Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen breder ut sig...


lenno

Recommended Posts

Korruptionen vinner allt större terräng och har nu nått ohämmade proportioner. T.o.m. så långt som att statstjänstemän helt ogenerat rånar turister, innan de lämnar landet. Det är i.a.f. vad som hände min vän i fredags då han tillsammans med sin thailändska hustru skulle resa tillbaka till Sverige efter ett halvårs vistelse i landet.

Tulltjänstemännen rev helt sonika ut deras viseringar i passen och sa helt frankt att de befunnit sig olagligt i landet utan visum! För detta krävde de 20000Bt av dem vardera - annars skulle de inte släppas på planet. Min vän som är känd för att ha juridiska kunskaper motsatte sig naturligtvis anklagelserna, men de viftades bara bort och konsekvensen upprepades. Hur han än argumenterade att han hade rätten på sin sida och alla handlingar i ordning - fann tullarna "motargument".

Resignerad gick han och plockade ut de 40000 bathen från en ATM på Suvarnabuhmi. När han därefter begärde kvitto på pengarna blev han återigen anklagad, denna gång för att använda sig av "vilda västern- fasoner".

Dessförinnan hade de checkat in hos Finnair som krävde dem på 7500Bt för övervikt, trots att de vägt väskorna på hotellet innan de åkte ut till flyget.

Jo, han skall kontakta ambassaden efter helgen, men hur stora är utsikterna att denna bananmonarki skall reda ut detta och återgälda det de förlorat. Kränkningen av integriteten och maktlösheten, minst jämförbar med ett personrån eller hemfridsbrott.

Han tänker i fortsättningen göra kopior, inte bara på passet, utan även visumsidan, eftersom han måste återvända till landet han nu står färdig med ett nytt, stort husbygge.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lenno

    11

  • noBuzz

    10

  • MaiChai

    7

  • Sam sip sam

    7

Mest aktiva i denna tråd

Detta låter väldigt märkligt. Menar du at de rev ut en sida ur passet och de utan förklaring? Har inte hans thai fru thaipass också?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att västerlänningar råkar ut för konstiga grejer har man ju hört men att thai frun oxå skulle behöva betala ,

har hon thai pass behöver väl hon inget visum?

En som snart ska åka och undrar.

M.v.h

Pangalus

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Tulltjänstemännen rev helt sonika ut deras viseringar i passen och sa helt frankt att de befunnit sig olagligt i landet utan visum! För detta krävde de 20000Bt av dem vardera - annars skulle de inte släppas på planet. Min vän som är känd för att ha juridiska kunskaper motsatte sig naturligtvis anklagelserna, men de viftades bara bort och konsekvensen upprepades. Hur han än argumenterade att han hade rätten på sin sida och alla handlingar i ordning - fann tullarna "motargument".

Var ska detta sluta! :diablo:

Man finner inte ord längre....

Link to comment
Dela på andra sajter

River man ut en sida/en visering i passet så syns det-polisanmäl det i Sverige och kontakta även den Thailändska ambassaden i Stockholm.

Har din kompis rent mjöl i påsen själv bör det inte vara några som helst problem att få tillbaka pengarna samt ersättning för det förstörda passet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

River man ut en sida/en visering i passet så syns det-polisanmäl det i Sverige och kontakta även den Thailändska ambassaden i Stockholm.

Har din kompis rent mjöl i påsen själv bör det inte vara några som helst problem att få tillbaka pengarna samt ersättning för det förstörda passet.

Låter som en mkt naiv förhoppning. Thailändska myndigheter har ju vid otaliga tillfällen påvisat att trots överväldigande bevisning på att de eller deras anställda begått regelrätta brott ändå inte höjt ett ögonbryn. Hur gick det med de sk snattningsskandalerna på Suvvan tex, fick tursiterna tillbaka sina mutpengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en otroligt märkligt historia.

Min 2-sekunders-analys av texten: (har jag fattat rätt?)

Polaren skriker och härjar när väskorna vägs in.

Polaren tycker nämligen att hotellvågen köpt på Big C för 199 baht naturligtvis är mer tillförlitlig den som användes vid incheckning och som hjälper till att

säkerställa planets vikt och passagerarnas säkerhet. Allt för att finnair ska lura faranger i Thailand på några baht.

När polaren gormar och skriker på incheckningspersonalen (för han är ju känd för sina juridiska kunskaper) blev tulltjänstemännen så sura att de rev

ut polarens visum i hans pass.

Polaren (som är känd för sina juridiska kunskaper) glömde att fråga immigration om det var ok för tullen att riva ut viseringar och blev upprörd igen.

Och nu vill tullen ha 40000 i hämnd för att "Svenne Bestämd" betedde sig som en tölp med sina "vilda västern fasoner".

Och allt är egentlligen bananmonarkins och regeringens fel.

Är det föresten inte 1:a maj idag? Kanske borde vi tåga ut och hålla händer tillsammans. Samtidigt som vi fräser åt alla dessa bananmonarkier.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter väldigt märkligt. Menar du at de rev ut en sida ur passet och de utan förklaring? Har inte hans thai fru thaipass också?

Den detaljen framgick inte av det nedstämda mail jag mottog igår, men eftersom jag inte har anledning att ifrågasätta uppgifterna utgår jag från att hon rest på sitt svenska pass, av anledning jag i nuläget inte heller känner till. Men jag återkommer gärna i frågan när väl paret har hämtat sig, för jag misstänker att denna händelse tog styggt på dem och att de behöver landa här hemma i lugn och ro efter så lång bortvaro.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

River man ut en sida/en visering i passet så syns det-polisanmäl det i Sverige och kontakta även den Thailändska ambassaden i Stockholm.

Har din kompis rent mjöl i påsen själv bör det inte vara några som helst problem att få tillbaka pengarna samt ersättning för det förstörda passet.

Vem kan bevisa vem som gjort vad?

edit; såg att inlägget redan är besvarad.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en otroligt märkligt historia.

Min 2-sekunders-analys av texten: (har jag fattat rätt?)

Polaren skriker och härjar när väskorna vägs in.

Polaren tycker nämligen att hotellvågen köpt på Big C för 199 baht naturligtvis är mer tillförlitlig den som användes vid incheckning och som hjälper till att

säkerställa planets vikt och passagerarnas säkerhet. Allt för att finnair ska lura faranger i Thailand på några baht.

När polaren gormar och skriker på incheckningspersonalen (för han är ju känd för sina juridiska kunskaper) blev tulltjänstemännen blev så sura att de rev

ut polarens visum i hans pass.

Polaren (som är känd för sina juridiska kunskaper) glömde att fråga immigration om det var ok för tullen att riva ut viseringar och blev upprörd igen.

Och nu vill tullen ha 40000 i hämnd för att "Svenne Bestämd" betedde sig som en tölp med sina "vilda västern fasoner".

Och allt är egentlligen bananmonarkins och regeringens fel.

Är det föresten inte 1:a maj idag? Kanske borde vi tåga ut och hålla händer tillsammans. Samtidigt som vi fräser åt alla dessa bananmonarkier.

På sig själv känner man andra, tydligen :)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sig själv känner man andra, tydligen :)

Fattar inte. Är du alltså en korrupt bananmonarkist? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem kan bevisa vem som gjort vad?

edit; såg att inlägget redan är besvarad.

Det finns en kopia på viseringen på ambassaden i Stockholm-sitter den på samma sida som den saknade passidan och det fortfarande finns en inresestämpel så finns det goda möjligheter att få rätt. Sen är det frågan vart visumsidan revs ut, vid diskarna så är det garanterat filmat i något förhörsrum så är det tveksamt.

Polisanmäl det i Sverige och kontakta ambassaden. Men din polare bör vara lugn och sansad när han talar med ambassaden-att vråla, brusa upp och högljutt kräva sin rätt funkar sällan med asiater.

Jag förutsätter förstås att polaren inte har några som helst tveksamheter med sina papper.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Mycket underlig historia??.

Varför skulle en tulltjänsteman kontrollera passet vid utresa ur landet, jag brukar bli utstämplad av immigrationstjänstemän/kvinna.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kopia på viseringen på ambassaden i Stockholm-sitter den på samma sida som den saknade passidan och det fortfarande finns en inresestämpel så finns det goda möjligheter att få rätt. Sen är det frågan vart visumsidan revs ut, vid diskarna så är det garanterat filmat i något förhörsrum så är det tveksamt.

Polisanmäl det i Sverige och kontakta ambassaden. Men din polare bör vara lugn och sansad när han talar med ambassaden-att vråla, brusa upp och högljutt kräva sin rätt funkar sällan med asiater.

Jag förutsätter förstås att polaren inte har några som helst tveksamheter med sina papper.

Japp.. och "juristen" bör för säkerhets skull be ambassaden om kopian på hans thailändska medborgares frus visum till Thailand också.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem kan bevisa vem som gjort vad?<br><br>edit; såg att inlägget redan är besvarad.<br>
Inresestämpeln + visarun/immigration stämplarna sitter väl på någon annan sida.

Jag har varit med någon gång när gamla arga farbröder fått betala maxbeloppet 20,000B pga overstay.

De har rest till Thailand med dubbelentry och inte vetat om att de måste ha åkt till immigrationen + göra visarun.

De har bara envist hävdat att de har 6mån visa till Thailand :diablo:

Och försök förklara för en halvfull upprörd gubbe ute på Suvarnaphum att ett turistvisa dubbelentry blir till max 6mån om man köper dagar + gör visarun är inte lätt. :whistle:

ps. nu hävdar jag ju inte att denna juristkunnige gentleman har klantat till det på samma sätt men det låter ju onekligen som om så vore fallet.

Och jag skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att inga sidor saknas i passen utan att sidan som tjänstemannen dragit ut ur passet är det dit häftade departurecardet som han drar ut från alla med visum i passet :)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

<br>Inresestämpeln + visarun/immigration stämplarna sitter väl på någon annan sida.<br>Jag har varit med någon gång när gamla arga farbröder fått betala maxbeloppet 20,000B pga overstay.<br>De har rest till Thailand med dubbelentry och inte vetat om att de måste ha åkt till immigrationen + göra visarun.<br>De har bara envist hävdat att de har 6mån visa till Thailand :diablo:<br>Och försök förklara för en halvfull upprörd gubbe ute på Suvarnaphum att ett turistvisa dubbelentry blir till max 6mån om man köper dagar + gör visarun är inte lätt. :whistle:<br><br><br>ps. nu hävdar jag ju inte att denna juristkunnige gentleman har klantat till det på samma sätt men det låter ju onekligen som om så vore fallet.<br>Och jag skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att inga sidor saknas i passen utan att sidan som tjänstemannen dragit ut ur passet är det dit häftade departurecardet som han drar ut från alla med visum i passet :)

Hahaha.. the sky's the limit... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket skeptisk till allt.Hur mycket sprit luktar det om denna fantastiska historia?

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inresestämpeln + visarun/immigration stämplarna sitter väl på någon annan sida.

Jag har varit med någon gång när gamla arga farbröder fått betala maxbeloppet 20,000B pga overstay.

De har rest till Thailand med dubbelentry och inte vetat om att de måste ha åkt till immigrationen + göra visarun.

De har bara envist hävdat att de har 6mån visa till Thailand :diablo:

Och försök förklara för en halvfull upprörd gubbe ute på Suvarnaphum att ett turistvisa dubbelentry blir till max 6mån om man köper dagar + gör visarun är inte lätt. :whistle:

ps. nu hävdar jag ju inte att denna juristkunnige gentleman har klantat till det på samma sätt men det låter ju onekligen som om så vore fallet.

Och jag skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att inga sidor saknas i passen utan att sidan som tjänstemannen dragit ut ur passet är det dit häftade departurecardet som han drar ut från alla med visum i passet :)

För att inte tala om folk som inte har koll på vad väskan väger. 7500 THB är ju inte något som kan förklaras med att vågen på hotellet visade lite fel... Thailand borde inför en ny stämpel. "För dum för att vistas i Thailand".

Edit... Finnair har vist lite hårda regler. En väska på 23 kg är gratis om den väger 24 kg kostar det 80€. Väger den 32 kostar det 80 € har man två väskor på 23 kg kostar det 80 €.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt Kokos.En 50 bahts våg på hotellet,kalibreras ju oftare en vågen på suvvan.he he

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst att passen scannas vid inresan.

Vid utresan tas den inscannade bilden av passet fram, för att se att inte ändringar i passet skett ang. datum i viseringar mm.

Hittas ändring så blir det livat och till att betala direkt.

Påstår inte att det skett i detta fall.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte pröjsar alla dessa "extra" avgifter så får man ju stanna längre i Thailand, det är väl ändå meningen, asså stanna läääääääääänge i Thailand? :whistle:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om folk som inte har koll på vad väskan väger. 7500 THB är ju inte något som kan förklaras med att vågen på hotellet visade lite fel... Thailand borde inför en ny stämpel. "För dum för att vistas i Thailand".

Ett kg övervikt kostar ca 300 Sek eller 1500bath. 5 kg ger ca 7500 bath i avgift för övervikt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...