Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Armén dementerar rykten om en kupp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej NoBuzzz Tror inte du som jag

att det finns en växande skara i Thailand som vill minska generalernas inflytande över politiken.

Speciellt bland alla de yngre, eftersom de genom Internet mm har större internationella kontakter än de äldre som har lärt sig att buga för Generalerna?

Jag är säker på att en överväldigande majoritet thailändare alltid varit emot generalernas inflytande, jag tror inte de behöver internet och internationella kontakter för det. Det svåra är ju hur man gör sig av med inflytandet från generaler och även korrupta politiker, vilka en överväldigande majoritet också vill bli av med. Helt klart kommer båda dessa anomaliteter att försvinna över tiden men den stora frågan är hur lång tid det tar och kanske även om det kommer bli sämre innan det blir bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    37

  • MaiChai

    29

  • noBuzz

    20

  • Poffa

    13

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Jag är lite mer optimistisk än dig vad det gäller Thailändsk politiks framtid, och jag känner mig ganska säker på att ett av målen för den röda Demokratirörelsen (åtminstone deras fotfolk) i landet är en riktig Demokrati utan inflytande av militär och kungahus, och jag tror t.o.m att det kan bli verklighet redan under min livstid, men det får framtiden utvisa.

Mvh Isan Lover

Jag noterar att du faktiskt börjar luckra upp din tidigare så förtroendefulla inställning till UDDs/PT's ledarskikt och tycker att det visar att det finns hopp för debatten framöver.

Att det finns en stor andel individer som vill ha en riktig demokrati utan korruption och inblandning av egenmäktiga individer är jag också övertygad om.

Men jag tror att dessa finns i de flesta politiska grupperingar i det Thailändska samhället. Hos UDD's såväl som hos PAD's eller BJT's anhängare. Tror inte du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det tror jag absolut. Och en utveckling mot detta är ofrånkomligen den enda vägen för Thailand.

ATT det kommer att ske är utom tvivel. Frågan är när och under vilka former.

Förhoppningsvis kommer Thailand ta ett stort kliv åt det hållet när nuvarande kungen inte längre finns och ingen bra efterträdare finns till hans att ta över "systemet"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis kommer Thailand ta ett stort kliv åt det hållet när nuvarande kungen inte längre finns och ingen bra efterträdare finns till hans att ta över "systemet"

Kungahuset tappade sin egentliga kontroll över det politiska livet på 30-talet och det finns de som menar att Bhumibol lanserades som landsfader av militären.

Och kungahuset och militären har flera gånger varit varandras politiska motståndare under efterkrigstidens Thailand.

Som någon annan här skrev så ser militären sig själv som ståendes vid sidan av det politiska livet.

Man anser typ att folk väljer politiker till parlamentet men att landet kontrolleras av militären.

Tror att det ligger mycket i detta.

Så jag är inte så säker på att den nuvarande kungens frånfälle kommer att innebära några direkta förändringar.

Om militären däremot gör bort sig publikt, och börjar fördömas offentligt i alla led, så kommer kanske riktiga förändringar börja ske inom militära led.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag noterar att du faktiskt börjar luckra upp din tidigare så förtroendefulla inställning till UDDs/PT's ledarskikt och tycker att det visar att det finns hopp för debatten framöver.

Att det finns en stor andel individer som vill ha en riktig demokrati utan korruption och inblandning av egenmäktiga individer är jag också övertygad om.

Men jag tror att dessa finns i de flesta politiska grupperingar i det Thailändska samhället. Hos UDD's såväl som hos PAD's eller BJT's anhängare. Tror inte du det?

Hej

Inom den Röda Demokrati rörelsen finns det ju många olika "grenar" som Thaksin klanen, politiker som har varit aktiva i andra partier, fattiga bönder i norr och nordöst, medelklass, affärsmän, gamla "kommunister" (ifrån under kalla kriget förbjudna rörelser), republikaner o.s.v, och dom har egentligen bara en sak gemensamt och det är att dom vill ha demokrati och ta bort det militära och kungliga inflytandet i politiken.

Så det är nog inte lätt att styra en sån här spretig och löst sammansatt grupp, som förmodligen också har lite olika prioriteringar inom politiken beroende på sin bakgrund, men deras slutmål stöder jag till 100%.

Nämligen ett fritt och demokratiskt Thailand där väljarna själv utser sina ledare och själva formar sin framtid, och dom ej valbara makthavarnas inflytande förpassas till historieböckerna och museer precis som i Sverige, förutom att dom kan få klä upp sig ibland och klippa av ett snöre vid någon invigning eller liknande, eller dela ut en medalj.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inom den Röda Demokrati rörelsen finns det ju många olika "grenar" som Thaksin klanen, politiker som har varit aktiva i andra partier, fattiga bönder i norr och nordöst, medelklass, affärsmän, gamla "kommunister" (ifrån under kalla kriget förbjudna rörelser), republikaner o.s.v, och dom har egentligen bara en sak gemensamt och det är att dom vill ha demokrati och ta bort det militära och kungliga inflytandet i politiken.

Så det är nog inte lätt att styra en sån här spretig och löst sammansatt grupp, som förmodligen också har lite olika prioriteringar inom politiken beroende på sin bakgrund, men deras slutmål stöder jag till 100%.

Nämligen ett fritt och demokratiskt Thailand där väljarna själv utser sina ledare och själva formar sin framtid, och dom ej valbara makthavarnas inflytande förpassas till historieböckerna och museer precis som i Sverige, förutom att dom kan få klä upp sig ibland och klippa av ett snöre vid någon invigning eller liknande, eller dela ut en medalj.

Mvh Isan Lover

Att det finns en stor andel individer som vill ha en riktig demokrati utan korruption och inblandning av egenmäktiga individer är jag också övertygad om.

Men jag tror att dessa finns i de flesta politiska grupperingar i det Thailändska samhället. Hos UDD's såväl som hos PAD's eller BJT's anhängare. Tror inte du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att denna tråd, än så länge är nog bäst att tillägga, måste vara den mest civiliserade diskussion vi någonsin haft gällande thailändsk politik och se vad som händer när ingen tar till absurda överdrifter eller kallar varandra fascister/kommunister och idi*ter; voila vi håller med varandra om ganska mycket :) .

Politik är generellt sett en rätt smutsig företeelse och i Thailand är den genomrutten så alla som säger att de gillar något parti är både okunniga och naiva, man kan bara ogilla den ena sidan något mindre. Det går heller inte diskutera ideologier då inget parti har någon och de flesta inte ens har ett partiprogram. Det enda man kan göra är att se i backspegeln och försöka avgöra vilken konstellation som skött sig minst illa och vilket val man då kommer fram till beror delvis på hur insatt man är men framförallt var man befinner sig och vilka punkter man tycker det är viktigast att en konstellation inte misskött sig alltför jävligt på.

Jag tror faktiskt inte en endast röd demonstrant i första hand demonstrerade för demokrati, de demonstrerade för att de ansåg att den person som gav dem mer mat på bordet och en allmänt drägligare tillvaro avsattes i en militärkupp. Det finns inget självändamål med demokrati, vilket även Thaksin sade och säkert många ledande Demokrater håller med om, och så länge basbehoven inte är tillgodosedda så är demokrati en lyx som de flesta thailändare nog hellre byter mot ett ökat välstånd. Thailand är minst en generation från att vara en fungerande demokrati och jag skiter egentligen i vem som vinner nästa val så länge det blir ökat välstånd och en bättre fungerande rättsstat där de som vinner inte kan sätta lagar ur spel hur de vill och där icke-valda institutioner inte kan avsätta regeringar på grummliga grunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att det finns en stor andel individer som vill ha en riktig demokrati utan korruption och inblandning av egenmäktiga individer är jag också övertygad om.

Men jag tror att dessa finns i de flesta politiska grupperingar i det Thailändska samhället. Hos UDD's såväl som hos PAD's eller BJT's anhängare. Tror inte du det?

Hej

Det tror jag också att det gör, men jag blir precis som många av dom Thailändska väljarna väldigt misstänksam på t.ex Demokraternas vilja att avskaffa militärens och kungahusets inflytande när dessa grupper har medverkat till att dom sitter vid makten, och även när en sån som Prem uttalar sitt fulla stöd till dom och kallar Apishit för "våran pojk" till USA,s ambassadör enligt Wikileaks, det gör att många med mig undrar om Demokraterna verkligen har avskaffande av Prems och militärens inflytande högt på sin dagordning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror faktiskt inte en endast röd demonstrant i första hand demonstrerade för demokrati, de demonstrerade för att de ansåg att den person som gav dem mer mat på bordet och en allmänt drägligare tillvaro avsattes i en militärkupp. Det finns inget självändamål med demokrati, vilket även Thaksin sade och säkert många ledande Demokrater håller med om, och så länge basbehoven inte är tillgodosedda så är demokrati en lyx som de flesta thailändare nog hellre byter mot ett ökat välstånd. Thailand är minst en generation från att vara en fungerande demokrati och jag skiter egentligen i vem som vinner nästa val så länge det blir ökat välstånd och en bättre fungerande rättsstat där de som vinner inte kan sätta lagar ur spel hur de vill och där icke-valda institutioner inte kan avsätta regeringar på grummliga grunder.

Hej

Jag tror faktiskt att det fanns Röda demonstranter som demonstrerade för verklig demokrati efter att ha upplevt att deras röster gav effekt i tidigare vunna val, och många har insett att det faktiskt är just det som kan ge dom en drägligare tillvaro och mer mat på bordet, dom har helt enkelt fått smak på demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tror jag också att det gör, men jag blir precis som många av dom Thailändska väljarna väldigt misstänksam på t.ex Demokraternas vilja att avskaffa militärens och kungahusets inflytande när dessa grupper har medverkat till att dom sitter vid makten, och även när en sån som Prem uttalar sitt fulla stöd till dom och kallar Apishit för "våran pojk" till USA,s ambassadör enligt Wikileaks, det gör att många med mig undrar om Demokraterna verkligen har avskaffande av Prems och militärens inflytande högt på sin dagordning.

Mvh Isan Lover

Jag tror inte att det spelar någon roll om ett parti har på sin agenda att avskaffa militärens inflytande eftersom det inte kommer att hända de närmaste decennierna hur som helst.

Den Thailändska militären föder 900 000 personer och deras familjer. Det enda som minskar deras betydelse är en större civil ekonomisk sektor.

Och det enda som påskyndar processen mot minskat politiskt inflytande är ett mer medvetet, kompetent och självständigt folk.

Därför, tror jag, är utjämnande av sociala klyftor och utbildning till alla A och O först.

De som försöker minska militärens inflytande kommer alltid att förlora.

Precis som de som försökte utmana Thaksin, när han hade muskler, förlorade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det spelar någon roll om ett parti har på sin agenda att avskaffa militärens inflytande eftersom det inte kommer att hända de närmaste decennierna hur som helst.

Den Thailändska militären föder 900 000 personer och deras familjer. Det enda som minskar deras betydelse är en större civil ekonomisk sektor.

Och det enda som påskyndar processen mot minskat politiskt inflytande är ett mer medvetet, kompetent och självständigt folk.

Därför, tror jag, är utjämnande av sociala klyftor och utbildning till alla A och O först.

De som försöker minska militärens inflytande kommer alltid att förlora.

Precis som de som försökte utmana Thaksin, när han hade muskler, förlorade.

Då låter det ju som ett bra steg på vägen att höja minimilönerna med 25% under en två-års period http://www.bangkokpost.com/news/local/230885/abhisit-insists-on-minimum-wage-hikes

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror faktiskt att det fanns Röda demonstranter som demonstrerade för verklig demokrati efter att ha upplevt att deras röster gav effekt i tidigare vunna val, och många har insett att det faktiskt är just det som kan ge dom en drägligare tillvaro och mer mat på bordet, dom har helt enkelt fått smak på demokrati.

Mvh Isan Lover

Jag tror inte det är demokrati de fått smak på, det är den ökade standard som Thaksin bidrog till de fått smak på. Det första valet TRT vann var inte mer demokratiskt än något annat val i Thailand det var bara att TRT satsade lite på Isaans fattiga istället för Södra, Centrala eller Bangkoks fattiga. De gånger det hållits val i Thailand och vinnaren ignorerat Isaan, var de valen mindre demokratiska? När Thaksin kuppades bort var han inte demokratiskt vald och det han nu håller på med, dvs att egenmäktigt utse vem som ska vara frontfigur för sitt parti, är väldigt långt ifrån demokrati. Om det verkligen var demokrati de röda demonstrerade för, och inte bara bättre ekonomisk standard, så hade givetvis alla bilder av Thaksin varit bannade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror inte att det spelar någon roll om ett parti har på sin agenda att avskaffa militärens inflytande eftersom det inte kommer att hända de närmaste decennierna hur som helst.

Den Thailändska militären föder 900 000 personer och deras familjer. Det enda som minskar deras betydelse är en större civil ekonomisk sektor.

Och det enda som påskyndar processen mot minskat politiskt inflytande är ett mer medvetet, kompetent och självständigt folk.

Därför, tror jag, är utjämnande av sociala klyftor och utbildning till alla A och O först.

De som försöker minska militärens inflytande kommer alltid att förlora.

Precis som de som försökte utmana Thaksin, när han hade muskler, förlorade.

Hej

Jag tror faktiskt att militären kan tappa all makt ganska snabbt om en Demokratisk regering med detta som mål kommer till makten, och sitter vid makten t.ex efter det att den onämnbare har lämnat jordelivet, och nästa gång det blir en valseger för dom som vill utesluta dom ej valbara makthavarna i politiken så lär nog militären behöva använda väldigt mycket våld och döda väldigt många civila för att avskaffa Demokratin igen, folk kommer nog inte att låta sig överraskas lika lätt som förra gången och motståndet kommer nog att bli mycket större, och kanske vågar dom Generaler som stöder Demokratirörelsen i landet träda fram och vara lite mer aktiva om den onämnbare inte finns kvar.

Glöm inte att stora delar av landet redan är "befriade" ifrån deras inflytande, jag vågar påstå att varken Generalerna, kungliga rådgivarna, regeringsmedlemmar, PAD ledare har något inflytande i norr och nordost redan nu, folk har noll respekt för dessa människor och dom skulle sannolikt bli dödade på fläcken av vanligt folk på gatan (ingen organisation, eller på någons order) om någon av dom skulle komma på tanken att besöka dessa provinser utan tung militär uppbackning.

Provinserna tar emot regeringens pengagåvor till befolkningen, och gillar dom reformer som gynnar befolkningen där, men dom vet ju att dom flesta är gammla Thaksin förslag som regeringen nu inför för att "köpa" deras röster och det går dom inte på, och mycket av dom hjälpinsatser som sätts in vid naturkatastrofer som översvämmningar, kyla och liknande kommer fortfarande till största delen ifrån Thaksins plånbok här uppe.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Folk i Thailand är i allmänhet jävligt trötta på både gula och röda och vill istället leva normala vanliga liv

Den här artikeln tycker jag var klart bra skriven

Please don't call me red or yellow, I am Thai

http://www.nationmultimedia.com/home/Please-dont-call-me-red-or-yellow-I-am-Thai-30152733.html

Hej

Visst finns det en stor grupp människor som resonerar så här, men även dom s.k färglösa kommer nog att bli tvungna att välja färg i kommande val, om inte dom Röda förbjuds igen förstås, för då blir det ju bara en färg kvar.

För jag tror fortfarande att det kommande valet kommer att stå mellan Regeringen uppbackade av Kungahus och militär - och Demokratirörelsen som vill avskaffa Kungahusets och militärernas makt, här finns en tydlig skiljelinje mellan dessa båda grupper, dom som ev. försöker gå till val utan att liera sig med någon av dessa grupper är enligt mig helt chanslösa, så det blir nog ett lika färgat val som dom senaste.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst finns det en stor grupp människor som resonerar så här, men även dom s.k färglösa kommer nog att bli tvungna att välja färg i kommande val, om inte dom Röda förbjuds igen förstås.

För jag tror fortfarande att det kommande valet kommer att stå mellan Regeringen uppbackade av Kungahus och militär - och Demokratirörelsen som vill avskaffa Kungahusets och militärernas makt, här finns en tydlig skiljelinje mellan dessa båda grupper, dom som ev. försöker gå till val utan att liera sig med någon av dessa grupper är enligt mig helt chanslösa, så det blir nog ett lika färgat val som dom senaste.

Mvh Isan Lover

Gruppen i Thailand som väljer att inte se det hela monokromt som du är stor, 76% ansåg sig vid en undersökning (ABAC kanske?) som tidigare postats här vara "färglösa" alltså varken gula eller röda. 76% är en rejäl majoritet av befolkningen.

Problemet med dig att du ser alla som inte är röda som gula-inga undantag. Öppna ögonen och öronen så ska du inse att allting inte behöver vara svart eller vitt-förlåt gult eller rött-

Det finns nyanser i allt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gruppen i Thailand som väljer att inte se det hela monokromt som du är stor, 76% ansåg sig vid en undersökning (ABAC kanske?) som tidigare postats här vara "färglösa" alltså varken gula eller röda. 76% är en rejäl majoritet av befolkningen.

Problemet med dig att du ser alla som inte är röda som gula-inga undantag. Öppna ögonen och öronen så ska du inse att allting inte behöver vara svart eller vitt-förlåt gult eller rött-

Det finns nyanser i allt...

Hej

Regeringen kanske anammar Kungens nya färg som är Rosa men det förändrar ingenting i sak, det kommande valet blir mellan Regering uppbackade av Kungahus och Militär - och den Röda Demokratirörelsen som har deras uppbackare som fiender, om dom överhuvudtaget får ställa upp.

Att ytterligare något alternativ stort nog att hota någon av dessa grupper skulle dyka upp innan valet är nog otänkbart.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst finns det en stor grupp människor som resonerar så här, men även dom s.k färglösa kommer nog att bli tvungna att välja färg i kommande val, om inte dom Röda förbjuds igen förstås, för då blir det ju bara en färg kvar.

För jag tror fortfarande att det kommande valet kommer att stå mellan Regeringen uppbackade av Kungahus och militär - och Demokratirörelsen som vill avskaffa Kungahusets och militärernas makt, här finns en tydlig skiljelinje mellan dessa båda grupper, dom som ev. försöker gå till val utan att liera sig med någon av dessa grupper är enligt mig helt chanslösa, så det blir nog ett lika färgat val som dom senaste.

Mvh Isan Lover

Skulle man möjligen kunna få någon, ett enda citat t.ex., som bekräftar din uppfattning att de röda vill avskaffa kungahuset?

Sanningen är att uttala minsta lilla tveksamhet mot kungahuset här i Thailand är lika med politiskt självmord!

Att Du vill appellera än det ena än det andra på de röda bara för att det stämmer med din egen uppfattning är beklämmande.

Att kalla de röda för "demokratirörelse" är rent ut sagt pinsamt. Kan Du ge ett enda exempel på demokratistärkande åtgärder som Thasin genomförde under sina år vid makten? Eller anser Du sättet som PT utser partiledare resp PM-kandidat på är ett bra exempel på demokrati?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle man möjligen kunna få någon, ett enda citat t.ex., som bekräftar din uppfattning att de röda vill avskaffa kungahuset?

Sanningen är att uttala minsta lilla tveksamhet mot kungahuset här i Thailand är lika med politiskt självmord!

Att Du vill appellera än det ena än det andra på de röda bara för att det stämmer med din egen uppfattning är beklämmande.

Att kalla de röda för "demokratirörelse" är rent ut sagt pinsamt. Kan Du ge ett enda exempel på demokratistärkande åtgärder som Thasin genomförde under sina år vid makten? Eller anser Du sättet som PT utser partiledare resp PM-kandidat på är ett bra exempel på demokrati?

Poffa

Hej

Att folk inte kan skriva ned att dom är emot Kungahusets och Generalernas makt i ett partiprogramm verkar det ju som du förstår, det vore nog inte bara politiskt självmord utan man skriver nog samtidigt sin egen dödsdom, så det får man nog vänta med tills deras makt är bruten.

Men självklart förstår både vanligt folk i Thailand och dom flesta politiskt intreserade utlänningar hur det hänger ihop i Thailand, för att missa att regeringen stöds av både Kunghus, deras rådgivare och flertalet av Generalerna måste man nog vara helt ointreserad av Thailändsk politik eller medvetet försöka föra forumets läsare bakom ljuset.

Och lika självklart är det att den Röda Demokratirörelsen har dessa som sina största fiender, och naturligtvis ser det som odemokratiska krafter som absolut inte ska bestämma vem som ska vinna val och vem som ska sitta som PM, så självklart har dom på sin agenda att minska och på sikt helt ta bort deras otidsenliga inflytande i landet.

Tror du att dom vänster anhängare som fängslades och fick sina partier förbjudna under det kalla kriget skulle ansluta sig till Demokratirörelsen och riskera sina liv i Bangkok om dom inte trodde att det var demokratiska förändringar som man ville uppnå.

Detta är så självklart att det känns konstigt att ens behöva förklara ett så uppenbart faktum.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Regeringen kanske anammar Kungens nya färg som är Rosa men det förändrar ingenting i sak, det kommande valet blir mellan Regering uppbackade av Kungahus och Militär - och den Röda Demokratirörelsen som har deras uppbackare som fiender, om dom överhuvudtaget får ställa upp.

Att ytterligare något alternativ stort nog att hota någon av dessa grupper skulle dyka upp innan valet är nog otänkbart.

Mvh Isan Lover

Vaddå NYA färg ?

Rosa har han haft ganska länge nu. Ända sedan de gula första gången blev annat är en hyllningsfärg till kungen för att anlat år sedan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att folk inte kan skriva ned att dom är emot Kungahusets och Generalernas makt i ett partiprogramm verkar det ju som du förstår, det vore nog inte bara politiskt självmord utan man skriver nog samtidigt sin egen dödsdom, så det får man nog vänta med tills deras makt är bruten.

Men självklart förstår både vanligt folk i Thailand och dom flesta politiskt intreserade utlänningar hur det hänger ihop i Thailand, för att missa att regeringen stöds av både Kunghus, deras rådgivare och flertalet av Generalerna måste man nog vara helt ointreserad av Thailändsk politik eller medvetet försöka föra forumets läsare bakom ljuset.

Och lika självklart är det att den Röda Demokratirörelsen har dessa som sina största fiender, och naturligtvis ser det som odemokratiska krafter som absolut inte ska bestämma vem som ska vinna val och vem som ska sitta som PM, så självklart har dom på sin agenda att minska och på sikt helt ta bort deras otidsenliga inflytande i landet.

Tror du att dom vänster anhängare som fängslades och fick sina partier förbjudna under det kalla kriget skulle ansluta sig till Demokratirörelsen och riskera sina liv i Bangkok om dom inte trodde att det var demokratiska förändringar som man ville uppnå.

Detta är så självklart att det känns konstigt att ens behöva förklara ett så uppenbart faktum.

Mvh Isan Lover

Samma floskler som vanlig! Och givetvis ett enda exempel/citat. Som vanligt.

Kan Du förklara för mig varför de röda, om de nu skulle företräda "den lilla mannen" och stå för demokrati endast lyckades skrapa ihop 1 (ett) mandat söder om Bangkok.

Förvisso har Du vid flera tillfällen ifrågasatt thailändarna intellektuella nivå men menar Du att thailändarna i södra Thailand är så in åt i helvetet korkade att de stöder ett parti som tillvaratar de rikas intressen. När de själva är minst lika fattiga som de uppe i Isan och norra Thailand. Samtidigt som det finns, i alla fall enligt dig, ett parti som tillvaratar de fattigas intressen. Varför röstade de inte på det partiet?

Minst 80-90 % av Thailand befolkning får räknas som fattiga och likt väl lyckades "de fattigas parti" endast skrapa i hop 36% av rösterna i senaste valet. Lika många som, enligt dig, "de rikas parti" fick ihop.

Thailänskt politik är inte fattig mot rik. Vilket den geografiskt fördelningen av rösterna visar med tydlighet som inte går att ifrågasätta. Röda i Isan/norr. Demokrater i södern.

Inte ideologi mot ideologi. Vilken tydligt kan illustreras med att gamla högerspöket Samak, tidigare bl.a. ledare för högerflygeln inom demokraterna, på ålderns höst återanvändes som PM för PPP. Förvisso inte vald till posten utan utsedd.

Politik i Thailand är tyvärr bara en spegling av den etniska splittring i landet. Eller har Du något annan förklaring?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

den Röda Demokratirörelsen

cut

Nu blir ju inte den Röda Thaksinrörelsen en "Röd Demokratirörelse" bara för att du vill att den ska vara det, preics lika lite som den Gula Ultrakonservativa Hypernationalistiska Rörelsen blir en "Gul Demokratirörelse" bara för att Sonthi säger det.

De är två intresseorganisationer som vill ta tillvara sina anhängares intressen, och där hamnar demokrati rätt långt ned på listan för de flesta, och för ledarna är demokrati snarare ett skällsord de inte vill befatta sig med.

Isaans fattiga har all rätt att vara missnöjda med vad som hänt de senaste 5 åren och det är fullt förståeligt att de vill ha Thaksin tillbaka då han faktiskt gav dem ett välstånd de aldrig haft tidigare och dessutom en upprättelse som samhällsmedborgare. Det har dock inget med demokrati att göra för Thaksin har aldrig ens låtsats bry sig om demokrati och de röda anhängarna vill ha Thaksin tillbaka, inte någon av hans pragmatiska proxypudlar.

De flesta andra fattiga thailändare som inte är från Isaan eller Norra Thailand vill absolut inte ha Thaksin tillbaka, inte i första hand för att han var odemokratisk men för att han inte gynnade dem. Om Demokraterna är demokratiska eller inte är inte huvudfrågan för dem heller utan frågan är, som för världens alla fattiga: Kommer jag få det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Proxypudel" = Klockrent uttryck för alla röda "politiker" i ledande ställning :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vaddå NYA färg ?

Rosa har han haft ganska länge nu. Ända sedan de gula första gången blev annat är en hyllningsfärg till kungen för att anlat år sedan.

Hej

Med nya menade jag den rosa färgen, eftersom det var gult som gällde för dom rödas motståndare vid förra valet, så vi får nog se fram emot ett val mellan rosa och röda denna gång.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Med nya menade jag den rosa färgen, eftersom det var gult som gällde för dom rödas motståndare vid förra valet, så vi får nog se fram emot ett val mellan rosa och röda denna gång.

Mvh Isan Lover

Menar du att de gula skulle byta färg till rosa som symbol ?

Kungen bytte från gult till rosa för länge sedan. och efter det har det varit både grått och mörkgrönt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...