Jump to content
IGNORERAD

Lese majestät hysteri.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Nu börjar även normalt väldigt Regerings vänliga och försiktiga tidningar som Bangkok Post bli mer tydliga i sin kritik av Apishit,s tid vid makten där man bl.a tar upp att användandet av lese majestät lagarna

Trots att Apishit vid sitt tillträde sade sig vilja minska användandet av lese majestät lagarna och oroade sig för att polis och militär tillämpade dessa lagar för strikt och att detta påverkade yttrandefriheten i landet.

Trots Apishits intentioner så ökar antalet fall till 160 under 2009, år 1980 var det endast 3 fall, och med ett val i närtid så är det enligt artikeln frestande att tro att lagarna passar Apishits intresse, eftersom regeringen kanske använder lese majestät lagarna för att tysta kritiker och förbättra sin egen image samtidigt.

Man tar också upp den för Thailand helt onormala blockeringen och censuren av web sidor, och att intellektuella som vill ha reformer av monarkin drabbas.

Lese majeste hysteria mountsPublished: 2/05/2011 at 12:00 AM

Newspaper section: News

http://www.bangkokpost.com/news/local/234877/lese-majeste-hysteria-mounts

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • Tallviking

    6

  • Poffa

    4

  • berlitz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Finns inte så mycket att tillägga. Tycker att artikelskaparen har helt rätt.

EDIT: Fast jag tillhör förstås inte BKK maffian.. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även Prachatai tar upp dom ökande lese majestät fallen i landet som enligt deras uppgifter tog fart den 19 sept 2006 och som nu har drabbat ett stort antal människor.

Statistik ifrån 2005-2009 visar att det har varit 547 lese majestät fall under denna tid och att i 247 fall har dom avkunnats.

I enbart april månad i år har denna lag använts mot 3 Thailändare i nya fall.

http://www.prachatai3.info/english/node/2470?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck!!! varför inte bara direkt berätta att thak..är kanon och abbisi.. är jättedålig

för det är ju vad det går ut på .tråd efter tråd efter tråd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem exakt är den där Apisit??

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Suck!!! varför inte bara direkt berätta att thak..är kanon och abbisi.. är jättedålig

för det är ju vad det går ut på .tråd efter tråd efter tråd..

Varför överhuvudtaget debattera någotsomhelst?

Varför skriva, varför läsa, varför sucka?

Allting är ju ändå som det är.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem exakt är den där Apisit??

Enl vissa Pm i Thailand enl andra en terrorist

vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Suck!!! varför inte bara direkt berätta att thak..är kanon och abbisi.. är jättedålig

för det är ju vad det går ut på .tråd efter tråd efter tråd..

Ja man kan ju snacka om att chang är jätte gott och hur full man varit i tråd efter tråd efter tråd istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför överhuvudtaget debattera någotsomhelst?

Varför skriva, varför läsa, varför sucka?

Allting är ju ändå som som det är.

Vad jag menade var att det går ut på att thaksin är jättebra och alla andra har fel.

Argumenten är desamma i hur många trådar som helst ifrån IS.

Jag försvarar hans rätt att skriva sina åsikter men uttrycker en suck efter alla

liksinnade åsikter och tyckande bara.

Envägs kommunikation. upplever jag det iaf.

mvh

B

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad jag menade var att det går ut på att thaksin är jättebra och alla andra har fel.

Argumenten är desamma i hur många trådar som helst ifrån IS.

Jag försvarar hans rätt att skriva sina åsikter men uttrycker en suck efter alla

liksinnade åsikter och tyckande bara.

Envägs kommunikation. upplever jag det iaf.

mvh

B

Att bara skriva vad vi inte får prata om är väl "envägs kommunikation"

Är det inte mera konstruktivt att komma med förslag till vad som är OK.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara skriva vad vi inte får prata om är väl "envägs kommunikation"

Är det inte mera konstruktivt att komma med förslag till vad som är OK.

Har inte sagt att man inte får skriva om någonting,

bara yttrat (flåt) mej om att samma prat om att thaksin

är bra bra å resten är dåligt. liite less å läsa om det

i tråd efter tråd bara.

alla kan ju inte vara glädjespridare :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade var att det går ut på att thaksin är jättebra och alla andra har fel.

Argumenten är desamma i hur många trådar som helst ifrån IS.

Jag försvarar hans rätt att skriva sina åsikter men uttrycker en suck efter alla

liksinnade åsikter och tyckande bara.

Envägs kommunikation. upplever jag det iaf.

mvh

B

Slår vad om att MaiChai tycker att ALLT är bra som det är nu! Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår vad om att MaiChai tycker att ALLT är bra som det är nu! Mvh Roger

Där har du fel-hur mycket vinner jag?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du fel-hur mycket vinner jag?

En liter KII WOA (VSOP) Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte så mycket att tillägga. Tycker att artikelskaparen har helt rätt.

EDIT: Fast jag tillhör förstås inte BKK maffian.. :)

BKK nomenklaturen heter det väl, det där som du "förstås :friends: " inte tillhör.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäts inte sånt i kilo? :)

I Thailand köper man det i plastpåse och det är flytande så liter vore naturligare även ifall man också skulle kuna mäta det i kilo också precis som man skulle kunna mäta mjölk i kilo istället för liter.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand köper man det i plastpåse och det är flytande så liter vore naturligare även ifall man också skulle kuna mäta det i kilo också precis som man skulle kunna mäta mjölk i kilo istället för liter.

Där ser man vad man missat. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Suck!!! varför inte bara direkt berätta att thak..är kanon och abbisi.. är jättedålig

för det är ju vad det går ut på .tråd efter tråd efter tråd..

Hej

Jag tror att det är en klen tröst för dom intellektuella på universitet och ansvariga för olika medier att en annan PM hade hanterat det här annorlunda, lese majestät lagarna är ett stort demokratiskt problem enligt alla organisationer som är för yttrandefrihet, pressfrihet och mänskliga rättigheter.

Själv vill jag naturligtvis se en helt annan utveckling av landet jag älskar att vistas i och för människorna där, det är ingen hemlighet men du kanske skulle vilja att vi hade lese majestät lagar i Sverige också?

För om alla förtrycks och tystnaden blir total då måste ju allt vara perfekt eller?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Jag tror att det är en klen tröst för dom intellektuella på universitet och ansvariga för olika medier att en annan PM hade hanterat det här annorlunda, lese majestät lagarna är ett stort demokratiskt problem enligt alla organisationer som är för yttrandefrihet, pressfrihet och mänskliga rättigheter.

Själv vill jag naturligtvis se en helt annan utveckling av landet jag älskar att vistas i och för människorna där, det är ingen hemlighet men du kanske skulle vilja att vi hade lese majestät lagar i Sverige också?

För om alla förtrycks och tystnaden blir total då måste ju allt vara perfekt eller?

Mvh Isan Lover

Eeee. Hur var det nu med dessa lagar och hur användes de under din älsklings tid vid makten ?

Glömt detta eller förträngt det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eeee. Hur var det nu med dessa lagar och hur användes de under din älsklings tid vid makten ?

Glömt detta eller förträngt det ?

Hej

Enligt tillgänglig fakta så började lese majestät lagarna missbrukas i samband med militär kuppen 2006 för där kom den stora ökningen, har du glömt eller förträngt det?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Eeee. Hur var det nu med dessa lagar och hur användes de under din älsklings tid vid makten ?

Glömt detta eller förträngt det ?

Jag har lite dålig koll. Skrevs Lese Majestet-lagarna om under Thaksins tid? Hur många åtalades alternativt anmäldes för brott mot lagen under hans styre (totalt eller per år tex). HUr vet vi hur det såg ut så att säga?. Att Thaksin pysslade med att stämma journalister, aktivister, etc som riktade någon form kritik mot honom eller hans intressen kommer jag ihåg men hur var det med Lese Majestet, jag har mkt dålig koll på det? Allt jag kommer ihåg att Sondhi anklagade honom för det år 2006.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite dålig koll. Skrevs Lese Majestet-lagarna om under Thaksins tid? Hur många åtalades alternativt anmäldes för brott mot lagen under hans styre (totalt eller per år tex). HUr vet vi hur det såg ut så att säga?. Att Thaksin pysslade med att stämma journalister, aktivister, etc som riktade någon form kritik mot honom eller hans intressen kommer jag ihåg men hur var det med Lese Majestet, jag har mkt dålig koll på det? Allt jag kommer ihåg att Sondhi anklagade honom för det år 2006.

I denna intervju med David Streckfuss, som skrivit boken "Truth on Trial in Thailand: Defamation, treason, and lese-majeste" finns lite svar på dina frågor.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag har lite dålig koll. Skrevs Lese Majestet-lagarna om under Thaksins tid? Hur många åtalades alternativt anmäldes för brott mot lagen under hans styre (totalt eller per år tex). HUr vet vi hur det såg ut så att säga?. Att Thaksin pysslade med att stämma journalister, aktivister, etc som riktade någon form kritik mot honom eller hans intressen kommer jag ihåg men hur var det med Lese Majestet, jag har mkt dålig koll på det? Allt jag kommer ihåg att Sondhi anklagade honom för det år 2006.

Under Thaksins tid vid makten använde Thaksin Lese Majeste-lagarna för att slå mot oppositionella och klagasde ganska hårt för detta av diverse demokrati-förespråkande organ runt om i världen

Ett exempel är Sondhi Limthongkul som fick totalt 37 anklagelser mot sig att bryta mot Lese majeste-lagarna

Idag anklagas sittande regering för att utnyttja lagarna för egen vinning och det är troligtvis en hel del sanning i det men likadant, om inte värre, har det varit rätt många olika regeringar bak i tiden så att det sker är definitivt fel men det är långt ifrån en nyhet som bara sittande regering skall anklagas för. Det är snarare en tråkig och otidsenlig tradition av styrande i Thailand att utnyttja mot allt för "frispråkiga" i landet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...