Jump to content
IGNORERAD

Gummiplantage


Eagleborn

Recommended Posts

Funderar på att köpa en gummiplantage tillsammans med frun då jag hört att de ska vara en stabil inkomst källa på ålderns höst. Finns någon som har lite siffror på vad de kan kosta per rai, vad de ger eventuella risker mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    6

  • jack26

    5

  • olmolm

    4

  • thai p

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Priset beror på var du köper, i Isaan kostar det ca 100 000 - 150 000 baht per rai, och vad jag förstår kostar det ca 300 000 baht per rai i södra Thailand för en odling som är färdig, och det är i nuläget en bra investering, men man vet ju inte hur gummipriset utvecklas.

Några risker är ju svårt att se just nu, men det är ju naturligtvis fallande priser på gummi, för mina släktingar går gränsen vid 70 baht per kg gummi, och priset nu är väl 180 baht per kg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för informationen låt säga att vi köper 10 rai hur stor blir avkastningen?

Mvh

Eagleborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag förmodar att du inte ska tappa gummi själv och då behöver du 15 rai, det anses var precis lagom för en familj att sköta.

Ägaren får 60% av inkomsterna ifrån skörden och familjen som sköter arbetet får 40%, för frugan storasysters familj som jobbar med att tappa gummi blir det ca 30 000 - 35 000 baht per månad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Isan Lover för all information!

Håller du då med om följande kalkyl:

30 Rai gummiplantage kostar ca 4.000.000 bath i inköp i Isan.

Avkastning om vi inte skördar själva ca 90.000 bath per månad eller ca 1.000.000 per år.

Stämmer verkligen denna kalkyl??

Mvh Eagleborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Isan Lover för all information!

Håller du då med om följande kalkyl:

30 Rai gummiplantage kostar ca 4.000.000 bath i inköp i Isan.

Avkastning om vi inte skördar själva ca 90.000 bath per månad eller ca 1.000.000 per år.

Stämmer verkligen denna kalkyl??

Mvh Eagleborn

90,000B per mån stämmer väl hyffsat, men då måste du göra allt jobb själv eller betala lön från dessa 90,000 till de som sköter det dagliga jobbet.

Sen måste du komma ihåg att det inte går att tappa gummi hela året, ca 3månader under regnperioden står träden i vila.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Love jag är också intreserad av gummiträd.. Det vore trevligt att få komma och se dina odlingar..och träffa dig..jag kommer till

Thailand i juni 2 veckor bor då i Ban Dung har hus där.. och ska kolla 25 rai som jag köpt nu.. Min chef vill börja odla sockerplantage

kan det vara en bra början.. före gummiträd??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack Isan Lover för all information!

Håller du då med om följande kalkyl:

30 Rai gummiplantage kostar ca 4.000.000 bath i inköp i Isan.

Avkastning om vi inte skördar själva ca 90.000 bath per månad eller ca 1.000.000 per år.

Stämmer verkligen denna kalkyl??

Mvh Eagleborn

Hej

Inkomsterna är höga men det finns utgifter också, och dom får ägaren stå för till 100%, det är därför som ägarens andel är 60% och tapparnas är 40%, sen går det ju inte att tappa gummi alla månader, man stoppar ungefär 2 månader när löven faller och börjar när dom kommer tillbaka, sen är ju konstgödning en stor utgift, och all utrustning som man använder.

Och räkna absolut inte med detta höga pris (180baht per kg) när du gör din kalkyl, det som är nu får nog ses som en bonus, utan räkna med priser på 70-80 baht som är mer normala historiskt sett, men det bör ändå vara en bra affär.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan Love jag är också intreserad av gummiträd.. Det vore trevligt att få komma och se dina odlingar..och träffa dig..jag kommer till

Thailand i juni 2 veckor bor då i Ban Dung har hus där.. och ska kolla 25 rai som jag köpt nu.. Min chef vill börja odla sockerplantage

kan det vara en bra början.. före gummiträd??

Hej

Sockerrör kräver fin jord och utarmar den inte så det är säkert en bra gröda före det att man börjar odla gummiträd.

Själva kommer vi inte till Thailand före november och stannar där februari ut, då är du välkommen, Ban Dung är bara ca 3 mil ifrån oss.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, har sett att du alltid utgår från formeln att dom som skördar får en andel? det funkar väl med daglönare oxå eller, så har flera som jag känner löst det . .

LK

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör nog klokt i att kalkylera med utgifter i form av ett arbetsskjul för tvättning och maskin som pressar ihop gummimassan till "mattor" eller "kakor", ett torkhus för dessa "mattor". Soltorkar man blir de missfärgade och får sämre betalt. Därutöver behövs det ett litet boningshus för vila och övernattning.

Med dagens gummipriser behövs det dessutom bevakning dygnet runt under tappningssäsongen så snubbeltråd kopplat till någon form av larm rekommenderas.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, har sett att du alltid utgår från formeln att dom som skördar får en andel? det funkar väl med daglönare oxå eller, så har flera som jag känner löst det . .

LK

Hej

I vår del av Thailand är förhållandena reglerade via en gummiodlarförening, och är man medlem där finns det givna regler att följa t.ex 60-40% regeln, man håller kurser för nya odlare och tappare, man har rådgivning vid ev. problem, man kan få låna pengar, man kan få bidrag vid nyplantering och man får garantier för bra betalning för avverkning av gummiträden när dom har gjort sitt och omplantering, och för mig som jobbar fackligt i Sverige är ju detta som musik i mina öron.

Men jag har ju hört att gummitappare i andra delar av landet är fattiga och ibland ifrån Burma, och där verkar lönerna inte alls ligga på dessa nivåer och kanske är det daglönare utan rättigheter som dom använder där, så detta kanske är något som bara finns i Isaan, där odlarna tycker att det är självklart att deras tappare med tillhörande familjer ska ha det bra, och att dom ska vara med och dela på förtjänsten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Isan Lover angående börja med sockerrör före gummiträd.. kan det vara bra för jorden då.. typ som gödning?

Jag är ingen bonde men bor på västgöta slätten och har koll på läget här.. Angående gössling av åker i thai

begriper jag 0 Alla pratar om gödning men man ser ingen.. Jag vet den är Dyr ..Den enda typ gödning är när

det eldas på åkrana.. Jag skulle vilja samla upp buffel o ko skit å spri på åkern före man plöjer..

Tror du jag blir inburad om jag kommer med detta förslag i byn Isan Lover

mvh olmolm

Link to comment
Dela på andra sajter

...Den enda typ gödning är när det eldas på åkrana...

mvh olmolm

Den metoden som vi i Sverige kallar svedjebränning och som vi sedan länge insett gör mer skada än nytta då den utarmar jorden än mer eftersom det tar död på de mikroorganismer som ju är en förutsättning för en näringsrik jord.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack Isan Lover angående börja med sockerrör före gummiträd.. kan det vara bra för jorden då.. typ som gödning?

Jag är ingen bonde men bor på västgöta slätten och har koll på läget här.. Angående gössling av åker i thai

begriper jag 0 Alla pratar om gödning men man ser ingen.. Jag vet den är Dyr ..Den enda typ gödning är när

det eldas på åkrana.. Jag skulle vilja samla upp buffel o ko skit å spri på åkern före man plöjer..

Tror du jag blir inburad om jag kommer med detta förslag i byn Isan Lover

mvh olmolm

Hej

Att använda naturgödsel är ju alltid bäst, men det finns normalt helt enkelt inte tillräckligt mycket att få tag i, om man nu inte bor nära en stor industriell djurfabrik av något slag, för ute i byarna så har tyvär antalet kor och bufflar minskat otroligt mycket dom senaste 20 åren.

Så för dom allra flesta så är det dyr inköpt konstgödning i säckar som gäller, och det finns ju några olika märken som du säkert har sett i TV reklamen, men dom är i princip likvärdiga.

Att elda t.ex som man gör på risfälten är ett sätt att underlätta arbetet och bli av med ogräs, lite gödning blir det säkert också även om det mesta av askan riskerar att blåsa bort eller rinna bort när regnen kommer, och att elda bland gummiträden är omöjligt eftersom dom helt enkelt inte tål det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ot.Formodligen negativ,man kan inte sjarna nagra storre summer ang "jordbruk" i Thailand.

Har manga vanner som har satsat pa Ris,Socker,Gummi och div.Varje ar gar dom minus,nar dom har betalat allt.

Basta investeringen,spar dina/era pengar pa en svensk bank.

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite ot.Formodligen negativ,man kan inte sjarna nagra storre summer ang "jordbruk" i Thailand.

Har manga vanner som har satsat pa Ris,Socker,Gummi och div.Varje ar gar dom minus,nar dom har betalat allt.

Basta investeringen,spar dina/era pengar pa en svensk bank.

//Roger

Hej

Att det skulle finnas någon Svensk bank som kan ge en avkastning genom sparande liknande den som kan fås i den Thailändska jordbrukssektorn finns nog åtminstone inte om man räknar med markens värdestegring i avkastningen.

Men det kräver nog lite kunskap och ett bra förhållande med släkten, och ett starkt intresse för sånt här + att man nog måste räkna med att tillbringa en hel del tid på plats.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugans familj har ett litet berg i anslutning till sin jordbruksmark. Tror ni man kan odla gummiträd på det eller har ni något annat förslag? I dagsläget odlar de inget på berget jag föreslog att de skulle odla oliver eller mandlar med det har inte blivit något med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lagger 4.000.000 bath pa en en odling+traktor lite stangsel,sa ar man uppe i minst 5.000.000 bath.Forstar ej din matematik,vad har har du i handen nar

allt ar betalt :whistle:

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Frugans familj har ett litet berg i anslutning till sin jordbruksmark. Tror ni man kan odla gummiträd på det eller har ni något annat förslag? I dagsläget odlar de inget på berget jag föreslog att de skulle odla oliver eller mandlar med det har inte blivit något med det.

Alisa har lite mark en bit utanför Saraburi precis mot gränsen til Khao Yai. Två små hus på toppen på en relativt hög kulle och en lite bäck på tomten. Hela slutningen är numera täckt med vinrankor. Ger kanske inte så mkt pengar men försäljningen ger tillräkligt som ersättning för den familj som bor i husen och tar hand om byggnader och mark (inklusive ett 30-tal fruktträd).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alisa har lite mark en bit utanför Saraburi precis mot gränsen til Khao Yai. Två små hus på toppen på en relativt hög kulle och en lite bäck på tomten. Hela slutningen är numera täckt med vinrankor. Ger kanske inte så mkt pengar men försäljningen ger tillräkligt som ersättning för den familj som bor i husen och tar hand om byggnader och mark (inklusive ett 30-tal fruktträd).

Jaha. Det kunde man nog räkna ut att vanliga kreti och pletigrödor inte passade. Nehej fint ska de va. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lagger 4.000.000 bath pa en en odling+traktor lite stangsel,sa ar man uppe i minst 5.000.000 bath.Forstar ej din matematik,vad har har du i handen nar

allt ar betalt :whistle:

//Roger

Nu klickade jag på + istället för quote...

Hade du köpt mark för 4,000,000B för 10år sedan och betalat av det under 10år så skulle du haft mark värd minst 8,000,000B idag(förmodligen mycket mer då värdestegringen varit extremt hög de sista 5åren) + att din familj kunnat tjäna minst 5,000B per år och rai på risodlingar på marken + att ni hade kunnat plöjt åt grannar mm för 200B per rai.

Räkna får du göra själv då jag inte vet hur många rai det rör sig om :whistle:

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu klickade jag på + istället för quote...

Hade du köpt mark för 4,000,000B för 10år sedan och betalat av det under 10år så skulle du haft mark värd minst 8,000,000B idag(förmodligen mycket mer då värdestegringen varit extremt hög de sista 5åren) + att din familj kunnat tjäna minst 6,000B per år och rai på risodlingar på marken + att ni hade kunnat plöjt åt grannar mm för 200B per rai.

Räkna får du göra själv då jag inte vet hur många rai det rör sig om :whistle:

Kul trad :) Nu handlar om att kopa nu enligt tradskaparen,5-6 mille bath ar mycket pengar,finns ingen thailandare som saljer nagot som

gar med vinst.Far man marken gratis okey,men leva pa den som farang mycket tveksam.

Ha.en.bra.Dag

//Rofer

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det folk som säljer det som går med vinst.

Det finns massor med skäl att sälja något som går med vinst. Om man vill köpa något som går med mera vinst t.ex.

Eller kanske man är gammal och har nog mycket pengar. Kanske vill man avbetala spelskulderna, vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Frugans familj har ett litet berg i anslutning till sin jordbruksmark. Tror ni man kan odla gummiträd på det eller har ni något annat förslag? I dagsläget odlar de inget på berget jag föreslog att de skulle odla oliver eller mandlar med det har inte blivit något med det.

Hej

Vad som är lämpligt att odla på en plats är omöjligt att svara på utan att besöka den och se vilka möjligheter som finns,

men man kan ju se vad dom andra i området odlar och höra sig för hur det går för dom.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...