Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Nya strider vid gränsen till Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    27

  • noBuzz

    22

  • MaiChai

    21

  • Isaan Butterfly

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailand verkar ha problem även vid gränsen mot Malaysia, och det började redan före både Fidel Thaksikn och Abisit!

Slut från första pluton Fo44 8232!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand verkar ha problem även vid gränsen mot Malaysia, och det började redan före både Fidel Thaksikn och Abisit!

Slut från första pluton Fo44 8232!

Där ligger mest problemen inom de södra tre provinserna inne i Thailand (som förut tillhörde ett annat sultanat)

Problem mellan länderna Thailand och Malaysia finns väl inte direkt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min övertygelse är snarare att det finns nationalistiska generaler inom både den Thailändska som den Kambodjanska militären och att det är dessa som drar igång de här konflikterna med jämna mellanrum.

Konflikterna är inte nya, har förekommit under många år och att politisera dem och blanda in konspirationer om Thailändsk regeringsbildning etc känns ganska insiktslöst.

Knappast förvånande att IL & Bossej försöker dra nytta av dessa tråkigheter för att hitta på nya knäppa förklaringsmodeller till varför Abhisit & co är dumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min övertygelse är snarare att det finns nationalistiska generaler inom både den Thailändska som den Kambodjanska militären och att det är dessa som drar igång de här konflikterna med jämna mellanrum.

Konflikterna är inte nya, har förekommit under många år och att politisera dem och blanda in konspirationer om Thailändsk regeringsbildning etc känns ganska insiktslöst.

Knappast förvånande att IL & Bossej försöker dra nytta av dessa tråkigheter för att hitta på nya knäppa förklaringsmodeller till varför Abhisit & co är dumma.

Så du menar att militären kör sina respektive egna race utan sanktioner från sina regeringar?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att militären kör sina respektive egna race utan sanktioner från sina regeringar?

Absolut. Det tror jag dom alltid (delvis) har gjort.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Det tror jag dom alltid (delvis) har gjort.

Skrämmande!

Känns ju ganska meningslöst med allmäna val - det verkar ju isf som att militären kan styra rubbet oavsett valutgång.

Eller...?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande!

Känns ju ganska meningslöst med allmäna val - det verkar ju isf som att militären kan styra rubbet oavsett valutgång.

Eller...?

Njae..

Tror att det inom militären finns hethuvuden och "renegade" generaler som är lite väl skjut glada.

De skjuter kanske först och frågar sen. Och ser regering och politiker som någon slags städpatrull som ska fixa eventuella problem i efterhand.

Vad gäller allmänna val så får man komma ihåg att Thailand mer eller mindre varit en militärdiktatur fram till så sent som för 35 år sedan och att den sjukdomen är svår att göra sig av med i en handvändning.

Med tanke på hur stort utrymme det militära har i det thailändska samhället, och hur många som är direkt beroende av militär för egen överlevnad, så lär det ta lång tid innan militärens roll minskas.

Därmed inte sagt att man inte ska sträva och jobba mot ett mer öppet och demokratiskt samhälle med en mindre politisk militär.

Men att det skulle gå i en handvändning, eller bara genom ett enstaka beslut av en regering (oavsett vilken), är nog uteslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

De allmänna val som thailands folk räknat med i juli blir väl knappast aktuella nu när man evakuerat mer än 25 000 människor som bor för nära Kambodja.

Nu blir det artilleri och sammanhållning mot Thailands fiende istället för allmänna val.

http://www.nationmul...d-30153776.html

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

De allmänna val som thailands folk räknat med i juli blir väl knappast aktuella nu när man evakuerat mer än 25 000 människor som bor för nära Kambodja.

Nu blir det artilleri mot Thailands fiende istället för allmänna val.

http://www.nationmultimedia.com/home/More-than-25000-Thai-villagers-evacuated-30153776.html

Varför kan man inte hålla val i juni/juli för att 25000 evakuerats tillfälligt i april månad?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att militären kör sina respektive egna race utan sanktioner från sina regeringar?

Inte direkt en unik världsnyhet i Thailand kanske :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte direkt en unik världsnyhet i Thailand kanske :whistle:

Nä, men kanske utanför Thailand.:whistle:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Varför kan man inte hålla val i juni/juli för att 25000 evakuerats tillfälligt i april månad?

Det blir väl svårt för Abhisit att upplösa parlamentet och utlysa nyval i början av maj som han tidigare aviserat. Läget måste vara stabilt först, och det lär nog dröja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men kanske utanför Thailand.:whistle:

Brukar inte du och IL vara väldigt säkra på att i Thailand är det Militären som bestämmer över "marionettregeringen" i Bangkok ? :whistle:

Är ni dom enda utlänningar som "vet" detta ?

Det blir väl svårt för Abhisit att upplösa parlamentet och utlysa nyval i början av maj som han tidigare aviserat. Läget måste vara stabilt först, och det lär nog dröja.

Har läget någonsin varit "stabilt" i Thailand och vad är kriterierna för att "vara stabilt" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Brukar inte du och IL vara väldigt säkra på att i Thailand är det Militären som bestämmer över "marionettregeringen" i Bangkok ? :whistle:

Är ni dom enda utlänningar som "vet" detta ?

Har läget någonsin varit "stabilt" i Thailand och vad är kriterierna för att "vara stabilt" ?

Har ingen aning

Kriterierna och det formella beslutet tas av regeringen Abhisit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte du och IL vara väldigt säkra på att i Thailand är det Militären som bestämmer över "marionettregeringen" i Bangkok ? :whistle:

Är ni dom enda utlänningar som "vet" detta ?

Har läget någonsin varit "stabilt" i Thailand och vad är kriterierna för att "vara stabilt" ?

Jag har aldrig uttalat något säkert vad gäller Thailändsk politik - jag har alldeles för dålig insikt och kunskap.

Jag tillåter mej däremot att ställa frågor till de mera insiktsfulla, utan att för den skull behöva bli stämplad för att ha en viss politisk hemvist och att bli ihopkopplad med extrem åsiktstillhörighet (IL).

Jag har dock en bestämd åsikt - pang och dunder skapar bara otrevnad.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig uttalat något säkert vad gäller Thailändsk politik - jag har alldeles för dålig insikt och kunskap.

Jag tillåter mej däremot att ställa frågor till de mera insiktsfulla, utan att för den skull behöva bli stämplad för att ha en viss politisk hemvist och att bli ihopkopplad med extrem åsiktstillhörighet (IL).

Jag har dock en bestämd åsikt - pang och dunder skapar bara otrevnad.;)

Vem har påstått något om din politiska hemvist ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning

Kriterierna och det formella beslutet tas av regeringen Abhisit.

Så varför anser DU att det inte är stabilt på länge då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl svårt för Abhisit att upplösa parlamentet och utlysa nyval i början av maj som han tidigare aviserat. Läget måste vara stabilt först, och det lär nog dröja.

Det gick ju bra att upplösa parlamentet och hålla val 1 månad efter tsunamin 2005 så det ska nog inte vara några problem nu heller. Utvecklas det däremot till ett fullskaligt krig är det en annan femma men det finns alltför många inflytelserika Thai som skulle förlora på det så det kommer inte att ske.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har påstått något om din politiska hemvist ?

Jag uppfattade det som en antydning när du klumpade ihop mej med IL, som jag har full respekt för, men utan att dela hans politiska åsikter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som en antydning när du klumpade ihop mej med IL, som jag har full respekt för, men utan att dela hans politiska åsikter.

På vilket sätt klumpade jag ihop er två ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt klumpade jag ihop er två ?

Jag blev något förvånad när du nämner mej tillsammans med IL , som du gör i inlägg #39.

Måhända har jag missförstått dej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som en antydning när du klumpade ihop mej med IL, som jag har full respekt för, men utan att dela hans politiska åsikter.

'

Ber om ursäkt. Ser att jag gjorde fel där

Trodde det var Bossej jag svarade

Sorry.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

'

Ber om ursäkt. Ser att jag gjorde fel där

Trodde det var Bossej jag svarade

Sorry.

Helt ok!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är mera inne på att Thailand så gott som alltid vill lösa sina konflikter och problem själva.

Men du har än poäng, IL, fast jag hoppas innerligt att fallet inte är så denna gång.

Hej

Om man tänker efter lite så har ju Kambodja redan blivit tilldelade marken av FN och dom har absolut ingen anledning att göra något eftersom marken och templet redan är deras, så vad skulle dom tjäna på att anfalla Thailand, och dom vädjar om internationella övervakare ifrån FN eller Asean som kan bevaka gränsen och området.

Thailand bestrider FN,s beslut om att marken tillhör Kambodja, dom vägrar släppa in övervakare, dom använder klusterbomber, och stora delar av Demokraternas väljarkår accepterar inte att marken tillhör Kambodja, och inte minst så har Generalerna mycket inflytandet i landet eftersom Demokraterna bara kan behålla makten med deras stöd.

Själv kan jag inte komma på någon anledning till att lilla fattiga Kambodja skulle starta krig med i regionen stora och mäktiga Thailand, speciellt inte om en liten bit mark som dom redan är lagligt tilldelade, och om jag inte minns fel så har en av Thaksins regeringar redan erkänt och accepterat gränsdragningen som FN beslutade om.

I Isaan finns det ingen förståelse hos folk för Thailands bråk med Kambodja och jag misstänker att det kan vara samma i norra delarna av landet som också är rött, det verkar vara dom gula och Generalerna som är mest intreserade av att bråka.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...