Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Armén dementerar rykten om en kupp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Så alla dessa miljoner fattiga i söder vill inte ha demokrati och förbättringar då utan röstar så för att behålla de gamla maktstrukturerna ?

Hej

Om man röstar på det av kuppmakarna utvalda partiet och partiledaren så är det knappast en förändring som går emot vare sig kuppmakarna eller dom kungligt närstående med Prem i spetsen som man kan förvänta sig.

Men en röst på Generalernas och dom kungligt närstående makthavarnas politiska fiender garanterar en förändring som inte gynnar dom gamla makthavarna och därför är dom beredda att gå nästan hur långt som helst för att hindra detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    37

  • MaiChai

    29

  • noBuzz

    20

  • Poffa

    13

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Om man röstar på det av kuppmakarna utvalda partiet och partiledaren så är det knappast en förändring som går emot vare sig kuppmakarna eller dom kungligt närstående med Prem i spetsen som man kan förvänta sig.

Men en röst på Generalernas och dom kungligt närstående makthavarnas politiska fiender garanterar en förändring som inte gynnar dom gamla makthavarna och därför är dom beredda att gå nästan hur långt som helst för att hindra detta.

Mvh Isan Lover

OK. Så alla dessa miljoner fattiga i södern är idi*ter som inte förstår vad som är bäst för dom, de fattiga i norr är smarta (som du) ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vill absolut ha Demokrati och välfärd i hela landet och därför förstår jag inte att fattiga i söder röstar indirekt på kungahus och militär via Demokraterna, det kommer inte att leda till dom förändringar som är viktigast i en demokrati nämligen respekt för valresultat, en militär som ska skydda landet mot yttre fiender och ett kungahus och adel som ägnar sig åt att klippa av snören vid invigningar och dylikt, som det är nu avsätter och tillsätter Kunghus och adel regeringar när dom vill med militärens hjälp, och det är det absolut största hindret för en sund demokrati.

Mvh Isan Lover

Hade du intresserat dig för det Thailand som faktiskt finns utanför Issan hade du förmodligen begripit men du har ju själv medgett att du är okunnig om den delen av Thailand och därför förstår du inte att de som röstar på andra partier än Thaksins inte ser dina "indirekta" kopplingar utan ser kanske ett parti med en politik som gynnar dem.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hade du intresserat dig för det Thailand som faktiskt finns utanför Issan hade du förmodligen begripit men du har ju själv medgett att du är okunnig om den delen av Thailand och därför förstår du inte att de som röstar på andra partier än Thaksins inte ser dina "indirekta" kopplingar utan ser kanske ett parti med en politik som gynnar dem.

Hej

Att man inte alltid ser och förstår dessa kopplingar i Thailand som är hårt censurerat och med en styrd media kan jag förstå,

och där man t.o.m döms till fängelsestraff om man yppar tankar på förändring hos t.ex kungahuset och deras rådgivares inflytande, men hur västerlänningar med fri tillgång till information (inte minst Wikileaks) kan tro att militär och kretsen runt kungahuset har kuppat och tillsatt Demokraterna i en regering för att förändra och demokratisera landet vilket skulle innebära att dessa grupper skulle bli av med sitt eget inflytande förstår jag inte alls.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man inte alltid ser och förstår dessa kopplingar i Thailand som är hårt censurerat och med en styrd media kan jag förstå,

och där man t.o.m döms till fängelsestraff om man yppar tankar på förändring hos t.ex kungahuset och deras rådgivares inflytande, men hur västerlänningar med fri tillgång till information (inte minst Wikileaks) kan tro att militär och kretsen runt kungahuset har kuppat och tillsatt Demokraterna i en regering för att förändra och demokratisera landet vilket skulle innebära att dessa grupper skulle bli av med sitt eget inflytande förstår jag inte alls.

Mvh Isan Lover

Så du menar att folket i södra Thailand är förledda av hårt censurerad och styrd media och därför luras att rösta på demokraterna eller andra icke röda ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar att folket i södra Thailand är förledda av hårt censurerad och styrd media och därför luras att rösta på demokraterna eller andra icke röda ?

Hej

Att det bedrägeri som regeringen ligger bakom genom att förbjuda all kritisk information och ensidigt försöka vilseleda folk med lögner och genom att förtiga och dölja sanningen delvis lyckas tror jag är riktigt, och om dom själva inte trodde att detta fungerade så skulle nog inte denna taktik användas så flitigt i Thailand och andra länder t.ex diktaturer.

Så en viss effekt kan man nog räkna med att detta välregiserade spektakel har.

Det ser man ju inte minst på detta forum.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man inte alltid ser och förstår dessa kopplingar i Thailand som är hårt censurerat och med en styrd media kan jag förstå,

och där man t.o.m döms till fängelsestraff om man yppar tankar på förändring hos t.ex kungahuset och deras rådgivares inflytande, men hur västerlänningar med fri tillgång till information (inte minst Wikileaks) kan tro att militär och kretsen runt kungahuset har kuppat och tillsatt Demokraterna i en regering för att förändra och demokratisera landet vilket skulle innebära att dessa grupper skulle bli av med sitt eget inflytande förstår jag inte alls.

Mvh Isan Lover

Du har ju tillgång till fri information och är västerlänning men lik förbannat har du inte en aning hur det ser ut politiskt och religiöst utanför Issan. Så fri tillgång till information verkar ju inte hjälpa...

Som upplysning till dig kan jag tala om att det fanns en ganska stor kommunistisk gerillarörelse i södra Thailand som bland annat ville införa republik. Tyvärr så kollapsade de i samma stund som stödet från den demokratiska folkrepubliken Kina upphörde. Tror det var 1992 som fredsfördraget mellan Thailand-malaysia och Kommunistgerillan undertecknades.

Du hade kunnat lära dig massor om du bara intresserat dig för hela Thailand och inte bara ett par byar i Issan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det bedrägeri som regeringen ligger bakom genom att förbjuda all kritisk information och ensidigt försöka vilseleda folk med lögner och genom att förtiga och dölja sanningen delvis lyckas tror jag är riktigt, och om dom själva inte trodde att detta fungerade så skulle nog inte denna taktik användas så flitigt i Thailand och andra länder t.ex diktaturer.

Så en viss effekt kan man nog räkna med att detta välregiserade spektakel har.

Det ser man ju inte minst på detta forum.

Mvh Isan Lover

http://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_in_Thailand

Läs gärna kapitlen om "Self censorship" och "Libel suits"

Så att förfölja media och förjuda all kritisk information är inget nytt påfund från denna regeringen även om du verkar tro det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

http://en.wikipedia.hip_in_Thailand

Läs gärna kapitlen om "Self censorship" och "Libel suits"

Så att förfölja media och förjuda all kritisk information är inget nytt påfund från denna regeringen även om du verkar tro det.

Svar till

Mai Chai

Så bara för att det förekommit tidigare,

så tycker du att det är ok

att förfölja media, att censurera de politiska motståndarnas Tidningar, Internet och Tv-kanaler och förbjuda kritisk information.

Du är mycket konservativ har jag förstått.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till

Mai Chai

Så bara för att det förekommit tidigare,

så tycker du att det är ok

att förfölja media, att censurera de politiska motståndarnas Tidningar, Internet och Tv-kanaler och förbjuda kritisk information.

Du är mycket konservativ har jag förstått.

Nix, men jag är motsåndare till att man mordhotar politiska motstånare, deras familjer och andra i tidningar, radio, internet och TV kanaler. Då kan jag förstå att dessa kanaler efter upprepade övertramp stängs ner. Många av dessa kanaler spred grova lögner och ensidig propagande i syfte att uppvigla sina anhängare till att begå allvarliga brott.

Med yttrandefrihet följer det även en massa skyldigheter-vilket de flesta av de rödas kanaler verkar ha missat...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det bedrägeri som regeringen ligger bakom genom att förbjuda all kritisk information och ensidigt försöka vilseleda folk med lögner och genom att förtiga och dölja sanningen delvis lyckas tror jag är riktigt, och om dom själva inte trodde att detta fungerade så skulle nog inte denna taktik användas så flitigt i Thailand och andra länder t.ex diktaturer.

Så en viss effekt kan man nog räkna med att detta välregiserade spektakel har.

Det ser man ju inte minst på detta forum.

Mvh Isan Lover

Hur tror du din situation hade sett ut om "din by" låg i södra Thailand där de röda är i klar minoritet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tror du din situation hade sett ut om "din by" låg i södra Thailand där de röda är i klar minoritet ?

Då hade han hittat på någon annan sanning som han varit ensam om att förstå. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nix, men jag är motsåndare till att man mordhotar politiska motstånare, deras familjer och andra i tidningar, radio, internet och TV kanaler. Då kan jag förstå att dessa kanaler efter upprepade övertramp stängs ner. Många av dessa kanaler spred grova lögner och ensidig propagande i syfte att uppvigla sina anhängare till att begå allvarliga brott.

Med yttrandefrihet följer det även en massa skyldigheter-vilket de flesta av de rödas kanaler verkar ha missat...

Svar till de thailändska generalernas anhängare Mai Chai

Om det i stridens hetta mellan de röda och kuppmakarna, vid något enstaka tillfälle, har förekommit mordhot etc i direktsändning i der rödas enda TV-kanal, eller på någon enstaka Hemsida på Internet, som du påstår, så är detta beklagligt, men berättigar väl inte regeringen till att stänga ner TV-kanalen. Dvs Censur.

Den som framfört hoten bör naturliugtvis förhöras och ev stämmas, men

att stänga ner Kanalen och 40.000 hemsidor på Internet är väl ändå

övervåld mot yttrandefriheten?

Sedan att TV kanalen spred ensidig propaganda är väl ok eftersom alla de andra TVkanalerna, som kontrolleras av Abhisit, också spred ensidig propaganda för regeringen.

Sedan kontollerar generalerna två TV -kanaler som sprider propaganda för dem.

Ingen av generalernas TV-kanaler blev avstängda efter det grova brott som militärkuppen mot Thailands regering som Thailand utsattes för 2006.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ursäkta om jag bryter in och kommenterar en nyhet och därmed stör veckans Isan-Lover bashing.

http://www.bangkokpost.com/news/local/231353/appointed-senator-list-under-attack

Att kuppen och kuppmakarna lyckades ställa till med en rejäl baksmälla i Thailändsk demokratiutveckling råder det onekligen ingen tvekan om. Idag kan man se ännu ett resultat av detta när de utvalda senatorerna presenteras. Listan är i princip en who is who av de som stödde kuppen och bedrev processerna mot TRT och PPP. Hade de valts in bland de 77 valbara kandidaterna hade jag inte haft några problem med det men att de nu ingår i de 73 utvalda gör det hela problematiskt. Ett av huvudargumenten bakom att ha valda senatorer var för att de skulle vara partipolitiskt ombudna osv. – vilken dynga. Flera av de som förväntas bli utvalda är f.d CNS-snubbar dvs. De var delaktiga i kuppen.

Vilken väljer ut kandidaterna då? Jo, ett kommittee bestående av gubbar och gummor från samma gäng, ledda av ordföranden för Konstitutionsdomstolen.

Flera ledande politiker har öppet kritiserat processen som odeomkratisk. Inte bara opposittionen i PT utan även tex. Chart Thai och Chumpol som hävdar att någon mystisk och inflytelserik person kontrollerar samtliga medlemmar av kommitten. Inflytelserik och alltid omgiven av rykten och inte Thaksin! Vem kan det vara?

Men det är inte bara den uppenbara cronyismen i sig som sticker i ögonen utan även de totala avsaknaden av representation. Högutbildade akademiker, militär och polis som högre näringslivstoppar och en eller två fackpampar men annars noll representation från de som inte redan har tillgång till politiskt och ekonomiskt inflytande. Dvs. det blir om möjligt ännu ett steg tillbaka ifråga om demokratisk utveckling.

Att inflytelserika personer tillåts sitta och ge varandra inflytelserika poster för att sedan av dessa personer bli utnämda till andra inflytelserika poster är en demokratisk skamfläck och de folkvalda politiker som låter detta ske med sitt goda minne tenderar nog att gynnas av systemet.

Hur har Demokraterna och PT uttalat sig kring senaten egentligen? Stödjer de företeelsen eller har någon yttran en önskan om att reforma bort den? I de konstitutionella förändringar som Demokraterna pushar finns ingen referens om jag förstår det hela rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till de thailändska generalernas anhängare Mai Chai

Om det i stridens hetta mellan de röda och kuppmakarna, vid något enstaka tillfälle, har förekommit mordhot etc i direktsändning i der rödas enda TV-kanal, eller på någon enstaka Hemsida på Internet, som du påstår, så är detta beklagligt, men berättigar väl inte regeringen till att stänga ner TV-kanalen. Dvs Censur.

Den som framfört hoten bör naturliugtvis förhöras och ev stämmas, men

att stänga ner Kanalen och 40.000 hemsidor på Internet är väl ändå

övervåld mot yttrandefriheten?

Sedan att TV kanalen spred ensidig propaganda är väl ok eftersom alla de andra TVkanalerna, som kontrolleras av Abhisit, också spred ensidig propaganda för regeringen.

Sedan kontollerar generalerna två TV -kanaler som sprider propaganda för dem.

Ingen av generalernas TV-kanaler blev avstängda efter det grova brott som militärkuppen mot Thailands regering som Thailand utsattes för 2006.

Har du glömt när vi gick igenom detta för ett år sedan? Det handlade inte om några enstaka tillfällen med hot i direktsändning.

Det som förekom var daglig regelbunden uppvigling. Du begrep inte det för du förstod inte vad som sades eller vad som skrevs.

Propaganda och ensidighet är något annat.

PTV var de rödas kanal och man kan inte förvänta sig mer än att den skulle vara ensidig. Därav att jag tittade på den då och då.

Eftersom jag var intresserad av UDDs budskap och ville förstå.

Det som inte var ok, och som upprörde mig, var just den direkta uppviglingen.Nästan VARJE gång jag tittade.

Sådan uppvigling förekom nämligen inte i de statliga kanaler som enligt dig "spred ensidig propaganda för regeringen".

Dom skulle ha stängt ner PTV-skiten mycket tidigare. Då är jag övertygad om att händelserna i BKK förra året inte utspelat sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag bryter in och kommenterar en nyhet och därmed stör veckans Isan-Lover bashing.

http://www.bangkokpo...st-under-attack

Att kuppen och kuppmakarna lyckades ställa till med en rejäl baksmälla i Thailändsk demokratiutveckling råder det onekligen ingen tvekan om. Idag kan man se ännu ett resultat av detta när de utvalda senatorerna presenteras. Listan är i princip en who is who av de som stödde kuppen och bedrev processerna mot TRT och PPP. Hade de valts in bland de 77 valbara kandidaterna hade jag inte haft några problem med det men att de nu ingår i de 73 utvalda gör det hela problematiskt. Ett av huvudargumenten bakom att ha valda senatorer var för att de skulle vara partipolitiskt ombudna osv. – vilken dynga. Flera av de som förväntas bli utvalda är f.d CNS-snubbar dvs. De var delaktiga i kuppen.

Vilken väljer ut kandidaterna då? Jo, ett kommittee bestående av gubbar och gummor från samma gäng, ledda av ordföranden för Konstitutionsdomstolen.

Flera ledande politiker har öppet kritiserat processen som odeomkratisk. Inte bara opposittionen i PT utan även tex. Chart Thai och Chumpol som hävdar att någon mystisk och inflytelserik person kontrollerar samtliga medlemmar av kommitten. Inflytelserik och alltid omgiven av rykten och inte Thaksin! Vem kan det vara?

Men det är inte bara den uppenbara cronyismen i sig som sticker i ögonen utan även de totala avsaknaden av representation. Högutbildade akademiker, militär och polis som högre näringslivstoppar och en eller två fackpampar men annars noll representation från de som inte redan har tillgång till politiskt och ekonomiskt inflytande. Dvs. det blir om möjligt ännu ett steg tillbaka ifråga om demokratisk utveckling.

Att inflytelserika personer tillåts sitta och ge varandra inflytelserika poster för att sedan av dessa personer bli utnämda till andra inflytelserika poster är en demokratisk skamfläck och de folkvalda politiker som låter detta ske med sitt goda minne tenderar nog att gynnas av systemet.

Hur har Demokraterna och PT uttalat sig kring senaten egentligen? Stödjer de företeelsen eller har någon yttran en önskan om att reforma bort den? I de konstitutionella förändringar som Demokraterna pushar finns ingen referens om jag förstår det hela rätt.

Kan inte mer än hålla med där !

Ett sådant system hör inte hemma i en modern demokrati

Alla platser borde vara valbara på samma kriterier och demokratiskt tillsatta

Det systemet är som gjort för att orsaka problem. Oavsett vem som sitter på makten och tilldelar platserna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag bryter in och kommenterar en nyhet och därmed stör veckans Isan-Lover bashing.

http://www.bangkokpo...st-under-attack

Att kuppen och kuppmakarna lyckades ställa till med en rejäl baksmälla i Thailändsk demokratiutveckling råder det onekligen ingen tvekan om. Idag kan man se ännu ett resultat av detta när de utvalda senatorerna presenteras. Listan är i princip en who is who av de som stödde kuppen och bedrev processerna mot TRT och PPP. Hade de valts in bland de 77 valbara kandidaterna hade jag inte haft några problem med det men att de nu ingår i de 73 utvalda gör det hela problematiskt. Ett av huvudargumenten bakom att ha valda senatorer var för att de skulle vara partipolitiskt ombudna osv. – vilken dynga. Flera av de som förväntas bli utvalda är f.d CNS-snubbar dvs. De var delaktiga i kuppen.

Vilken väljer ut kandidaterna då? Jo, ett kommittee bestående av gubbar och gummor från samma gäng, ledda av ordföranden för Konstitutionsdomstolen.

Flera ledande politiker har öppet kritiserat processen som odeomkratisk. Inte bara opposittionen i PT utan även tex. Chart Thai och Chumpol som hävdar att någon mystisk och inflytelserik person kontrollerar samtliga medlemmar av kommitten. Inflytelserik och alltid omgiven av rykten och inte Thaksin! Vem kan det vara?

Men det är inte bara den uppenbara cronyismen i sig som sticker i ögonen utan även de totala avsaknaden av representation. Högutbildade akademiker, militär och polis som högre näringslivstoppar och en eller två fackpampar men annars noll representation från de som inte redan har tillgång till politiskt och ekonomiskt inflytande. Dvs. det blir om möjligt ännu ett steg tillbaka ifråga om demokratisk utveckling.

Att inflytelserika personer tillåts sitta och ge varandra inflytelserika poster för att sedan av dessa personer bli utnämda till andra inflytelserika poster är en demokratisk skamfläck och de folkvalda politiker som låter detta ske med sitt goda minne tenderar nog att gynnas av systemet.

Hur har Demokraterna och PT uttalat sig kring senaten egentligen? Stödjer de företeelsen eller har någon yttran en önskan om att reforma bort den? I de konstitutionella förändringar som Demokraterna pushar finns ingen referens om jag förstår det hela rätt.

Man kanske ska vara glada för att de inte väljs på livstid, eller ärver sitt senatorskap, som i t.ex England. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Wille då...

Sådär skriver man väl inte om man inte stöder de röda? Vi som trodde du var Bangkoknomenklaturist :whistle:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska vara glada för att de inte väljs på livstid, eller ärver sitt senatorskap, som i t.ex England. :)

Någon som kommer ihåg hur det var under Thaksins tid ?

Hur skedde tillsättningar ?

Var det han som valde ?

Försökte han avskaffa systemet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som kommer ihåg hur det var under Thaksins tid ?

Hur skedde tillsättningar ?

Var det han som valde ?

Försökte han avskaffa systemet ?

Det verkar som att senatorerna valdes på 6års perioder utan möjlighet att bli omvalda.

Den första gruppen valdes 2000 och nya skulle ha utsetts 2006 men det sköts upp p.g.a kuppen.

Utan att ha någon egentlig aning så har jag för mig att många tidigare senatorer var pro-TRT.

I den nya juntakonstitutionen tillsätts senatorer på tre år med möjlighet att bli omvalda en gång.

Enligt vad jag läst på wiki och andra ställen.

Att avskaffa senaten tror jag inte Thaksin försökt.

Och senaten har egentligen inte någon legislativ makt om jag förstått det hela rätt.

Det enda de kan göra är att fördröja verkställighet av lagändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Man kanske ska vara glada för att de inte väljs på livstid, eller ärver sitt senatorskap, som i t.ex England. :)

``Spik i foten!! Under franska revulutionen skulle dom varit djävligt glada om de fått en spik i foten``

Fritt ur minnet efter Hasse o Tage

Tycker du NoBuzz att det gör det bättre för thailändarna att det finns värre exempel någon annan stans i världen?

Eller vart vill du komma med ditt inägg om engelska överhuset?

Storbritanien har väl i övrigt betydligt bättre demokrati än Thailand.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ursäkta om jag bryter in och kommenterar en nyhet och därmed stör veckans Isan-Lover bashing.

http://www.bangkokpost.com/news/local/231353/appointed-senator-list-under-attack

Att kuppen och kuppmakarna lyckades ställa till med en rejäl baksmälla i Thailändsk demokratiutveckling råder det onekligen ingen tvekan om. Idag kan man se ännu ett resultat av detta när de utvalda senatorerna presenteras. Listan är i princip en who is who av de som stödde kuppen och bedrev processerna mot TRT och PPP. Hade de valts in bland de 77 valbara kandidaterna hade jag inte haft några problem med det men att de nu ingår i de 73 utvalda gör det hela problematiskt. Ett av huvudargumenten bakom att ha valda senatorer var för att de skulle vara partipolitiskt ombudna osv. – vilken dynga. Flera av de som förväntas bli utvalda är f.d CNS-snubbar dvs. De var delaktiga i kuppen.

Vilken väljer ut kandidaterna då? Jo, ett kommittee bestående av gubbar och gummor från samma gäng, ledda av ordföranden för Konstitutionsdomstolen.

Flera ledande politiker har öppet kritiserat processen som odeomkratisk. Inte bara opposittionen i PT utan även tex. Chart Thai och Chumpol som hävdar att någon mystisk och inflytelserik person kontrollerar samtliga medlemmar av kommitten. Inflytelserik och alltid omgiven av rykten och inte Thaksin! Vem kan det vara?

Men det är inte bara den uppenbara cronyismen i sig som sticker i ögonen utan även de totala avsaknaden av representation. Högutbildade akademiker, militär och polis som högre näringslivstoppar och en eller två fackpampar men annars noll representation från de som inte redan har tillgång till politiskt och ekonomiskt inflytande. Dvs. det blir om möjligt ännu ett steg tillbaka ifråga om demokratisk utveckling.

Att inflytelserika personer tillåts sitta och ge varandra inflytelserika poster för att sedan av dessa personer bli utnämda till andra inflytelserika poster är en demokratisk skamfläck och de folkvalda politiker som låter detta ske med sitt goda minne tenderar nog att gynnas av systemet.

Hur har Demokraterna och PT uttalat sig kring senaten egentligen? Stödjer de företeelsen eller har någon yttran en önskan om att reforma bort den? I de konstitutionella förändringar som Demokraterna pushar finns ingen referens om jag förstår det hela rätt.

Hej

Tack för ett seriöst inlägg i detta ämne, och jag är glad att det finns folk som genomskådar det som sker och att kuppmakarna långt ifrån är färdiga med att forma landet till något som passar denna grupps intresse, det är allt för många som okritiskt sväljer det som sker till regisörernas glädje, och när man inser vad som sker tack vare att någon "inflytelserik person" rycker i trådarna bakom kulissen så blir man förbannad, och inser att det inte är aktuellt med någon möjlighet för oppositionen att vinna ett eventuellt val, Thailand befinner sig just nu mycket långt ifrån att vara ett Demokratiskt land, och tragiskt nog applåderas och försvaras detta av väserlänningar som själva säger sig vara för Demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men Wille då...

Sådär skriver man väl inte om man inte stöder de röda? Vi som trodde du var Bangkoknomenklaturist :whistle:

MVH Tommy

Hej

Jag för min del räknar honom som en av dom få på forumet som verkligen neutralt försöker se och förstå det som sker, och det är oerhört upplyftande att alla inte är blinda och döva och har målat in sig i ett hörn som många andra, vilket innebär att dom måste försöka försvara odemokratiska handlingar och saker som dom flesta normala människor fördömmer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Jag för min del räknar honom som en av dom få på forumet som verkligen neutralt försöker se och förstå det som sker, och det är oerhört upplyftande att alla inte är blinda och döva och har målat in sig i ett hörn som många andra, vilket innebär att dom måste försöka försvara odemokratiska handlingar och saker som dom flesta normala människor fördömmer.

Mvh Isan Lover

IL,

Kan försäkra dig om att jag inte är det minsta neutral ;)

Inte ens i närheten.

Tänk på att just de sakerna som gör dig så upprörd just i detta fallet har varit och är sant för Thaksin i andra fall. Avsaknaden av konsekvens i dina princciper gör det svårt att för mig att förstå hur du resonerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Kan försäkra dig om att jag inte är det minsta neutral ;)

Inte ens i närheten.

Tänk på att just de sakerna som gör dig så upprörd just i detta fallet har varit och är sant för Thaksin i andra fall. Avsaknaden av konsekvens i dina princciper gör det svårt att för mig att förstå hur du resonerar.

Han resonerar inte. Han basunerar och spelar konstant en hackig skiva. Hans svar på ALLA inlägg och frågor är exakt samma sak i lite olika ordformer bara

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...