Jump to content
IGNORERAD

Bra artikel som jämför Thailands regim med den i Burma.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste denna spännande artikel i http://asiancorrespondent.com/53049/Thailand-the-new-burma/ och jag tycker att den tar upp mycket som är tänkvärt när dom jämför militärjuntan i Burma med Thailands nuvarande regering som också har Generalernas stöd.

Hoppas fler finner den läsvärd.

Thailand: the new Burma?

"Both the Thai and Burmese militaries have seemingly learned the same lesson: why govern directly? It’s much smarter to retain heavy influence and let civilians do it for you. The Thai army would be crazy to stage a coup before the next election. If its chosen ruling party, the Democrat Party, can form a government – with or without coalition partners – the army can continue to exert the control it wants over national security and its budgets. If the opposition wins – well, there is always the party dissolution clause in the 2007 Constitution to take care of that."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Läste denna spännande artikel i http://asiancorrespo...-the-new-burma/ och jag tycker att den tar upp mycket som är tänkvärt när dom jämför militärjuntan i Burma med Thailands nuvarande regering som också har Generalernas stöd.

Hoppas fler finner den läsvärd.

Thailand: the new Burma?

"Both the Thai and Burmese militaries have seemingly learned the same lesson: why govern directly? It’s much smarter to retain heavy influence and let civilians do it for you. The Thai army would be crazy to stage a coup before the next election. If its chosen ruling party, the Democrat Party, can form a government – with or without coalition partners – the army can continue to exert the control it wants over national security and its budgets. If the opposition wins – well, there is always the party dissolution clause in the 2007 Constitution to take care of that."

Skönt att du inte ger dig iaf :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok artikel men inte speciellt sensationellt. Sista stycket,

Thailand obviously has a long way to go before it turns into Burma. But it’s already gone a lot further than many people realise.

Det stämmer ju inte på det här forumet iaf där vi hela tiden och ständigt upplys om hur Thailand på bara några år har förvandlats från himmelrike för att nu jämföras med Burma, Nordkorea och andra valfria förbrytarstater. Med det sagt vill jag inte påstå att kritiken obefogad. Tvärtom. Jag skulle nog vilja påstå att de konservativa krafterna vill återgå till hur Thailand var på 1980-talet. Dessa ständiga jämförelser med Burma är bara tröttsamma och ungefär lika verklighetsförankrade som att jämföra Thaksin eller Abhisit med Hitler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att dom flesta här inne tycker att Thailand funkar bra osv. Men om man bara tänker tanken lite längre att det börjar och "Demokratas" lite för mycket i Thailand och att militär"diktaturen" slutligen visar sitt rätta ansikte liksom det som uppvisat sig i grannlandet Myanmar/Burma har ni nån koll på vad följderna blir då? T.ex att alla falangers egendomar och rörelser är egentligen bara är ett fritt och gratis byte för militärerna. Finns ju vissa falanger som kommer att klara sig, dom som redan gör affärer med miltärer.

Så vad vi alla tycker härinne är ju ganska klart...Rött...Gult.Osv men vad tror ni händer med era liv om det ohändbara händer i Thailand...?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

btw tackar er alla redan på förhand för alla pluskarman. :whistle:

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan tänka mig att dom flesta här inne tycker att Thailand funkar bra osv. Men om man bara tänker tanken lite längre att det börjar och "Demokratas" lite för mycket i Thailand och att militär"diktaturen" slutligen visar sitt rätta ansikte liksom det som uppvisat sig i grannlandet Myanmar/Burma har ni nån koll på vad följderna blir då? T.ex att alla falangers egendomar och rörelser är egentligen bara är ett fritt och gratis byte för militärerna. Finns ju vissa falanger som kommer att klara sig, dom som redan gör affärer med miltärer.

Så vad vi alla tycker härinne är ju ganska klart...Rött...Gult.Osv men vad tror ni händer med era liv om det ohändbara händer i Thailand...?

Hej

Även om Thailand numera styrs indirekt av militären med ett civilt ansikte utåt så tror jag inte att utlänningar är en grupp som bör känna sig hotade, det är nog i första hand folk i den egna befolkningen som förespråkar fria val och demokrati som kommer att drabbas.

Ta Spanien som exempel dom var ju ett jättestort turistland samtidigt som den egna befolkningen totrerades och fängslades under Francos tid, men turisterna lämnades ifred av militären och fortsatte att spendera sina pengar i landet trots att folket led.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att dom flesta här inne tycker att Thailand funkar bra osv. Men om man bara tänker tanken lite längre att det börjar och "Demokratas" lite för mycket i Thailand och att militär"diktaturen" slutligen visar sitt rätta ansikte liksom det som uppvisat sig i grannlandet Myanmar/Burma har ni nån koll på vad följderna blir då? T.ex att alla falangers egendomar och rörelser är egentligen bara är ett fritt och gratis byte för militärerna. Finns ju vissa falanger som kommer att klara sig, dom som redan gör affärer med miltärer.

Så vad vi alla tycker härinne är ju ganska klart...Rött...Gult.Osv men vad tror ni händer med era liv om det ohändbara händer i Thailand...?

IL kan ju berätta hur han tänker där när han investerar stort i allt möjligt i Thailand ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL kan ju berätta hur han tänker där när han investerar stort i allt möjligt i Thailand ! :whistle:

Hej

Jag är av naturen optimistiskt lagd och hoppas precis som dom flesta Thailändare på att Demokratin åter igen blir verklighet.

Men sen är det ju så att vi mestadels vistas i Isaan och dit når inte Generalernas eller Apishits makt, där rullar allt på som vanligt oavsett vad "galningarna" i Bangkok hittar på, nästan alla politiker är Röda och dom bryr sig inte alls om vad dom vill i Bangkok.

Och ingen av dom av militären tillsatta makthavarna vågar besöka Isaan och kräva någon förändring, och skulle dom få för sig att åka dit så behöver dom nog mellan 2000-5000 soldater som skyddar dom under deras besök.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ingen av dom av militären tillsatta makthavarna vågar besöka Isaan och kräva någon förändring, och skulle dom få för sig att åka dit så behöver dom nog mellan 2000-5000 soldater som skyddar dom under deras besök.

Mvh Isan Lover

Absolut.

För i de röda "demokratiälskarnas" landsända behöver oliktänkare militäreskort.

Precis som de ideella politiker som blev jagade och ihjälklubbade av "demokratiälskare" när de skulle ha ett litet politiskt möte i Udon.

Hejja demokratin! Ja.. IL's demokrati alltså. Motståndare kan vi gott skjuta ihjäl! :)

Som tur är så fungerar det inte så här på de flesta håll i Isaan.

Bara på enstaka isolerade platser med lurade anhängare till UDD eller förvirrade extremister som IL.

Abhisit är nog ganska välkommen i många delar av Isaan. MPRs lilla mästerhatare IL's våta drömmar till trots. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut.

För i de röda "demokratiälskarnas" landsända behöver oliktänkare militäreskort.

Precis som de ideella politiker som blev jagade och ihjälklubbade av "demokratiälskare" när de skulle ha ett litet politiskt möte i Udon.

Hejja demokratin! Ja.. IL's demokrati alltså. Motståndare kan vi gott skjuta ihjäl! :)

Som tur är så fungerar det inte så här på de flesta håll i Isaan.

Bara på enstaka isolerade platser med lurade anhängare till UDD eller förvirrade extremister som IL.

Abhisit är nog ganska välkommen i många delar av Isaan. MPRs lilla mästerhatare IL's våta drömmar till trots. :)

I IL:s demokratiska utopivärld existerar bara "ett rött parti"

Var har vi hört sådant förut i världshistorien ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I IL:s demokratiska utopivärld existerar bara "ett rött parti"

Var har vi hört sådant förut i världshistorien ? :whistle:

1.Gissar på Cuba.

2.Cuba.

3.Cuba.

4.Cuba.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Absolut.

För i de röda "demokratiälskarnas" landsända behöver oliktänkare militäreskort.

Precis som de ideella politiker som blev jagade och ihjälklubbade av "demokratiälskare" när de skulle ha ett litet politiskt möte i Udon.

Hejja demokratin! Ja.. IL's demokrati alltså. Motståndare kan vi gott skjuta ihjäl! :)

Som tur är så fungerar det inte så här på de flesta håll i Isaan.

Bara på enstaka isolerade platser med lurade anhängare till UDD eller förvirrade extremister som IL.

Abhisit är nog ganska välkommen i många delar av Isaan. MPRs lilla mästerhatare IL's våta drömmar till trots. :)

Hej

Om du tror att Apishit eller Suthep är välkommna i Isaan så är det ju märkligt att dom aldrig tar en tur dit, speciellt nu inför det stundande valet vore det ju jättebra med en liten valturne (PR resa) ut i provinserna, mig veterligen besöker han och dom övriga "junta medlemmarna" varken Isaan eller dom norra delarna av landet, lite konstigt om dom skulle känna sig välkommna tycker jag.

Eller är det i själva verket så att dom vet hur illa dom har burit sig åt mot folket där och medvetet undviker att åka dit.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I IL:s demokratiska utopivärld existerar bara "ett rött parti"

Var har vi hört sådant förut i världshistorien ? :whistle:

Hej

Ja jag har sagt det förr och säger det gärna igen, jag kommer aldrig att alliera mig med Generaler och andra odemokratiska krafter utan jag föredrar folkstyre via fria val där landets ledare utses, och det är ingen utopi utan något som finns i ganska många länder, och det skulle kunna vara så i betydligt fler länder om det inte fanns folk som ställde sig på Generalernas sida mot demokrati och kallade det upprätthållande av lag och ordning, den lag och ordning Generalerna står för betackar jag mig för, lag och ordning upprätthålls av poliser i en demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du tror att Apishit eller Suthep är välkommna i Isaan så är det ju märkligt att dom aldrig tar en tur dit, speciellt nu inför det stundande valet vore det ju jättebra med en liten valturne (PR resa) ut i provinserna, mig veterligen besöker han och dom övriga "junta medlemmarna" varken Isaan eller dom norra delarna av landet, lite konstigt om dom skulle känna sig välkommna tycker jag.

Eller är det i själva verket så att dom vet hur illa dom har burit sig åt mot folket där och medvetet undviker att åka dit.

Mvh Isan Lover

Eller är det så att folket i Isaan inte är intresserade av rättvisa val och demokrati i nästa val ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eller är det så att folket i Isaan inte är intresserade av rättvisa val och demokrati i nästa val ? :whistle:

Hej

Dom är garanterat för fria val men dom är nog inte lika säkra som du på att just Generalerna och Apishit är några bra garanter för fria och demokratiska val i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom är garanterat för fria val men dom är nog inte lika säkra som du på att just Generalerna och Apishit är några bra garanter för fria och demokratiska val i landet.

Mvh Isan Lover

Nej. Men det innebär väl inte att man med våld skall hindra kandidater att arbeta i en valkampanj ?

Knappast en demokrati med fria val isåfall.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag har sagt det förr och säger det gärna igen, jag kommer aldrig att alliera mig med Generaler och andra odemokratiska krafter utan jag föredrar folkstyre via fria val där landets ledare utses, och det är ingen utopi utan något som finns i ganska många länder, och det skulle kunna vara så i betydligt fler länder om det inte fanns folk som ställde sig på Generalernas sida mot demokrati och kallade det upprätthållande av lag och ordning, den lag och ordning Generalerna står för betackar jag mig för, lag och ordning upprätthålls av poliser i en demokrati.

Mvh Isan Lover

Det håller jag med om. Tacka Thaksin för att han lät militären börja åta sig polisiära uppgifter. Det var ju tydligen han som började med detta.

"When Thaksin became prime minister, the military lacked a clear role.

With the communist threat long gone and without any immediate foreign threat, the military had difficulties in claiming a special role

in society and was somehow squeezed out of the limelight by the democratization movement that pressed for its de-politicization.

The new situation was in stark contrast to the previous 50 years, during which the military was wrapped up in an aura of reverence

and generals were offered senior positions in government agencies.

Thaksin filled the vacuum by using the army to flank the police in dealing with civil issues. Under the current administration, the army

has been called upon to deal with protests in rural areas and to play a pivotal role in the "war on drugs" and the "war on dark influences"

begun in 2003. The army is currently involved in the predominantly Muslim provinces of Yala, Pattani and Narathiwat, where civilian unrest

has flared since January 2004."

http://www.atimes.co...a/GD07Ae01.html

Förhoppningsvis kan Abhisit vända den dåliga trend Thaksin och dina kompisar startat och åter igen minska generalernas inflytande.

Precis som t.ex under Chuans Lekpais 6-7 år innan Thaksin sabbade allt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du tror att Apishit eller Suthep är välkommna i Isaan så är det ju märkligt att dom aldrig tar en tur dit, speciellt nu inför det stundande valet vore det ju jättebra med en liten valturne (PR resa) ut i provinserna, mig veterligen besöker han och dom övriga "junta medlemmarna" varken Isaan eller dom norra delarna av landet, lite konstigt om dom skulle känna sig välkommna tycker jag.

Eller är det i själva verket så att dom vet hur illa dom har burit sig åt mot folket där och medvetet undviker att åka dit.

Mvh Isan Lover

Det behöver de inte, de skickar en buss med frisörer och massörer för att dupera folket i Issan...

Märkligt att du som säger dig vara för demokrati inte verkar vara beredd att låta alla partier kampanja på lika villkor och åtnjuta samma mötes och yttrandefrihet som du själv säger dig kämpa för?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det behöver de inte, de skickar en buss med frisörer och massörer för att dupera folket i Issan...

Märkligt att du som säger dig vara för demokrati inte verkar vara beredd att låta alla partier kampanja på lika villkor och åtnjuta samma mötes och yttrandefrihet som du själv säger dig kämpa för?

Hej

Det är inte jag som ska välkommna dagens regering och Generalerna till Isaan och norra Thailand utan befolkningen där om dom tycker att dessa förtjänar det, men efter att deras PM har blivit avsatt i en militärkupp av dessa, och efter att dom har blivit beskjutna av dessa när dom vill återinföra Demokrati i landet så är det långsökt att tro att dom skulle välkommnas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du tror att Apishit eller Suthep är välkommna i Isaan så är det ju märkligt att dom aldrig tar en tur dit, speciellt nu inför det stundande valet vore det ju jättebra med en liten valturne (PR resa) ut i provinserna, mig veterligen besöker han och dom övriga "junta medlemmarna" varken Isaan eller dom norra delarna av landet, lite konstigt om dom skulle känna sig välkommna tycker jag.

Eller är det i själva verket så att dom vet hur illa dom har burit sig åt mot folket där och medvetet undviker att åka dit.

Mvh Isan Lover

Kan inte påminna mig att Thaksin gjorde några "PR resor" söderut. Kan Du?

F.ö. har Abhisit redan varit på flera resor i Isan.

Vid ett tillfälle möttes han på flygplatsen av ett gäng (inhyrda?)rödtröjor på ca 200 personer som kastade tomater och vattenflaskor. Inne i stan möttes han av ca 2000 glatt vinkande människor som hälsade honom välkommen!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påminna mig att Thaksin gjorde några "PR resor" söderut. Kan Du?

F.ö. har Abhisit redan varit på flera resor i Isan.

Vid ett tillfälle möttes han på flygplatsen av ett gäng (inhyrda?)rödtröjor på ca 200 personer som kastade tomater och vattenflaskor. Inne i stan möttes han av ca 2000 glatt vinkande människor som hälsade honom välkommen!

Poffa

Gjorde Thaksin några PR resor söderut så var det definitivt slut med det efter Tak Bai. Något för er som inte har en aning om vad som föresegick där under Thaksin och TRT´s tid vid makten

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...