Jump to content
IGNORERAD

Grönsaker export frågor


jack26

Recommended Posts

Hejsan Maipenrai m8s!

Jag behöver nån av eran hjälp ang om ni vet nån företag som kan export in grönsaker ifrån Thailand till Sverige. Jag har kontakta de stora o små företag. De har inget kunskaper om livsmedel eller inte håller med med. Men jag tänker det finns hur många asiater grossister som helst som få in grönsaker in i landet. Hur gör de ? Jag har redan satt 3 företag som foskar detta åt mig. Men de är också ny ang livsmedel frågor.

Jag har redan leverantör ifrån Thailand, har redan alla latinska namn på grönsaker, fixat redan OERI nummber ifrån Tullverket. Jag behöver hjälp med att skaffa licens, skatt ifrån tullverket, jordbruksverket. Sammafatta, jag behöver hjälp med pappersarbete.

Jag vet ang läget exportförbjud i Thailand de 16 grönsaker, men det kom att ordna sig.

Mvh // Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Maipenrai m8s!

Jag behöver nån av eran hjälp ang om ni vet nån företag som kan export in grönsaker ifrån Thailand till Sverige. Jag har kontakta de stora o små företag. De har inget kunskaper om livsmedel eller inte håller med med. Men jag tänker det finns hur många asiater grossister som helst som få in grönsaker in i landet. Hur gör de ? Jag har redan satt 3 företag som foskar detta åt mig. Men de är också ny ang livsmedel frågor.

Jag har redan leverantör ifrån Thailand, har redan alla latinska namn på grönsaker, fixat redan OERI nummber ifrån Tullverket. Jag behöver hjälp med att skaffa licens, skatt ifrån tullverket, jordbruksverket. Sammafatta, jag behöver hjälp med pappersarbete.

Jag vet ang läget exportförbjud i Thailand de 16 grönsaker, men det kom att ordna sig.

Mvh // Jack

Jag vet inte hur jag lyckas göra detta tråd i Nightlife! " Suck" Kan nån snäll admin flytta över till ett vanlig forum tack.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hung Fat i Göteborg importerar!

Sorry, läste inte färdigt innan jag skrev

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Hung Fat i Göteborg importerar!

Hej, Hung Fat importerar inte. De köper ifrån Thannasat från Malmö.

Link to comment
Dela på andra sajter

New China Trading

Eskilstuna

jag vill inte köpa mellanhand. Vill import det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inte köpa mellanhand. Vill import det själv.

Jo, jag har förstått det, men man kan ju alltid fråga de som gör det idag, hur de gör med pappersexercis etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta företag som har thailänsk frukt o grönt tar in via holland.Europas största importörer finns där.Jag vet inte hur stora kvantiteter du tänker importera.

BAJEN 4-EVER

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta företag som har thailänsk frukt o grönt tar in via holland.Europas största importörer finns där.Jag vet inte hur stora kvantiteter du tänker importera.

Jag kommer att importera mellan 500 kg - 1 ton/ vecka.

Bifoga vad som har hänt med thailänsk grönsaker mellan Thailand o EU, om eran frugar klagar att dessa produkter inte finns att köpa. Då kan ni förstår varför.

ถึง น้องแจ๊ค

รายละเอียดการประชุมของหน่วยงานราชกาลได้สรุปออกมาว่า ทางประเทศไทยได้ประกาศให้ระงับการส่งออกผักไทย ไปสหภาพยุโรป นอรเวย์ และ สวิสเซอร์แลนด์ เริ่มตั้งแต่ 14 มีนาคมนี้ เป็นต้นไป

สำหรับรายผักที่ไม่สามารถส่งได้ แบ่งเป็น 5 กลุ่มดังนี้

กลุ่มที่ 1 ได้แก่ โหระพา, กะเพรา, ใบแมงลัก, และ ยี่หร่า

กลุ่มที่ 2 ได้แก่ พริกทุกชนิด (พริกขี้หนู, พริกจินดา, พริกชี้ฟ้า, พริกหยวก, พริกยักษ์)

กลุ่มที่ 3 ได้แก่ มะเขือทุกชนิด

กลุ่มที่ 4 ได้แก่ มะระจีน, มะระขี้นก

กลุ่มที่ 5 ได้แก่ ผักชีฝรั่ง

ซึ่งทั้งหมดนี้ ยังไม่สามารถระบุได้ว่าจะมีการระงับนานเท่าใด คาดว่าประมาณ 1-3 เดือน จนกว่าเมืองไทยจะสามารถควบคุมสารเคมี, แมลง และ โรคพืชต่างๆ ได้อย่างมีประสิทธิภาพค่ะ

ขอบคุณค่ะ

Date : 11 March, 2011

Dear Mr. Jack

As we talked yesterday that my boss just come back from the discussed with the prime minister, the president from the chamber of commerce, exporters (vegetable & fruit), freight forwarder and relate organization.

The finally from the special meeting is Thailand must be stop for export 16 kinds from 5 groups of vegetables to Europe, Norway and Switzerland. This is temporarily plan for improve self control system about the pesticide, pests against plants, microorganism and will be effective from Monday 14/March.

The list of vegetables will be stop for export are;

Group I Ocimum spp.

1. Sweet basil

2. Holy basil

3. Hairy basil

4. Yeera leaf

Group II Capsicum spp.

1. All kind of chili (3 kinds)

Group III Solanum melogena

2. All kind of eggplant (6 kinds) except small eggplant

Group IV Momordica charantia

1. Bitter melon

2. Small bitter melon

Group V Eryngium foetidum

1. Parsley

How long for stop them from Thailand?

- Actually right now no one can have the answer but we can estimate the time will take around 1 to 3 months for find the measure standard to export.

How about our plan to solve this problem?

- We’ve qualifying to be the one in “Establishment list” of exporter, under the circumstances we will have been working with the farmer closer and improve our process to pass this qualify in 1 month.

- We’ve plan to send the replacement product by another process to our customer during that time. We’ll start to propose the replacement product from next week by “new process” for sweet basil, chili, holy basil and etc.

From the explanations above I hope you will understand and plan your order to us correctly.

If you’ve any question please contact me directly.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken som man är.Varför klagar alla på Google translate ??? Utan "redigering" av texten.

Brother to Jack

Details of meetings of the royal authorities to conclude that the interim. Thailand has announced to suspend the export of Thai vegetables to the European Union, Norway and Switzerland from March 14 onwards.For vegetables that can not be divided into five groups as follows

Group 1 includes basil, sweet basil, sweet basil leaves, and cumin.

Group 2 includes all kinds of chili (chili, chili Chinda, cayenne pepper, paprika, chilli, giant

Group 3 includes all kinds of Eggplant

Group 4 includes Chinese bitter melon, bitter gourd

Group 5 includes parsley

All of this Not that they will be able to identify how long the suspension is expected until about 1-3 months in Thailand will be able to control chemicals, insects and plant diseases are effectively in..

Thank you.

Jag förmodar att du redan kollat denna sida. Finns nog mer info där än som du kan få från MPR-medlemmarna...

Länk :

http://www.sjv.se/amnesomraden/handel/politikochframtid/eushandelspolitik/avtalmedenskildalander/gronsaker.4.51c5369e120aee363f080001274.html

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit halvväg till Sverige.

Har skaffat OERI nr för att kunna göra importera.

Håller på att skaffa Licenser ifrån Jordbruksverket och ifrån Tullverkets varukoder. Det fattas bara ett " litet" problem. Att skaffa fram Varukoder för dessa grönsaker ( 65 produker enbart för grönsaker ) namn,är det inte de lättaste att göra på Taric. Sedan har jag skaffat ett speditör att kunna göra tulldeklation åt oss.

Ska försökt göra ett uppdatering om hur det går.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo, jag har förstått det, men man kan ju alltid fråga de som gör det idag, hur de gör med pappersexercis etc.

Tveksamt om de vill hjälpa en blivande konkurrent :)

Större chans att fråga någon som importerar ANDRA livsmedel.

---

>jack.

Om jag fattat rätt så har du redan löst thalänska sidan.

(Annars kan jag kanske få fram en erfaren fruktexportör från Thailand, men jag tror inte de exporterar till Sverige.)

(((Tidigare var jag bekant med några livsmedelsimportörer från ANDRA länder än Thailand, MEN det var så länge sedan så dels är det tveksamt om jag hittar dem, och dels vore det konstigt om jag ringde dem nu plötsligt för att be dem om hjälp.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som tar in grönsaker från Thailand använder denna firma

http://www.mrgreenthailand.com/

den där firma har jag också hört, varför jag väljer den här leverantör pga de kom att bli inom väldig kort 1-3 månader bli ett av de 1-10 firma ombudsföretag som skickar grönsaker från Thailand till EU. De amdra som inte bli ombudsföretag kmr troligvis att lägga ner eller också köpa grönsaker ifrån de 1-10 firmor för att kunna levera till EU.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Handelskammaren i ditt län bör kunna hjälpa dig.

Lycka till

Jocko

Tack! Där sa du något som jag har glömt.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...