Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailand och Kambodja har återigen utbytt artilleri och vapeneld vid gränsen mellan de båda

länderna.

Incidenten ägde rum under flera timmar tidigt på Fredagen, och båda sidor rapporterar att minst

6 soldater har mist livet.

Kambodja hävdar också att byar och andra områden så långt som 21 kilometer in i landet har

träffats av artilleri.

Detta är den första eldstriden sedan 8 personer dödades under 4 dagar långa strider i Februari

nära templet Preah Vihear, cirka 160 kilometer öst om dagens strider.

Konflikten grundas i dispyter angånde uråldriga tempel och marken som omger dem.

Båda sidor hävdar att den var den andra som återupptog striderna.

Bilden visar templet Ta Krabey som ligger i närheten av dagens strider.

Källa: http://news.findlaw.2030501_09.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Enligt min åsikt är det bedrövligt att regeringen Abhisit tillåter Thailands Generaler och andra thailändska nationalistgrupper att göra vad de vill vid gränsen till Kambodja.

Många människor både i Thailand och Kambodja drabbas nu av artilleribeskjutningar pga detta.

Jag är ingen beundrare av Thaksin, men tycker nog att hans politik mot

Kambodja var bättre än Abhisits, även om det var så att han skodde sig själv på sin politik, affärsman som han var.

Detta kan man trots allt dömma honom för i efterhand, och konfiskera pengarna.

Men de skador militären ställer till mot familjerna i området går inte att reparera.

Som det är nu, med små thailändska nationalistgrupper och generaler

som hela tiden söker konfrontation,

innebär det mycket lidande för civilbefolkningen både i Kambodja och i Sri Saket och Surin provinserna

här i Isaan.

Ni som bor i Surinprovinsen,

SurinP3 mfl,

tror ni inte att befolkningen i era provinser skulle föredra den fredligare Thaksin linjen,

mot den nuvarande Thailändska nationalistlinjen som regeringen Abhisit står bakom?

Det gäller ju dock endast några små tempel samt några kvadratkilometer värdelöst land.

Hur många människor i Thailand och Kambodja skall dö eller lemlästas för dessa nationalister ?

Hur många tusen människor skall behöva evakueras pga av dessa beskjutningar mellan Thailand och Kambodja?

Vad tycker ni som bor i de närmast berörda provinserna Sri Sa Ket och Surin?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst är det bedrövligt att attackera ett litet grannland och bråka om ett Khmer tempel, Thailand har ju redan massor av såna på sin sida av gränden, men jag tror precis som du att detta onödiga skjutande beror på att Generalerna och Apishit har makten.

För att det är den Thailändska regeringen som är den attackerande parten kan man nog konstatera eftersom det är Thailand som vägrar släppa in opartiska observatörer i området, det vill ju Kambodja ha så dom verkar ju inte ha något att dölja.

Det är väl en följd av att ha en "militär" regering om än med ett civilt ansikte utåt, och jag är övertygad om att denna konflikt snabbt kommer att avslutas om landet återigen blir demokratiskt och får en helt civil regering igen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min åsikt är det bedrövligt att regeringen Abhisit tillåter Thailands Generaler och andra thailändska nationalistgrupper att göra vad de vill vid gränsen till Kambodja.

Många människor både i Thailand och Kambodja drabbas nu av artilleribeskjutningar pga detta.

Jag är ingen beundrare av Thaksin, men nog tycker jag att hans politik mot

Kambodja var bättre än Abhisits, även om det var så att han skodde sig själv på sin politik, affärsman som han var.

Detta kan man trots allt dömma honom för i efterhand.

Som det är nu, med små thailändska nationalistgrupper och generaler

som hela tiden söker konfrontation,

innebär det mycket lidande för civilbefolkningen både i Kambodja och i Sri Saket och Surinprovinserna

här i Isaan.

Ni som bor i Surinprovinsen,

SurinP3 mfl,

tror ni inte att befolkningen i era provinser skulle föredra den fredligare Thaksin linjen,

mot den nuvarande Thailändska nationalistlinjen som regeringen Abhisit står bakom?

Det gäller ju dock endast några små tempel samt några kvadratkilometer värdelöst land.

Hur många människor i Thailand och Kambodja skall dö eller lemlästas för detta ?

Hur många tusen människor skall behöva evakueras pga av dessa beskjutningar mellan Thailand och Kambodja?

Vad tycker ni som bor i de närmast berörda provinserna Sri Sa Ket och Surin?

Bossej,

det markerade textfältet fick mig att småle lite... jag är ingen beundrare av Thaksin...

Du vet att han hotade Kambodja med att skicka in kommandosoldater i Phnom Pehn under oroligheterna 2003

http://2bangkok.com/burning.shtml

Striderna vid templet blossade upp under 2005 när TRT var på höjden av sin makt och PAD inte ens existerade. NoBuzz har länken till den artiklen.

Sen påbörjades ju denna konflikt i juni 2008 när Thaksins parti med Samak och Somchai satt vid makten. De hårdaste striderna (Med flest dödsoffer) utkämpades i oktober 2008)

http://2bangkok.com/08-preahviheartemple.html

Sen måste du även ha noterat att man dömde faktiskt Thaksin i efterhand just för att han skodde sig själv-men den domen accepterar du ju inte?

Den fredligare Thaksin linjen var det ja...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

UN borde införa sanktioner mot Thailand. Det är skamligt vad dom tillåts hålla på med för sattyg.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredligare Thaksin-linje, var det, ja... hehe.

Jag är helt övertygad om att de flesta som bor i området självklart föredrar fred mot krig. Och alla andra också för den delen.

Enligt nyheterna igår på TV så skyller båda länderna på varandra, såklart.

Om det kommer fram att Thailand faktiskt började denna gång anser jag att det var ett stort misstag.

Om det däremot var Kambodja, så kanske det inte fanns nåt annat att göra just vid den tidpunkten, än att skjuta tillbaka?

Är inte Thaksin ganska bra polare med Hun Sen förresten? Kanske han frågat snällt via telelink (eller nåt annat medium som fungerar på distans) om inte Hun Sen skulle kunna skapa lite oroligheter, nu när vi ändå närmar oss valtider?

Eller är detta bara min konspiratoriska del av hjärnan som tar överhanden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har erkänt användande av klusterbomber och dessutom nekat inträde för observatörer. Ingen tvekan om vem som är boven här.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har erkänt användande av klusterbomber och dessutom nekat inträde för observatörer. Ingen tvekan om vem som är boven här.

Inga klusterbomber användes igår.

Idag skyller och skjuter båda på varandra och vi vet fortfarande inte vem som började denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thailand har erkänt användande av klusterbomber och dessutom nekat inträde för observatörer. Ingen tvekan om vem som är boven här.

Hej

Ja jag är inne på samma linje, den part som vägrar släppa in observatörer i en konflikt brukar inte ha rent mjöl i påsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis IL!

Förmodligen lugnar det ner sig efter Thailändska valet. Militären måste spänna lite på musklerna nu innan.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Sen måste du även ha noterat att man dömde faktiskt Thaksin i efterhand just för att han skodde sig själv-men den domen accepterar du ju inte?

Den fredligare Thaksin linjen var det ja...

Där har du fel igen Mai Chai.

Jag accepterar alla domar mot affärsmän som skor sig själv på samhällets bekostnad, men jag anser att dessa domar skall dömas av domstolar, och inte av generaler genom militärkupp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är inne på samma linje, den part som vägrar släppa in observatörer i en konflikt brukar inte ha rent mjöl i påsen.

Mvh Isan Lover

Jag är mera inne på att Thailand så gott som alltid vill lösa sina konflikter och problem själva.

Men du har än poäng, IL, fast jag hoppas innerligt att fallet inte är så denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Thailand har erkänt användande av klusterbomber och dessutom nekat inträde för observatörer. Ingen tvekan om vem som är boven här.

Klusterbomber! sådana som självaste Kaddaffi använder. Kaddaffi och Thai generalerna kanske är kompisar. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till Surin P3 Oavsett vem som sköt först igår i Surin provinsen,

och oavsett vem som ligger bakom.

Jag tror det är thailändska nationalister, och du tror tydligen det är Thaksin eftersom han är kompis med Hun Sen,

så hoppas jag att vi är överens om att det är civilbefolkningen i Surinprovinsen, och på andra sidan i Kambodja som är de stora förlorarna.

En del dödas, andra skadas av klusterbomber, många måste evakueras från sina hem på båda sidorna. Gränsövergången stängs etc.

Jag menar fortfarande att Thaksins ekonomiska brott kan man dömma honom för i efterhand och konfiskera pengarna till staten.

Däremot de skador mot civilbefolkningen som generalerna nu på båda sidor ställer till med i Isaan och på andra sidan gränsen i Kambodja med hjälp av klusterbomber, artilleribeskjutning mm är betydligt värre.

Thailand måste på sikt välja en regering som kan sätta generalerna på plats, och förhandla med Kambodja och separatisterna i Syd, och tillåta neutrala utländska observatörer i de drabbade områdena.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Surin P3 Oavsett vem som sköt först igår i Surin provinsen,

och oavsett vem som ligger bakom.

Jag tror det är thailändska nationalister, och du tror tydligen det är Thaksin eftersom han är kompis med Hun Sen,

så hoppas jag att vi är överens om att det är civilbefolkningen i Surinprovinsen, och på andra sidan i Kambodja som är de stora förlorarna.

En del dödas, andra skadas av klusterbomber, många måste evakueras från sina hem på båda sidorna. Gränsövergången stängs etc.

Jag menar fortfarande att Thaksins ekonomiska brott kan man dömma honom för i efterhand och konfiskera pengarna till staten.

Däremot de skador mot civilbefolkningen som generalerna nu på båda sidor ställer till med i Isaan och på andra sidan gränsen i Kambodja med hjälp av klusterbomber, artilleribeskjutning mm är betydligt värre.

Thailand måste på sikt välja en regering som kan sätta generalerna på plats, och förhandla med Kambodja och separatisterna i Syd.

Enligt nyheterna på ThaiTV igår, så har thailändska regeringen erbjudit förhandlingar/samtal, men Hun Sen vägrade.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De senaste striderna har enligt frun skett i Ta muan, en gammal khmerruin som ligger precis på thailändsk sida av gränsen. Har personligen förstås ingen aning om vem eller varför men tycker det är djupt tragiskt med de allt oftare uppblossande striderna eftersom varje incident bara spär på hatet som i längden riskerar att bli orepararerbart. Befolkningen på båda sidor gränsen i området har ju samma ursprung, samma språk och lever i stor utsträckning på att gränshandla med varandra. Det som skiljer dem åt är en politisk gränslinje som för länge sedan skapades av krigsherrar med dunkla ekonomiska motiv. Och som alltid är det befolkningen i området som får betala priset, då likväl som nu.

Här ett par bilder från det av turister ej välbesökta tempelruinområdet Ta muan thom där striderna nu tydligen skett. Ligger bara någon mil från våran gränsby så jag tog en dag för ca 3 år sedan med delar av familjen i bilen och åkte dit och tittade. Den gången var stigen in över gränsen, precis intill ruinen, bara bevakad av ett par sömninga militärgrabbar liggande i hängmatta, gissar att det är aningen fler och alertare grabbar där just idag.

watkhmer5.jpg

Är minerat bakom staketet som omger ruinen som synes på bilden nedan.

watkhmer6.jpg

watkhmer7.jpg

watkhmer8.jpg

watkhmer1.jpg

watkhmer3.jpg

watkhmer4.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du fel igen Mai Chai.

Jag accepterar alla domar mot affärsmän som skor sig själv på samhällets bekostnad, men jag anser att dessa domar skall dömas av domstolar, och inte av generaler genom militärkupp!

Det är ju bra, för det var en civil domstol som dömde honom till 2 års fängelse i "Ratchada land dealen" och tvingade hans hustru att lämna tillbaka marken. Hon fick för övrigt tillbaka det hon betalat plus 7% ränta vilket ju får anses rimligt.

http://thaicrisis.wordpress.com/2008/10/21/ratchada-land-case-thaksin-guilty-2-years-of-jail/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt nyheterna på ThaiTV igår, så har thailändska regeringen erbjudit förhandlingar/samtal, men Hun Sen vägrade.

Och Kambodjas ledare är ju världsberömda för sin freds-älskan, mänskliga rättigheter och demokratisk styre så dom kan ju aaaaaaaabsolut inte tänkas vara en del i konflikten utan bara försvarar sig mot elaka stygga Thailand :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Kambodjas ledare är ju världsberömda för sin freds-älskan, mänskliga rättigheter och demokratisk styre så dom kan ju aaaaaaaabsolut inte tänkas vara en del i konflikten utan bara försvarar sig mot elaka stygga Thailand :whistle:

Mina tankar går i konspiratoriska banor.

Stundande valet - Thaksin - Hun Sen.

Betänk, att det denna gång har förekommit Canbodjansk artilleribeskjutning från bergen mot Thailandska mål långt inne i Thailand.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar går i konspiratoriska banor.

Stundande valet - Thaksin - Hun Sen.

Betänk, att det denna gång har förekommit Canbodjansk artilleribeskjutning från bergen mot Thailandska mål långt inne i Thailand.

Jag är inte så säker på att orsakerna ligger i någon huvudstad och orsakas av politiska baktankar

Men inget är omöjligt, av alla framlagda teorier, eftersom vi totalt saknar alla spår av fakta i den här händelsen.

Tror aldrig sanningen kommer fram heller tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det bedrövligt att attackera ett litet grannland och bråka om ett Khmer tempel, Thailand har ju redan massor av såna på sin sida av gränden, men jag tror precis som du att detta onödiga skjutande beror på att Generalerna och Apishit har makten.

För att det är den Thailändska regeringen som är den attackerande parten kan man nog konstatera eftersom det är Thailand som vägrar släppa in opartiska observatörer i området, det vill ju Kambodja ha så dom verkar ju inte ha något att dölja.

Det är väl en följd av att ha en "militär" regering om än med ett civilt ansikte utåt, och jag är övertygad om att denna konflikt snabbt kommer att avslutas om landet återigen blir demokratiskt och får en helt civil regering igen.

Mvh Isan Lover

Enligt nyheterna på ThaiTV igår, så har thailändska regeringen erbjudit förhandlingar/samtal, men Hun Sen vägrade.

Han kanske fick ett samtal ifrån Dubai

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Betänk, att det denna gång har förekommit Canbodjansk artilleribeskjutning från bergen mot Thailandska mål långt inne i Thailand.

Det gjorde det förra gången också när striderna var i Sisaket. båda sidor sköt artillerield långt in i "fiendeland".

Så b la vår by och alla andra byar nära gränsen evakuerades.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan ringde just hem till svärföräldrarna i byn och tydligen så vimlar det av militärer där sedan några dgr tillbaka och byhögtalarna ropar precis ut att de är dags att evakuera igen. Striderna ligger så nära vår by att ljudet av detonationerna/skotten hörs ända dit och i skrivande stund så smäller det tydligen hela tiden.

Usch så tragiskt!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Mina tankar går i konspiratoriska banor.

Stundande valet - Thaksin - Hun Sen.

Betänk, att det denna gång har förekommit Canbodjansk artilleribeskjutning från bergen mot Thailandska mål långt inne i Thailand.

Kambodja hävdar också att byar och andra områden så långt som 21 kilometer in i landet har

träffats av artilleri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kambodja hävdar också att byar och andra områden så långt som 21 kilometer in i landet har

träffats av artilleri.

I Kambodja eller i Thailand?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...