Jump to content
IGNORERAD

AC i storstaden?


honken

Recommended Posts

Börjat undra över en massa små saker.

Det jag just nu undrar över är, när egentligen AC´n kom in i bilden.

Jag menar, nu vet jag inte när de började bygga höghus i BKK, men fanns AC som standard redan då?

Varför undrar jag?

Jo, för min tanke var hur ge gjorde om nu höghusen fanns innan AC´n, för det lär ha vart djävulskt varmt o jobba högt upp i ett hus utan AC.

Idag räknar man i stort sätt med att det finns AC när man flyttar in/börjar jobba någonstans, men hur var det förr?

Finns det någon gammal forumsräv som har koll på detta? :)

Tjingeling!

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjat undra över en massa små saker.

Det jag just nu undrar över är, när egentligen AC´n kom in i bilden.

Jag menar, nu vet jag inte när de började bygga höghus i BKK, men fanns AC som standard redan då?

Varför undrar jag?

Jo, för min tanke var hur ge gjorde om nu höghusen fanns innan AC´n, för det lär ha vart djävulskt varmt o jobba högt upp i ett hus utan AC.

Idag räknar man i stort sätt med att det finns AC när man flyttar in/börjar jobba någonstans, men hur var det förr?

Finns det någon gammal forumsräv som har koll på detta? :)

Tjingeling!

Det finns bara två typer av rävar här; Pattayarävar och Risfältsrävar. Pattayarävarna svarar nog att man inte ska vara i Bkk utan sitta i en open bar och där funkar havsbris eller en fläkt lika bra. Risfältsrävarna svarar nog också att man inte ska vara i Bkk utan sitta på en Changveranda och se hur riset växer. Bkkrävar finns inte för det går inte att bo så länge i Bkk som krävs för att kallas räv, man dör i en trafikolycka eller av lungcancer långt innan dess. Eller så var man så ung när AC uppfanns att man aldrig tänkt på problemet :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funnits i elektrisk version sen 1902. Freon kom 1928. Utvecklats hela tiden sen dess.

Mao rätt gammal uppfinning.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl ganska långt in i ett byggprojekt som en AC kan fungera rent mekaniskt för väggar, tack, fönster El etc måste ju på plats först

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Börjat undra över en massa små saker.

Det jag just nu undrar över är, när egentligen AC´n kom in i bilden.

Jag menar, nu vet jag inte när de började bygga höghus i BKK, men fanns AC som standard redan då?

Varför undrar jag?

Jo, för min tanke var hur ge gjorde om nu höghusen fanns innan AC´n, för det lär ha vart djävulskt varmt o jobba högt upp i ett hus utan AC.

Idag räknar man i stort sätt med att det finns AC när man flyttar in/börjar jobba någonstans, men hur var det förr?

Finns det någon gammal forumsräv som har koll på detta? :)

Tjingeling!

Är nog betydligt varmare på dom nedre våningarna bodde på 25 våningen ett tag behövde aldrig använda ac där uppe svalt å skönt

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Det finns bara två typer av rävar här; Pattayarävar och Risfältsrävar. Pattayarävarna svarar nog att man inte ska vara i Bkk utan sitta i en open bar och där funkar havsbris eller en fläkt lika bra. Risfältsrävarna svarar nog också att man inte ska vara i Bkk utan sitta på en Changveranda och se hur riset växer. Bkkrävar finns inte för det går inte att bo så länge i Bkk som krävs för att kallas räv, man dör i en trafikolycka eller av lungcancer långt innan dess. Eller så var man så ung när AC uppfanns att man aldrig tänkt på problemet :) .

Hahaha bra där Atom, :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

I condon i Jomtien använder vi ytterst sällan ac. På 14 våningen så räcker det bra med öppen balkong och gärna öppen ytterdörr så det blir korsdrag. Men bkk är onekligen hetare.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bodde på Soi 23 väldigt nära S Cowboy som inte fanns då Det var 1969 Våning 4 Vi hade Ac men elen var så dyr så morbror körde den bara på nätterna till ung. 06,00

Det var ganska hett precis före solnedgången omk 18.00-18.30 Detta var Oktober till December 13

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan det jag har funderat på all ström som behövs till allt EL i bkk vafan har dom kraftverk egentligen ?? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan det jag har funderat på all ström som behövs till allt EL i bkk vafan har dom kraftverk egentligen ?? mvh

Det finns vattenkraft uppströms River Kwai och säkert också i fler floder. Säkert kol och olje-eldade också. Import från andra länder täcker resten.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

hejsan det jag har funderat på all ström som behövs till allt EL i bkk vafan har dom kraftverk egentligen ?? mvh

Gasturbiner har dom bla

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan det jag har funderat på all ström som behövs till allt EL i bkk vafan har dom kraftverk egentligen ?? mvh

Naturgas ca 70%

Kol ca 20%

Vattenkraft ca 6%

Olja ca 3%

Övrigt ca 1%

Källa: http://www.tradingeconomics.com/Thailand/electricity-production-from-natural-gas-sources-percent-of-total-wb-data.html

Det finns även långt framskridna planer på kärnkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjat undra över en massa små saker.

Det jag just nu undrar över är, när egentligen AC´n kom in i bilden.

Jag menar, nu vet jag inte när de började bygga höghus i BKK, men fanns AC som standard redan då?

Varför undrar jag?

Jo, för min tanke var hur ge gjorde om nu höghusen fanns innan AC´n, för det lär ha vart djävulskt varmt o jobba högt upp i ett hus utan AC.

Idag räknar man i stort sätt med att det finns AC när man flyttar in/börjar jobba någonstans, men hur var det förr?

Finns det någon gammal forumsräv som har koll på detta? :)

Tjingeling!

Tittar man på äldre höga hus i Bangkok så är ofta fönster och liknande försänkta in i fasaden eller försedda med någon sorts skydd/Jalusie utanför fönstren så att inte solen ska nå in. Lite som First Hotel i Bangkok på den här bilden

post-3473-0-88147300-1303806359_thumb.jp

Eller som mandarin Hotel på denna bilden med fönster en bit in i fasaden.

post-3473-0-20890400-1303806509_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...