Jump to content
IGNORERAD

Gummiplantage


Eagleborn

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    6

  • jack26

    5

  • olmolm

    4

  • thai p

    4

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

Kul trad :) Nu handlar om att kopa nu enligt tradskaparen,5-6 mille bath ar mycket pengar,finns ingen thailandare som saljer nagot som

gar med vinst.Far man marken gratis okey,men leva pa den som farang mycket tveksam.

Ja, för att kunna få "faranglön" så behöver man en hel del mark,

men som avkastning har det i alla fall funnits intressanta objekt, man kan ju räkna med värdeökningen på marken också, och den har varit hög.

Hur det blir i framtiden är såklart inte säkert, men det finns alldeles för många farmare jämfört med hur mycket mark det finns, så det är markbrist så markpriserna lär fortsätta upp.

Det kan finnas intressant mark av flera orsaker. T ex kan det finnas mark, som banken beslagtagit p g a att lån inte kunnat betalas. Markägare kan ju sakna kapital till lönsamma investeringar. T ex finns det ju många farmarfamiljer som inte har råd att vänta på att (gummi-)trädsplanteringar ska börja ge skörd.

En del fruktodling verkar vara lönsam.

(((En thailänska, som jag känner lite, som kanske blir min fru - så hon vill kanske försköna siffrorna lite :)

men de har nu TVÅ 20-rais fruktodlingar. På det får de KVAR 300 000 baht per år, fastän de lejer in nästan allt folk, för barnen har andra heltidsjobb, utom en son, som har en mindre egen verksamhet, så han jobbar en del på familjens trädgård. De har nyligen byggt en iofs bara trerumskåk. (De tycker nog inte att de behöver större.) Men det har mycket med fina sten- och trädetajer, så det är mycket finare än vad jag tänker bygga :) Enligt dottern så betalade de bygget kontant. (500 000 "kompispris" plus att de gjorde en del av byggjobbet själva.)

Frugans familj har ett litet berg i anslutning till sin jordbruksmark. Tror ni man kan odla gummiträd på det eller har ni något annat förslag? I dagsläget odlar de inget på berget jag föreslog att de skulle odla oliver eller mandlar med det har inte blivit något med det.

Knappast träd på berg, för träd brukar behöva djupare jord fär sina rötter.

Vindruvor gillar att överflödigt vatten rinner undan,

men vilken sorts grödor, som kan passa, beror på vattentillgång, jordens sort och djup, hur arbetskrävande gröda man vill ha...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Lite OT men jag kunde inte låta bli.

Börja tillverka "gummi" i farangstorlek i Thailand så blir du garanterat stenrik!

PS. Vet inte hur många rai som behövs men det borde vara massor!

;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det skulle finnas någon Svensk bank som kan ge en avkastning genom sparande liknande den som kan fås i den Thailändska jordbrukssektorn finns nog åtminstone inte om man räknar med markens värdestegring i avkastningen.

Men det kräver nog lite kunskap och ett bra förhållande med släkten, och ett starkt intresse för sånt här + att man nog måste räkna med att tillbringa en hel del tid på plats.

Mvh Isan Lover

Jag vet inget om jordbruk men jag är benägen att hålla med IL.

Jag tror dock aldrig man kan se thailändskt jordbruk som en ersättning för en svensk lön för dels skulle det kräva enorma arealer och dels skulle man nog, sett över en konjunkturcykel, få högre avkastning på ett så stort kapital exempelvis på aktiemarknaden och då mer eller mindre helt utan jobb. Att i längden få mer än 5-8% avkastning på något som varken kräver stora investeringar eller specialkunskap är nog omöjligt, hade det gått så skulle givetvis inte Thailands bönder vara såpass fattiga som de är. Just nu är priset på rågummi och andra jordbruksprodukter högt men det går alltid i cykler och när medel-Svensson och medel-Somchai bestämmer sig för att hoppa på en "vinstgröda" så är det nog dags att hoppa av och sist på får betala de tidigas vinst. Dock kan man ju se jordbruket som ett sätt att hjälpa sina in-laws samt kanske dryga ut pension eller annan inkomst, dessutom kan man ju tycka det är kul att ha något att pyssla med.

Och visst har markpriser stigit rejält de senaste 5 åren och kan mycket väl fortsätta men åtminstonde här i Chachoengsao så är priserna fortfarande inte uppe i rekordnivåerna innan kraschen 1997 så hade man köpt då hade man fortfarande legat ordentligt back med tanke på inflationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att frugan systers familj som jobbar med att tappa gummi med dagens priser tjänar 30-35 000 baht per månad nu är ju bra, men bara för 1.5 år sedan var deras inkomst 15 000 baht för samma jobb p.g.a gummipriset, och det är ju betydligt mindre men ändå inte dåligt med Thailändska mått sett.

Och att det ska fortsätta som det är nu vore nästan för bra för att vara sant, nu kan man ju nästan få en Svensk lön direkt om man köper en färdig gummiodling där man redan tappar, så just nu kan i princip vem som helst med lite kapital och en Thailändsk fru flytta till Thailand och leva gott, men hur länge vara denna boom?

Jag får tillägga att vi kanske kommer att sälja våran största farm redan innan vi börjar tappa om vi får ett tillräckligt bra bud, just p.g.a osäkerheten om priserna i framtiden, bara att köpa mark, förädla och sälja ger bra avkastning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Nu har vi fått hjälp ifrån myndigheter från kommun Petchabun ang gummi plantage för 40 bath/st, då ingår 1 månad bevakning i det priset. Vi har fått 15 rai från myndinheten. Varje rai rymmer ca 200 gummi. Det bli mycket pengar att investera. Man kan inte tappa ur de förre 5-7 år. Men för de som har mycket pengar att investera ett nytt " ris plockare " maskinen kostar 400.000 bath att betala förhand ( 1.4 miljon bath betala i 4 år). Men varje rai som du gör tjänsten åt bönder få du ca : 500- 600 bath/rai, varje rai tar det ca 5-10 mins att plocka upp. Detta jobbet är bara 3 månader. Men dessa 3 månader jobbar du 24/7. Jag har kollat med de som har maskinen, de bruka tjäna ca 500.000 bath för 3 månader ( enbart ris ). Men detta maskin klara inte bara av plocka upp ris, det klara till o med : sockerärtor, alla slags thai chilli och majs. Sockerärtor kostar att plocka upp 450/rai iaf i Petchabun. Chaffis bruka få mellan 30-50 bath/rai. En maskin ( Kubota ) klara ett normal 8 timmars arbete ca : 33 rai.

Fråga Surin P3, han vet :)

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till att köpa och arbeta och tjäna storkovan i Thailand här i SVERIGE har vi det fattigt jag är inte avundsjuk på er.Men det finns en anledning till att jag inte vill tjäna så stora pengar som er i Thailand.För vill man tjäna bra med pengar så är det omöjligt i SVERIGE ? Men det är bra att ni kämpar för gummi behövs.Men inse att det är väldigt få som lyckats. Att man har ett bättre liv eller varmare klimat är en sak men rekommendera andra till att investera i Thailand det tycker jag är magstarkt.JAG REKOMMENDERAR ATT DE PENGAR DU KAN UNDVARA DE KAN DU SATSA I Thailand ANNARS KAN DU ARBETA HÄR I SVEDALA FÖR SVÄLTLÖN ! så låt bli att investera om du vill sova gott om natten

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till att köpa och arbeta och tjäna storkovan i Thailand här i SVERIGE har vi det fattigt jag är inte avundsjuk på er.Men det finns en anledning till att jag inte vill tjäna så stora pengar som er i Thailand.För vill man tjäna bra med pengar så är det omöjligt i SVERIGE ? Men det är bra att ni kämpar för gummi behövs.Men inse att det är väldigt få som lyckats. Att man har ett bättre liv eller varmare klimat är en sak men rekommendera andra till att investera i Thailand det tycker jag är magstarkt.JAG REKOMMENDERAR ATT DE PENGAR DU KAN UNDVARA DE KAN DU SATSA I Thailand ANNARS KAN DU ARBETA HÄR I SVEDALA FÖR SVÄLTLÖN ! så låt bli att investera om du vill sova gott om natten

I Sverige kan man också tjäna storakovan, inget snack om det! Det är inte bara jag som är ensam om att man jobba i sverige o få en bättre peng kurs o sedan växla till bath. Vem vill växla bath till svenska kr?

Jag vet inte var du har fått ifrån att det är väldig få som lyckas. Om vi ta ex : i Phuket där oldar de gummi träd o tjänar massor med pengar. Men gummiträ växer på nästan alla stället i landet numera, frågan är bara om det de kommer nån gummi ur den. Det är en annan fråga. Jag har varit i Surin ( födelseort) där plantera de gummi som aldrig förr. Inte var gummiträd starka ämmne då för 20 år sedan.

Visst rör det sig om mycket pengar! Men samtidigt måste man också titta, hur billigt arbetskraft är i Thailand jämntför med oss i norden. De jobbar för ett dagslön i hårt 8 timmars arbete i stekande sol. Vi svenskar inte både investera, hjälper också bönder att ha ett jobb som har ett arbete o få betalt förr. Nu pratar jag om bönder. Alla bönder har inte samma kompetens eller ekonomi att vilja göra det själv. Varför vi plantera gummiträ, vi tänker oss i framtiden 5-7 år. Om man ska jämntför med Sverige: du köper mark av svea skog eller privat. Du plantera de, men du kan inte avverka de förre 40-70 år ( rätta mig ) då gå mark vidare i arv som äger åt din barn o barnbarn. Men vad få man själv av jobbet ? Vi människor är " lite" egoistisk.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter på dig som att alla kan leva bra på gummi men sanningen är en helt annan.Det finns många i Thailand SOM HJÄLPER TILL ATT INVESTERA SÅ FALANGEN KAN GÅ HEM TOMHÄNT ! blunda för sanningen kan många göra.Men har man kvar en fast inkomst från sverige så lycka till annars kan ni få låna pengar till biljetten hem av de sk INVESTERARNA B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter på dig som att alla kan leva bra på gummi men sanningen är en helt annan.Det finns många i Thailand SOM HJÄLPER TILL ATT INVESTERA SÅ FALANGEN KAN GÅ HEM TOMHÄNT ! blunda för sanningen kan många göra.Men har man kvar en fast inkomst från sverige så lycka till annars kan ni få låna pengar till biljetten hem av de sk INVESTERARNA B)

Jag kan prata för min själv att, jag o min fru har eget företag här i Sverige. Så ett fast imkomst har vi här i Sverige, annars skulle vi aldrig har råd att investera så mycket som vi har gjort eller kommer att göra.

Alla kan faktis leva bra på gummi, enlig de som har gummi. Nu är det så att jag o min fru är ifrån Thailand, då förstår jag inte hur du menar att man gå hem tomhänt ? Syftar du enbart på farangen eller ?

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

BER OM URSÄKT TILL JACK 26 SOM KÄNNER SIG TRÄFFAD AV MINA INLÄGG NI FÅR BESTÄMMA SJÄLV ÖVER ALLA ERA INVESTERINGAR :wai: MEN DET ÄR ALLMÄNNT KÄNNT ATT MAN KAN BLI LITE LURAD I AFFÄRER

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej !

Nu har vi fått hjälp ifrån myndigheter från kommun Petchabun ang gummi plantage för 40 bath/st, då ingår 1 månad bevakning i det priset. Vi har fått 15 rai från myndinheten. Varje rai rymmer ca 200 gummi. Det bli mycket pengar att investera. Man kan inte tappa ur de förre 5-7 år. Men för de som har mycket pengar att investera ett nytt " ris plockare " maskinen kostar 400.000 bath att betala förhand ( 1.4 miljon bath betala i 4 år). Men varje rai som du gör tjänsten åt bönder få du ca : 500- 600 bath/rai, varje rai tar det ca 5-10 mins att plocka upp. Detta jobbet är bara 3 månader. Men dessa 3 månader jobbar du 24/7. Jag har kollat med de som har maskinen, de bruka tjäna ca 500.000 bath för 3 månader ( enbart ris ). Men detta maskin klara inte bara av plocka upp ris, det klara till o med : sockerärtor, alla slags thai chilli och majs. Sockerärtor kostar att plocka upp 450/rai iaf i Petchabun. Chaffis bruka få mellan 30-50 bath/rai. En maskin ( Kubota ) klara ett normal 8 timmars arbete ca : 33 rai.

Fråga Surin P3, han vet :)

// Jack

Ja, fast tänk på en sak.

/Iofs kan det vara lönande för sig själv, men jordbruksmaskiner TAR jobb

/medan en del andra slags investering ÖKAR jobben i regionen... :)

(((För egen del blir det nog att jag startar ett dataföretag (där också). Eventuellt blivande frun vill ha ett sådant. Eller bli lärare. Eller ha en fruktodling. Eller kanske alla tre :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

BER OM URSÄKT TILL JACK 26 SOM KÄNNER SIG TRÄFFAD AV MINA INLÄGG NI FÅR BESTÄMMA SJÄLV ÖVER ALLA ERA INVESTERINGAR :wai: MEN DET ÄR ALLMÄNNT KÄNNT ATT MAN KAN BLI LITE LURAD I AFFÄRER

Självklart bestämmer alla över sina egna investeringar. Att låta någon anonym på ett forum bestämma detta vore bra korkat. Det är också allmänt känt att man kan tjäna pengar på affärer men att prata om sånt som är allmänt känt leder inte till någon ökad kunskap, bättre är det att komma med information som man kan ha nytta av och lära sig något på.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst finns det risker med att göra affärer, så det gäller att skaffa så mycket information som möjligt och minimera riskerna.

Men satsar man inget lär man ju inte heller vinna något, och köper man inte för dyrt så lär ju åtminstone markpriserna stiga med tiden.

Så någon ekonomisk förlust i det avseendet kan man nog undvika om man bara låter åren gå lite.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

BER OM URSÄKT TILL JACK 26 SOM KÄNNER SIG TRÄFFAD AV MINA INLÄGG NI FÅR BESTÄMMA SJÄLV ÖVER ALLA ERA INVESTERINGAR :wai: MEN DET ÄR ALLMÄNNT KÄNNT ATT MAN KAN BLI LITE LURAD I AFFÄRER

Det var som sjutton vad du vet mycket om detta område. Annars tycker jag att du mest surrar.

Läs de olika trådarna som beskriver gummiodling mm så kan du bilda dig en uppfattning.

Jag har själv lagt ner en del tid på att studera både gummi och palmolivodlingar och det är just nu en riktigt bra affär.

IL har en sansad beskrivning och mina studier pekar åt samma håll.

det är klart man kan bli lurad i affärer men vad har detta med lönsamheten kring odling av gummi att göra?

Denna diskussion är inget investment proposal till dig utan en diskussion kring den ev. lönsamheten. Capice?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

idag har jag pratat med min svärmor i Thailand, hon sa att våran gummiträd kostar numera från 40 bath/st till 50 bath/st, 10 bath skillnad är mycket pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som sjutton vad du vet mycket om detta område. Annars tycker jag att du mest surrar.

Läs de olika trådarna som beskriver gummiodling mm så kan du bilda dig en uppfattning.

Jag har själv lagt ner en del tid på att studera både gummi och palmolivodlingar och det är just nu en riktigt bra affär.

IL har en sansad beskrivning och mina studier pekar åt samma håll.

det är klart man kan bli lurad i affärer men vad har detta med lönsamheten kring odling av gummi att göra?

Denna diskussion är inget investment proposal till dig utan en diskussion kring den ev. lönsamheten. Capice?

ber härmed om ursäkt till alla satsa och investera så mycket ni kan ber om ursäkt till alla vill du gå personligt pm mig vänligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

idag har jag pratat med min svärmor i Thailand, hon sa att våran gummiträd kostar numera från 40 bath/st till 50 bath/st, 10 bath skillnad är mycket pengar!

Hej

Dina priser stämmer exakt med dom som råder i vårt område just nu, och det är kö för att få köpa plantor, dom hinner inte få fram tillräckligt många.

Även den del av Cassava plantan som används vid nyplantering är slutsåld, och frugans pappa fick åka långt för att hitta några som var till salu.

Det verkar fortsatt vara många som satsar nytt, och priserna är fortsatt höga på både gummi och cassava.

Frugans syster i Danmark köpte en färdig gummifarm för 1 miljon baht och den tappas det på nu, och det är en morbrors fru och hennes son som gör det, morbrorns fru drev en nudelresturang i byn som var störst och lönsammast i byn men hon tjänar mycket mer på att tappa gummi och stänger resturangen, men förmodligen kommer en annan morbrors familj ifrån Korat upp till byn och driver nudelresturangen vidare snart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Intressant tråd, ska vara nere ett par månader i sommar, vi har ett par tusen gummiträd som närmar sig lagom ålder.

Återkommer med mer fakta när jag är på plats.

Ska bli intressant om det blir nått överskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant tråd, ska vara nere ett par månader i sommar, vi har ett par tusen gummiträd som närmar sig lagom ålder.

Återkommer med mer fakta när jag är på plats.

Ska bli intressant om det blir nått överskott.

Hej

Ser fram emot detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Något alla har glömt tydligen är att det tar 3-4 år att gummiträdet kan börja producera gummi, för ca 4 år sedan kunde du köpa gummiträd subventionerade av staten, de kostade 15 B plantan. Ungplantan är mycket känslig för kylavilket många har fått erfara i norra Thailand då det har varit mycket kalla vintrar de senaste åren vilket jag också har fått erfara, Söderut är det lättare plus att det växer snabbare än i norr men priset på mark är mer än dubbelt så dyrt i söder än norr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Hej!

Nu har man kommit hem (tyvärr) borta bara hela Jan förkort tid! Hsh jag har varit och förhandsbokat gummiträ som modell 600, de säger att modell 600 ger bästa gummi och högsta pris. Det är iaf vad folk i södra Thailand planterar. Jag har bokat som en pröving på min land i Petchabun 8 rai x 70 - 75trä / rai. Om ett år få jag svar om min jordmark är bra nog för gummi eller ej, om det bli bra kommer jag att plantera allt för 32 rai på ett stället. Samtidigt gräva djupare och större vattenpöl för torra perioder.. Men de rekommenderas inte att plantera ( man sa pa lang : söt potatis pga sötpotatis förstör jordem och ta allt näring ifrån gummiträ.

Priset som jag fick tag på kostar 40bath/trä, förra året kostade 60/trä i Loey. Men det är som sagt att gummi projekt kostar mycket pengar också. Jag rekommendera för den person som ska sätta gummi att skaffa en traktor som gräv din mark själv annars kostar det per rai ca 250 - 300 /rai. Varje rai måste man fixa marken upp till 2- 3 ggr. Detta gummi priset är fast pris tills regn period kom i Thailand dvs Juni -july. Sen vet ingen om det kommer att stig eller sjunka. Gummipriset i Thailand just då ( Jan månad) log på 90bath/kg. Men det kommer att stiga, regeringen har lovat.

som jag skrev tidigare, vi orka inte vänta ifrån regerings hjälp längre med bidra! Det tar som himla tid för allting i Thailand!

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...