Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wolfgang har ju vanligtvis inte många rätt men denna gång var det värre än vanligt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article12951793.ab

Man får ju vad man betalar för-eller i det här fallet vad man inte betalar för...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Wolfgang har ju vanligtvis inte många rätt men denna gång var det värre än vanligt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article12951793.ab

Hej

Han framför en teori som är allmänn i Isaan, där är man helt övertygad om att det är regeringen i Bangkok och Generalerna som har planerat detta tillsammans, och man befolkningen i denna region vill absolut inte ha något bråk med Kambodja.

Själv tror jag att Wolfgang är ganska nära sanningen, åtminstone mycket närmare än forumets rojalister som har teorier lika långsökta som att det var demonstranterna som sköt sig själva i Bangkok och inte militären.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla, IL.

Här i Isaan har de som jag pratat med inta alls den uppfattningen som ni har i Isaan... Blev det rätt nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Han framför en teori som är allmänn i Isaan, där är man helt övertygad om att det är regeringen i Bangkok och Generalerna som har planerat detta tillsammans, och man befolkningen i denna region vill absolut inte ha något bråk med Kambodja.

Själv tror jag att Wolfgang är ganska nära sanningen, åtminstone mycket närmare än forumets rojalister som har teorier lika långsökta som att det var demonstranterna som sköt sig själva i Bangkok och inte militären.

Mvh Isan Lover

Han snubblar ju mellan vad som är möjliga teroier och vad som är fakta samt lyckas därimellan bädda in mkt grova sakfel.

De båda länderna har länge bråkat om gränsen. 2008 ledde tvisten till att Internationella domstolen i Haag slog fast att Preah Vihear-templet längs gränsen tillhör Kambodja. Templet har fått status som världsarv av Unesco.

plötsligt den 22 april i år börjar granatbeskjutningen som hittills tagit livet av 16 soldater på båda sidor och tvingat tusentals civila att fly. Som vanligt skyller båda sidor på varandra.

Han är ungefär 50 år fel när han beskriver konflikten och ICJs beslut. Vidare beskriver han att nu plötsligt startade granatbeskjutningarna - de som har skett fram och tillbaka i ett par omgånger i drygt 3 år. osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Han snubblar ju mellan vad som är möjliga teroier och vad som är fakta samt lyckas därimellan bädda in mkt grova sakfel.

De båda länderna har länge bråkat om gränsen. 2008 ledde tvisten till att Internationella domstolen i Haag slog fast att Preah Vihear-templet längs gränsen tillhör Kambodja. Templet har fått status som världsarv av Unesco.

plötsligt den 22 april i år börjar granatbeskjutningen som hittills tagit livet av 16 soldater på båda sidor och tvingat tusentals civila att fly. Som vanligt skyller båda sidor på varandra.

Han är ungefär 50 år fel när han beskriver konflikten och ICJs beslut. Vidare beskriver han att nu plötsligt startade granatbeskjutningarna - de som har skett fram och tillbaka i ett par omgånger i drygt 3 år. osv.

Hej

Sakfelen håller jag med om och dom borde han ha kunnat undvika med lite research, men teorin om varför det skjuts är ganska rimlig tycker jag, för jag ser ingen anledning till att Kambodja skulle starta ett krig för att "få" ett område dom redan har blivit tilldelade rätten till, men desto större anledning för Thailand där det finns grupper som är missnöjda med detta faktum, och vi minns väl alla dom provokationer som dom gula utförde vid gränsen nyligen.

Jag tycker att Kambodja ensidigt ska bjuda in opartiska observatörer på sin sida av gränsen och avslöja Thailands regerings bluff, och på det sättet rentvå sig själva och få stopp på skjutandet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hoppla, IL.

Här i Isaan har de som jag pratat med inta alls den uppfattningen som ni har i Isaan... Blev det rätt nu?

Hej

Isaan är ju både stort och avlångt och innehåller ca 70-80% röda och resten är väl gula eller regeringsvänliga så det finns ju naturligtvis folk som stöder båda teorierna, men chansen att träffa folk som ogillar det som pågår och som tror att det är Thailand och Bangkok med dom gula som ligger bakom konflikten är större.

Men eftersom du själv nästan alltid tydligt tar ställning för Apishit och Generalerna i dina inlägg så är jag inte förvånad över att du inte vill att dessa ska vara skyldiga, men jag är ganska säker på att sanningen kommer fram med tiden.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där artikeln var underhållande, lite som "Finn Fem Fel"

Jag hittade några till: "Abhisit Vejjajiva ska snart utlysa nyval. Han tillhör gulskjortorna" Trodde de ville ha honom avsatt!

"den för korruptionsanklagelser efterlyste oppositionsledaren Thaksin Shinawatra." Han är dömd för korruption, och anklagad för en del andra brott, säkert finns fler korruptionsanklagelser med i den högen...

Finner det inte alls märkligt att det enda IL inte tror på är:

"Möjligheten finns också att det är Kambodja som provocerat fram striderna i hopp om att instabilitet i Thailand ska göra det lättare för Phnom Penh att dra längsta strået i gränstvisten."

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den där artikeln var underhållande, lite som "Finn Fem Fel"

Jag hittade några till: "Abhisit Vejjajiva ska snart utlysa nyval. Han tillhör gulskjortorna" Trodde de ville ha honom avsatt!

"den för korruptionsanklagelser efterlyste oppositionsledaren Thaksin Shinawatra." Han är dömd för korruption, och anklagad för en del andra brott, säkert finns fler korruptionsanklagelser med i den högen...

Finner det inte alls märkligt att det enda IL inte tror på är:

"Möjligheten finns också att det är Kambodja som provocerat fram striderna i hopp om att instabilitet i Thailand ska göra det lättare för Phnom Penh att dra längsta strået i gränstvisten."

MVH Tommy

Hej

Varför vill Kambodja så gärna ha in oberoende observatörer?

Och varför vill regeringen i Bangkok absolut inte släppa in oberoende observatörer?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför vill Kambodja så gärna ha in oberoende observatörer?

Och varför vill regeringen i Bangkok absolut inte släppa in oberoende observatörer?

Mvh Isan Lover

Hmm, jag skrev "Finner det inte alls märkligt att det enda IL inte tror på..."

Var det nåt mer du inte förstod?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Isaan är ju både stort och avlångt och innehåller ca 70-80% röda och resten är väl gula eller regeringsvänliga så det finns ju naturligtvis folk som stöder båda teorierna, men chansen att träffa folk som ogillar det som pågår och som tror att det är Thailand och Bangkok med dom gula som ligger bakom konflikten är större.

Men eftersom du själv nästan alltid tydligt tar ställning för Apishit och Generalerna i dina inlägg så är jag inte förvånad över att du inte vill att dessa ska vara skyldiga, men jag är ganska säker på att sanningen kommer fram med tiden.

Mvh Isan Lover

Jag kan gott och väl tro på att i dina trakter så är det 70-80% röda, men si där du bor innefattar inte hela Isaan.

Har ingen lust att bråka med dig om hur många procent som är röda vs. gula i hela Isaan eftersom jag inte har nån större inblick i det.

Jag kan bara prata om hur det ser ut omkring mig här i Surin.

Kan du tala för hela Isaan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan gott och väl tro på att i dina trakter så är det 70-80% röda, men si där du bor innefattar inte hela Isaan.

Har ingen lust att bråka med dig om hur många procent som är röda vs. gula i hela Isaan eftersom jag inte har nån större inblick i det.

Jag kan bara prata om hur det ser ut omkring mig här i Surin.

Kan du tala för hela Isaan?

Nix, han talar för hela Thailands samlade fattiga och vet precis vad de tycker och tänker trots att han som det verkar sällan varit utanför sin egen by och grannbyarna.

Man skulle ju kunna använda sig av de oberoende opinionssiffrorna som get PT mellan 25-30% väljarstöd över hela landet Thailand. Förmodligen 80-90% i IL´s by i Issan, förmodligen 2 % i Södra Thailand och i din by någonstans mitt emellan. Så PT är egentligen ett regionalt missnöjesparti.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmm, jag skrev "Finner det inte alls märkligt att det enda IL inte tror på..."

Var det nåt mer du inte förstod?

MVH Tommy

Hej

Var lite väl snabb där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan gott och väl tro på att i dina trakter så är det 70-80% röda, men si där du bor innefattar inte hela Isaan.

Har ingen lust att bråka med dig om hur många procent som är röda vs. gula i hela Isaan eftersom jag inte har nån större inblick i det.

Jag kan bara prata om hur det ser ut omkring mig här i Surin.

Kan du tala för hela Isaan?

Hej

Nej men just Surin området känner jag till ganska bra, jag gifte mig med x-et där och har många både f.d släktingar och vänner där och deras syn på Bangkok eliten och Generalernas odemokratiska inflytande är ganska likt mina egna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej men just Surin området känner jag till ganska bra, jag gifte mig med x-et där och har många både f.d släktingar och vänner där och deras syn på Bangkok eliten och Generalernas odemokratiska inflytande är ganska likt mina egna.

Mvh Isan Lover

Ditt största problem är att du inte kan skilja på saker och ting.

Synen på "elitens" egenmäktighet och militärens odemokratiska inblandning är nog ganska lika över hela landet.

Men det betyder inte att man måste vara ultrahöger eller maoist/stalinist för det. UDD/PT har ju lyckats med konststycket att samla de värsta av de värsta,

förutom en del osympatiska och odemokratiska våldsverkare, och det finns massor av människor som inte vill ha med dem att göra på grund av det.

Man kan bara hoppas att forumets skygglappsstalinister börjar begripa att det finns människor som inte köper tomma löften för några hundralappar rätt av. :)

Det är intressant att du skriver att deras syn är "ganska" lik din egna. Min syn är också "ganska" lik din i många sakfrågor.

Men det är skillnaderna i vår syn som är det intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, IL, du känner till Surin ganska väl...

Hur många av de 1.4 miljoner personerna som bor här känner du? ;)

Kan vi inte bara komma överens om att siffror som "70-80%", ord som "de flesta", "alla" osv. inte riktigt passar i denna diskussion om det inte gäller den lilla bekantskapskrets man har.

Att säga saker som du gör är enligt min mening ganska fånigt och i vissa fall även kränkande för många.

Personligen så känner jag flera röda här i Surin, men de är definitivt inte i någon övervikt i "röd/gul/hatarfärger-överhuvudtaget" vågskålen. Vare sig i stan eller på landet.

Vill nog säga att de flesta är neutrala och därför går det också att prata med dem om aktuella saker.

De enda jag träffat på i färg-väg, som varit helt ovilliga att vare sig lyssna eller försöka sig på en vettig diskussion, har varit två "röda".

En kille ifrån byn på runt 22 år och en medelålders man som var helt rabiat.

Jag skulle dock aldrig säga att alla röda har fel eller att de är rabiata. Och jag skulle heller aldrig säga att alla gula är vänliga själar som har öppna ögon och är vettiga.

Människor är människor.

De flesta går att sitta och diskutera med på ett helt vanligt sätt, där båda parter lyssnar på den andra och kanske lär sig lite mer om varför den andra tycker som den gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Han snubblar ju mellan vad som är möjliga teroier och vad som är fakta samt lyckas därimellan bädda in mkt grova sakfel.

De båda länderna har länge bråkat om gränsen. 2008 ledde tvisten till att Internationella domstolen i Haag slog fast att Preah Vihear-templet längs gränsen tillhör Kambodja. Templet har fått status som världsarv av Unesco.

plötsligt den 22 april i år börjar granatbeskjutningen som hittills tagit livet av 16 soldater på båda sidor och tvingat tusentals civila att fly. Som vanligt skyller båda sidor på varandra.

Han är ungefär 50 år fel när han beskriver konflikten och ICJs beslut. Vidare beskriver han att nu plötsligt startade granatbeskjutningarna - de som har skett fram och tillbaka i ett par omgånger i drygt 3 år. osv.

Ja men herregud han är väl journalist och hur många rätt har en jounalist . ja inte många

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej men just Surin området känner jag till ganska bra, jag gifte mig med x-et där och har många både f.d släktingar och vänner där och deras syn på Bangkok eliten och Generalernas odemokratiska inflytande är ganska likt mina egna.

Mvh Isan Lover

Och P3 bor inte i Surin???

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

OK, IL, du känner till Surin ganska väl...

Hur många av de 1.4 miljoner personerna som bor här känner du? ;)

Kan vi inte bara komma överens om att siffror som "70-80%", ord som "de flesta", "alla" osv. inte riktigt passar i denna diskussion om det inte gäller den lilla bekantskapskrets man har.

Att säga saker som du gör är enligt min mening ganska fånigt och i vissa fall även kränkande för många.

Personligen så känner jag flera röda här i Surin, men de är definitivt inte i någon övervikt i "röd/gul/hatarfärger-överhuvudtaget" vågskålen. Vare sig i stan eller på landet.

Vill nog säga att de flesta är neutrala och därför går det också att prata med dem om aktuella saker.

De enda jag träffat på i färg-väg, som varit helt ovilliga att vare sig lyssna eller försöka sig på en vettig diskussion, har varit två "röda".

En kille ifrån byn på runt 22 år och en medelålders man som var helt rabiat.

Jag skulle dock aldrig säga att alla röda har fel eller att de är rabiata. Och jag skulle heller aldrig säga att alla gula är vänliga själar som har öppna ögon och är vettiga.

Människor är människor.

De flesta går att sitta och diskutera med på ett helt vanligt sätt, där båda parter lyssnar på den andra och kanske lär sig lite mer om varför den andra tycker som den gör.

Hej

Jag använde TRT,s, PPP,s tidigare valresultat när jag hävdade att 70-80% var röda, det är ju dom senaste siffrorna vi har, och tills nya fria val har hållits är det väl dom som gäller eller har du tillgång till siffror som är okända och mer pålitliga än oss andra?

Det skulle vara roligt att ta del av dom i så fall.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag använde TRT,s, PPP,s tidigare valresultat när jag hävdade att 70-80% var röda, det är ju dom senaste siffrorna vi har, och tills nya fria val har hållits är det väl dom som gäller eller har du tillgång till siffror som är okända och mer pålitliga än oss andra?

Det skulle vara roligt att ta del av dom i så fall.

Mvh Isan Lover

Jaha.. så valet 2008 räknas inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag använde TRT,s, PPP,s tidigare valresultat när jag hävdade att 70-80% var röda, det är ju dom senaste siffrorna vi har, och tills nya fria val har hållits är det väl dom som gäller eller har du tillgång till siffror som är okända och mer pålitliga än oss andra?

Det skulle vara roligt att ta del av dom i så fall.

Mvh Isan Lover

En lögn blir inte sanning bara för att man upprepar den till leda, det borde du veta med tanke på hur ofta du försökt,

Vid vilket thailändskt val fick TRT eller PPP, 70-80% av väljarstödet? Ett årtal tack!

PPP fick 36% av väljarstödet i valet den 23 december 2007, har du andra uppgifter så dela gärna med dig av dem. Med länkar tack!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha.. så valet 2008 räknas inte?

Hej

Jag glömde att nämna just 2008 men det var egentligen ingen större skillnad då och tidigare vad det gäller just Isaan,

och jag la mig medvetet lågt i min uppskattning på 70-80% bara för att vara på den säkra sidan, för flera provinser i Isan hade ju valresultat på 80-85% för dom röda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En lögn blir inte sanning bara för att man upprepar den till leda, det borde du veta med tanke på hur ofta du försökt,

Vid vilket thailändskt val fick TRT eller PPP, 70-80% av väljarstödet? Ett årtal tack!

PPP fick 36% av väljarstödet i valet den 23 december 2007, har du andra uppgifter så dela gärna med dig av dem. Med länkar tack!

Hej

Du har nog missat att det gällde Isaan och inte hela Thailand i din upphetsning.

Och dom länkarna med % för alla provinser har presenterats här och på Thaitjejer vid varje val eftersom dom är mycket intresanta för oss som är politiskt intreserade.

Och du kan omöjligt ha missat dom eftersom du brukar vara med i dessa diskussioner, men jag har all förståelse för att du vill förtränga dom.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har nog missat att det gällde Isaan och inte hela Thailand i din upphetsning.

Och dom länkarna med % för alla provinser har presenterats här och på Thaitjejer vid varje val eftersom dom är mycket intresanta för oss som är politiskt intreserade.

Och du kan omöjligt ha missat dom eftersom du brukar vara med i dessa diskussioner, men jag har all förståelse för att du vill förtränga dom.

Mvh Isan Lover

Jag ser fortfarande ingen länk till de lokala valresultaten du snackar om. Posta gärna dem igen-ifall du hittar dem.

Sen räknas ett valresultat efter att man räknat in rösterna från hela landet, inte bara en region. Trodde du begrep det?

Sen är det underhållande att se dig komma och läxa upp SurinP3 om hur väljarstödet ser ut i hans hemregion där han bor och lever baserat på besök i området du gjort för ett antal år sedan. Stor humor!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...