Jump to content
IGNORERAD

Vad kostar det att bygga


Eagleborn

Recommended Posts

Jag och frugan har planer på att bygga ett mindre hyreshus i Isan. Tanken är att det ska bli ca 500 m2 fördelat på två plan med 10 mindre lägenheter. Jag har byggt villa tidigare fast då på Jomtien. Känner någon till grovt vad det kan kosta kanske per m2 om man bygger hygglig standard för Thailändare?

Tacksam för lite siffror så att man vet ungefär innan förhandlingarna ska börja.

Hälsningar

Eagleborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan har planer på att bygga ett mindre hyreshus i Isan. Tanken är att det ska bli ca 500 m2 fördelat på två plan med 10 mindre lägenheter. Jag har byggt villa tidigare fast då på Jomtien. Känner någon till grovt vad det kan kosta kanske per m2 om man bygger hygglig standard för Thailändare?

Tacksam för lite siffror så att man vet ungefär innan förhandlingarna ska börja.

Hälsningar

Eagleborn

När det gäller villa brukar man säga 10.000 baht/kvadratmeter för thai modern standard och 12-15 för farangstandard

Hur det är för hyreshus vet jag inte men det borde inte skilja så mycket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tar de exempel jag vet exakt hur mycket de kostat, samt ett förslag vi fått av en lokal byggherre i Surin för att bygga våra 48 lägenheter delat på 2 våningar så ser det ut så här:

En engelsman som har 69 rum på 3 plan blev kostnaden per rum 231.000 Baht. Detta är det absolut finaste/bästa bygge jag sett i "lägenhetsform" här i Thailand.

En annan med mindre antal rum, hamnade priset på strax under 200.000 Bahr per rum. En bra standard på det mesta.

Och vårat framtida bygge ligger priset per rum på exakt 200.000 Baht.

Alla dessa rum ligger i storleksklassen runt 4m x 8m plus "gåytan" utanför rummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym information tack för den jap.gif törs man fråga vad ni räknar med att kunna debitera i hyra per lägenhet?

Hälsningar

Eagleborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man kan ta ut i hyra avgör marknaden helt och hållet.Har man byggt för fint och håller höga hyror så kanske du inte får så många hyresgäster om de kan bo billigare någon annanstans.Men har man byggt på ett mycket attraktivt område där det är brist på bostäder och det finns många rika som vill bo så kan man ta ut marknadspriser.Med många hyresgäster.Det är därför mycket svårt att veta hur mycket du kan ta ut i hyra innan du själv undersökt vad de som bor i området har för hyra.Finns det behov av mera lägenheter där du tänkt att bygga eller ? det vore bra om du visste det innan du sätter spaden i jorden.Bara en liten fundering då jag hyr ut lite lägenheter här i svedala så vet jag att ju mera attraktiva områden man satsar i så får man mera nöjda hyresgäster och det blir som ett själv spelande piano det sköter sig självt.Men fasta kostnader finns alltid men de sköter hyresgästerna om att betala om de finns några B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym information tack för den jap.gif törs man fråga vad ni räknar med att kunna debitera i hyra per lägenhet?

Hälsningar

Eagleborn

De hyror (exkl. el och vatten) som är vanligt i det området vi har tomten ligger på max 3.000 Baht per månad.

Samma för engelsmannen med 69 rum.

2.500 utan AC och 3.000 med AC.

Kan säga att det i princip alltid är fullt hos honom. Under lågsäsong, när alla studenter har åkt hem har han som mest haft 6 rum tomma.

Annars kommer det nån varje dag och frågar om ledigt rum.

Förmodligen kommer han att bygga till 36 rum till inom ett eller två år.

Surin har nu vuxit de senaste 3-4 åren med 300-600 nya högskole-studentplatser per år och fortsätter i samma takt verkar det som.

Boende är nåt som verkligen behövs, men jag ser också att det knakar i byggsvängen när det gäller just detta.

Jag ser även att de som bygger riktigt billigt har fulla rum i princip hela tiden. Fast standarden är lägre och rummen mindre.

Och då pratar vi om månadshyror på strax över 2.000 Baht per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...