Jump to content
IGNORERAD

Bra bildäck i Thailand.


Nong

Recommended Posts

Har en Isuzu DMax 4x4 2009. Originaldäck Bridgestone Dueler. Bakelitdäck. Livsfarliga vid våt vägbana, även vid mycket långsam körning. Även dåliga vid bromsning. Hade dem i 1500 mil sedan var det nog. Nu sitter det japanska Nitto Dura Grappler H/T (Highway/Terrain) på och det är stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Rackarns bra pris i förhållande till idag. Jodå, det är en likadan Captiva LT Diesel. Då vi har skiftat mellan bak - fram vid varje 1000-mila service så var alla 4 däcken ungefär lika mycket slitna.

Va bra ordning och reda pengar på freda ... hehe men det är en god ide att skifta fram till bak så att däcken slits jämt men det blir ju inte alltid av :whistle: När jag kör (äger) :) framhjulsdrivet så tycker jag att framdäcken har en väldans förmåga att slitas fort (i förhållande till bakdäcken) . Fin info i denna tråden :clapping: tex. att gummi och plast på bilar ådras i klimatet, värmen och UV ljuset i Thailand en nästan självklarhet för oss bil och teknikintresserade men det är inte alla som är insatta. Det har varit roligt och intressant att följa den så ibland så ger ju forumet nåt tilbax... Info typ och stjäl inte bara ens fritid ;)

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Isuzu DMax 4x4 2009. Originaldäck Bridgestone Dueler. Bakelitdäck. Livsfarliga vid våt vägbana, även vid mycket långsam körning. Även dåliga vid bromsning. Hade dem i 1500 mil sedan var det nog. Nu sitter det japanska Nitto Dura Grappler H/T (Highway/Terrain) på och det är stor skillnad.

Tack för din info. Precis samma uppfattning som jag har.

Jag skrev så här i P3:s stolp-tråd för ett tag sen:

Jag känner igen dina däck.Har samma sort på våran D-Max.

Tycker dom är snorhala både i torrt & vått...

Bridgestone Dueler H/T 840? heter dom och säljs nog inte längre..

Ser ut så här!!

Dueler_HT_840.png

Funderar att byta till ev. Michelin Agilis, men ska kolla in dina Nitto-däck också.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din info. Precis samma uppfattning som jag har.

Jag skrev så här i P3:s stolp-tråd för ett tag sen:

Jag känner igen dina däck.Har samma sort på våran D-Max.

Tycker dom är snorhala både i torrt & vått...

Bridgestone Dueler H/T 840? heter dom och säljs nog inte längre..

Ser ut så här!!

Dueler_HT_840.png

Funderar att byta till ev. Michelin Agilis, men ska kolla in dina Nitto-däck också.

/JohanB

Nitto har en variant, som heter A/T All Terrain också. Är vad namnet säger och bra för grusväg också. Men INTE för asfalt. F.ö. bytte jag till 18 tum. Vill ha bättre broms än standard Isuzu och de större skivorna och oken fick inte plats i original 16 tums fälgarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitto har en variant, som heter A/T All Terrain också. Är vad namnet säger och bra för grusväg också. Men INTE för asfalt. F.ö. bytte jag till 18 tum. Vill ha bättre broms än standard Isuzu och de större skivorna och oken fick inte plats i original 16 tums fälgarna.

OK, du kanske har en 4x4 med 16" fälgar som standard.

På min Isuzu D-Max 2008 som är 2WD sitter det 6,5 JJX15-fälgar, med 215/70R15 (belastningsindex 109, 1030Kg) Bridgestone dueler som standard.

Jag har kört olika bilar i över 40år, så jag känner att det är nåt som inte stämmer. Däcken "släpper" alltför lätt och både i vått och torrt, trots rätt lufttryck (2,1-2,3 runt om)

Det är inte bromsarna i sig som jag upplever som problematiska, utan (dueler)däckens "fäste" vid snabba inbromsningar och undanmanövers på landsväg.

Jag kör mestadels lätt lastad och relativt lugnt, men ibland springer det ut hundar, ungar, motorcycklar och nersläckta cassava-traktorer parkerade mitt på vägen, så det är främst kortare bromssträcka jag är efter.

Kanske den här typen av109-däck är lite för "styva" i rullbanan och att ett följsammare typ SUV-märkes-däck med något lägre belastningsindex skulle uppföra sig bättre??

Vet du vilka fetare dimensioner man kan ha på mina 6,5 x15" fälgar utan problem?

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha Ha, var ni än bor så är ni bönder, åker lastbil??.Frugan har bestämt, Ja ja Skit i däcken,

har ni släkten på flaket eller cementsäckar, eller något annat som väger lite.Så går lastbilen som på räls. Lastbilen är lätt i häcken, Comprendo?

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha Ha, var ni än bor så är ni bönder, åker lastbil??.Frugan har bestämt, Ja ja Skit i däcken,

har ni släkten på flaket eller cementsäckar, eller något annat som väger lite.Så går lastbilen som på räls. Lastbilen är lätt i häcken, Comprendo?

Mvh anders

Och ditt problem är? F.ö. åker jag säkrare i min lastbil än du i din lilla pb. Dessutom är jag säker på att lastbilen i nuvarande utförande är betydligt snabbare än din personbil. Men du får givetvis åka vilket fordon du vill utan att du ska behöva bli utsatt för andras spott och spe. Tolerans, hänsyn? Nehej det var inte din stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut och Jazza, men utan släkten på flaket, Du är en kul kille.

Ps Anledningen att pickisar går av speciellt vid regn, Häcken är för lätt. Det fattar du väl, har ingen anledning att klämma dig i acc eller toppfart, Det är ingen sport,

Ps själv har bilen Michelin, jyst däck ligger kvar i fälgen vid acceleration, utan skruvar.

Lycka till med släkten ;-)

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, du kanske har en 4x4 med 16" fälgar som standard.

På min Isuzu D-Max 2008 som är 2WD sitter det 6,5 JJX15-fälgar, med 215/70R15 (belastningsindex 109, 1030Kg) Bridgestone dueler som standard.

Jag har kört olika bilar i över 40år, så jag känner att det är nåt som inte stämmer. Däcken "släpper" alltför lätt och både i vått och torrt, trots rätt lufttryck (2,1-2,3 runt om)

Det är inte bromsarna i sig som jag upplever som problematiska, utan (dueler)däckens "fäste" vid snabba inbromsningar och undanmanövers på landsväg.

Jag kör mestadels lätt lastad och relativt lugnt, men ibland springer det ut hundar, ungar, motorcycklar och nersläckta cassava-traktorer parkerade mitt på vägen, så det är främst kortare bromssträcka jag är efter.

Kanske den här typen av109-däck är lite för "styva" i rullbanan och att ett följsammare typ SUV-märkes-däck med något lägre belastningsindex skulle uppföra sig bättre??

Vet du vilka fetare dimensioner man kan ha på mina 6,5 x15" fälgar utan problem?

/JohanB

Sista frågan, gå till en vettig däckshop och prata med dem. Det beror på flera saker, t ex utrymmet under framförallt framskärmen vid styrutslag och på vilken profil däcken har, t ex 50, 60 eller 70-profil. Men jag tror att tillgången på 15 tums däck till Light Truck är begränsad. Nitto har inga mindre än 16 tum. Bredare och lägre däck ger stötigare gång och lägre punkttryck eftersom anliggningsytan blir större. Men det finns större 15 tums däck har jag sett på några bilar. Mest med vita amerikansk typ av fälg, Whitespoke. Men kommer inte ihåg dimensionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man vattenplaning, som inte är ovanligt här Använd så breda däck som möjligt, det imponerar på amatörerna, gillar man att surfa, välj minst bredd 215 Lycka till

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut och Jazza, men utan släkten på flaket, Du är en kul kille.

Ps Anledningen att pickisar går av speciellt vid regn, Häcken är för lätt. Det fattar du väl, har ingen anledning att klämma dig i acc eller toppfart, Det är ingen sport,

Ps själv har bilen Michelin, jyst däck ligger kvar i fälgen vid acceleration, utan skruvar.

Lycka till med släkten ;-)

Mvh anders

En anledning till sämre fäste vid regn har jag beskrivit, Bridgestones Dueler däck. Och som alltid får man rätta hastigheten efter omständigheterna. Kör man av i regn eller torrt oavsett om det är last- eller personbil, har man inte gjort det. Man har alltså överskridit sin egen förmåga att hantera fordonet. F ö sa jag ingenting om acc eller toppfart men acc, alltså dragracing, är förvisso en sport även om den inte är min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nong: Helt rätt, spetsade till det lite, inget taskigt med det, från min sida. Ha det bra, med kram från Buriram // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är det så att åker man pickup i THAILND så ska man ju ha det bästa däckmarknaden här kan ärbjuda och då kan jag bara säga att jag har kört på mina däck många mil utan problem, och då ska man ju veta att inte solen skiner alltid utan att det regnar mycket kraftigt och att vägbanorna inte alltid är spikraka utan mycket stora hål i ibland, Jag kör på BF GOODRICH ALL-TERRAIN T/A och vill man ha ett däck som är utöver det vanliga och fungerar för dom flesta underlagen som man kan råka ut för här i Thailand så kan jag bara rekomendera detta däck.

Och ditt problem är? F.ö. åker jag säkrare i min lastbil än du i din lilla pb. Dessutom är jag säker på att lastbilen i nuvarande utförande är betydligt snabbare än din personbil. Men du får givetvis åka vilket fordon du vill utan att du ska behöva bli utsatt för andras spott och spe. Tolerans, hänsyn? Nehej det var inte din stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte förstår hur det fungerar med däck det har jag ju förstått, Det handlar ju inte bara om bredden på däcken utan givetvis om mönster djup och utformning. Jag kör på BF GOODRICH ALL-TERRAING T/A och dom är 275/65-16 och jag kör ganska fort i bland då jag åker till Bangkok offta, Jag har hitils aldrig fått vatten planing och då har det regnat mycket kraftigt i bland, sen kan man undra! Varför klarar dom av att köra på breda däck i Formel 1 i 300 km/tim utan att få vattenplaning HMMM! Mycket handlar om däck givetvis men det mesta handlar om vem som sitter bakom spakarna och vilka beslut han/hon tar Så enkelt är det.

Gillar man vattenplaning, som inte är ovanligt här Använd så breda däck som möjligt, det imponerar på amatörerna, gillar man att surfa, välj minst bredd 215 Lycka till

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Knackad balansvikt på utsidan av en aluminiumfälg :whistle:

Det vet väl du inget om ändå ? :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl du inget om ändå ? :sFduh:

Jag förstår att du vill vara häftig nu och håller på och hackar på "ölargänget" i var o varannan tråd, men snälla..lämna de seriösa trådarna ifred och gå in i off topic och nightlife och lek istället!:diablo:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...