Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen breder ut sig...


lenno

Recommended Posts

För att inte tala om folk som inte har koll på vad väskan väger. 7500 THB är ju inte något som kan förklaras med att vågen på hotellet visade lite fel... Thailand borde inför en ny stämpel. "För dum för att vistas i Thailand".

Njaaa, 7500B är ju inte många kilo med Finnair's overweightpriser.(5kg blir 150Euro ca 7500B)

saxat från finnair.com:

  • Flights within Europe-Asia/Asia-Europe: €30 per kg each way

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lenno

    11

  • noBuzz

    10

  • MaiChai

    7

  • Sam sip sam

    7

Mest aktiva i denna tråd

Cavemans teori låter mkt trolig i detta fallet

Förutom det att Thailändska medborgare inte behöver visum för att resa till Thailand.

Såvida inte hon sagt upp sitt Thailändska medborgarskap förstås.. men vem äger då deras nya stora fina hus? Hennes bror? :)

Man får väl hoppas att han inte glömt skaffa svenskt visum till Sverige för sig själv. Annars kanske stackaren inte blir insläppt i blåbärsmonarkins Sverige. ;)

Spännande spännande detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kg övervikt kostar ca 300 Sek eller 1500bath. 5 kg ger ca 7500 bath i avgift för övervikt.

Leif

Jag har inte angett något flygbolag.

Detta är nog vad samtliga tar ut i snitt på ett ungefär.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Njaaa, 7500B är ju inte många kilo med Finnair's overweightpriser.(5kg blir 150Euro ca 7500B)

saxat från finnair.com:

  • Flights within Europe-Asia/Asia-Europe: €30 per kg each way

Olika bud här detta hitta jag på deras hemsida

kg lbs. Första kollit kg Andra kollit kg Tredje kollit kg Fjärde kollit kg tilläggsavgift krävs för kolli som väger över 23 kg

Ditt bagage43 kg, 2 kollin

0€56€0€0€Korrigera bagagets viktPris vid betalning online 56 EURPris vid betalning på flygplatsen 80 EUR

kopierade så blir lite grötigt

2 kollin med finnair som väger 43 kg får man betala 80 euro på flygplatsen och detta gäller bkk-scandinavien

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Förutom det att Thailändska medborgare inte behöver visum för att resa till Thailand.

Såvida inte hon sagt upp sitt Thailändska medborgarskap förstås.. men vem äger då deras nya stora fina hus? Hennes bror? :)

Man får väl hoppas att han inte glömt skaffa svenskt visum till Sverige för sig själv. Annars kanske stackaren inte blir insläppt i blåbärsmonarkins Sverige. ;)

Spännande spännande detta..

Lite offtopic då, men..

Har den Thailändska medborgaren dubbelt medborgarskap tex Svenskt och reser in i Thailand på det Svenska passet måste denna ha visum, (anledningen till att resa på det Svenska är att det Thailändska är "expired").

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Thai hemsida FAQ/Vanliga frågor

Vad kostar eventuell övervikt?

Det beror på slutdestination, men man får räkna med minst SEK300 per kilo.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Olika bud här detta hitta jag på deras hemsida

kg lbs. Första kollit kg Andra kollit kg Tredje kollit kg Fjärde kollit kg tilläggsavgift krävs för kolli som väger över 23 kg

Ditt bagage43 kg, 2 kollin

0€56€0€0€Korrigera bagagets viktPris vid betalning online 56 EURPris vid betalning på flygplatsen 80 EUR

kopierade så blir lite grötigt

2 kollin med finnair som väger 43 kg får man betala 80 euro på flygplatsen och detta gäller bkk-scandinavien

Där är faktiskt en stor fördel att resa med Thai, de är inte speciellt petiga med ev övervikt, vi har många gånger checkat in väskor som vägt över 40kg utan problem.

Tex Finn är extremt petiga, några % övervikt accepterar de enl min erfarenhet, men sen är det bara att ta upp lädret :kort:..men vad gör man inte för en smidig resa och att sitta på rena stolar med eget tvspel framför näsan ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic då, men..

Har den Thailändska medborgaren dubbelt medborgarskap tex Svenskt och reser in i Thailand på det Svenska passet måste denna ha visum, (anledningen till att resa på det Svenska är att det Thailändska är "expired").

Det är väl inte OT - utan relevant i högsta grad. Åtminstone i jämförelse med en del annat som redan har skrivits i tråden.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic då, men..

Har den Thailändska medborgaren dubbelt medborgarskap tex Svenskt och reser in i Thailand på det Svenska passet måste denna ha visum, (anledningen till att resa på det Svenska är att det Thailändska är "expired").

Det är faktiskt en bra och rimlig förklaring.

Men.. i ett sådant fall används viseringen och passet för att bli insläppt i landet., inte för att avgöra rättighet till vistelse eller dess längd.

Jag har mycket svårt att tro att en Thailändsk medborgare kan avkrävas overstay..

Och en liten detalj... om det gamla är expired och man stannar i Thailand i 6 månader så har man troligen ett nytt pass man kan använda när man lämnar landet.

Men helt klart ett intressant, och nytt, scenario som faktiskt innebär ett frågetecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Det är faktiskt en bra och rimlig förklaring.

Men.. i ett sådant fall används viseringen och passet för att bli insläppt i landet., inte för att avgöra rättighet till vistelse eller dess längd.

Jag har mycket svårt att tro att en Thailändsk medborgare kan avkrävas overstay..

Och en liten detalj... om det gamla är expired och man stannar i Thailand i 6 månader så har man troligen ett nytt pass man kan använda när man lämnar landet.

Men helt klart ett intressant, och nytt, scenario som faktiskt innebär ett frågetecken.

Dina antaganen är helt riktiga.

-Anledningen till att ej fixat nytt thaipass i Sverige är ej registrerat namnbyte i Thailand, nytt pass med rätt namn ordnas snarast efter ank Thailand och reg av namnbyte.

-Enl Thai ambassaden så avkrävs knappast overtay för en Thailänds medborgare, men rekomenderade visum pga de berömda och omdiskuterade reglerna vid incheckning-insläppning i landet

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är bara att vad ni nu diskuterar är den officiella eller lagliga hanteringen. Men som rubriken lyder handlar det här om något helt annat.

Fick precis veta att hustruns thailändska pass mycket riktigt hade gått ut. Hon skaffade sig då ett nytt i Thailand men invändningarna från passmyndigheten på flygplatsen var just att det saknades stämpel från utresan på detta nya thailändska pass och att det därför inte gällde.

Att lägga ihop det svenska passets utresedatum + visum med det nya thailändska var inte att tänka på. Att de sedan inte fick kvittens på erlagt belopp säger väl det mesta.

Sedan är det faktiskt så att det är upp till var och en att fortsättningsvis misstro och tro att det av någon för mig outgrundlig tanke är en uppdiktad historia - eller ej. Men då kanske man bör fråga sig vad avsikten i så fall skulle vara. Den ryms iaf inte i min tankevärld.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Problemet är bara att vad ni nu diskuterar är den officiella eller lagliga hanteringen. Men som rubriken lyder handlar det här om något helt annat.

Fick precis veta att hustruns thailändska pass mycket riktigt hade gått ut. Hon skaffade sig då ett nytt i Thailand men invändningarna från passmyndigheten på flygplatsen var just att det saknades stämpel från utresan på detta nya thailändska pass och att det därför inte gällde.

Att lägga ihop det svenska passets utresedatum + visum med det nya thailändska var inte att tänka på. Att de sedan inte fick kvittens på erlagt belopp säger väl det mesta.

Sedan är det faktiskt så att det är upp till var och en att fortsättningsvis misstro och tro att det av någon för mig outgrundlig tanke är en uppdiktad historia - eller ej. Men då kanske man bör fråga sig vad avsikten i så fall skulle vara. Den ryms iaf inte i min tankevärld.

Om hon nu fick ett thailändskt pass i Thailand kan hon resa ut på det ok behövs inga stämplar för det ,det dom kan begära är att kolla om hon har rättighet att bevista

sverige och det har hon i o m svenskt pass

för övrigt kolla vad dom hade för visa och om dom hade gjort visa run eller förlängt på immigration ,jag tror skon klämmer där

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är bara att vad ni nu diskuterar är den officiella eller lagliga hanteringen. Men som rubriken lyder handlar det här om något helt annat.

Fick precis veta att hustruns thailändska pass mycket riktigt hade gått ut. Hon skaffade sig då ett nytt i Thailand men invändningarna från passmyndigheten på flygplatsen var just att det saknades stämpel från utresan på detta nya thailändska pass och att det därför inte gällde.

Att lägga ihop det svenska passets utresedatum + visum med det nya thailändska var inte att tänka på. Att de sedan inte fick kvittens på erlagt belopp säger väl det mesta.

Sedan är det faktiskt så att det är upp till var och en att fortsättningsvis misstro och tro att det av någon för mig outgrundlig tanke är en uppdiktad historia - eller ej. Men då kanske man bör fråga sig vad avsikten i så fall skulle vara. Den ryms iaf inte i min tankevärld.

Hade hon rest in på sitt Svenska pass eller det thailändska som sedan gått ut?

För åkte hon in på det Svenska och försökte åka ut på det nya Thailändska kan jag förstå att det kan ha blivit problem. Åkte hon in på det Svenska så borde hon haft visum, något hon inte behövt om hon rest in på thaipasset.

Vet inte hur man makulerar pass i Thailand men jag har byt ut ett svenskt pass i Thailand och då fick jag ett dokument så att jag kunde gå till immigration och få alla stämplar och viseringar överförda till det nya passet.

Har betlat overstay någon gån tidigare men då stämplades det och bötesbeloppet skrevs in i passet, något separat kvitto fick jag inte då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon nu fick ett thailändskt pass i Thailand kan hon resa ut på det ok behövs inga stämplar för det ,det dom kan begära är att kolla om hon har rättighet att bevista

sverige och det har hon i o m svenskt pass

för övrigt kolla vad dom hade för visa och om dom hade gjort visa run eller förlängt på immigration ,jag tror skon klämmer där

Du tycks ha bestämt dig för att korruption inte förekommer i Thailand.

För det är där jag är helt övertygad om att skon klämmer.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Du tycks ha bestämt dig för att korruption inte förekommer i Thailand.

För det är där jag är helt övertygad om att skon klämmer.

Du kanske är övertygad men inte jag , jo jag tror att jag vet att korrupion förekommer , vet inte varför du är sur

men du kan ju försöka få fram i lugn och ro hur dom gjort med sina visum osv , dom kanske missat att förlänga och då blir dom ju ogiltiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså...korruption finns i Thailand, är t.o.m. accepterat av den Thailändska befolkningen i allmänhet.

Men, sidan med visa som revs ur? Vad jag vet har man alltid ett enterycard/departurecard som oftast häftas fast i passet där sista utresedag finns angivet, samma som på etnrystämpeln, visat använder man ju för att komma in i landet, inte ut, eller? Nåt galet är det i alla fall i resonemanget.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd och först trodde jag mest på en scam, men Cavemans teori låter onekligen väldigt trolig, så hur är det har de gjort en visarun eller inte?

Vilken sida blev utriven ur passet? Var det Utresekortet, som ju häftas fast i passet vid inresa, så är det ju iofs inte en visahandling utan just ett Utresekort som alltid rivs ut vid utresan.

Ett par enkla frågor som skulle kunna klara upp denna historien.

Jag kollade runt lite på några engelskspråkiga forum, samt Googlade lite och detta är första fallet som har kommit upp om denna varianten på "Scam", om det nu inte bara är ett missförstånd från Lennos kompis sida, om "6månaders visat".

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tror också att det är ett missförstånd ,men jag är INTE övertygad

Link to comment
Dela på andra sajter

Visarun gjordes senast veckan innan hemfärd till Kambodja med pickupflaket full med thai som skulle göra fynd. Inga som helst problem med gränsövergången. Sedan är han lite för slipad för att missa visarun även om han har haft häcken full med husbygget.

Att tro det handlar om det vidhäftade Utrikeskortet är väl ändå lite väl magstarkt - såvida man inte är ute på sin premiärresa.

Återigen; alla handlingar i ordning och visumsidan i passet utrivet av passpolisen på Suvvan. Uppträdandet kan jag inte bedöma men för mig är det den mest timide och "waiande" farang man kan möta i LOS.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste då vara en helt ny variant på "scam" som jag aldrig har hört talas om-att immigration river ut en hel sida i passet?

Stämmer storyn precis som TS skrivit så borde det vara nyhetsvärde både i Thailand och Sverige för detta som kommer att kunna skapa en hel del stora rubriker-särskilt om inte ambassaden vill kännas vid ärendet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...