Jump to content
IGNORERAD

Lese majestät hysteri.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

I denna intervju med David Streckfuss, som skrivit boken "Truth on Trial in Thailand: Defamation, treason, and lese-majeste" finns lite svar på dina frågor.

Poffa

Länken kom inte med så jag tog mig friheten att lägga in den. Antar att du menar denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • Tallviking

    6

  • Poffa

    4

  • berlitz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Är inte det samma interview?

Jo. Men inte samma länk, och det var den jag missade.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även om pressfriheten minskade under Thaksins sista år vid makten vilket är beklagligt så finns det ju ingen anledning för dom som var kritiska mot detta under hans tid att minska pressfriheten ändå mer för det var precis vad som hände när först militären och sedan Apishit tog över.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Även om pressfriheten minskade under Thaksins sista år vid makten vilket är beklagligt så finns det ju ingen anledning för dom som var kritiska mot detta under hans tid att minska pressfriheten ändå mer för det var precis vad som hände när först militären och sedan Apishit tog över.

Mvh Isan Lover

Hur tror du pressfriheten hade utvecklats under Abhisits tid om inte UDD och de röda/svarta hade gjort vad dom gjorde mot landet i april/maj förra året ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur tror du pressfriheten hade utvecklats under Abhisits tid om inte UDD och de röda/svarta hade gjort vad dom gjorde mot landet i april/maj förra året ?

Hej

Om det Thailändska folket hade lagt sig platt och accepterat militärkuppen och avskaffandet av demokratin och tillsättningen av Apishit som PM så hade behovet av censur och minskad pressfrihet säkert varit mindre.

Men människor jorden runt brukar inte reagera så när militären kuppar bort folkvalda ledare och det Thailändska folket reagerade helt logiskt precis som folk i andra länder som blir utsatta för sånt här med demonstrationer och motstånd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det cencureras väl en del här på MPR också och en del blir tom avstängda. Helt OK från min sida. " Nån jäkla ordning på MPR och media måste det väl ändå vara" för att travestera C-H Hermansson

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lese majeste känns som något som hör till det förgångna och hör definitivt inte hemma i ett land som vill kalla sig "modernt". Om det vi hade befunnit oss på medeltiden hade jag eventuellt kunnat köpa resonemanget, men nu är det trots allt 2011 och Thailand håller fortfarande fast vid denna högst otidsenliga lag. Ett stort skämt enligt min uppfattng. Inget annat än patetiskt.

Ska bli intressant hur & om dessa lagar förändras när den nuvarande kungen lämnar över till sin efterträdare.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lese majeste känns som något som hör till det förgångna och hör definitivt inte hemma i ett land som vill kalla sig "modernt". Om det vi hade befunnit oss på medeltiden hade jag eventuellt kunnat köpa resonemanget, men nu är det trots allt 2011 och Thailand håller fortfarande fast vid denna högst otidsenliga lag. Ett stort skämt enligt min uppfattng. Inget annat än patetiskt.

Ska bli intressant hur & om dessa lagar förändras när den nuvarande kungen lämnar över till sin efterträdare.

Hej

Håller med och själv hoppas på stora förändringar på många plan när sonen tar över, men till kungens försvar så får man ju säga att även han har uttalat sig för att folk inte ska utnyttja Lese majestät lagarna för politiska syften, och att han själv är postiv till kritik och själv aldrig anmält någon.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Om det Thailändska folket hade lagt sig platt och accepterat militärkuppen och avskaffandet av demokratin och tillsättningen av Apishit som PM så hade behovet av censur och minskad pressfrihet säkert varit mindre.

Men människor jorden runt brukar inte reagera så när militären kuppar bort folkvalda ledare och det Thailändska folket reagerade helt logiskt precis som folk i andra länder som blir utsatta för sånt här med demonstrationer och motstånd.

Mvh Isan Lover

Det var knappast ett svar på frågan. Jag frågade om hur situationen i landet hade varit avseende censur om inte UDD/röda/svarta tagit till våld förra året utan hållt sig till demokratiska former av protester inom lagens ramar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med och själv hoppas på stora förändringar på många plan när sonen tar över, men till kungens försvar så får man ju säga att även han har uttalat sig för att folk inte ska utnyttja Lese majestät lagarna för politiska syften, och att han själv är postiv till kritik och själv aldrig anmält någon.

Mvh Isan Lover

Att kungen aldrig anmält någon för majestätsbrott kan möjligen bero på att det inte är tillåtet enligt lag för honom att anmäla något för majestätsbrott.

Kungen får dessutom aldrig försvara sig mot förtal. Vilken används som skäl LM lagarna. Eftersom kungen inte har rätt att försvara sig är det inte tillåtet att anklaga honom.

Däremot är det riktigt att kungen har uttalat sig mot lagarna. Bl.a. har han förklarat att han bara är en människa och alla människor kan göra fel, och har han gjort fel så är det tillåtet att påtala det. (Jag misstänker dock att det enbart är hans fru som törs lyda den uppmaningen.)

Han har även förklarat att han inte vill se utlänningar i fängelse i Thailand för majestätsbrott utan kommer att utnyttja sin benådningsrätt. Vilket han också regelmässigt, i alla fall på senare år, gjort.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att kungen aldrig anmält någon för majestätsbrott kan möjligen bero på att det inte är tillåtet enligt lag för honom att anmäla något för majestätsbrott.

Kungen får dessutom aldrig försvara sig mot förtal. Vilken används som skäl LM lagarna. Eftersom kungen inte har rätt att försvara sig är det inte tillåtet att anklaga honom.

Däremot är det riktigt att kungen har uttalat sig mot lagarna. Bl.a. har han förklarat att han bara är en människa och alla människor kan göra fel, och har han gjort fel så är det tillåtet att påtala det. (Jag misstänker dock att det enbart är hans fru som törs lyda den uppmaningen.)

Han har även förklarat att han inte vill se utlänningar i fängelse i Thailand för majestätsbrott utan kommer att utnyttja sin benådningsrätt. Vilket han också regelmässigt, i alla fall på senare år, gjort.

Poffa

Hej

Det är riktigt och jag borde kanske använt formuleringen inte uppmanat någon att anmäla och inte anmäla själv, men jag översatte meningen det direkt ifrån en artikel eller inlägg på Engelska och valde lite fel formulering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
andersbangkok

Hej

Jag tror att det är en klen tröst för dom intellektuella på universitet och ansvariga för olika medier att en annan PM hade hanterat det här annorlunda, lese majestät lagarna är ett stort demokratiskt problem enligt alla organisationer som är för yttrandefrihet, pressfrihet och mänskliga rättigheter.

Själv vill jag naturligtvis se en helt annan utveckling av landet jag älskar att vistas i och för människorna där, det är ingen hemlighet men du kanske skulle vilja att vi hade lese majestät lagar i Sverige också?

För om alla förtrycks och tystnaden blir total då måste ju allt vara perfekt eller?

Mvh Isan Lover

Lese majestät-lagarna är odemokratiska. Var det inte dessa som Thaksin använde när journalisterna skulle utvisas från Thailand?

Egentligen hade dom väl endast skrivit om hur dåligt han skötte regerandet.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lese majestät-lagarna är odemokratiska. Var det inte dessa som Thaksin använde när journalisterna skulle utvisas från Thailand?

Egentligen hade dom väl endast skrivit om hur dåligt han skötte regerandet.

Hej

Om du läser den här länken http://www.prachatai3.info/english/node/2516?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29 får du se att det är flera än några journalister som har drabbats, och att antalet fall har ju ökat ifrån något tiotal till hundratals per år dom senaste åren och det kan man knappast lasta Thaksin för.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du läser den här länken http://www.prachatai...i+in+English%29 får du se att det är flera än några journalister som har drabbats, och att antalet fall har ju ökat ifrån något tiotal till hundratals per år dom senaste åren och det kan man knappast lasta Thaksin för.

Mvh Isan Lover

Bara som en intressant tanke... om PT vinner, eller om Thaksin kommer tillbaka, tror du att antalet LM-fall kommer att minska? :)

Och vad tror du händer med nuvarande åtal som ligger och väntar på domslut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara som en intressant tanke... om PT vinner, eller om Thaksin kommer tillbaka, tror du att antalet LM-fall kommer att minska? :)

Och vad tror du händer med nuvarande åtal som ligger och väntar på domslut?

Hej

Rent logiskt sett borde dom minska, t.ex om armechefen byts ut mot en som inte har som prio ett att skydda monarkin, förmodligen kommer väl även dom mest konservativa och bakåtsträvande dommarna att få andra tjänster eller pensioneras och det kan ju påverka dessa åtal.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lese majestät-lagarna är odemokratiska. Var det inte dessa som Thaksin använde när journalisterna skulle utvisas från Thailand?

Egentligen hade dom väl endast skrivit om hur dåligt han skötte regerandet.

Visst skrev de i huvudsak om Thailand under TRT styre men eftersom de i texten nännde Thaksins affärer med kronprinsen så såg han chansen att anklaga dem för LM brott och få båda två utvisade ur landet. Ett klart besked till alla journalister att ge fan i och granska klanen Shinawatras affärer.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Visst skrev de i huvudsak om Thailand under TRT styre men eftersom de i texten nännde Thaksins affärer med kronprinsen så såg han chansen att anklaga dem för LM brott och få båda två utvisade ur landet. Ett klart besked till alla journalister att ge fan i och granska klanen Shinawatras affärer.

Frågan är vilket som är värst i en demokrati av dessa alternativ:

- Man inte får kritisera kungahuset

- Man inte får kritisera sittande regering

:whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Frågan är vilket som är värst i en demokrati av dessa alternativ:

- Man inte får kritisera kungahuset

- Man inte får kritisera sittande regering

:whistle:

Bägge är dåliga MEN...om jag ställs inför valet att jag måste välja, ja då är alternativet att inte få kritisera regeringen klart sämre!

Jag har bara följt stämningen via Bangkok Post och The Nation men jag tycker det att tonläget är mer öppet nu än förut. Detta är inte "före eller efter Thaksin" jag menar (även om Thaksin var en riktig gris vad gäller mycket inkl. förtryck av press) utan det verkar som öppenheten ökar.

vad säger ni som bor i Thailand om det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vilket som är värst i en demokrati av dessa alternativ:

- Man inte får kritisera kungahuset

- Man inte får kritisera sittande regering

:whistle:

Vilken märklig fråga. Om man inte får kritisera regering och statschef så är det ingen demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Rent logiskt sett borde dom minska, t.ex om armechefen byts ut mot en som inte har som prio ett att skydda monarkin, förmodligen kommer väl även dom mest konservativa och bakåtsträvande dommarna att få andra tjänster eller pensioneras och det kan ju påverka dessa åtal.

Mvh Isan Lover

Så du tror att PT/Thaksin kommer att kunna byta armechef, och sätta sig över militären, bara för att de vinner ett val? Tror du inte de lärt sig någonting av de senaste 10 åren?

Själv tror jag att det kan bli precis tvärtom. LM-lagarna kommer att missbrukas ännu mer eftersom det blir ett av få verktyg för missnöjda royalister och nationalister att motarbeta en Thaksinregering.

Och jag kommer, om jag vill, kunna sitta här och skrika mig hes om hur odemokratiskt och bakåtsträvande Thailand har blivit under PT. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...