion ödmjukhet, tålamod och tolerans från båda hållen.

Som Buzzen sa - "små steg i taget".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker föressten Abhisit om decentralisering?

Decentralization of Administrative Power: An Important Factor for Thailand Reform

Prime Minister Abhisit Vejjajiva has cited the decentralization of administrative power as an important factor to help in the process of reforming Thailand and bringing about reconciliation in Thai society.

In his remarks on decentralization and reform made on 18 August 2010 at the Faculty of Political Science, Chulalongkorn University, the Prime Minister said that efforts to reform Thailand and bring about reconciliation are the current goal of the country. He believed that local development in response to local needs would be able to tackle people’s problems effectively. In this regard, each community or locality should be empowered to make its own decisions in dealing with economic, social, and political issues.

He stated that centralization would lead to higher costs and the loss of good opportunities, thus creating problems and causing a heavy burden to the country. These problems might be accumulated and lead to conflicts, political protests, and violence.

As the Government focuses on reforming the country in order to bring about reconciliation and efficient national development, it needs to accelerate the process of decentralization, so that local administra- tive organizations and communities would play a greater role in tack- ling various problems for local people. The Prime Minister said that the decentralization process in Thailand had grown substantially over the past 10 years. Even so, the pace of its decentralization is still slow, when compared with that of developed countries, or even some developing nations.

He stressed the need to ease obstacles to the acceleration of decentralization. Emphasis should be placed on four points. The first point involves the transfer of missions and activities from central administration to regional administration. Local organizations need to enhance their efficiency in order to carry out new missions and activities. The second point involves certain constraints in terms of financial and fiscal management. At present, local income is very low, so local administrative bodies need to seek subsidies from central administration. In this regard, the Government is trying to revise the law concerning property and land tax in order to increase local earnings, in addition to reducing the problem of inequality.

In the third point, local administrative organizations need to work more closely with civil society, in line with the concept of decentralization. The fourth point involves issues concerning corruption and good governance. Better understanding must be created between local administrative organizations and the agencies responsible for monitoring their performance. The objective is to enhance the effectiveness and transparency of local administration.

The Prime Minister said that he believed in the potential of local organizations and communities for strengthening Thai society, which would help solve problems effectively in response to local needs and help ease social conflicts as a whole.

http://Thailand.prd.p?chapterID=102

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliten klara sig tack vare att den övriga befolkningen låter dem komma undan med sitt beteenden. Det borde ju blivit halvt inbördeskrig vid militärkuppen men det hände knappt något alls. Sen borde röd-tröjornas demonstrationer varit mycket större och intensivare. Thailand har enligt the economist en av världens ojämnaste inkomstfördelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mina svärföräldrar, risbönder i Isaan, byggde sej ett nytt hus för ca tre år sedan.

Det blev ett ganska stort enplanshus innehållande ett jättestort "vardagsrum", två mindre rum samt en toilett.

Köket skippades, det fick räcka med det gamla på gårdsplanen med öppen koleldning.

Toiletten däremot byggdes inom huskroppen, men enligt det gamla, beprövade konceptet med ett stort vattenkar och skopa samt ett hål i golvet för naturbehoven.

Jag reagerade på detta och undrade om kanske pengarna inte räckte till en dusch och toilettstol.

Jag blev inte helt klar över svaret, men tolkade det som att det var en ekonomisk fråga.

Det är ju självklart, tyckte jag, att alla människor vill väl ha en modern dusch och en toilettstol.

Nåväl, jag och frugan återvände till vårt moderna hem i Pattis och tiden gick, men jag kunde liksom inte släppa tanken på den där toiletten i Isaan.

Nu skulle min fru åka upp till byn för några dagars umgänge med familjen. Jag skulle stanna kvar i Pattis.

Då föreslog jag frugan - kan inte du, innan du sticker, förbereda och snacka med dina bröder om att de hjälper dej att fixa en modern toilett åt dina föräldrar med kakel,dusch och toilettstol. Jag betalar rubbet.

Så bestämdes det. Frugan förlängde sitt besök och fixade till en modern toilett.

När hon kom tillbaka till Pattis visade hon stolt upp foton på det nya hygienrummet.

Ett år senare (nu för någon månad sedan) åkte jag och min fru till Isaan för att fira Songkran med svärföräldrarna.

Vad fick jag se? Jo, en skitsnygg toilett helt enligt de foton jag sett tidigare - och oanvänd!

Jag knallade runt huset och fick på baksidan se ett nytt litet hus (2x2 m) som var uppmurat med betongblock.

Inne i det lilla huset fanns ett stort kar med vatten och en skopa. I golvet fanns ett hål för naturbehoven.

Men va faan!

Först blev jag smått förbannad att jag hade varit så hjälpsam och så otacksamt spenderat mina pengar, men sedan besinnade jag mej.

Det var ju helt och hållet mitt initiativ, som byggde på en självklarhet från min sida - min syn på livskvalitet och standard.

Tänk vad fel jag hade i detta fallet och kanhända finns det fler fall där min/vår syn inte riktigt sammanfaller med deras.

Att jämka ihop Bangkokselitens syn på tillvaron med Isaanfolkets syn kräver nog en stor portion ödmjukhet, tålamod och tolerans från båda hållen.

Som Buzzen sa - "små steg i taget".

Hej

Våra europeiska toaletter är mycket impopulära i Isaan och stora delar av övriga landet, vi har en Thai och en falang toalett och alla Thai föredrar den thailändska varianten av flera skäl, en del kan jag t.o.m förstå.

Man tycker helt enkelt att det trycker på bättre i den ställningen och att skiten inte behöver pressas mot skinkorna på samma sätt som dom upplever att det gör vid uträttande av behov sittande på europeisk toalett, dom tycker dessutom att iden med att torka ut skiten på kroppen med ett papper är snuskig och ohygienisk och föredrar att tvätta rumpan med tvål och vatten efter uträttat behov, det blev mycket skitsnack där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Våra europeiska toaletter är mycket impopulära i Isaan och stora delar av övriga landet, vi har en Thai och en falang toalett och alla Thai föredrar den thailändska varianten av flera skäl, en del kan jag t.o.m förstå.

Man tycker helt enkelt att det trycker på bättre i den ställningen och att skiten inte behöver pressas mot skinkorna på samma sätt som dom upplever att det gör vid uträttande av behov sittande på europeisk toalett, dom tycker dessutom att iden med att torka ut skiten på kroppen med ett papper är snuskig och ohygienisk och föredrar att tvätta rumpan med tvål och vatten efter uträttat behov, det blev mycket skitsnack där.

Mvh Isan Lover

Inte riktigt alla Thai va?

Mina 2 bröden (in law) har de senaste åren byggt nya hus i Surin och hör och häpna IL, BÄGGE har installerat en "farang" toa!!!!

Visserligen finns det ingen spolknapp på dem utan man får ösa med skopan efter att ha gjort sina behov.

IL, dra inte in alla Thai i dina resonemang om Isaan, för Isaan är lite större än din by utanför Nong Khai.....

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta...

Jag kan tänka mig att det är lätt och praktiskt att skylla på medelklassen och eliten för de som är i det lägre skiktet ekonomiskt.

Men som jag skrivit tidigare så är det också lätt för de fattigare att vilja ha det bättre, men vem är det som står för kalaset?

Jag har garanterat betalat mera skatt i Thailand de senaste två åren än vad en medelthai i Surins landsbygd tjänar på 4 år totalt utan att behöva betala en sekin i skatt.

Menar inte att mina pengar gör mig bättre på något sätt, men vi som faktiskt betalar skatt i Thailand gör det möjligt att till viss del förbättra samhället.

Åtminstone inbillar jag mig det.

Så att skylla hela padrasket på de i medelklassen och eliten är lite som att bita handen som föder dig, tycker jag.

Speciellt när det gäller saker som denna. T.ex. subventioner och liknande måste väl komma ifrån någonstans.

Och de kom säkerligen inte ifrån t.ex. Thaksins privata pengar på hans tid.

Lika lite som de idag kommer ifrån Abhisits plånbok.

Vad tycker jag då om detta på en oekonomisk nivå?

Medelklassen och eliten ser ned på och har en djup misstro mot landets många miljoner människor på landsbygden och tycker att dom är mindre värda och outbildade, naiva, politiskt omogna, utsatta för manipulation, korrupta och oförmögna att ens klara av att utse sin egen bychef.

Det mesta i detta påstående är säkerligen mer eller mindre sant.

"Mindre värda" är ju något som jag tycker hela samhället är uppbyggt på. Alla har sin egen plats i hierarkin. Och de flesta är (eller åtminstone var) nöjda med sin plats.

Detta gäller ekonomiskt, åldersmässigt osv... Allt är uppbyggt kring en slags hierarki.

Att de är outbildade är väl till stor del sant. Men det är också helt naturligt i ett samhälle som Thailands.

Detta håller väl på att förändras nu, tycker jag. Med tanke på hur det såg ut för ett tiotal år sen, när få människor ens hade sett världen, utanför sin egen by.

Idag, när bondesamhället håller på att försvinna, måste det till att utbilda sig för att överleva.

Naiva? Nja, i många fall ser jag naivitet som något positivt. Att vara misstänksam mot allt och alla är hundra gånger värre enligt mig. :)

Politiskt omogna, utsatta för manipulation, korrupta osv... Det beskriver väl inte bara de fattiga? Tycker det passar in på de flesta i Thailand. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliten klara sig tack vare att den övriga befolkningen låter dem komma undan med sitt beteenden.

Tror jag med. Att rätta in sig i ledet ingår i den naturliga ordningen och är en del av "Thainess". Många tjänar på att bevara de gamla strukturerna och därför fortsätter man att pumpa ut samma budskap vare sig det är i skola, kultur osv. Men en ny tid är på gång och det är därför bla ser en sådan dramatisk ökning av anmälningar gällande LM-lagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet hur valdeltagandet ser ut på landet resp. Bangkok? Jag har mycket sällan träffat på någon thailändare som är intresserad/insatt i politik.

Link to comment
Dela på andra sajter

En toalett här, en bil där, en parabol eller pengar på banken, givna av folk som vill hjälpa de fattiga förändrar inte nämnvärt situationen.

Enda chansen och enda exemplen i världshistorian som lyckats är genom utbildning, och det kan ta generationer.

U-hjälp i all ära vid akuta behov, men i övrigt är just pengar till skolan, och i Thailand framförallt till att öka de fattigas förståelse för att utbildning är A och O för att få det bättre.

Dock inte lätt då i ett land där utbildningen på många ställen är väldigt låg och där man hellre tar lite pengar idag och skiter i framtida skolreformer.

Men som sagt, man kan dra en pipeline med pengar från Bangkok till fattiga delar av landet utan att det i det långa loppet gör någon skillnad. Utbildning krävs för att dessa pengar skall reinvesteras i framtiden och därmed förbättra långsiktigt, om inte kommer pengarna att användas till kortsiktiga standardförbättringar och i slutändan hamna i ett fåtals fickor, nämnligen de som förstod att planera för framtiden.

Och så är man tillbaka på ruta ett.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att det är lätt och praktiskt att skylla på medelklassen och eliten för de som är i det lägre skiktet ekonomiskt.

Men som jag skrivit tidigare så är det också lätt för de fattigare att vilja ha det bättre, men vem är det som står för kalaset?

......

Politiskt omogna, utsatta för manipulation, korrupta osv... Det beskriver väl inte bara de fattiga? Tycker det passar in på de flesta i Thailand. ;)

Ansvaret bör väl i första hand tilldeles dem som har haft makten, kunskapen och resurserna? Lever man med knappa föhållanden och osäkra framtidsutsikter ligger det nog i sakens natur att man stödjer den som man tror gynnar sig själv allra bästa och bryr sig mindre om huruvida han är en odemokratiskt korrumperad populist eller inte.

Ditt sista stycke tycker jag är talande för att man i "välutbildade" Bangkok knappast borde få mandat att läxa upp övriga landet om vad som är demokrati eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildade tenderar ofta till att övervärdera utbildningens betydelse, framförallt när det särskiljer dem från andra.

Vilken udda och extrem generalisering av en hel kategori människor, var det inte just det du kritiserade tallviking för att göra?

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vilken udda och extrem generalisering av en hel kategori människor, var det inte just det du kritiserade tallviking för att göra?

Ja, uthugget blir det en extremt generalisering. Dock var meningen i relation till artikeln och dess innehåll. Övervärderingen av utbildning var också gällande deltagande i den politiska processen. Inte så sällan kan man höra kommentarer om att folk är så outbildade och ignoranta att de inte borde få rösta. Om jag är högutbildad så är det nog vanligare att jag argumenterar för just utbildning som en viktig faktor för tex. kvalitativt deltagande i en politisk process. Detta på samma sätt som att någon utan akdemisk bakgrund men med lång praktisk erfarenhet förmodligen är mer redo att argumentera för värdet av just erfarenhet, osv. Sen kritiserade jag inte Tallviking utan de som i artikeln beskrevs tycka lantisar vara outbildade, naiva, etc. Det var ju knappast TVs åsikt utan framfördes i artikeln som en åsikt hos många i medel- och överklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Inte riktigt alla Thai va?

Mina 2 bröden (in law) har de senaste åren byggt nya hus i Surin och hör och häpna IL, BÄGGE har installerat en "farang" toa!!!!

Visserligen finns det ingen spolknapp på dem utan man får ösa med skopan efter att ha gjort sina behov.

IL, dra inte in alla Thai i dina resonemang om Isaan, för Isaan är lite större än din by utanför Nong Khai.....

Detta kan man säga är en kombinerad Thai/farang toa.

post-3132-0-16784500-1304507207_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte riktigt alla Thai va?

Mina 2 bröden (in law) har de senaste åren byggt nya hus i Surin och hör och häpna IL, BÄGGE har installerat en "farang" toa!!!!

Visserligen finns det ingen spolknapp på dem utan man får ösa med skopan efter att ha gjort sina behov.

IL, dra inte in alla Thai i dina resonemang om Isaan, för Isaan är lite större än din by utanför Nong Khai.....

Hej

Med alla menade jag förstås dom Thai som besöker oss och ställs inför möjligheten att välja toalett i.o.m att vi har båda sorterna, men jag kanske uttryckte mig kanske otydligt eftersom du fattade det som att det skulle gälla alla Thai landet för så är det ju naturligtvis inte, vi har ju en stor bekantskaps krets men riktigt så stor är den inte ännu. :)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...