Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du egentligen om Songkran?


Guest Atom

Vad tycker du egentligen om Songkran?  

96 röster

  1. 1. Vad tycker du egentligen om Songkran?

    • Den bästa tiden på året i Thailand
      7
    • Klart kul i måttliga doser
      45
    • Helt OK men inget jag bryr mig om
      7
    • Rätt jobbig grej jag mestadels håller mig undan från
      32
    • Vidrigt påfund
      5


Recommended Posts

Avregistrerad clion

ok en halvtimme då da :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    3

  • Avregistrerad clion

    2

  • tisse

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi åkte bil från hembyn till Nongkhai en resa på runt 80 km och den tog fem timmar! Men att se glädjen och hur kul kidsen och även vuxna thai bak på flaket hade det uppvägde den tidskrävande resan.

På fredagen så var vi i Udon Thani och fick för oss att åka att äta lite mat, sagt och gjort vi tog en tuktuk och for iväg mot nightmarket.

Kan ju lugnt säga att vi blev genomvåta!

I lagom mängd är det väl roligt men tycker att det håller på för länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sa det samma på songkran 2010 i patong,,men efter några öl var man som barn igen,spruta vatten är sköj dance1.gif

men en eller två dagar är max

post-4309-0-72764800-1303293847_thumb.jp

post-4309-0-72764800-1303293847_thumb.jp

Glöm dina problem,,,

Imorgon kommer nya,, ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

I våran by så går det lugnt till med vattensprutandet, det är barnen som kastar och leker lite en av dagarna.

I övrigt så träffas man och umgås, för många så är det den enda helgen på hela året som de får möjlighet att besöka sin hemby.

Jag kastar in ett par foton ifrån paradtåget ifiol.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Songkran är roligare än Jul, nyår eller vilken annan sk högtid som helst. Nu har jag iof sig inte överdoserat än så länge dvs inte varit i Chiang Mai

under festligheterna och bara några dagar i fiskebyn som i fjol...

post-3131-0-63259500-1303308438_thumb.jp

post-3131-0-63259500-1303308438_thumb.jp

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Songkran är inget för mig, sista gången jag sprutade vatten på nån måste ha varit för mer än 50 år sen när jag som liten grabb hade en vattenpistol.

Jag bor i Pattaya och Songkran här för två år sen fick mig att besluta att aldrig mer Sonkran i denna stad för mig. En hel jäkla vecka med att man inte kan lämna huset utan att bli indränkt med vatten och insmetad med barnpuder :(

I år åkte hustrun och jag till hennes hemby. En annan svensk långliggare som hyr ett hus i samma område som jag valde en annan variant.

Han hyrde in sig och sin tjej på ett hotell vilket han aldrig lämnade under hela veckan :)

Om jag vore chef här i Pattaya så skulle jag förbjuda all vattensprut ovanför 2:nd Road under Songkran :kort:

Vote for Fritz as president of Pattaya ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag att det är en av årets höjdpunkter även om vi inte var där just i år, och visst roas jag fortfarande av vattenkriget, men det är också en stor upplevelse i.o.m att släktingar och vänner som man ibland inte har sett på ett eller flera år dyker upp i byn.

Och det värmer att se glädjen hos dom släktingar som inte har varit hemma på länge (kanske jobbat utomlands eller långt bort) falla på knä framför sin gammla mor eller mormor och inte minst föräldrarnas och far och morföräldrarnas glädjetårar när dom återser sina barn och barnbarn.

Och jag gillar dom cermonier där man visar sin respekt för dom äldre som sitter uppklädda på rad och får ta emot gåvor och väldoftande vatten med blommor som vi häller varsamt över deras händer som är i wai ställning.

Man har ju bryggt risvin till denna högtid, och nästan alla i byn dricker även dom som under övriga året inte tar en droppe, och man ropas in i varenda hus och gård där människor vill bjuda på mat och just sitt vin, men numera finns det ju gott om köpta drycker också.

Och att sedan se alla dessa människor få släppa loss med släktingar och grannar i ett hejdlöst kalas som aldrig verkar ta slut, det äts, dricks, trummas, sjungs, spelas och dansas dygnet runt i dagar och t.o.m veckor, för en del verkar inte vilja återvända till sina arbetsplatser igen och dom stannar så länge dom kan, i princip tills pengarna tar slut, så det tar tid innan byn börjar återgå till det normala igen, men då brukar det faktiskt kännas skönt när det blir tyst och lungt igen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej det verkar vara vilt firande lite överallt men här i petchaburi är det en dag som gäller.Även om det är

kul så kan det nog för min del räcka.Men pallar man inte en dag så tycker jag att man är intollerant

inte minst för alla barn som har en högtidsdag men även jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

OK! Fritz for the president in Pattaya :av-109998:

Jag blir så :diablo: förbannad på dessa :diablo: idi*ter som har isbitar i vattnet :diablo::diablo::kort:

JAG HATAR KALLT VATTEN

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Fritz for the president in Pattaya :av-109998:

Jag blir så :diablo: förbannad på dessa :diablo: idi*ter som har isbitar i vattnet :diablo::diablo::kort:

JAG HATAR KALLT VATTEN

Vi hade 2 tunnor vatten på flaket, en med normal temperatur och en med kallt vatten i (stort isblock i tunnan).

De som bjöd på isvatten, fick samma tillbaka (OK ibland vart det vi som kylde andra först, av "misstag"), de flesta andra fick normaltempererat tillbaka.

Skitkul hade vi, i ett par dar!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Satt en gång i godan ro och drack en öl, plötsligt så hällde någon isvatten i nacken ner för ryggen

Trodde hjärtat skulle stanna då det var 40 grader varmt..sedan dess så lever de farligt som gör något sådan på mig ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...