Jump to content
IGNORERAD

Ledigt från skolan


LungAlahato

Recommended Posts

Jag och frugan har planerat vår Thailandresa under mars-april 2009. Hade tänkt vara borta 6-7 veckor.

Så idag var i skolan och prata med skolans vicerektor. Det blev bakslag direkt :grrrrrr: . Skolan ger högst 10 dagar ledigt. Det betyder kan ta 3 veckor ledigt vid sportlovet t.ex.

Ok det finns sommarlov men vädret i LOS är inte det bästa i juni-augusti och barnens thaikompisar har inte ledigt från skolan då :cry: .

Ni andra som har barn i skolåldern hur gör ni? Har ni liknande erfarenheter?

Dotterns klasskompis vars mamma är också från Thailand fick 4 veckor men det var 2 veckor i hösttermin och 2 i vårterminen + 2 veckor jullov men för vår del det går inte ska vara där när tf:s brorson blir munk och flesta av er vet vad det innebär. Så såg framemot trevlig semester som nu är förstörd.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara o ligga på,har alltid fått beviljat minst 4veckor och då är det en skola i privat regi.

Visst knorrar dom,men hävdar alltid att dottern faktiskt ska åka hem o besöka familjen eller dra till med giftermål i släkten,födelsedagar eller vad som helst,har funkat för mig.

Är det en kommunal skola brukar dom bevilja besök i hemlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Lung To! har svarat dej privat men för alla andra kan det vara ett tips att vid alla kontakter med skola myndigheter begära skriftlig dokumentation. Många myndigheter är livrädda att skriva ner vad som sägs och görs

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom skolan har foreskrifter med sig och "skollag emot sig" i detta fall tror jag att det mesta dels handlar om att lagga fram en bra plan. Skolor som beviljar individuella elever for mkt ledighet och som sen inte nar kriterierna for godkand har fatt mkt skit. Dels fran ansokande foraldrar (i efterhand) samt kommun och f.d skolverket.

Har man pratat med lararna och knapat ihop en studieplan for hur eleven skall ta igen den missade undervisningen g.m hemstudier etc. samt har familjeanknytning till Thailand skall det inte vara nagra problem. Till historien hor ocksa att om langre en 10 dagars ledighet skall ges sa maste skolan soka sarskilt tillstand och kan inte beviljas enbart av rektor (iaf var det sa for 4 ar sedan da jag arbetade som larare).

Ett alternativ ar dock att du pratar direkt med rektor/omradeschef alt. direkt med den kommunala skolchefen (byrakraten, inte politikern).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Änrade mig så att ska vara borta 4 veckor, 15 dagar ledigt från skolan. Så ringde runt olika resebyråer skickade även en förfrågan till Nonki om biljetter och billigaste var drygt 36.000 kr(2 vuxna+2 barn). (Obs. Aeroflot ej inräknat-vägrar sätta min fot på deras plan). Nå det blir ingen resa då utan skjuter upp resan till slutet av maj, förhoppningsvis då på hyfsad pris. Och då ska ta de tillåtna 10 lediga dagar från skolan. Sen blir det 2 härliga månader där nere.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Lät ju riktigt dyyyrt för att vara då du ville åka...  :neutral:

Gjorde en enkel sökning på reseguiden.se på 2 vuxna och 2 barn (10år) mellan 10 mars och 20 april från Kastrup,

och fick fram priser på 17458:- med Finnair, 17808:- med Lufthansa, 17986:- med Austrian, 18820 med Swiss...

Nu vet ju inte jag hur gamla barnen är och var ni vill åka ifrån, men billiga biljetter FINNS !!  :rules:

Vi hade följande problem när vi skulle boka nästkommande resa...

Mina barn (11 & 12) gick fram till sommarlovet på en skola, men efter sommarlovet började grabben

på en annan skola då han gick upp i 6an...

Vi behöver boka resa helst redan i feb-mars då vår vettigaste möjlighet är att åka över jul & nyår.

Dock kunde inte skolan svara på när vårterminen 2009 börjar och än mindre grabbens nya skola än om det är samma kommun.

Vi (eller jag) tog beslutet att boka resa ändå och sen får skolan säga vad de vill faktiskt...

Vi åker ut 23dec och kommer hem den 21jan...

Vad ska de göra när vi inte är hemma då skolan börjar...  :D

Får ju naturligtvis prata innan jullovet så de får lite uppgifter att ha med sig, men samtidigt händer det inte mycket i skolan

direkt i början eller i slutet av terminerna...

Oftast är det svårare mitt under terminen att få dem ledigt...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Greven att det lät väldigt dyrt med 36000 för att vara i Mars - April. Jag gjorde själv ett par enkla sökningar från början av December till mitten av Januari och hamnade då på 33 -35000. Och det skall väl räknas som dyraste tiden. Tänkte slippa allt för mycket problem med skolan. Det borde väl ligga på en 22000 inklusive skatter i Mars - April.

Problemet för barnfamiljer med barn i skolan är just att lärare och rektor gnäller mycket och målar upp en katastrof utan like. Fick idag ett påpekande från läraren att ena sonen inte hade skrivit glosor i en bok, utan bara på ett kladdpapper. Ord som han kunde som rinnande vatten. Hur blir det inte då när man är borta flera veckor. Rena ramaskriket. Förra gången höll rektorn på att få hjärtstillestånd och avskrev sig allt ansvar för vad som kunde hända. Efter hemkomst slutade det med att sonen till vårterminens slut hoppade fram två klasser i Matematik och Engelska. Det var katastrof det. Bäst i skolan.

Vill man verkligen åka så är det bara att stå på sig. Synd att offra vackraste tiden i Sverige ( Maj - Juni ), om vädret är bra, till förmån för "paradiset" där plastpåsar m.m. radar upp sig längs vägkanterna.

Får väl ta ett snack med Herr Lung om vad som är lämplig tid att åka.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...