Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Om man tänker efter lite så har ju Kambodja redan blivit tilldelade marken av FN och dom har absolut ingen anledning att göra något eftersom marken och templet redan är deras, så vad skulle dom tjäna på att anfalla Thailand, och dom vädjar om internationella övervakare ifrån FN eller Asean som kan bevaka gränsen och området.

Thailand bestrider FN,s beslut om att marken tillhör Kambodja, dom vägrar släppa in övervakare, dom använder klusterbomber, och stora delar av Demokraternas väljarkår accepterar inte att marken tillhör Kambodja, och inte minst så har Generalerna mycket inflytandet i landet eftersom Demokraterna bara kan behålla makten med deras stöd.

Själv kan jag inte komma på någon anledning till att lilla fattiga Kambodja skulle starta krig med i regionen stora och mäktiga Thailand, speciellt inte om en liten bit mark som dom redan är lagligt tilldelade, och om jag inte minns fel så har en av Thaksins regeringar redan erkänt och accepterat gränsdragningen som FN beslutade om.

I Isaan finns det ingen förståelse hos folk för Thailands bråk med Kambodja och jag misstänker att det kan vara samma i norra delarna av landet som också är rött, det verkar vara dom gula och Generalerna som är mest intreserade av att bråka.

Mvh Isan Lover

Dagens strider skrev vid templet Ta Kwai. När beslutade FN att det tillhör Kambodja?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dagens strider skrev vid templet Ta Kwai. När beslutade FN att det tillhör Kambodja?

Poffa

Det spelar ingen roll. Demokraterna är dumma i alla fall. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll. Demokraterna är dumma i alla fall. ;)

Och om alla tänker som IL i Isan har nu de röda fått en massa nya röster i kommande valet. Så lägligt :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens strider skrev vid templet Ta Kwai. När beslutade FN att det tillhör Kambodja?

Poffa

Fakta har ju ingen relevans, bara man är en engagerad debattör. IL påminner lite om John Blutarsky i det hänseendet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser denna tråd (som är verklighetsbaserad på plats) får man en annan syn på läget och vad lokalbefolkningen tycker, än vad IL vill måla upp i sina "lägesskildringar" :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser denna tråd (som är verklighetsbaserad på plats) får man en annan syn på läget och vad lokalbefolkningen tycker, än vad IL vill måla upp i sina "lägesskildringar" :great:

Hur menar du nu.. :whoco5: Brukar IL skriva om att Thai inte hjälper Thai, som denna tråd handlar om...eller?

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du nu.. :whoco5: Brukar IL skriva om att Thai inte hjälper Thai, som denna tråd handlar om...eller?

Nej. Vad befolkningen tycker om Kambodjas agerande

Skall man tro IL sitter alla och beskyller den egna regeringen i Bangkok för det som händer.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort P3, kanske mina evakuerade svärföräldrar eventuellt fick spis från er leverans. :great:

Tallviking. Att thailändarna ogillar de som skjuter på dem får väl anses vara självklart, speciellt eftersom de i flera år matats med propaganda om hur orättvist Thailand blir behandlad av FN mfl angående gränstvisten vid Kao pra vihan, och dessutom i realtid matas med vinklad (?) info om att det är Kambodja som alltid börjar skjuta och snälla, mycket starkareThailand bara försvarar sig.

Att befolkningen i de artilleribeskjutna khmerbyarna på andra sidan gränsen känner ett lika stort hat mot Thailand utgår jag från och det är djupt tragiskt att de priviligierade nationalister som bestämmer över militären på båda sidor gränsen, men antagligen bor i helt andra delar av sina länder ska tillåtas så ett så stort hat i en gränsbefolkning som i grunden är densamma. Min fru kommer ju från området och har väl egentligen lika många släktingar på kambodjansk sida om gränsen som på thailändsk.och modersmålet de talar på båda sidor är detsamma.

Går hatet för djupt så tar det flera generationer att få bort. Jämför gärna med situationen i södra Thailand där hatet mellan de olika befolkningsgrupperna nu är så gränslöst stort att alla bara vill döda varandra. Ett sånt hat går inte att tvätta bort på deccenier.

Jag håller med dej om att detta är ett problem som tar mycket långt tid att "tvätta bort" och problemet är ju inte direkt nytt heller (bråk mellan Thailand och Kambodja) och jag har full förståelse på hur de drabbade känner sig och hur otroligt fel hela händelsen är för alla inblandade. Speciellt de oskyldigt drabbade

Det enda jag inte håller med om är IL:s syn på bakgrund och orsak. Han målar upp en bild om hur alla i Isan sitter och är förbannade på den "gula marionettregeringen i Bangkok och alla elaka thailändska militärer som bara är blodtörstiga" och hade bara Thaksin suttit vid makten hade problemet försvunnit. Det är det totala okunskapen om historia och verklighetsförankring som irriterar mig när han uttalar som om denna tragiska händelse och hur den drabbar en massa oskyldiga på båda sidor gränsen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser denna tråd (som är verklighetsbaserad på plats) får man en annan syn på läget och vad lokalbefolkningen tycker, än vad IL vill måla upp i sina "lägesskildringar" :great:

Att du ORKAR!

Håll dig til dina bajstrådar och lämna dessa seriösa trådar ifred :diablo::diablo::diablo:

Varför förstöra dessa seriösa trådar med ditt eviga tjat om politik?

edit: tråden flyttades dit där den hör hemma, Tack P3!

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredligare Thaksin-linje, var det, ja... hehe.

Jag är helt övertygad om att de flesta som bor i området självklart föredrar fred mot krig. Och alla andra också för den delen.

Enligt nyheterna igår på TV så skyller båda länderna på varandra, såklart.

Om det kommer fram att Thailand faktiskt började denna gång anser jag att det var ett stort misstag.

Om det däremot var Kambodja, så kanske det inte fanns nåt annat att göra just vid den tidpunkten, än att skjuta tillbaka?

Är inte Thaksin ganska bra polare med Hun Sen förresten? Kanske han frågat snällt via telelink (eller nåt annat medium som fungerar på distans) om inte Hun Sen skulle kunna skapa lite oroligheter, nu när vi ändå närmar oss valtider?

Eller är detta bara min konspiratoriska del av hjärnan som tar överhanden?

Ja har du inte säkra belägg för det så lär det ju vara konspirationer till 100%...

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller med dej om att detta är ett problem som tar mycket långt tid att "tvätta bort" och problemet är ju inte direkt nytt heller (bråk mellan Thailand och Kambodja) och jag har full förståelse på hur de drabbade känner sig och hur otroligt fel hela händelsen är för alla inblandade. Speciellt de oskyldigt drabbade

Det enda jag inte håller med om är IL:s syn på bakgrund och orsak. Han målar upp en bild om hur alla i Isan sitter och är förbannade på den "gula marionettregeringen i Bangkok och alla elaka thailändska militärer som bara är blodtörstiga" och hade bara Thaksin suttit vid makten hade problemet försvunnit. Det är det totala okunskapen om historia och verklighetsförankring som irriterar mig när han uttalar som om denna tragiska händelse och hur den drabbar en massa oskyldiga på båda sidor gränsen.

Hej

Jag vidhåller att dessa strider om detta område som FN redan har tagit ställning för till Kambodjas fördel är helt onödiga, och jag har mycket svårt att tänka mig att en Röd regering skulle anfalla ett grannland som Kambodja efter att dom redan har erkänt Kambodjas rätt till området, nej enligt mig är detta ett bra exempel på hur det kan gå när odemokratiska krafter styr ett land med en civil marionett.

Och jag hoppas för både Thailand och Kambodjas skull att Thailand snart ska få en lagligt vald helt igenom civil regering igen som sätter stopp för såna här dumheter som drabbar oskyldiga människor på båda sidor av gränsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vidhåller att dessa strider om detta område som FN redan har tagit ställning för till Kambodjas fördel är helt onödiga, och jag har mycket svårt att tänka mig att en Röd regering skulle anfalla ett grannland som Kambodja efter att dom redan har erkänt Kambodjas rätt till området, nej enligt mig är detta ett bra exempel på hur det kan gå när odemokratiska krafter styr ett land med en civil marionett.

Och jag hoppas för både Thailand och Kambodjas skull att Thailand snart ska få en lagligt vald helt igenom civil regering igen som sätter stopp för såna här dumheter som drabbar oskyldiga människor på båda sidor av gränsen.

Mvh Isan Lover

Vilka satt vid makten i Thailand våren 2008 ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Va tyst det blev här ?????

Skriver man "jag har mycket svårt att tänka mig att en Röd regering skulle anfalla ett grannland som Kambodja efter att dom redan har erkänt Kambodjas rätt till området," som IL gjorde utan att tänka på att då striderna startade våren 2008, då satt PPP ledda av Samak Sundaravej i regeringsställning, blir det kanske lite jobbigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vidhåller att dessa strider om detta område som FN redan har tagit ställning för till Kambodjas fördel är helt onödiga, och jag har mycket svårt att tänka mig att en Röd regering skulle anfalla ett grannland som Kambodja efter att dom redan har erkänt Kambodjas rätt till området, nej enligt mig är detta ett bra exempel på hur det kan gå när odemokratiska krafter styr ett land med en civil marionett.

Och jag hoppas för både Thailand och Kambodjas skull att Thailand snart ska få en lagligt vald helt igenom civil regering igen som sätter stopp för såna här dumheter som drabbar oskyldiga människor på båda sidor av gränsen.

Mvh Isan Lover

Det obestridliga faktum att det faktiskt var en "röd" regering som påbörjade dagens konflikt under 2008 verkar ha passerat dig obemärkt?

Du inser att du framstår som en clown med noll koll när du inte kan acceptera det faktum att det var Samak och Somchai som ledde den "röda" PPP regeringen 2008 som inledde denna konflikt, visserligen så passar inte dessa fakta i din världsbild men det är sanningen även som det svider för dig så är det faktiskt sanningen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nu bluffar du igen Mai Chai

Premiärminister Samak stödde Internationella domstolens dom från 1962 som gav Cambodja Preah Vihear templet.

Han ställde sig tom, i maj 2008, utan att fråga parlamentet, bakom Cambodjas ansökan om templet hos UNESCO, vilket han fick mycket stark kritik för av de gula Thailandska nationalisterna.

Även Samaks röda regering 2008 stod bakom honom., och han vann den misstroendeomröstning i parlamentet som Abhisit ställde honom inför i denna fråga.

Det var thailändska Generaler och andra nationalister som även 2008 provocereade Cambodja avseende temlet.

Se bifogade länk från engelska The Guardian

http://search.indepe...ej-preah-vihear

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det obestridliga faktum att det faktiskt var en "röd" regering som påbörjade dagens konflikt under 2008 verkar ha passerat dig obemärkt?

Du inser att du framstår som en clown med noll koll när du inte kan acceptera det faktum att det var Samak och Somchai som ledde den "röda" PPP regeringen 2008 som inledde denna konflikt, visserligen så passar inte dessa fakta i din världsbild men det är sanningen även som det svider för dig så är det faktiskt sanningen...

Hej

Inser du inte själv att det inte finns någon anledning för dom röda till att bråka med Kambodja eftersom Thaksin lägret redan har erkänt deras rätt till området och accepterat FN,s beslut, och efter att Thaksin har varit anställd som rådgivare åt Hun Sen och dom bevisligen är nära vänner så är det mycket långsökt att tro att Thaksin skulle förorda anfall mot Kambodja, jag vill även påminna om att det inte finns någon vilja till att ha ett bråk med Kambodja i Isaan och norra Thailand, det är Bangkok eliten som ligger bakom det här tillsammans med Demokraterna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu bluffar du igen Mai Chai

Premiärminister Samak stödde Internationella domstolens dom från 1962 som gav Cambodja Preah Vihear templet.

Det var thailändska Generaler och andra nationalister som även 2008 provocereade Cambodja avseende temlet.

Se bifogade länk

http://search.independent.co.uk/topic/samak-sundaravej-preah-vihear

Samak var regeringschef när stridigheter utbröt och han gav uttryckligt stöd åt den thailändska militären samt fördömde Kambodjas agerande. Under 2008 gjorde han hundratals uttalanden om konflikten, alla lika motsägelsefulla så man skall ta enskilda artiklar med en stor nypa salt. Som regeringschef får man stå som ansvarig för vad landets militär pysslar med. Detta gällde Samak 2008 och det gäller Abhisit 2011.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu bluffar du igen Mai Chai

Premiärminister Samak stödde Internationella domstolens dom från 1962 som gav Cambodja Preah Vihear templet.

Han ställde sig tom, i maj 2008, utan att fråga parlamentet, bakom Cambodjas ansökan om templet hos UNESCO, vilket han fick mycket stark kritik för av de gula Thailandska nationalisterna.

Även Samaks röda regering 2008 stod bakom honom., och han vann den misstroendeomröstning i parlamentet som Abhisit ställde honom inför i denna fråga.

Det var thailändska Generaler och andra nationalister som även 2008 provocereade Cambodja avseende temlet.

Se bifogade länk från engelska The Guardian

http://search.indepe...ej-preah-vihear

Hej

Tack för den länken ifrån The Guardian som visar att Samak precis som den röda rörelsen accepterade beslutet att templet är Kambodjanskt, och intresant att Apishit redan under Samaks tid var emot detta och begärde en misstroende omröstning i frågan men förlorade eftersom det fanns en röd majoritet i parlamentet, så det är nog ingen tillfällighet att det är ett mindre krig mellan dessa länder nu när Apishit och militärerna har makten, och användandet av dom internationellt fördömda klusterbomberna visar bara hur inhuman människosyn denna grupp har, och att dom lika gärna dödar Kambodjaner som sina egna medborgare.

Nej man får hoppas på en helt igenom civil regering snarast så det blir slut på sånt här elände.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Samak var regeringschef när stridigheter utbröt och han gav uttryckligt stöd åt den thailändska militären samt fördömde Kambodjas agerande. Under 2008 gjorde han hundratals uttalanden om konflikten, alla lika motsägelsefulla så man skall ta enskilda artiklar med en stor nypa salt. Som regeringschef får man stå som ansvarig för vad landets militär pysslar med. Detta gällde Samak 2008 och det gäller Abhisit 2011.

Wille

Visst var Samak regeringschef 2008, men som du vet har Thailands regeringschefer inte kontroll över generalerna, och speciellt inte om regeringschefen är tillsatt av de röda.

Möjligt att han, som du påstår, gjorde hundratals uttalanden.

Har dock inte sett något exempel på att Samak uttalade sig negativt eller provocerande mot Cambodja avseende Preah Vihar.

Kan du länka till något exempel ?

Eller Mai Chai som påstod detta före Wille kanke har ett exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inser du inte själv att det inte finns någon anledning för dom röda till att bråka med Kambodja eftersom Thaksin lägret redan har erkänt deras rätt till området och accepterat FN,s beslut, och efter att Thaksin har varit anställd som rådgivare åt Hun Sen och dom bevisligen är nära vänner så är det mycket långsökt att tro att Thaksin skulle förorda anfall mot Kambodja, jag vill även påminna om att det inte finns någon vilja till att ha ett bråk med Kambodja i Isaan och norra Thailand, det är Bangkok eliten som ligger bakom det här tillsammans med Demokraterna.

Mvh Isan Lover

Öhhh, du har glömt när Thaksin hotade med att skicka kommandosoldater till Phnom Pehn under 2003 efter att Kambodjaner bränt ner den thailändska ambassaden och annan thailändsk affärsverksamhet efter ett uttalande om , gissa vad? Preak Vihear templet

Thaksin var "rådgivare" åt Hun Sen under 2010-inte under 2008. Men det här med tid och fakta är ju inte din starka sida så jag förstår att du blandar ihop det hela.

Fråga du vilken thai som helst i Issan vad de tycker om Kambodjaner i allmänhet och Hun Sen i synnerhet så får du med all säkerhet en annan uppfattning än den som du har i din by.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille

Visst var Samak regeringschef 2008, men som du vet har Thailands regeringschefer inte kontroll över generalerna, och speciellt inte om regeringschefen är tillsatt av de röda.

Möjligt att han, som du påstår, gjorde hundratals uttalanden.

Har dock inte sett något exempel på att Samak uttalade sig negativt eller provocerande mot Cambodja avseende Preah Vihar.

Kan du länka till något exempel ?

Eller Mai Chai som påstod detta före Wille kanke har ett exempel?

Varför gnäller du och IL då över Abhisit, han har ju inte kontroll över generalerna så han borde väl snarast ses som ett offer då?

Nu har jag inte påstått någonting om några uttalande för Wille som du verkar tro men att Samak uttalade sig vitt och brett under denna tid låter inte för otroligt, kolla med www.2bangkok.com som jag länkat till tidigare i denna tråd så finns där klipp från thaimedia om denna konflikt.

Fakta, som tydligen är irrelevanta för dig och IL är att konflikten bröt ut efter att Thaksins advokat Noppadom Pattama själv ratificerat ICJ beslutet utan att ta det via parlamentet under 2008. Noppadom var utrikesminister då och han fick avgå då han överskridit sina befogenheter som utrikesminister. Samak var regeringschef under den period då militärens styrkor byggdes upp runt templet och små skärmytslingar förekom och somchai var regeringschef i oktober när de hårdast striderna förekom.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det obestridliga faktum att det faktiskt var en "röd" regering som påbörjade dagens konflikt under 2008 verkar ha passerat dig obemärkt?

Du inser att du framstår som en clown med noll koll när du inte kan acceptera det faktum att det var Samak och Somchai som ledde den "röda" PPP regeringen 2008 som inledde denna konflikt, visserligen så passar inte dessa fakta i din världsbild men det är sanningen även som det svider för dig så är det faktiskt sanningen...

Hej Mai Chai

I ditt ovanstående inlägg riktat mot IL

använder du flera gånger ord som

``obestridliga faktum, fakta, sanningen``

Dina ``fakta`` är definitivt inte obestridliga

och du anger inga källor till dina fakta och sanningar,

trots att du angriper IL personligen ganska kraftigt i inlägget.

Påminner mig tyvärr om politiker eller journalister som är köpta,

när de bluffar som värst.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mai Chai

I ditt ovanstående inlägg riktat mot IL

använder du flera gånger ord som

``obestridliga faktum, fakta, sanningen``

Dina ``fakta`` är definitivt inte obestridliga

och du anger inga källor till dina fakta och sanningar,

trots att du angriper IL personligen ganska kraftigt i inlägget.

Påminner mig tyvärr om politiker eller journalister som är köpta,

när de bluffar som värst.

Vilka var premiärminister i Thailand under perioden januari 2008 till december 2008?

Vilket parti företrädde dem?

Anser du inte att PPP var ett "rött" parti?

Detta är mycket enkla fakta att kolla upp-för både dig och IL.

Ge mig gärna svar på dessa 3 frågorna utifrån de fakta som föreligger.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...