Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Öhhh, du har glömt när Thaksin hotade med att skicka kommandosoldater till Phnom Pehn under 2003 efter att Kambodjaner bränt ner den thailändska ambassaden och annan thailändsk affärsverksamhet efter ett uttalande om , gissa vad? Preak Vihear templet

Thaksin var "rådgivare" åt Hun Sen under 2010-inte under 2008. Men det här med tid och fakta är ju inte din starka sida så jag förstår att du blandar ihop det hela.

Fråga du vilken thai som helst i Issan vad de tycker om Kambodjaner i allmänhet och Hun Sen i synnerhet så får du med all säkerhet en annan uppfattning än den som du har i din by.

Hej

Jag vidhåller att ett krig mellan Thailand och Kambodja är i princip omöjligt med en röd regering, men ganska väntat med en Demokratisk (militär) regering.

Och att folk i Isan skulle ha något emot folket i Kambodja tror jag att du har missuppfattat helt, jag har aldrig hört något sådant där under mina 27 års resor, tvärtom har dom mer gemensamt med dessa än med eliten i Bangkok, och både männoskorna i Kambodja och deras musik är populära i hela Isaan och inte bara i min by som du påstår.

Jag har vänner i Surin också och dom vill absolut inte ha något bråk med sina bröder och systrar på andra sidan gränsen.

Nej öppna ögon och öron och inse att det finns ett Thailand utanför Bangkok och det liv som adelsmännen där lever under Generalernas beskydd, och min uppfattning är helt klart att folk i Isaan har mer gemensamt med bönderna i Kambodja än adeln i Bangkok, och att inga spänningar finns mellan dessa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Öhhh, du har glömt när Thaksin hotade med att skicka kommandosoldater till Phnom Pehn under 2003 efter att Kambodjaner bränt ner den thailändska ambassaden och annan thailändsk affärsverksamhet efter ett uttalande om , gissa vad? Preak Vihear templet

Ähum, var det inte efter att en kvinnlig thailändsk filmstjärna gått ut i tv och sagt att Angkor wat egentligen tillhörde Thailand som ambassaden i Phnom phen brann ner. Kommer ihåg tillfället eftersom vi var i byn just då och plötsligt var gränsövergången stängd och tanks och militärer strömmade snabbt till.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Wille

Visst var Samak regeringschef 2008, men som du vet har Thailands regeringschefer inte kontroll över generalerna, och speciellt inte om regeringschefen är tillsatt av de röda.

Möjligt att han, som du påstår, gjorde hundratals uttalanden.

Har dock inte sett något exempel på att Samak uttalade sig negativt eller provocerande mot Cambodja avseende Preah Vihar.

Kan du länka till något exempel ?

Eller Mai Chai som påstod detta före Wille kanke har ett exempel?

Hej

Visst var och är det så, hade Generalerna varit lojala mot Samak hade ju Demokraterna aldrig kommit till makten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det obestridliga faktum att det faktiskt var en "röd" regering som påbörjade dagens konflikt under 2008..``

Hej igen Mai Chai

Om du vill vara trovärdig så bifogar du ett exempel på att det var som du påstår dvs att ``det faktiskt var en röd regering som påbörjade dagens konflikt under 2008``

Just nu anser jag tyvärr inte att du är trovärdig i denna fråga.

Har uppfatat att de röda från åtminstone 2005 fram till nu är betydligt positivare till det fattiga grannlandet Cambodja än vad de gula och generalerna i Thailand är.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, var det inte efter att en kvinnlig thailändsk filmstjärna gått ut i tv och sagt att Angkor wat egentligen tillhörde Thailand som ambassaden i Phnom phen brann ner. Kommer ihåg tillfället eftersom vi var i byn just då och plötsligt var gränsövergången stängd och tanks och militärer strömmade snabbt till.

Japp, någon såpastjärna jag glömt namnet på uttalade sig lite oklokt om Angkor templen, att de egntligen rättmätigt hörde till Thailand eller liknande som fick Kambodjanerna att löpa amok och Thakisn hota med att invader Phnom Pehn med kommandosoldater för att skydda Thailändska investeringar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh, du har glömt när Thaksin hotade med att skicka kommandosoldater till Phnom Pehn under 2003 efter att Kambodjaner bränt ner den thailändska ambassaden och annan thailändsk affärsverksamhet efter ett uttalande om , gissa vad? Preak Vihear templet

Njae.. den där händelsen rörde iofs Ankor Wat. :)

EDIT: Man kanske skulle refresha sidan ibland innan man svarar ... såg nu att Kim skrivit om samma.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Mai Chai

Om du vill vara trovärdig så bifogar du ett exempel på att det var som du påstår dvs att ``det faktiskt var en röd regering som påbörjade dagens konflikt under 2008``

Just nu anser jag tyvärr inte att du är trovärdig i denna fråga.

Har uppfatat att de röda från åtminstone 2005 fram till nu är betydligt positivare till det fattiga grannlandet Cambodja än vad de gula och generalerna i Thailand är.

Läs igenom länkarna som jag postat tidigare i tråden så ser du fakta, här är en ny länk, visserligen från wikipedia men där finns länk och källhänvisningar som du kan läsa igenom. Där finns bland annat en tidsaxel med datum för olika händelser och lägger man det bredvid perioden där PPP styrde Thailand så ser man att det faktiskt var en röd regering som inledde och trappade upp konflikten

http://en.wikipedia.org/wiki/Cambodian–Thai_border_dispute

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.. den där händelsen rörde iofs Ankor Wat. :)

EDIT: Man kanske skulle refresha sidan ibland innan man svarar ... såg nu att Kim skrivit om samma.

Mmm, men Kambodja anser väl att Preah Vihearn ingår i Angor templen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vidhåller att ett krig mellan Thailand och Kambodja är i princip omöjligt med en röd regering, men ganska väntat med en Demokratisk (militär) regering.

Och att folk i Isan skulle ha något emot folket i Kambodja tror jag att du har missuppfattat helt, jag har aldrig hört något sådant där under mina 27 års resor, tvärtom har dom mer gemensamt med dessa än med eliten i Bangkok, och både männoskorna i Kambodja och deras musik är populära i hela Isaan och inte bara i min by som du påstår.

Jag har vänner i Surin också och dom vill absolut inte ha något bråk med sina bröder och systrar på andra sidan gränsen.

Nej öppna ögon och öron och inse att det finns ett Thailand utanför Bangkok och det liv som adelsmännen där lever under Generalernas beskydd, och min uppfattning är helt klart att folk i Isaan har mer gemensamt med bönderna i Kambodja än adeln i Bangkok, och att inga spänningar finns mellan dessa.

Mvh Isan Lover

Jag jobbade mycket borta i Surin området under 2008 med bland annat skolelever och de flesta såg ner på sina fattigare grannar i syd. Ungefär som de i nordöst ser ner på Laotierna. Men SurinP3 bör väl ha färska rapporter om hur lokalbefolkningen resonerar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Japp, någon såpastjärna jag glömt namnet på uttalade sig lite oklokt om Angkor templen, att de egntligen rättmätigt hörde till Thailand eller liknande som fick Kambodjanerna att löpa amok och Thakisn hota med att invader Phnom Pehn med kommandosoldater för att skydda Thailändska investeringar.

Vilket år var detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga du vilken thai som helst i Issan vad de tycker om Kambodjaner i allmänhet och Hun Sen i synnerhet så får du med all säkerhet en annan uppfattning än den som du har i din by.

Nu har jag frågat!

Hun Sen var det ingen som visste vem det var, men Kambodja visste de vart det låg fast ingen hade varit där förutom min gumma + polisen i byn(han var där första ggn med mig 2010)

Fastän vi har 5-6mil till Kambodja så vet jag idag att byborna inte hyser agg emot Kambodjaner, tvärtom så var de nyfikna när byns polis (han satt i nyinköpt cowboyhatt och med nyinköpt Khmeermusik spelandes i bakgrunden) visade foton ifrån landet bakom gränsen

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade mycket borta i Surin området under 2008 med bland annat skolelever och de flesta såg ner på sina fattigare grannar i syd. Ungefär som de i nordöst ser ner på Laotierna. Men SurinP3 bör väl ha färska rapporter om hur lokalbefolkningen resonerar?

De resonerar väl ungefär som de svenska tornedalingarna här vid gränsälven mot Finland som kallar de finska tornedalingarna för finnjävlar fast båda talar samma språk, har samma ursprung, gener och har bott bara några hundra meter från varandra i generationer.

Och vems fel är det? Jo svenska kungen och ryska tsarens politiska uppgörelse 1809 som fick den konsekvensen att den delade ett folk. I Thailand hamnade b la ett par miljoner khmerspråkiga och 20 miljoner laospråkiga människor på fel sida den politiska gränsen i något avlägset krig.

Är det förresten inte samma fenomen som gör att AIKare och Djurgårdare talar illa om varandra?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket år var detta?

I Januari 2003

http://2bangkok.com/burning.shtml

Har du läst igenom det länkade materialet om Preah Vihear ännu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De resonerar väl ungefär som de svenska tornedalingarna här vid gränsälven mot Finland som kallar de finska tornedalingarna för finnjävlar fast båda talar samma språk, har samma ursprung, gener och har bott bara några hundra meter från varandra i generationer.

Och vems fel är det? Jo svenska kungen och ryska tsarens politiska uppgörelse 1809 som fick den konsekvensen att den delade ett folk. I Thailand hamnade b la ett par miljoner khmerspråkiga och 20 miljoner laospråkiga människor på fel sida den politiska gränsen i något avlägset krig.

Är det förresten inte samma fenomen som gör att AIKare och Djurgårdare talar illa om varandra?

Det var ju ganska många Khmer och Lao som flydde till Thailand efter att Laos och Kambodja blivit ultrakommunistiska 1975 för att undgå politisk förföljelse och folkmord så att gränstrakterna är befolkade med en massa exilkambodjaner och laotier är ju bara naturligt då traditioer och kultur där är som närmast deras egen.

Men det var ett stickspår egentligen värd en egen tråd, hur och varför thailändare ser ner på sina fattigare grannar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också frågat. Har inte frågat alla i hela Surin, men de som finns i vår bekantskapskrets tycker ungefär så här:

Ingen hyser agg emot befolkningen i Kambodja, många har ju till och med släkt på Kambodjanska sidan, utan agget är mot Hun Sen (och Thaksin).

I övrigt känns väl Kims inlägg som ett bra sådant för att förklara situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Mai Chai

Om du vill vara trovärdig så bifogar du ett exempel på att det var som du påstår dvs att ``det faktiskt var en röd regering som påbörjade dagens konflikt under 2008``

Just nu anser jag tyvärr inte att du är trovärdig i denna fråga.

Har uppfatat att de röda från åtminstone 2005 fram till nu är betydligt positivare till det fattiga grannlandet Cambodja än vad de gula och generalerna i Thailand är.

http://www.reuters.c...K18950620080719

Artikeln beskriver hur Hun Sen bl.a gick till val i Kambodja 2008 och ville vinna röster genom nationalistiska budskap baserade på Pra Wihan.

In Cambodia, Preah Vihear has become a key issue in the run-up to next Sundays general election as Hun Sens ruling party and the opposition jockey for votes by stoking nationalist fervor.

Artikeln avslutas dessutom med följande text som beskriver vad jag tror ofta är ursprunget till händelser vid gränsen.

Chea Mon, Cambodias military commander at Preah Vihear, said the situation was calm at the temple where his men faced about 400 Thai soldiers.

We are protecting our borders. We will leave it to government leaders to solve this issue, he said by telephone.

Vid gränserna finns militär som ser det som sin uppgift att beskydda Thailand respektive Kambodia.

När de tycker att de har anledning så skjuter de först och ber politiker fixa problemen i efterhand.

De ringer inte Bangkok och Phnom Penh med ett Jag såg en skum typ i buskarna - får jag skjuta? först.

Så.. det verkar som att händelserna 2008 började med något som Hun Sen sökte och som Samak & co hängde på genom att skicka truppförstärkningar till gränsen.

Hur bra rimmar detta med dina och ILs uppfattningar om att Abhisit och generalerna är skyldiga och de röda och Hun Sen oskyldiga?

Sista Edit: Nu fick jag till inlägget. Fick ta bort alla citeringar för att det skulle fungera att posta.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Varför kan man inte hålla val i juni/juli för att 25000 evakuerats tillfälligt i april månad?

Denna dam som ingår i Thailands Election Commission och tillsattes efter kuppen 2006 har troligen bra kontakter uppåt i maktapparaten, så hon vet nog en del om detta.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/233609/ec-border-row-might-affect-elections

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till No Buzz Bra artikel från Reuters.

Samaks citerades där att han ville lösa konflikten fredligt, och det antar jag att även Abhisit personligen vill göra idag, men det kan finnas andra krafter bland generaler och andra politiska makthavare som vill använda konflikten med Kambodja tex till att få valet uppskjutet.

Tror säkert att Hun Sen utnyttjade situationen i sin valrörelse eftersom han har en starkare position i Kambodja än vad Abhisit, som sitter i knät på generalerna,

har i Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Till No Buzz Bra artikel från Reuters.

Samaks citerades där att han ville lösa konflikten fredligt, och det antar jag att även Abhisit personligen vill göra idag, men det kan finnas andra krafter bland generaler och andra politiska makthavare som vill använda konflikten med Kambodja tex till att få valet uppskjutet.

Tror säkert att Hun Sen utnyttjade situationen i sin valrörelse eftersom han har en starkare position i Kambodja än vad Abhisit, som sitter i knät på generalerna,

har i Thailand.

Så vilka startade då skjutandet under 2008 ?

Satt PPP och Samak i knät på generalerna då ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ingen aning om vad befolkningen i gränsprovinserna mot Kambodia tycker, men inte konstigt om det skapar agg om de fått skadade/dödade/levnadsproblem p g a beskjutning från Kambodia. Knappt ens de boende vid gränsen vet väl vem som startade striderna, utan går väl mest efter vad thailänsk media säger, gissat jag, och thailänsk media är ju ganska regeringsstyrd...

Längre norr ut verkar de tycka att Kambodia är något väldigt avlägset. T o m bylärarinnan visste mycket mindre om Kambodia än jag, t ex visste hon inte vem Pol Pot var! Rent allmänt verkar de i norr inte bry sig, utom möjligen nationalistiskt beroende på vilken information de har fått via media.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till No Buzz Bra artikel från Reuters.

Samaks citerades där att han ville lösa konflikten fredligt, och det antar jag att även Abhisit personligen vill göra idag, men det kan finnas andra krafter bland generaler och andra politiska makthavare som vill använda konflikten med Kambodja tex till att få valet uppskjutet.

Tror säkert att Hun Sen utnyttjade situationen i sin valrörelse eftersom han har en starkare position i Kambodja än vad Abhisit, som sitter i knät på generalerna,

har i Thailand.

Ännu har jag inte sett något uttalande om att någon inblandad, med reservation för Hun Sen, som inte vill lösa det hela på fredlig väg? Har du någon länk till det?

Sen om du sätter dig ner och funderar-vem vinner på att valet skjuts upp?

De största partierna har enligt oberoende opinionsinstitut 25-30% av rösterna.

Det ena partiet har ingen partiledare, PM kandidat eller partiprogram samt att det är ett strömhopp av politiker från det partiet. Samt behöver minst 51% av rösterna

Det andra partiet har partiledare, PM kandidat, partiprogram och valplattform på plats samt goda relationer till de eventuella koalitiospartierna. De klarar sig med 35-40% av rösterna.

Vem skulle vinna på att valet skjuts upp eller ställs in helt?

Den ene "ledaren" har mycket goda kontakter med Kambodjas diktator Hun Sen och har tidigare fått assistans av honom. Det kan ju vara så att exilledaren i Dubai behöver lite extra tid på sig att få ihop sitt parti innan valet och bad då sin gode vän diktatorn i Kambodja om lite assistans.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/233666/cambodia-builds-human-shields

Stämmer detta så är det allvarligt och visar i så fall på en enorm brist på respekt för civilpersoners liv. Thailand evakuerar folk från områden medan Kambodja bygger "mänskliga sköldar" för att försvara sig mot eventuella angrepp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Till No Buzz Bra artikel från Reuters.

Samaks citerades där att han ville lösa konflikten fredligt, och det antar jag att även Abhisit personligen vill göra idag

Bra där.

Kul att du, precis som oss andra, inte tror att Abhisit eller demokraterna önskar den här gränskonflikten.

Därmed är alltså IL ensam där ute på ytterkanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Bra där.

Kul att du, precis som oss andra, inte tror att Abhisit eller demokraterna önskar den här gränskonflikten.

Därmed är alltså IL ensam där ute på ytterkanten.

Nope han är icke alena , vi ställer oss rygg mot rygg sedan är ni välkomna med erat skitprat ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...