Jump to content
IGNORERAD

Underhåll från pappan i Thailand. Erfarenheter?


pigge01

Recommended Posts

Tja Pigge,

Nog är väl en medellön högre än 200 Bath?

De lägst betalda på vishan har ju ca 150-250 bath om dagen.

Du menar att de i storstäderna och med en bättre utbildning t.

jänar mindre?

Puss

Erkki

Lönen ska vara minst 200bath per dag enligt lag!

Det är många som inte kommer att ha jobb alla dagar

Så medellönen per dag är mycket låg i Thailand.

Att några tjänar mera gör så lite i Thailand med den stora befolkningen.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som tar hit Thailändska barn vet att fadern inte kan eller vill betala!

Det är våra korkade myndigheter som inte fattar att det

går inte att få ut pengar den vägen!

I dessa fall över jobbar Svenska myndigheter ärendena.

Normal dags lön i Thailand är max 200bath/ ca;42skr!

Det är svårt att mera än överleva på den lönen.

pigge01

Mojligtvis en normal dagslon for en onormalt liten del av befolkningen isf.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojligtvis en normal dagslon for en onormalt liten del av befolkningen isf.

/SatanG

Du jobbar på försäkringskassan? :crazy:

Med din kunskap i detta ämnet kan man tro det! :)

När höjdes den i lag föreskrivna minimilönen? över 200bath.

Även om de betalar 25% av de som jobbar mera i lön.

Så kommer totalmedel lönen inte över 200bath.

För många är arbetslösa i Thailand!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era erfarenheter och bidrag till frågeställningen.

I vårt fall har ju dotra fått underhåll från FK redan från första månaden. Hon är ju nu inne på sitt sjätte år i Svedala och är som sagt svensk medborgare nu.

För att ett barn ska få följa sin mamma till Sverige krävs ju en del papper från ampur där det står pappans uppgifter och att då mamman är ensam vårdnadshavare.

Det förstod jag var ett krav för uppehållstillståndet.

Sen går det nästan sex år innan vi åteigen blir kontaktade av stadsdelsnämnden för ytterligare efterforskning. Jag har förstått att det måste finnas ett domstolsbeslut på faderskapet i Sverige. Och dom godkänner då inte ampurs papper om vårdnadshavare och faderskap.

Jaa, dom får ju lägga ner mycket pengar och möda för att försöka driva in pengarna som betalats ut av FK.

Men finns det någon sådant samarbete över gränserna där en Thailänsk domstol med advokats hjälp kan försöka driva in pengarna från en Thailändsk pappa?

Ja lagen får väl gå sin gilla gång. Det är väl i allafall bra att det finns underhållsbidrag.

Ha en fin påsk på er alla. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt lag ska alla barn (både svenska och inflyttade barn) ha det registrerat vem som är pappa till dem. Det har bl.a. med arvsrätt att göra.

Sen så ligger det i Försäkringskassans intresse att veta vem den andra föräldern är (för thailändska barn som har flyttat hit med sin mamma är det oftast pappa) för att kunna ha möjlighet att kräva tillbaks för underhållsstödet som de betalat till barnet.

För att kunna få faderskapet fastställt för registreringen finns det ett par möjliga sätt.

Alt 1. Faderskapsbekräftelse som man gör hos sociala myndigheten på kommunen. Då brukar man intervjua mamman. Om mamma har godtagbara handlingar som visar vem som är pappa så kan de registrera det. Sådana handlingar är t.ex. födelsebevis, faderns godkännande av barnet (motsvarar faderskapsbekräftelse i Sverige) osv. Födelsebevis som pappa själv inte har gjort anmälan eller skrivit på godtas inte som tillräckligt bevis här i Sverige.

Utan godtagbara handlingar gör att man får upprätta några handlingar t.ex. MF-protokoll som man sedan skickar till Sverigens ambassad i Thailand för att be de att kontakta pappa för underskrift. Oftast hittar de inte pappan eller så skriver inte pappan under faderskapsbekräftelsen.

Om man inte lyckas nå eller få faderkapsbekräftelsen från pappan får man välja alternativ 2.

Alt 2. Att få faderskapet fastställas genom dom.

Då blir en advokat inblandad.

Nu skriker Linn...

Hoppas jag kan återkomma.

Annars kan de som har erfarenheter fylla på.

Natti natti

Magrood

Tack snälla Magrood för att du tar dig tid och förklarar.

Nu förstår jag bättre.

Ha en fin påskhelg. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jobbar på försäkringskassan? :crazy:

Med din kunskap i detta ämnet kan man tro det! :)

När höjdes den i lag föreskrivna minimilönen? över 200bath.

Även om de betalar 25% av de som jobbar mera i lön.

Så kommer totalmedel lönen inte över 200bath.

För många är arbetslösa i Thailand!

pigge01

Nej jag jobbar inte för FK trots att du anser min kunskaper vara kassa. Jag är bara överstyrman på en av Maersks tankbåtar så du kan väl berätta vad för kul du sysslar med som lyfter din kunskapsnivå högre än min? Bibliotekarie måhända?

Jag reagerade bara på att du skrev "Normal dags lön i Thailand är max 200bath/ ca;42skr!"

Bara för att minimilönen ligger pa 215 baht om dagen i Thailand innebär det ju inte att de flesta har det som maxlön.

Inte heller att de flesta är daglönearbetare. De som är fastanställda har ju, så vitt jag vet enligt lag, 300% tillägg de dagar de jobbar övertid utöver kontraktet. Hur det efterlevs på alla ställen vet jag inte men det kan säkert Pigge bibliotekarie upplysa mig om.

Jag tror det är dags för en del att fatta att Thailand förändras snabbt.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fakta löner - avtal.

Minimilönerna i Thailand varierar från 159 Bath/dag (Poyau) upp till 221 Bath/dag (Phuket). Bangkok 215 Bath/dag. Snitt 176 Bath/dag.

Minimilön är lika med normallön för ett vanligt industrijobb. Utöver lönen ingår normalt en sjukvårdsförsäkring och oftast även en "bonus". "Bonusen" brukar ligga på ca en månadslön, men är beroende på företagets resultat och kan variera.

Ingen semester eller betalt ledighet. Dock vanligtvis rätt att få en dags obetald ledighet om året per anställningsår.

Fackföreningar är formellt tillåtna, men existerar inte i praktiken. Lönerna fastställs av politikerna.

Några 300% Ob-tillägg har jag aldrig hört talas om bland mina kompisar inom privata sektorn. De är nöja med de 100% som de normalt får.

Arbetstid (privata sektorn) 6 dagar a 8 timmar. De flesta av mina kompisar vill ha, och brukar jobba, vad de kallar "full övertid" som innebär 4 tim övertid mån-fre, samt 8 tim söndag.

Det har diskuterats om att det kanske ska komma en lönehöjning till i år. Officiellt för att kompensera för ökade matpriser, men givetvis ganska taktiskt inför kommande val. Något beslut har dock inte tagits.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fakta löner - avtal.

Minimilönerna i Thailand varierar från 159 Bath/dag (Poyau) upp till 221 Bath/dag (Phuket). Bangkok 215 Bath/dag. Snitt 176 Bath/dag.

Minimilön är lika med normallön för ett vanligt industrijobb. Utöver lönen ingår normalt en sjukvårdsförsäkring och oftast även en "bonus". "Bonusen" brukar ligga på ca en månadslön, men är beroende på företagets resultat och kan variera.

Ingen semester eller betalt ledighet. Dock vanligtvis rätt att få en dags obetald ledighet om året per anställningsår.

Fackföreningar är formellt tillåtna, men existerar inte i praktiken. Lönerna fastställs av politikerna.

Några 300% Ob-tillägg har jag aldrig hört talas om bland mina kompisar inom privata sektorn. De är nöja med de 100% som de normalt får.

Arbetstid (privata sektorn) 6 dagar a 8 timmar. De flesta av mina kompisar vill ha, och brukar jobba, vad de kallar "full övertid" som innebär 4 tim övertid mån-fre, samt 8 tim söndag.

Det har diskuterats om att det kanske ska komma en lönehöjning till i år. Officiellt för att kompensera för ökade matpriser, men givetvis ganska taktiskt inför kommande val. Något beslut har dock inte tagits.

Poffa

Tja Poffa. Tackar for informationen.

Sjalv jobbar jag ju inte i Thailand sa far ga efter frugan som jobbar inom privata sektorn. Man-fredag och tror det ar 15 dagars betald semester/ar. Lon manadsvis + i manads bonus i dec, sjukforsakring etc. Foretaget drar 7-9% av hennes lon till en fond hon far nar hon slutar samt att foretaget betalar in samma summa vilket kan klassas som en slags pensionsforsakring.

Naturligtvis fattar jag att inte alla har det lika bra men att tro att 200 baht per dag ar normal max i ett genomsnitt for arbetande befolkningen later, for mig, absurt. Bara kolla hur manga vanliga kontorsarbetare har inte bil/condo numera och ligger pa 15-20.000/manad i Bangkok. Visserligen bil ofta med lan men de far man ju inte om inte banken raknar in att fa tillbaka.

De 300% ar nagot min fru sager ar lagstadgat, dock missforstod jag henne. Dubbel lon forsta 8 timmarna och sedan trippel for varje timme efter dessa 8. OM man exempelvis har kontraktstid att jobba 5-6 dagar per vecka och sedan ombeds att jobba pa den fria dagen sa skall aven de med minimilon ha detta. En annan sak ar att alla skall ha minst 13 dagars nationella helgdagar, ex Songkran. Naturligtvis missbrukas detta sakert ofta. Lagen sager val ocksa 3 dagars betald sjukfranvaro per manad.

Fuck det later som jag tycker alla har det skitbra som jobbar i Thailand, naturligtvis har manga det skit men min poang ar att Thailand vaxer snabbt, ocksa normala inkomster.

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som tar hit Thailändska barn vet att fadern inte kan eller vill betala!

Det är våra korkade myndigheter som inte fattar att det

går inte att få ut pengar den vägen!

I dessa fall över jobbar Svenska myndigheter ärendena.

Normal dags lön i Thailand är max 200bath/ ca;42skr!

Det är svårt att mera än överleva på den lönen.

pigge01

200 bath...de finns folk som jobbar med annat än barer och ris..

MVH:K-B

Link to comment
Dela på andra sajter

200 bath ligger nog ganska bra som en snitt dagslön

för restauranger,butiker,köpcentran,hotell etc.

Barer ca. 100 bht i grundlön sedan sk.up to u.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringskassan är ett skämt i detta avseende. När min frus pojkar kom hit deklarerade FK att beslut om ensam vårdnad från Thailändsk domstol ej är giltiga i sverige.

Tydligen förlitar sig samma myndighet att Thailändska myndigheter (trots avsaknad av avtal) skall hjälpa FK att driva in stålar mot Thailändska fäder.

I vårat fall fick familjerätten utreda fadersfrågan (trots att det fans papper som styrkte allt från Thailand). Vi förklarade för deras pappa att det var riskfritt att skriva på papprena. Då svenska myndigheter ej kan komma åt honom.

Paradoxen är att på Ambassaden och MIG godkänner thailändskt domstolsbeslut, men ej FK :rtfm: .

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...