Jump to content
IGNORERAD

Pengaöverföring till Thailand


Lemmy

Recommended Posts

Hej, skickade för ett tag sen lite pengar till min sambos familj i Thailand för lite saker dom skulle handla och skicka hit. Men pengarna har inte kommit fram. Har skickat flertalet gånger innan utan problem. Och när jag ringer Swedbank för att kolla upp detta så kan dom se att pengarna gått iväg (vilket jag kan se själv), men om jag vill göra en reklamation kostar det mig 300:- plus att jag måste göra en polisanmälan. Vilket känns lite tungt när det gäller 600:-.

Någon annan som råkat ut för att överförda pengar inte kommit fram?

Skall man kanske i stället fixa ett ICA Maestro o ge dom, känns ju säkrare att föra över pengar mellan svenska banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa, Maestro. Är ju ingen inga uttagsavgifter samt att du har koll på kontona och överföringarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl stå på sändningen till vilket konto pengarna skickats till?

Finns inte pengarna där så får dom väl reklamera i Thailand.

Hur länge sedan var det du skickade? Kan ta ett par dagar innan dom kommer fram?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade för 1,5 vecka sen, har tidigare vart framme på 3 arbetsdagar.

Har fått ett referensnummer från banken nu, så på måndag får dom gå till sin bank o kolla upp det hela.

Skall fixa ett ICA Maestro tills vi åker ner i höst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!   :mdr:

Jag rekommenderar starkt ICA-kortet, som fungerar problemfritt för sambon och

hennes kontakt/syster i LOS. Sambon har två ICA-kort/konton som hon flyttar

pengarna mellan online. Inga uttagsavgifter i LOS!   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. En fråga dock ang ICA banken. Såvitt jag förstår av deras hemsida måste man ha ICA kortet tillsammans med dosa för att administrera ICA-banken. Hur administrerar man kontot om man inte har kortet tillgängligt själv? (dvs kortet är i Thailand)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Tack för era svar. En fråga dock ang ICA banken. Såvitt jag förstår av deras hemsida måste man ha ICA kortet tillsammans med dosa för att administrera ICA-banken. Hur administrerar man kontot om man inte har kortet tillgängligt själv? (dvs kortet är i Thailand)

Har ju inget behov av att administrera det...

Pengar sätter man ju in dit från annat konto...

Jag är iaf aldrig inne på icas internetbank för någon form av administration...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dosan är bara till för att användas vid betalning via nätet  samt överföringar till annat konto utanför ICA, inte mellan ICA konton. Bra att ha två konton, ett att ha i sverige och ett i Thailand utan kredit.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för ditt svar Baa, har mina "normala" saker på Swedbank så kontot på ICA blir enbart i st för att behöva skicka pengar till Thailand, samt använda för uttag när man själv är i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänkte mest om man vill kolla saldon eller så... men det kanske man kan göra ändå?

Det är superenkelt, bara att logga in på "Din sida" med personnr och 4-siffrig kod,

var du än är i världen.  :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

icalogo.gif

"Klippte" mitt ICA kort samma vecka det kom ner till Los .. upptäckte jag hade klickat i alles för "bra" när det gällde ansökan om ICA kortet .. hade 50,000:- SEK i krita på kortet hahaha

Nog för jag litar på Älskling men det är tänkt kortet ska skickas vidare till "mormor" när Älskling lämnat landet , "mormor" kommer väl aldrig i närheten av nån ATM Machine i djungeln så det lär bli någon granne el. liknande som sköter uttagen!

Kul få en faktura på 250,000thb vill ja lova ... NIX .. skickat ner nya kortet nu UTAN krediter! tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!   :mdr:

Jag rekommenderar starkt ICA-kortet, som fungerar problemfritt för sambon och

hennes kontakt/syster i LOS. Sambon har två ICA-kort/konton som hon flyttar

pengarna mellan online. Inga uttagsavgifter i LOS!   :yes:

Jo, det är som du säger. ICA-kortet fungerar alldeles utmärkt på det sätt som du

beskriver. Dock bör man ju vara på det klara med att det är ett avtalsbrott att

använda ett kort på detta sätt. Kort och kod får ju under inga omständigheter

nyttjas av annan person än den som är kortinnehavare. Och faktum är att man på

banken "tittar" på detta. Jag fick själv svara på en och annan fråga per telefon

för ett tag sedan. "Är du nöjd med ditt ICA-kort?" Javisst- "Vi ser att du var Thailand

förra veckan och gjorde uttag" Hmm, ja, jovisst...det funkar bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Klart att det finns säkerhetsrutiner på ICA.

Har råkat ut för samma sak som Biker, veckan efter samtalet fick jag med posten ett nytt kort som "säkerhetsåtgärd" då det förekommit många ,under lång tid, uttag i Thailand, detta kort började gälla så snart man använde det och då med automatik stängde det gamla. (som ju var i Thailand). tidsrymd för detta utan att använda det nya vet jag ej, mialade deras kundtjänst och fick 3 månader på mig. Kan ju bli lite logistiskt krångel för oss "fuskare" men annars bara positivt med ICA.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade ICA-kort inför förra resan men så fort jag kommit hem ville de makulera det å skicka mig ett nytt med ny kod.

Motivering -du har varit i ett högriskland.(Tog bara ut i ATM:er med hand över när jag slog kod.)Så aldrig mer ica-kort -fixar inte att byta koder stup i-kvarten..Skitbank. :diablo:

mv

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dock bör man ju vara på det klara med att det är ett avtalsbrott att

använda ett kort på detta sätt. Kort och kod får ju under inga omständigheter

nyttjas av annan person än den som är kortinnehavare. Och faktum är att man på

banken "tittar" på detta. Jag fick själv svara på en och annan fråga per telefon

för ett tag sedan. "Är du nöjd med ditt ICA-kort?" Javisst- "Vi ser att du var Thailand

förra veckan och gjorde uttag" Hmm, ja, jovisst...det funkar bra

När jag ordnade nytt kort nyligen talade jag om att kortet skulle vara i Thailand & användas av Älskling där nere , då fick jag så klart en massa skit av damen i telefon (säkert falang) & hon sa att så fick man absolut inte göra!

Okay , då avslutar vi våra affärer då sa jag för det är enbart tack vare era avgiftsfria uttag i utlandet jag har skaffat ICA kort .. hon mummlade nåt om att hon var skylldig upplysa mig osv. sen skickade kortet ut iaf.!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...