Jump to content
IGNORERAD

Arbete vid skollov


leifen

Recommended Posts

Vid senaste besöket saknade jag barnen i 12-15 årsåldern i byn. Dom hade skollov i 2 månader.

Barnen var skickade 30 mil till en onkel för att jobba, istället för att dra runt och busa.

Hur vanligt är det att 13 åringar skickas på arbete på sina lov, i Thailand.

För mer än 50 år sedan förekom det i Sverige också.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det stor skillnad. Lite tokigt kanske åt båda hållen.

Här i Sverige får du knappt göra någonting förrän du är myndig.

Dottern var flygförb...ad förra året när hon var 15 och inte fick sommarjobba och klippa gräs för att hon var för ung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid senaste besöket saknade jag barnen i 12-15 årsåldern i byn. Dom hade skollov i 2 månader.

Barnen var skickade 30 mil till en onkel för att jobba, istället för att dra runt och busa.

Hur vanligt är det att 13 åringar skickas på arbete på sina lov, i Thailand.

För mer än 50 år sedan förekom det i Sverige också.

Leif

Ja, min fru, idag 31 år, åkte och jobbade hos släktingar i Chachoengsao varenda skollov som tonåring. Gymnasiestudierna klarade hon sedan av genom att under tre år heltidsjobba på en fabrik i Nakon phatom samtidigt som hon bedrev studierna på kvällstid. Övrig tid så hjälpte hon släktingarna hon bodde hos med hushållsgöra samt småbarnspassning.

Förutom att arbetet betalde studierna och uppehället så kunde hon även stolt skicka hem en hel del pengar till föräldrar och småsykon uppe i Surin. Utan hennes arbete hade det inte funnits pengar till hennes studier och hon ville verkligen studera. Så valet var enkelt.

Tror inte hon tog någon skada av det extraarbetet, i alla fall så har inget under våra 10 år tillsammans antytt det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid senaste besöket saknade jag barnen i 12-15 årsåldern i byn. Dom hade skollov i 2 månader.

Barnen var skickade 30 mil till en onkel för att jobba, istället för att dra runt och busa.

Hur vanligt är det att 13 åringar skickas på arbete på sina lov, i Thailand.

För mer än 50 år sedan förekom det i Sverige också.

Leif

Själv började jag jobba från tio års ålder på sommarlovet tillsammans med de ungefärligt jämngamla grannungarna.

Från att ha varit med och hjälpt till med vad man kunnat hemma på gården var det nu dags för ett avlönat arbete; jordgubbsplockning.

Det var tre kilometer bort och dit fick jag ta mig med egen cykel i ur och i skur. Enligt min mor fanns det inga dåliga väder utan bara dåliga kläder och protesterna mot att ge sig iväg i ottan när regnet stod som spö i backen var verkningslösa. Jag hade både regnbyxor, jacka och sydväst att tillgå så det var bara att sätta sig på cykeln och trampa iväg, om än något moloket.

Väl framme fick vi sitta i en gammal utrangerad husvagn och dricka saft och äta mandeelkubb och pepparkakor tills vädret tillät plockning.

Andra dagar var det så varmt i jordgubbslandet att man nästan inte stod ut. Men eftersom mamma inte var i närheten så gnällde man inte utan fick på någotvis dagen att gå ändå. Ett litet jordgubbskrig i värsta hettan gjorde dagen mer uthärdlig och under pågående "krig" var det inga som tänkte på hur olidligt det hde varit för endast ett par minuter sedan. Som alltid var det någon sur vuxen som satte stopp för vårt prickskytte och snart var vi tillbaka i den verklighet vi för ett litet tag flytt från och glömt att den existerade. Så sur skulle jag aldrig bli när jag blev vuxen lovade jag mig själv.

Jag återkommer med hur det blir med den saken när jag blivit riktigt vuxen, jag har en bit kvar innan jag är där känner jag.

På väg hem stannade vi och badade, ibland badade vi nakna men ibland var det tjejer med och då kunde man ju inte vara helt naken så då fick man åka hem i blöta kalsonger istället. Det var lite pinsamt det med men inte lika mycket som att vara utan dessa även om det bara var någons lillasyrra som var med.

Väl hemma blev det lite mat och efter det fick man var så god att hjälpa till med de sysslor som fanns att ta tag i. På en gård, även om den var liten, fanns det alltid något att företa sig med och inte så sällan var det något som var otroligt tråkigt och otroligt jobbigt. Alla andra fick minsann åka och bada och leka hela sommarlovet. Det var bara jag som inte fick det. Och grannungarna då, fast det sa man ju inte. Ännu en gång var det tal för döva öron.

När lördagen äntligen kom så fick vi också ett kuvert av jordgubbsodlaren att ta med hem. Det var veckans lön och det var mina första egenhändigt ihoptjänade pengar. Jag var så glad och nöjd och gick och tittade på dem lite då och då i lådan där jag förvarade dem inför kommande inköp. Vad jag skulle köpa visste jag inte men eftersom jag hade egna pengar, som dessutom bara blev fler och fler för varje vecka, så kändes det som om jag kunde köpa vad jag ville. Fast egentligen tyckte jag nog bäst om att titta till dem lite då och då för att se till att de hade det bra i sin låda.

Åren gick och med tiden blev sysslorna fler och mer ansvarsfyllda. Traktorn börjada jag köra innan jag nådde ner ordentligt till pedalerna men då fick någo köra den till gärdet som skulle harvas eller vad det nu än var som kunde utföras av en parvel som jag då var. Varje sommar var det dags för jordgubbsplockning och när man blev lite äldre så blev även plockarna mer intressanta. Att de flesta var tjejer var inte helt oviktigt för det gryende intresset misstänker jag och efter några år trånande på avstånd hade man plötsligt blivit föremål för deras intresse. Livet lekte för en i egna ögon ung man och bättre blev det lite senare på sommaren när man hade skrapat ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa sig en moped. Bättre än så kan väl livet ändå inte bli?

När jag tittar tillbaka på den tiden är det inget jag vill ha ogjort, de sakerna har varit delaktiga till att forma mig till den jag är idag och ge mig respekt för arbete och att hjälpa andra som behöver ett handtag utan att först fråga hur mycket man får. Jag ser på mina egna barn och hur lite de gör och har gjort mot vad jag själv gjorde. Det klandrar jag dem inte för, ska någon klandras så är det jag och framförallt deras mor. De har heller inte växt upp med de kraven som jag hade på mig i den åldern men det är enbart på att behovet av hjälp på samma sätt har saknats.

De har båda plockat bär och senare sålt dessa och på det viset tjänat lite egna pengar. Men deras mor har vid varje gång de ska utföra några sysslor hemma, (gräsklippning, vedklyvning et.c.) erbjudit dem pengar i förskott. Klipp gräset så får du/ ni si eller så mycket. Jag tycker att det är trams men eftersom de bodde hos henne så var det inte mycket att göra åt, tråkigt nog. Tråkigt för henne eftersom de hade utfört sysslorna ändå bara man bett dem. Men de är ju inte dummare än att de tackar ja till erbjudna pengar och försökte att få mer vid nästa tillfälle.

Nu är de så pass stora att den ene lämnat boet för ett eget näste och när jag ser dem så är det två unga fina män som möter livet med mycket av mina egna värderingar i sina. Trots att jag ytterst motvilligt blev en helgpappa så har de ändå lyssnat och tagit till sig vad man förmanat om och om igen. Hade de tyckt att det var helt tokigt så hade de inte lyssnat eller brytt sig men de har antagligen dragit samma slutsats som jag själv gjorde en gång i tiden. De (morsan och andra vuxna i min uppväxt) var inte ute och cyklade trots allt. Det visade sig med tiden att de i de flesta fallen hade helt rätt, något jag även kännt under uppväxten men som jag ändå var tvungen att ifrågasätta som man gör och bör göra när man växer upp och möter saker man inte riktigt förstår sig på.

Ett långt inlägg som inget egentligt svar utan det pekar mer på att det var mindre än femtio år sedan människor som var yngre än tretton arbetade i Sverige. De flesta klarade sig utan större problem i livet och kanske är en bidragansde orsak till det att de mer eller mindre tvingades till att hjälpa till. Jag anser att fler ungdomar ska hjälpa till mer, kan man inte hjälpa sin familj så kanske man kan hjälpa någon granne?

Hellre lite karaktärsdanande arbete än att mer eller mindre fritt springa ute och busa. Man kan busa under arbetet. (Åtminstone tills man blir påkommen av någon sur vuxen..)

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller att det är skadligt, tvärt om.

Frågar mest för att få förståelse om det thailändska samhället.

Kunskap är bra och nyttigt, och för att inte göra bort sig i Thailand med svenska värderingar.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dålig jämförelse. Men hur många ungdomar här hemma blir lovade en viss summa om dom klipper gräset, städar sitt rum m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hårt om de blir tvingade att jobba hela tiden om de inte vill,

men i västvärlden mår ju många ungdomar mycket sämre av att de känner sig onyttiga.

Vet inte, men jag tror att de flesta av (de fattiga) thaibarnen vill hjälpa till med att få in pengar - i alla fall de flesta av döttrarna :)

De flesta thaländarna är fortfarande fattigare än vi var i Sverige då det var vanligt att barn hjälpte till genom att jobba på loven, så det är inget konstigt efter omständigheterna.

(Men vad jag vet så jobbade svenska barn nära hemmet, vanligtvis med föräldrar eller någon släkting. Vet inte när lovet togs bort, vilket var till för att barnen skulle kunna hjälpa till med höstskörden. Det är för sent på kvällen för att ringa och fråga mina föräldrar, men jag tror att det var någon gång då de var små d v s för ungefär 65-70 år sedan.)

(((Själv valde jag att vara ledig större delen av sommarlovet, och att oftast jobba på jul-, sport- och påsklov från redan innan jag fyllde 13. Det fanns en 13-årsregel med "Arbetsbok" men före 13 fick jag jobb där jag kände chefen. Men till skillnad från fattiga thailändarbarn, så fick jag behålla inkomsterna själv, så jag sparade ihop till en bandspelare (som var dyra på den tiden) och en begagnad moppe.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla som får gå skola ens.

Tjejen min fick turas med sina syskon om vem som skulle få gå i skolan och vem skulle arbeta hemma.

Ingen högutbildning där.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är mycket vanligt att barn arbetar under loven i Thailand, antingen hemma på farmen eller hos släktingar i städerna.

Och dom är oftast mycket glada över att kunna hjälpa till.

Själv började jag också jobba när jag var 13 år (samtidigt som jag gick i skolan) som springpojk i närmaste ICA butik, med en avtalsenlig lön på drygt 7 kr i timman, vilket gjorde att jag kunde köpa stereo, möbler, cykel och senare moped utan att be föräldrarna om pengar, jag kunde också bjuda ut tjejer på ortens första pizzeria redan som 14-15 åring, då kände man sig stolt och vuxen.

Jag tror att det är nyttigt att tidigt lära sig hur man tjänar pengar och hur man handskas med dom, det har man nytta av hela livet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej

Det är mycket vanligt att barn arbetar under loven i Thailand, antingen hemma på farmen eller hos släktingar i städerna.

Och dom är oftast mycket glada över att kunna hjälpa till.

Själv började jag också jobba när jag var 13 år (samtidigt som jag gick i skolan) som springpojk i närmaste ICA butik, med en avtalsenlig lön på drygt 7 kr i timman, vilket gjorde att jag kunde köpa stereo, möbler, cykel och senare moped utan att be föräldrarna om pengar, jag kunde också bjuda ut tjejer på ortens första pizzeria redan som 14-15 åring, då kände man sig stolt och vuxen.

Jag tror att det är nyttigt att tidigt lära sig hur man tjänar pengar och hur man handskas med dom, det har man nytta av hela livet.

Mvh Isan Lover

Ja, då tror man nog inte som många att man kan få obegränsat med pengar bara genom att använda kreditkort o d :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visst fick man jobba i den åldern, köba mitt första feskespö å rulle med pengar jau fått från att ha gallrat bedor :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...