Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Ja, hur många granater (och klusterbomber?) som regnat ner över bosättningarna på kambodjansk sida känner jag ju inte till. Men en gissning är väl att de i alla fall inte är färre än de som åkt in över Thailand.

Det enda jag vet med bestämdhet om konflikten är att det är en samling idi*ter som tar besluten.

Kan det vara samma samling idoler som tog besluten om att beskjuta röda demonstranter i Bangkok 2010?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan det vara samma samling idoler som tog besluten om att beskjuta röda demonstranter i Bangkok 2010?

Kanske.

I alla fall är det troligt att de röda som sköts i ryggen av sina egna "Ronin warriors", sköts av folk som tränats i Kambodja och att besluten om det togs från ILs Idol Thaksin Shinawatra, som bland annat shoppade loss i Paris när hans "Fans" dog i Bangkok för 1 år sedan

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hörde nyss, via en väninna till frugan, att det regnat ned artillerigranater även i vårt hemamphur Kapchoeng (idag?). B la så har ett hus i byn vid populära restaurangdammen Kuan Takao träffats och en person dött. Dessutom ska granater tydligen detonerat både nära banken och sjukhuset i Kapchoeng.

I vår by så har svärföräldrarna stannat kvar trots att de flesta evakuerat mot Sangkha. De sover tydligen i bunkrarna som finns på skolgården bara ett 20-tal meter från deras hus på nätterna.

Här en karta där de tidigare striderna vid tempelruinen Ta muen skett i ringen längst till vänster, gränsövergången vid vår by finns under ringen längst till höger och i ringen emellan är där de artillerigranater jag skriver om regnat ned. Vi beräknar vara i byn om bara en knapp månad och ska b la på bröllopsfest bara en kilometer från de senaste granatnedslagen så jag hoppas verkligen att situationen löser sig.

Hej

En sorglig rapport ifrån området och detta helt onödiga och vansinniga "krig", hoppas att omvärlden pressar Thailands regering till att accepterar opartiska övervakare snarast så skjutandet upphör, för det finns ingen som vinner något på det här, och jag förstår inte alls dom gulas och Generalernas anspråk på området, finns det olja eller guld i området?.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

..finns det olja eller guld i området?.

Mvh Isan Lover

Nä, det hela är nog ett utslag av nationalistisk yra på båda sidor gränsen. De reagerar som små barn som är osams.

Ps Visst är det fint med småbarn som står i givakt, gör honnör och sjunger nationalsången framför flaggan och kungen varje morgon på skolgården men den nationalism som thailändare matas med livet igenom är nog inte speciellt bra vid såna här tillfällen. Speciellt inte för små blivande generaler.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Kanske.

I alla fall är det troligt att de röda som sköts i ryggen av sina egna "Ronin warriors", sköts av folk som tränats i Kambodja och att besluten om det togs från ILs Idol Thaksin Shinawatra, som bland annat shoppade loss i Paris när hans "Fans" dog i Bangkok för 1 år sedan

MVH Tommy

Hej Tommy

Så din teori om vem som skadesköt ca 1500 röda demonstaranter och dödade ca 80 i Bangkok april 2010

är att det vartThaksins warriors tränade i Kambodja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nä, det hela är nog ett utslag av nationalistisk yra på båda sidor gränsen. De reagerar som små barn som är osams.

Ps Visst är det fint med småbarn som står i givakt, gör honnör och sjunger nationalsången framför flaggan och kungen varje morgon på skolgården men den nationalism som thailändare matas med livet igenom är nog inte speciellt bra vid såna här tillfällen. Speciellt inte för små blivande generaler.

Hej

Ja att osund nationalism en ingridiens i det hela kan man nog räkna med, men att bråka på detta sätt över några kvadrat kilometer högst ordinär mark övergår mitt förstånd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan det vara samma samling idoler som tog besluten om att beskjuta röda demonstranter i Bangkok 2010?

Hej

Själv tror jag absolut att det är samma människor som ligger bakom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tror jag absolut att det är samma människor som ligger bakom.

Mvh Isan Lover

Vad förvånad jag blir !!!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad förvånad jag blir !!!!

Hej

Det behöver du inte bli, vem skulle annars kunna tänkas ligga bakom sånt här meningslöst och idi*tiskt våld?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det behöver du inte bli, vem skulle annars kunna tänkas ligga bakom sånt här meningslöst och idi*tiskt våld?

Mvh Isan Lover

Du skulle aldrig tro mig om jag spekulerade i denna fråga

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nyss, via en väninna till frugan, att det regnat ned artillerigranater även i vårt hemamphur Kapchoeng (idag?). B la så har ett hus i byn vid populära restaurangdammen Kuan Takao träffats och en person dött. Dessutom ska granater tydligen detonerat både nära banken och sjukhuset i Kapchoeng.

I vår by så har svärföräldrarna stannat kvar trots att de flesta evakuerat mot Sangkha. De sover tydligen i bunkrarna som finns på skolgården bara ett 20-tal meter från deras hus på nätterna.

Här en karta där de tidigare striderna vid tempelruinen Ta muen skett i ringen längst till vänster, gränsövergången vid vår by finns under ringen längst till höger och i ringen emellan är där de artillerigranater jag skriver om regnat ned. Vi beräknar vara i byn om bara en knapp månad och ska b la på bröllopsfest bara en kilometer från de senaste granatnedslagen så jag hoppas verkligen att situationen löser sig.

Det känns oroväckande att detta tycks sprida sig.

Jävla trams och det drabbar tusentals oskyldiga civila när militären spänner musklerna.

Att jag har "min" hemby cirka 40 kilometer ifrån gränsen där det smäller gör inte saken roligare.

Jag åker dit på lördag så man får väl se hur man kan bistå på bästa sätt. Jag antar att kambodjatrippen får ställas in.

Jag såg att någon hade hjälpt till med förnödenheter vad gäller de evakuerade. Om detta går mer åt pipan kommer jag hjälpa till så gott jag kan och vill någon styra upp något gemensamt så finns jag på PM.

// Senken

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du skulle aldrig tro mig om jag spekulerade i denna fråga

Hej

Förmodligen inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Den odemokratiske makthavaren Prem hyllar och lovordar dom Thailändska styrkorna i kriget mot Kambodja i dagens Bangkok Post, och vädjar till alla Thailändare att stödja soldaterna moraliskt.

Inte helt oväntat och vem vet kanske poletten trillar ned hos någon eller några på forumet om vem som ligger bakom konflikten.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/234058/prem-urges-thais-to-support-soldiers-at-border

Prem: Support our soldiers at borderPublished: 27/04/2011 at 03:40 PM

Online news:

Statesman and Privy Council president Prem Tinsulanonda on Wednesday clled on all Thais to show their full support for the soldiers performing their duty on the volatile border with Cambodia.

Gen Prem praised the armed forces for their vigorous defence of the country.

‘’All Thais should give operational-level soldiers morale support. I pray for their safety every day.

"Thai soldiers are being courageous. We should throw our support behind them,’’ the statesman said.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den odemokratiske makthavaren Prem hyllar och lovordar dom Thailändska styrkorna i kriget mot Kambodja i dagens Bangkok Post, och vädjar till alla Thailändare att stödja soldaterna moraliskt.

Inte helt oväntat och vem vet kanske poletten trillar ned hos någon eller några på forumet om vem som ligger bakom konflikten.

http://www.bangkokpo...diers-at-border

Prem: Support our soldiers at borderPublished: 27/04/2011 at 03:40 PM

Online news:

Statesman and Privy Council president Prem Tinsulanonda on Wednesday clled on all Thais to show their full support for the soldiers performing their duty on the volatile border with Cambodia.

Gen Prem praised the armed forces for their vigorous defence of the country.

‘’All Thais should give operational-level soldiers morale support. I pray for their safety every day.

"Thai soldiers are being courageous. We should throw our support behind them,’’ the statesman said.

Är inte det det enda han kan och förväntas säga baserat på sin befattning och hans ansvarsområde/roll som ordförande i Privy Council ?

Hade han sagt något annat hade han väl råkat riktigt illa ut.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja idag blev svärföräldarna tvingade att utrymma av militären, ingen i byn fick vara kvar. Frugan talade med sin mamma och då befann de sig i någon stor hall ett tiotal km längre in i landet. När frun undrade varför de inte åkte till släkten i Sikoraphum istället så svarade de att svärfar inte ville åka så långt eftersom han måste köra hem då och då för att ge hunden mat.

Frugan hittade också artiklar i Thairath, tror jag det var, som bekräftade den info vi fick igår av en väninna och som jag vidareförmedlade här. Det stod också att ledningen för sjukhuset i Kapchoeng beslutat att evakuera alla inlagda idag. (detonerade en artillerigranat precis utanför igår eller i förrgår).

Såg även via bilderna i Thairath att den restaurang vi har som favorit, brukar luncha där flera ggr i veckan när vi är på plats, fått en direktträff och var totalförstörd. Som tur var så skadades ingen i samband med det. Men bychefen i just den byn dog av en annan granat och hans 16 åriga dotter skadades svårt i armen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Din släkt är i ett tempel i utkanten av vår by. Om det skulle bli fullt där kommer skolan att användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din släkt är i ett tempel i utkanten av vår by. Om det skulle bli fullt där kommer skolan att användas.

Aha det är där de har samlat dem. Hoppas det inte blir så långvarigt eftersom svärfar blir så orolig när han inte får vara hemma i byn. När vi försöker ta med dem på någon utlykt, lång eller kort, så har han alltid en himla massa ursäkter på lager om varför han bör stanna hemma istället. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Raderade själv, fel tråd att skriva detta i.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll er till ämnet, tack.

Ni får gärna diskutera gamla händelserna i "Detta händer just nu"-tråden.

Men här tycker jag vi håller oss till gränsstriderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll er till ämnet, tack.

Ni får gärna diskutera gamla händelserna i "Detta händer just nu"-tråden.

Men här tycker jag vi håller oss till gränsstriderna.

OK, Sorry kunde inte låta bli att jävlas lite bara...

Gav bara ett litet svar till BJ, men det var oklädsamt i en tråd som är såpass allvarlig som denna, hoppas att Eldupphöret håller i sig så att folket kan återgå till sina liv.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tydligen har nya strider inträffat i området enligt Bangkok Pundit, så det blev tyvär inget långvarigt eldupphör.

Och båda sidor skyller på varandra.

Mvh Isan Lover

Ceasefire broken as Thai-Cambodian clashes continue

By Bangkok Pundit Apr 29, 2011 10:38AM UTC

A tentative ceasefire was agreed upon yesterday, but it has lasted less than a day with new clashes over night.

The Nation Channel tweets that the Thai 2nd Army Region Commander discloses that there were continued clashes at the border near the Ta Krabey and Ta Moan temples with one Thai solider dying and four being injured with Cambodia being the aggressor* (แม่ทัพภาค 2 เผยยังมีเหตุปะทะกันต่อเนื่องชายแดนปราสาทตาควาย-ตาเมือนธม ทหารไทยเสียชีวิต 1 บาดเจ็บ 4 โดยฝ่ายกัมพูชาเป็นฝ่ายรุกล้ำมาก่อน).

Unsurprisingly, the Cambodians blame the Thais per Al Jazeera:

But Cambodian Colonel Suos Sothea said the Thai army fired artillery shells into Cambodia again on Friday and small arms fire crackled anew around the Ta Krabey temple, which lies in a disputed zone along the frontier.

“We cannot trust the Thais,” he said. “Yesterday they said they’d stop fighting and now they are attacking us again.”

BP: Complete parallel universes, but what is the truth? What next? Another ceasefire, but how long will that last?

*The word used in Thai actually is a verb better translated as invade or encroach, but can also mean transgress

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så hörs smällarna så pass rejält även i Prasat att folk har svårt att sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...