Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Tåglinjen från Suvarnabhumi ett fiasko


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Projektet med en tåglänk mellan centrala Bangkok och flygplatsen Suvarnabhumi har visat sig

vara ett fiasko.

Passagerare säger att dom får betala upp emot 150 Baht för en medelmåttig tjänst, och har

bombarderat tjänstemän med klagomål.

Bland annat klagar folk på att det är dåligt skyltat i terminalerna, det finns inga rulltrappor

och inga vagnar för dom med tungt bagage.

Det finns heller inget parkeringshus och dålig anslutning till kollektivtrafik.

Dåliga säten, tågvagnar som ser "gamla ut", dörrar som stängs med för stor kraft, listan kan

göras lång.

Linjen har varit aktiv under mindre än 1 år, men problemen bara fortsätter att komma.

En komponent till bromssystemet som skulle hålla i 6 månader, gick sönder efter bara 3 dagars

användning.

Linjen stoppades efter att lagret av komponenten tagit slut, vars styckpris ligger på runt 100,000 Baht.

Ansvariga på transportministeriet säger att många av problemen grundas i undermålig design på

hela projektet.

I dagsläget uppskattar man att linjen drar in cirka 35 miljoner Baht i månaden.

Utgifterna ligger dock på 77 miljoner Baht, en förlust på 42 miljoner i månaden alltså.

Finansministeriet har nu godkänt ett lån på 1,86 miljarder Baht för att ta hjälp av "SRT Electric Train Co"

för att sköta linjen.

Källa: http://www.bangkokpo...nk-is-a-debacle

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Projektet med en tåglänk mellan centrala Bangkok och flygplatsen Suvarnabhumi har visat sig

vara ett fiasko.

Passagerare säger att dom får betala upp emot 150 Baht för en medelmåttig tjänst, och har

bombarderat tjänstemän med klagomål.

Bland annat klagar folk på att det är dåligt skyltat i terminalerna, det finns inga rulltrappor

och inga vagnar för dom med tungt bagage.

Det finns heller inget parkeringshus och dålig anslutning till kollektivtrafik.

Dåliga säten, tågvagnar som ser "gamla ut", dörrar som stängs med för stor kraft, listan kan

göras lång.

Linjen har varit aktiv under mindre än 1 år, men problemen bara fortsätter att komma.

En komponent till bromssystemet som skulle hålla i 6 månader, gick sönder efter bara 3 dagars

användning.

Linjen stoppades efter att lagret av komponenten tagit slut, vars styckpris ligger på runt 100,000 Baht.

Ansvariga på transportministeriet säger att många av problemen grundas i undermålig design på

hela projektet.

I dagsläget uppskattar man att linjen drar in cirka 35 miljoner Baht i månaden.

Utgifterna ligger dock på 77 miljoner Baht, en förlust på 42 miljoner i månaden alltså.

Finansministeriet har nu godkänt ett lån på 1,86 miljarder Baht för att ta hjälp av "SRT Electric Train Co"

för att sköta linjen.

<span style='font-size: 9px;'>Källa: <a href='http://www.bangkokpo...nk-is-a-debacle</a></span>

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Då höjer väl snart transportministeriet priset på tågbiljetterna :crazy:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt egentligen-den skulle ju egentligen varit klar till invigningen 2006 och då var ju tanken att Suvvan inte skulle betjänas av vanliga taxibilar utan bara av "Limousiner" till det facila priset av 1200 THB för en enkel tripp till centrala Bangkok. Nu skrotades ju de planerna i elfte timmen och valiga taxibilar får nu hämta och lämna på suvvan och då åker man för mellan 200-300 baht till centrala Bangkok

Sen är ju inte Makkasan terminalen färdig heller, anslutningsvägarna i till terminalen är inte klara, där finns inget P-hus och priset är för dyrt.

Jag bor på Ratchada, tar jag en taxi hemifrån till Makkasan terminalen kostar den ungefär 60 THB. Lägg sedan till kostnade för tåget på 150 THB så blir det ungefär 30 THB mer än vad det kostat för mig att ta taxin direkt ut tll flygpltsen.

Så det vill nog till en rejäl prissänkning plus att de får ordning på infrastrukturen runt terminalen för att den ska bli ett alternativ.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!

Är nog bara att konstatera att samhällsplanering och infrastrukturprojekt är nog inte thailändarnas starka sida.

Å andra sidan har vi ju våran sås i halland!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Göteborg köper vi Italienska spårvagnar som blev 5år försenade. De piper som stuckna katter när de drar iväg, kylan går sönder på sommaren och allting går sönder på vintern. Värmen fanns bara med på ritningen.

Sen inför man ett biljettsystem som knappt någon förstår, man drar in kontantbetalning på vagnarna och placerar ut apparater för laddning av det elektroniska kortet hos seven och pressbyrån, vilka oftast är trasiga. Så det blir till att betala SMS biljett till premiumpris, dvs 100 baht från Järntorget till Nordstan.

En reflektion bara /Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt egentligen-den skulle ju egentligen varit klar till invigningen 2006 och då var ju tanken att Suvvan inte skulle betjänas av vanliga taxibilar utan bara av "Limousiner" till det facila priset av 1200 THB för en enkel tripp till centrala Bangkok. Nu skrotades ju de planerna i elfte timmen och valiga taxibilar får nu hämta och lämna på suvvan och då åker man för mellan 200-300 baht till centrala Bangkok

Sen är ju inte Makkasan terminalen färdig heller, anslutningsvägarna i till terminalen är inte klara, där finns inget P-hus och priset är för dyrt.

Jag bor på Ratchada, tar jag en taxi hemifrån till Makkasan terminalen kostar den ungefär 60 THB. Lägg sedan till kostnade för tåget på 150 THB så blir det ungefär 30 THB mer än vad det kostat för mig att ta taxin direkt ut tll flygpltsen.

Så det vill nog till en rejäl prissänkning plus att de får ordning på infrastrukturen runt terminalen för att den ska bli ett alternativ.

Den liksom BTS har fel slut mål!

Att dra ut båda med station över norra buss och det funkar!

Och en gren till södra buss station på flygplats tåget.

Det är ju där många ska till och från flyget.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Göteborg köper vi Italienska spårvagnar som blev 5år försenade. De piper som stuckna katter när de drar iväg, kylan går sönder på sommaren och allting går sönder på vintern. Värmen fanns bara med på ritningen.

Sen inför man ett biljettsystem som knappt någon förstår, man drar in kontantbetalning på vagnarna och placerar ut apparater för laddning av det elektroniska kortet hos seven och pressbyrån, vilka oftast är trasiga. Så det blir till att betala SMS biljett till premiumpris, dvs 100 baht från Järntorget till Nordstan.

En reflektion bara /Siamkap

Ungefär samma problem som SL hade med sina Italien-köpta pendeltåg på 80 och 90-talet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var ju så knasigt att det nästan var skickligt - att klämma in så många fel på en och samma sak. Men det är klart, skall man misslyckas så kan man ju göra det med besked.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!

Är nog bara att konstatera att samhällsplanering och infrastrukturprojekt är nog inte thailändarnas starka sida.

Å andra sidan har vi ju våran sås i halland!

Det är såsen man blir fet av.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså Trafikverket har filial i Los

Offe :diablo:

Nej!

Det är fordons fel så SJAB har kanske det i dessa fel!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den liksom BTS har fel slut mål!

Att dra ut båda med station över norra buss och det funkar!

Och en gren till södra buss station på flygplats tåget.

Det är ju där många ska till och från flyget.

pigge01

Sedan ska ju en del byta till inrikesflyg som går från Don Muang, för att en del inrikesflyg inte fick plats på Suvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan ska ju en del byta till inrikesflyg som går från Don Muang, för att en del inrikesflyg inte fick plats på Suvan.

Det är väl bara lågprisflyg där numera?

Thai har inget på Donnan.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara lågprisflyg där numera?

Thai har inget på Donnan.

pigge01

I somras flög jag Thai , Don Muang - Phitsanulok

Nu när jag tittar så har de lagt ner den linjen, vilket jag hört ryktas om men ej kollat.

Hur som helst så finns det en hel del orter i LOS som inte Thai täcker upp. De verkar lägga ner mer och mer, då de verkar ha svårt att hävda sig i den inhemska konkurensen.

Ska du åka till dessa orter som ej täcks in av andra, är du hänvisad till Donnan.

Hemska tanke när man ser vilka som finns kvar där.

Nok air och One - two - go är inte mina favoriter. Åtminnstone hade de tidigare inte så tillförlitliga avgångar. Mer likt SJ under vintermånaderna, än flygbranchen i övrigt. Blir nog tåg istället, "Sprinter" fungerar åtminstonne hyfsat upp till Phitsanulok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan ska ju en del byta till inrikesflyg som går från Don Muang, för att en del inrikesflyg inte fick plats på Suvan.

Det går gula bussar mellan flygplatserna flera olika linjer, Nr 554 går motorvägen in till Ramintra road och sen till Don Muang, en snabb resa för den som vill resa billigt, 50 bath tror jag.

Har åkt 554 från ram intra till Suva. ett par gånger, det går nästan lika fort som att ta bilen för mej åsså slipper jag ju parkera bilen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går gula bussar mellan flygplatserna flera olika linjer, Nr 554 går motorvägen in till Ramintra road och sen till Don Muang, en snabb resa för den som vill resa billigt, 50 bath tror jag.

Har åkt 554 från ram intra till Suva. ett par gånger, det går nästan lika fort som att ta bilen för mej åsså slipper jag ju parkera bilen.

MVH Tommy

Har föreslagit det för frugan någon gång. Men blivit nedröstad. Med mängder av bagage och tre personer så har det inte känts så angeläget att stå på sig. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...