Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du egentligen om Songkran?


Guest Atom

Vad tycker du egentligen om Songkran?  

96 röster

  1. 1. Vad tycker du egentligen om Songkran?

    • Den bästa tiden på året i Thailand
      7
    • Klart kul i måttliga doser
      45
    • Helt OK men inget jag bryr mig om
      7
    • Rätt jobbig grej jag mestadels håller mig undan från
      32
    • Vidrigt påfund
      5


Recommended Posts

Songkran är nyss avslutad och forumet är fullt av bilder och bildtrådar från firandet, många verkar gilla det och en del inte så.

Mina första 2-3 år i Thailand hade jag valt alternativ 1 och de senaste åren fram till i år hade jag valt alternativ 3 men nu i år när dottern är tillräckligt gammal för att jag ska kunna skylla min leklusta på henne så var det klart roligare igen. Vi firade Songkran hemma i byn, som egentligen är en mindre stad, och hur man upplever Songkran beror nog väldigt mycket på var och hur man spenderar den. Många äldre och medelålders Thai tycker att Songkran har kommersialiserats och blivit ett smaklöst jippo (ungefär som många äldre svenskar tycker om julen) men jag tycker att det mestadels är trevligt och iaf på landsbyggden fortfarande en schysst blandning av tradition och ren sanuk.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    3

  • Avregistrerad clion

    2

  • tisse

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Går inte att komma undan – hade bunkrat upp med käk och filmer men tanten kastade vatten på mig hemma …

Visst kan man ha kul men här i Pattaya har det gått till överdrift tack vare alla faranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du ställt frågan före årets Songkran, så hade jag röstat på alt. 4, men efter att för första gången ha firat Songkran i den Isaanska risbyn, så fick det bli alt.2.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade några gamla bilder på näthinnan hur det söps något helt kopiöst som jag var lite orolig över.

men drycken flöt på i lagoma doser och vi hade riktigt skoj...

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du ställt frågan före årets Songkran, så hade jag röstat på alt. 4, men efter att för första gången ha firat Songkran i den Isaanska risbyn, så fick det bli alt.2.

Jag tror att de flesta som tröttnat på Songkran i Bangkok eller i turistorterna skulle gilla Songkran bättre om de åkte ut på landet. Jag spenderade min första Songkran i Pattaya och tyckte det var hur kul som helst och därefter ett par Songkran i Bkk och tyckte det blev allt mindre roligt. På landsbyggden, framförallt ihop med släkten, så blir vattenkrigen bara en del av firandet och det är nog i längden trevligare för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade på alt 1, trots 7år och 5 songkran i Thailand, vad är bättre?

Klart en ny vinkling på lekandet nu när barnen är med och leker men jag gillade det innan också!

Årets flakåkare Jag, frugan, Jimmy, Gustav, Looksorn och Pappa "Lek" Frugans ex, Hans bror tog fotot och körde oss.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tycker inte om det. Hade det varat i en dag så hade det varit kul, men efter det är det bara jobbigt. Undviker därför att besöka Thailand under song kran. Tilläggas bör att jag bara firat songkran i pattis som blir dårarnas dårhus under songkran :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

På turistorterna bara jobbigt :(

Men ute på vischan är det fortfarande skitkul :friends:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska sliten efter 3dagars festande med mkt ol och vattenkrig.. :D

Tycker nog att det bland det roligaste man kan hitta pa..

Stefan..

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är detta en av de roligaste händelserna på hela året.

En av de få tillfällen alla i familjen har roligt under en hel dag eller två.

Alla blir blöta, barnen skrattar och man ser folk man inte träffat/sett på länge.

Vi pratar ändå bara om 2 dagar om året och det som händer är något unikt och speciellt.

Till nästa år kommer vi (jag och William) att bygga en vattenkanon utan dess like och åka runt i stan och kriga med alla.

Vi ser båda fram emot både bygget och vattenkriget... Välkomna till Surin 2012 om ni vill bli genomblöta. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har firat songkran två gånger och vid båda tillfällen befunnit mig på Samui och där firade man bara en dag och tills klockan slog 18:00 vilket var perfekt.

Visst e d roligt att att spruta vatten på allt och alla.

Ändrades av mr chaweng
Link to comment
Dela på andra sajter

I år gick jag inte ut under songkran (min 5:e)... första året var jag uppe kl 8 för att börja vattenkriget... men om de kunde köra allt vattenkrig på en dag hade det varit bättre. Förra året firade vi på landet det var betydligt lugnare med vattenkrigandet men när jag väl deltog var det desto värre ALLA skulle fram om kleta pulver på farangen...

Link to comment
Dela på andra sajter

På landet med barn egan o andras 1 övrigt ikke

Dom satt mig på en Mc med mina 2 ungar osså var det bara att köra runt i byn så att alla fick kasta vatten på ytisen Sen fick jag köra runt med andras ungar oxå Det är inte ofta man får ha så roligt och så billigt

Offe :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Första songkran var för min del för 15 år sedan, Khao san rd. Var ganska kul. Sedan blev det bara värre för varje år tills det blev en ren pina. Förra året firades i Ranong och då var det roligt igen. Verkar som sagt vara kul mest överallt förutom på turistgettona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var kul i Pattaya under songkran för 20 år sedan men trevliga tillställningen förstördes ju av turisterna, så aldrig mer songkran på ett turistställe. På landsbygden är det däremot lugnt, sansat ock kul. Här i byn är det riktig fest med dom flesta bybor i en dag, sedan håller barnen på och kastar lite vatten i ett par dagar till.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

På landet med barn egan o andras 1 övrigt ikke

Dom satt mig på en Mc med mina 2 ungar osså var det bara att köra runt i byn så att alla fick kasta vatten på ytisen Sen fick jag köra runt med andras ungar oxå Det är inte ofta man får ha så roligt och så billigt

Offe :friends:

Jag har aldrig varit med om Songkran, men räknar med att som enda/få farang bli huvudmålet :)

Antar att jag kommer att tycka alt. 2

roligt, men inte om det är en hink i ansiktet på en förbipassarende motorcyklist, för det kan sluta illa.

Detdär med att kasta vatten, har för mig en helt annan innebörd :crazy:

(((På 50-talet. En pryd manlig turist frågade 15-årstjejen* som stod i kiosken:

-Var kan jag kasta vatten?

-??? Här var som helst.

:)

*=Min yngsta faster. Hennes engelskakunskaper är inget vidare. T ex säger hon "Largé-storlek" och "Basoon-fläsk" :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara varit med på 1 song kran och det var kul första dan, sedan blev det bara jobbigt. Nästa gång jag är nere på song kran så blir det inte i Pattis i alla fall.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

trots ett antal år i Thailand så var det min första songkran nu i Pattaya kan väl säga att 2 dagar var det roligt sen blir

det bara jobbigt och man bara väntar till allt tar slut

mek

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är detta en av de roligaste händelserna på hela året.

En av de få tillfällen alla i familjen har roligt under en hel dag eller två.

Alla blir blöta, barnen skrattar och man ser folk man inte träffat/sett på länge.

Vi pratar ändå bara om 2 dagar om året och det som händer är något unikt och speciellt.

Till nästa år kommer vi (jag och William) att bygga en vattenkanon utan dess like och åka runt i stan och kriga med alla.

Vi ser båda fram emot både bygget och vattenkriget... Välkomna till Surin 2012 om ni vill bli genomblöta. :)

Blir det något liknande den här kanske?

banner-damm.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Firat songkran 3 ggr en gång i Pattis rena sinnessjukhuset sen 2 ggr i Nonthanburi med släkt & vänner,

väldigt trevligt på en helt annan nivå !! :great:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Lekar e inge för mig :sFduh: speciellt inte om man får iskallt vatten över sig :fan1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekar e inge för mig :sFduh: speciellt inte om man får iskallt vatten över sig :fan1:

jag sa det samma på songkran 2010 i patong,,men efter några öl var man som barn igen,spruta vatten är sköj dance1.gif

men en eller två dagar är max

Glöm dina problem,,,

Imorgon kommer nya,, ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...