Jump to content
IGNORERAD

Dödsbo tvist


Chiefen

Recommended Posts

Pratade med en person som hade ett bekymmer och behöver hjälp.

Handlar om en thailändsk kvinna som är gift med en svensk herre som gick och dog medans hon var i Thailand och väntade på visum.

Nu har det uppstått en tvist mellan henne och mannens hembiträde samt son (så som jag förstod det hela).

Hembiträdet har enligt henne hotat henne till livet om hon återvänder till Sverige och kräver sin del av arvet.

Hon har själv inte möjlighet att åka till Sverige pga pengabrist och frågar nu mig (eftersom jag är svensk) om råd.

Jag sa till henne att uppsöka konsulatet/ambassaden och rådfråga dem samt att försöka skaffa sig en advokat i Sverige.

Är det någon här som har erfarenhet av sånt här? Jag känner henne inte men vill ändå ge henne så pass mycket hjälp att hon själv

kan klara upp situationen på ett rättvist sätt.

Finns det något stöd för henne att få när hon hamnat i den här situationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chiefen

    7

  • acarls

    5

  • omarama

    3

  • Tricky

    2

Mest aktiva i denna tråd

Har hon UT eller t.o.m. medborgarskap?

I så fall har hon rätt att återvända till Sverige, sedan den ekonomiska biten kan ju vara svår. Vet inte om hon har någon chans till hjälp från moder Svea.

Änkepension är ju borta sedan länge och har ersatt med något som kallas omställningsbidrag som även de som inte har UT men är gift med en svensk har rätt till, även om hon inte bor eller har bott i Sverige.

Försök att hjälpa henne att skriva till försäkringskassan i hans hemkommun, där borde hon få viss hjälp.

Mordhoten skall hon absolut polisanmäla, det kan uppstå ytteligare tvister och då är det bra att redan ha stämmt i bäcken liksom.

Har ingen egen erfarenhet men en liknande händelse skedde för ett par år sedan här i Udon och jag o min fru hjälpte till att tolka korrespondensen från FK, därför har jag ett svagt minne av byrokratin.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte hon behöver "kräva" sin del av arvet.

Som gift har hon rätt till arvet, oavsett var hon finns i världen.

Ta reda på vem som har hand om arvsfågan (begravningsbyrå etc.)

Kontakta dem och berätta hur det ligger till och var hon finns om de vill ta kontakt.

Kanske bra om någon som kan svenska språket ordentligt hjälper till, kanske du Chiefen...

Jag tror att arvet inte får "delas" ut till någon annan, även om inte frun är där

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon fick en kallelse (frivillig) till dödsbo uppteckning från den avlidnes advokat. Det stod att hon inte behövde närvara.

Frågan är bara vem som driver hennes sak i en sådan situation. Är dödsbouppteckningen bara informell eller är det lämpligt att närvara personligen eller med ombud för att försvara sina intressen.

Enligt henne så hade hembiträdet under de sista dagarna maken var i livet tömt hans konto via bankomat med hans kreditkort så några kontanter verkar inte finnas kvar.

Mannen så vitt jag förstår var nog inte själv kapabel att utföra dessa uttag pga sin sjukdom. Hembiträdet har tidigare med hans tillåtelse tagit ut pengar åt honom för diverse inköp.

Hursomhelst så sker dödsbouppteckningen redan den 3e maj så hon har inte så gott om tid ens att skaffa sig ett ombud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det mannens son så har han rätt till 50%....Men hans hembiträde vad hade hon tänkt och få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några pengar att ärva så tar nog dödsboet reda på den Thailändska fruns konto om hon ger dom det, sen sätts förmodligen pengarna in på hennes konto, precis som det hade gjort om hon vart bosatt här och fått ärva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det mannens son så har han rätt till 50%....Men hans hembiträde vad hade hon tänkt och få?

Jepp jag har oxå hört att barnen har rätt till 50%.

Hembiträdet så vitt jag förstår, hävdar att hon tagit hand om mannen och han lovat henne en del av arvet trots att hon inte verkar ha det på svart och vitt.

Är själv inte så väldigt insatt i alla detaljer för jag har ju bara talat med kvinnan och hört hennes version.

Jag känner henne som sagt inte alls personligen. Vill bara hjälpa henne att få en rättvis chans till ett arv som jag tolkar det som att hon är berättigad till pga äktenskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några pengar att ärva så tar nog dödsboet reda på den Thailändska fruns konto om hon ger dom det, sen sätts förmodligen pengarna in på hennes konto, precis som det hade gjort om hon vart bosatt här och fått ärva.

Ja så går det förmodligen till. Frågan är bara hur pass mycket käppar i hjulet hembiträdet och sonen (om de nu har lierat sig) kan sätta för henne.

De kan ju smussla undan en hel del saker av värde trots att de inte har rätt att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon fick en kallelse (frivillig) till dödsbo uppteckning från den avlidnes advokat. Det stod att hon inte behövde närvara.

Frågan är bara vem som driver hennes sak i en sådan situation. Är dödsbouppteckningen bara informell eller är det lämpligt att närvara personligen eller med ombud för att försvara sina intressen.

Enligt henne så hade hembiträdet under de sista dagarna maken var i livet tömt hans konto via bankomat med hans kreditkort så några kontanter verkar inte finnas kvar.

Mannen så vitt jag förstår var nog inte själv kapabel att utföra dessa uttag pga sin sjukdom. Hembiträdet har tidigare med hans tillåtelse tagit ut pengar åt honom för diverse inköp.

Hursomhelst så sker dödsbouppteckningen redan den 3e maj så hon har inte så gott om tid ens att skaffa sig ett ombud.

Låter konstigt att hon vet att hembiträdet tömt kontot några dagar innan.Han kan inte varit rik då eftersom tex Swedbank kan du ta ut 15000kr från bankomaten under en 7 dagars period... Alla andra banker har nästan samma belopp en del några tusen mer tex SEB där gränsen är 24000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ska nog säga till om det där med bankomatuttagen

Den som tar hand om dödsboet har tillgång till alla bankpapper och kan ju se om många uttag gjorts.

Det finns ju också papper på om något betalats eller så.

Detta måste hon påtala så att det kontrolleras.

Om det är du som ska hjälpa henne bör du nog ta reda på vem det där hembiträdet är och för vem hon arbetar.

Kan ju vara så att hon gjort liknande tidigare.

Är det så att hon jobbar för hemtjänsten i kommunen så kan säkert kommunen hjälpa till med juridisk assistans

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom gift sig i Thailand med Buddistisk cermoni eller i Sverige..bara en tanke men kanske är det en viss skillnad juridiskt?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt att hon vet att hembiträdet tömt kontot några dagar innan.Han kan inte varit rik då eftersom tex Swedbank kan du ta ut 15000kr från bankomaten under en 7 dagars period... Alla andra banker har nästan samma belopp en del några tusen mer tex SEB där gränsen är 24000kr

Ja jag är inte säker på om hon använt fullmakt på ett bank kontor eller om hon tagit ut pengar under en längre tid från hans bankomatkort.

Sen kan det vara så att han inte hade så mycket kontanter. Däremot verkar han ha en del tillgångar enligt damen.

Hursomhelst är allt lite diffust för mig. Vill helst att ett ombud i Sverige hjälper henne.

Frågan är ju huruvida man kan få en advokat att hjälpa henne med vetskapen att hon inte har några pengar förrän arvet är uppdelat?

Har dom gift sig i Thailand med Buddistisk cermoni eller i Sverige..bara en tanke men kanske är det en viss skillnad juridiskt?

De är gifta i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser detta och tolkar det lite som om hon är körd:

"Finns det särkullbarn, dvs barn från ett tidigare förhållande, så ärver dessa före efterlevande make medan gemensamma barn ärver när den andre föräldern avlider. Detta går inte att på något sätt att avtala bort, men man kan i ett testamente vädja till särkullbarnen att de väntar med att ta ut sin laglott tills styvföräldern avlidit. Gör särkullbarnen detta så har de, tillsammans med makarnas gemensamma barn, rätt till efterarv."

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt din länk ska hon inte ha någonting :sFduh:

Finns det särkullbarn, dvs barn från ett tidigare förhållande, så ärver dessa före efterlevande make medan gemensamma barn ärver när den andre föräldern avlider. Detta går inte att på något sätt att avtala bort, men man kan i ett testamente vädja till särkullbarnen att de väntar med att ta ut sin laglott tills styvföräldern avlidit. Gör särkullbarnen detta så har de, tillsammans med makarnas gemensamma barn, rätt till efterarv

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en advokat (skiftesman) inblandade lär det inte bli några större summor över.

De har en förmåga att rida länge på en tvist så länge det finns pengar kvar i dödsboet och varje timme kostar ca 1500 sek.

Det är tyvärr MIN erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju huruvida man kan få en advokat att hjälpa henne med vetskapen att hon inte har några pengar förrän arvet är uppdelat?

Finns säkert advokater som är beredda att göra det mot ersättning beroende på utfallet av tvisten

Problemet är väl bara att hitta en sådan advokat.

Prova att emaila några advokatbyråer och fråga.

Vore nog ganska bra om du hade koll på hur mycket värde det handlar om

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är väl att styrka äktenskapet för den som sköter bouppteckningen, advokatfirman, om det inte redan är registrerat i Sverige, det kanske redan det är eftersom hon fått en kallelse.

Sedan skall bouppteckningen redovisa alla den avlidnes tillgångar tex bankmedel, fastigheter och lösöre som sedan skall fördelas mellan arvtagarna.

Begravningskostnader och ev skulder brukar sedan dras av innan man fördelar boet.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser detta och tolkar det lite som om hon är körd:

"Finns det särkullbarn, dvs barn från ett tidigare förhållande, så ärver dessa före efterlevande make medan gemensamma barn ärver när den andre föräldern avlider. Detta går inte att på något sätt att avtala bort, men man kan i ett testamente vädja till särkullbarnen att de väntar med att ta ut sin laglott tills styvföräldern avlidit. Gör särkullbarnen detta så har de, tillsammans med makarnas gemensamma barn, rätt till efterarv."

Sorry

Trodde sonen var deras gemensamma barn

:bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert advokater som är beredda att göra det mot ersättning beroende på utfallet av tvisten

Problemet är väl bara att hitta en sådan advokat.

Prova att emaila några advokatbyråer och fråga.

Vore nog ganska bra om du hade koll på hur mycket värde det handlar om

Ja det har du rätt i, jag hade tyvärr inte tillfälle att sitta ostört och diskutera alla detaljer för det var en massa spring runt omkring.

Hon ska till konsulatet i Phuket imorgon. Hoppas de kan ge henne lite mer information än vad jag kunde ge henne.

Lovade att höra mig för åt henne. MPR är fina fisken för sånt här :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon gift i Sverige, så är hon känd av den som gör bouppteckningen, och skall inte vara orolig.

Barn har arvsrätt (50%) i Sverige liksom hustrun. Men barnet eller barnen har inte rätt kräva ut arvet i förtid och sätta hustrun i bekymmer. Kallas orubbat bo.

Att en person haft fullmakt att handha mannens konto, krävs ofta en godkännande från överförmyndare och att personen godkäns som god man.

Är hushållerskan god man för mannen, så skall vart enda öre redovisas. Kan hon inte det så har nog kvinnan problem att vänta.

Det som kan försvåra bouppteckningen är om testamente också finns med fler förmånstagare. Det tar då längre tid men ingen blir utan information.

Att översätta allt till thai kräver ju en del proffs och kostar pengar, men belastar dödsboet.

Bouppteckning görs av neutral juridisk advokat, och denne hittar snabbt oklarheter i bank-kontona.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt din länk ska hon inte ha någonting :sFduh:

Finns det särkullbarn, dvs barn från ett tidigare förhållande, så ärver dessa före efterlevande make medan gemensamma barn ärver när den andre föräldern avlider. Detta går inte att på något sätt att avtala bort, men man kan i ett testamente vädja till särkullbarnen att de väntar med att ta ut sin laglott tills styvföräldern avlidit. Gör särkullbarnen detta så har de, tillsammans med makarnas gemensamma barn, rätt till efterarv

Det är väl sin "laglott" på 50%? som dom ärver före efterlevande make/maka. Inte hela arvet!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Läser detta och tolkar det lite som om hon är körd:

"Finns det särkullbarn, dvs barn från ett tidigare förhållande, så ärver dessa före efterlevande make medan gemensamma barn ärver när den andre föräldern avlider. Detta går inte att på något sätt att avtala bort, men man kan i ett testamente vädja till särkullbarnen att de väntar med att ta ut sin laglott tills styvföräldern avlidit. Gör särkullbarnen detta så har de, tillsammans med makarnas gemensamma barn, rätt till efterarv."

Njae. ENA HALVA kan det vara så för.

ANDRA halvan är SÄKERT HENNES om de är gifta och det inte finns äktenskapsförord e d som säger något annat.

Förutsatt ovan - maken kan INTE ha testamenterat eller lovat bort något av HENNES halva. Däremot kan han ha lovat bort EN BIT av SONENS del.

Jag är INTE jurist, men jag har företrätt småföretagare två gånger i domstol och vann båda gångerna, men då gällde det affärsjuridik. Arv har jag bara lite aning om, men om hon inte hittar någon bättre så kan ni kolla med mig. Var håller hon till? (Om du inte vill säga det offentligt kan du PMa.

Och om jag skulle företräda henne skulle jag kolla lagboken, nu "kollade" jag bara ur ett dunkelt minne :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bouppteckningen är till för att få fram tillgångarna fastställa dom och dess värde för arvsskatten.

Fördelning av tillgångarna kommer senare och kallas arvskifte, och det kan lämnas till en lång tid efteråt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl sin "laglott" på 50%? som dom ärver före efterlevande make/maka. Inte hela arvet!!

Är du säker på det om han i inte hade några barn med sin nuvarande hustru?

@Leifen

Vad gäller orubbat bo så är väl det till för att att den kvarvarande inte ska behöva sälja det gemensamma boendet och barnen därför får vänta på sin del av eventuellt hus eller insatslägenhet tills den kvarvarande bestämmer sig för att flytta eller går bort,och om ena parten sitter och väntar på visum i ett annat land kan man väl inte prata om gemensamt boende i Sverige.

Ändrades av omarama

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...