Jump to content
IGNORERAD

Koh Chang i juli


thaifan

Recommended Posts

Funderar på att ta en vecka på Koh Chang när jag är nere i sommar. Är däremot lite osäker på hur vädret är där i miten av Juli.

iofs kan ju vädret variera från år till år men har någon som varit där under sommaren några tips?

/Thaifan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vädret i Thailand i Juli är nog ungefär lika oförutsägbart som i

Sverige på sommaren.

Skillnaden är ju att man inte störs lika mycket av dom, i regel, korta

men intensiva regnskurarna, för det blir ju inte kallt som det blir i Sverige.

Jag var själv på Koh Chang vecka 29 förra året, det regnade 5 dagar av 7.

Men mellan regnen var det vackert, grönt o fint blir det,

och ett jäkla flöde på vattnet i vattenfallen. Häftigt!

Åk dit! Koh Chang är vackert, och med lite tur kommer du få många sköna

dagar i solen.

Jag åker själv 1 månad i juli-Augusti. och har tänkt starta med

nån vecka i Hua Hin,

Längre än så planerar jag inte.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på ön i Juli det rengna mycket och det är farligt att bada mycket undervattenströmar som drar en ut till stora stenar.Det var flera som dog den sommaren,bo der det finns pool :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand generellt i Juli kan vara osäkert men ju längre österut man kommer, bort från indiska oceanens monsuner, desto bättre är det så Koh Chang är bland de bästa ställena i Thailand under Juli

Men allt hänger ju på lite tur också. Kan vara allt från kanonväder till mycket regn. Jobbigast är kanske dock när det blåser hårt också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand generellt i Juli kan vara osäkert men ju längre österut man kommer, bort från indiska oceanens monsuner, desto bättre är det så Koh Chang är bland de bästa ställena i Thailand under Juli

Det stämmer nog som du säger att det är bättre österut.

Men jag skulle vilja säga att det inte gäller för just Koh Chang,

som KAN vara en riktigt regnhåla emellanåt.

Personligen har jag haft det riktigt fint i Samui ett par gånger i Juli.

Men hur som helst så tycker inte jag att regnandet är på långa

vägar lika störande i Thailand som det är i Sverige.

Kanske för att man kan ha det så himla kul i LOS var man än befinner sig.

Och som jag sa tidigare, man fryser aldrig,

att frysa är det värsta jag vet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Verkar vara ungefär som jag trodde, osäkert alltså. Var på Samui för några år sen och den sommaren var fin så jag chansar på att det blir så även på Koh Chang i år.

Har alltså inte varit där förut så är det något man bör tänka på innan man bokar något hotell, typ speciellt bra strand osv.?

/Thaifan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i mitt hus vid Koh Samet förra året hela juli och det var normalt varmt och soligt med några dagar med regnskurar och lite moln

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har varit på Koh Chang åtskilliga gånger. Brukar dock alltid vara där i intervallet oktober - mars.

Var en gång där i Aug och då regnade det väldigt mycket, dag ut och dag in (åtminstone är mitt bestående minne av det på så vis).

Vi beslöt oss då till slut att ta oss upp till Koh Samed istället och där var det knappt något regn alls. Betydligt regnsäkrare.

Fast om jag måste välja på Chang och Samed så är min favorit Chang, fast alla är vi ju olika.

Svårt att rekommendera något eftersom du inte talar om exakt vad du tycker om eller är ute efter.

Väldigt förenklat så är det ju mest utbud och hålligång uppe vid White Sand Beach och minst vid Bang Bao (eller Fishermans village).

Mina favoriter finns däremellan; Klong Prao och Kai Bae. Där finns, i mitt tycke en skön mix av spännande butiker, restauranger, men ändå viss möjlighet till avskildhet och avkoppling.

Hyr gärna moppe eller bil och hitta egna, totalt privata badplatser på östsidan. Man måste vara lite nyfiken och våga prova - då kommer du bli belönad! :-) Inte samma fina stränder, men du slipper turister.

Här har jag tagit en bild från östsidan på ön;

post-6637-0-03926000-1302005872_thumb.jp

post-6637-0-03926000-1302005872_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand generellt i Juli kan vara osäkert men ju längre österut man kommer, bort från indiska oceanens monsuner, desto bättre är det så Koh Chang är bland de bästa ställena i Thailand under Juli

Men allt hänger ju på lite tur också. Kan vara allt från kanonväder till mycket regn. Jobbigast är kanske dock när det blåser hårt också

Har varit en gång på Koh Chang och det var i juli. Den första dagen kunde vi bada men efter tre dagar med så hård blåst att de hade badförbudsflaggorna uppe gav vi upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stanna inte på Koh Chang för länge. Åk till öarna som ligger söderut mot Cambodja så får du en fantastisk resa.Det går flera båtar om dagen ut till alla öarna, en del har bara dyra hotell en del har mysiga bambo bungalover. Bara att stanna så länge man vill. Från dom större öarna finns det dagligen båtar som tar dig in till stan och flygplatsen.Så det är enkelt när du skall tillbaka.Fantastiskt vatten och jättefin snorkling.

Söker du bara hålligång så stanna på Koh Chang.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tänkvärda inlägg, hade faktiskt inte tänkt på Koh Samet men det är ju helt klart också ett alternativ. Ska efteråt förbi Bangkok ett tag och tänkte under veckan bara ta det

lugnt och kolla in omgivningarna. Är alltså inte på jakt efter något vilt uteliv men det är ju inte fel om det finns lite restauranger osv i närheten.

Hur är det på hotellfronten, behöver man boka i förväg eller innebär lågsäsongen att man kan boka på plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har aldrig bokat nåt iförväg ens under högsäsong(och det har alltid ordnat sig),så lågsäsong borde inte vara några problem.

Mvh.

Robbe

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej!

Har aldrig bokat nåt iförväg ens under högsäsong(och det har alltid ordnat sig),så lågsäsong borde inte vara några problem.

Mvh.

Robbe

... och under lågsäsong kan man med fördel försöka pruta ner priserna på hotellrum till hälften.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli är väldigt dött, har aldrig haft några problem att åka runt och välja det som ser bra ut till ett vettigt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite om vart man skall resa i Juli och vad man bör undvika:

Juli

Under vår största semestermånad rusar vi gärna iväg till Medelhavet för att uppleva värmen. Men tänk på att du inte är ensam om den idén. Det blir trångt på stränderna, värre ju senare i månaden du reser. Vid östra Medelhavet kan det bli obehagligt varmt.

Nu är en bra tid att resa till Atlantkusten i Frankrike och norra Spanien. Där regnar det mer än vid Medelhavet, men juli är den torraste månaden och värsta turistsäsongen är inte förrän i augusti.

MÅNADENS TIPS: Sverige - inget slår en vacker svensk sommar med långa ljusa kvällar. Skulle det regna finns det säkert någon annan plats i vårt stora land där solen skiner.

UNDVIK: Florida och Västindien - orkansäsongen börjar. Västra Thailand, Indien, Egypten.

BÄSTA VÄDRET I JULI

* Sverige

* Baltikum

* Frankrike

* Spanien

* Portugal

* Azorerna

* Bulgarien

* Bali

* Kalifornien

* Hawaii

* Fiji

* Östafrika

* Norden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, undvik även Flen i Juli då det är flera turister i byn, November är bäst för att undvika trängsel.

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, undvik även Flen i Juli då det är flera turister i byn, November är bäst för att undvika trängsel.

Flensta Arne

Finns det någon anledning, någon gång, att inte undvika Flen ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...