Jump to content
IGNORERAD

Ofrivilligt Far


Klabbharpan

Recommended Posts

Här står det om barn född utomlands med svensk far : Min Länk

Det verkar inte så svårt man gör en anmälan (inte ansökan) om medborgarskap

mvh

Det Jobbiga ligger väl i att svenska myndigheter inte godkänner persobevis/födelsebevis från många länder i tredje världen däribland Thailand. De kräver ett domstolsbeslut som de tycker är likvärdigt ett svenskt födelsebevis. Kan ta ett rejält tag att få ett sådant beslut.

Kanske har sverige ändrat på detta nu men jag tror inte det. När jag själv höll på med detta trassel var situationen för djävlig.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    13

  • Klabbharpan

    11

  • Neil

    6

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Är det dina tankar om damen att du är en "affärside" ? Då hadde jag lagt ned det hela ganska så snabbt, utan respekt

och öppenhet gentemot varandra så är nog giftermålet ganska så säkert dömd att haverera.

Då förstår jag att du är tveksam

mvh

Khemmarat.Alla förhållande är olika.Det om affärside har jag sett och hört från VÄLLDIGT många Thaidamer.det finns ett ord KINIAOU (snål) som används väldigt flitigt bland Thaidamer

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är ju förhoppningsvis en ärlig och snäll svensk .jag känner igen det där med hus.mm mmm men om du säger att du inte har så mycket pengar (för ett hus )och hon ändå stannar med dig då vet du om att hon älskar dig.sen kan du ju göra som du tycker efter några år (om du vill bygga ett hus)

Håller med. Respekterar en thaitjej sin farangman och hans traditioner så kan hon vänta ett par år. Om mannen sedan känner för och kan bygga upp en ekonomisk trygghet för sin dam så är väl det bra.

Att köpa mark och bygga hus samt gifta sig med sinsod med en gång är inget annat trams. Det kan vänta och om thaidamen är seriös så väntar hon eftersom hon älskar sin man.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det Jobbiga ligger väl i att svenska myndigheter inte godkänner persobevis/födelsebevis från många länder i tredje världen däribland Thailand. De kräver ett domstolsbeslut som de tycker är likvärdigt ett svenskt födelsebevis. Kan ta ett rejält tag att få ett sådant beslut.

Kanske har sverige ändrat på detta nu men jag tror inte det. När jag själv höll på med detta trassel var situationen för djävlig.

ha det

Neil

Om Som exempel Klabbarpan ÖNSKAR .så godkänner han sig som far+++++++ ett DNA test att bifoga till socialförvaltning en i den kommun man är mantalskriven sen är det klart.

DAMEN får uppehållstillstånd med en gång

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Khemmarat.Alla förhållande är olika.Det om affärside har jag sett och hört från VÄLLDIGT många Thaidamer.det finns ett ord KINIAOU (snål) som används väldigt flitigt bland Thaidamer

Finns få ord som gör mig så irriterad som KINIAOU. De flesta thaidamer som säger det är riktigt oförskämda. Oftast jobbar deras gubbar som fan och försörjer sin kvinna och så får han skit tillbaka.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Som exempel Klabbarpan ÖNSKAR .så godkänner han sig som far+++++++ ett DNA test att bifoga till socialförvaltning en i den kommun man är mantalskriven sen är det klart.

DAMEN får uppehållstillstånd med en gång

Tror nog att man vill ha ett domstolsbeslut angående faderskapet. Är inte säker på att DNA test hjälper ens idag även om jag hört det ryktas att det räcker.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Finns få ord som gör mig så irriterad som KINIAOU. De flesta thaidamer som säger det är riktigt oförskämda. Oftast jobbar deras gubbar som fan och försörjer sin kvinna och så får han skit tillbaka.

Neil

Håller med blir jäkligt irriterad

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tror nog att man vill ha ett domstolsbeslut angående faderskapet. Är inte säker på att DNA test hjälper ens idag även om jag hört det ryktas att det räcker.

Neil

Det beslut som soc tar går till tingsrätten och fastställs.så det är riktigt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Är det dina tankar om damen att du är en "affärside" ? Då hadde jag lagt ned det hela ganska så snabbt, utan respekt

och öppenhet gentemot varandra så är nog giftermålet ganska så säkert dömd att haverera.

Då förstår jag att du är tveksam

mvh

Ok, det var kanske fel ordval, men jag ville bara tala om hur det fungerar rent generellt i Thailand. Kvinnorna i Thailand är helt beroende av männen till skillnad mot Sverige där båda könen har lika stor makt eftersom de kan leva sina liv utan att vara beroende av varandra. Kvinnorna i Sverige har egen lön och har de barn så får de underhåll av pappan osv. I Thailand finns ingen hjälp att få för ensamstående mödrar. Så gott som alla Bargirls har ett barn med en thailändare som stuckit. Barnen brukar bo på landet hos sin syster eller mamma.

Naturligtvis skall man gå in i ett förhållande på ett seriöst sätt, som i grunden är byggt på kärlek. Det gäller i Sverige och det gäller i Thailand. Det jag menar är bara att man får se upp så man inte blir blåst på sina surt förvärvade pengar. Att man inte bara rusar iväg och köper första bästa hus i hennes namn och gifter sig och skaffar barn och sedan om det blir skilsmässa så står man där och får leva fattigt pensionärsliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill Ni inte bli lurad så är det bäst att helt undvika fruntimmer.

Köp en pudel, di luras sällan.

Luringen Arne

Den va bra! :dance1:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Håller med :rotfl: arne kommer med sina finnter då och då :lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ok, det är modigt tänkt av er "gubbar". Jag är i precis samma situation, Jag 58, hon 30 (utan barn). Men jag vet inte om jag vågar ta steget att skaffa nya barn. Det är ett så livsavgörande steg. Tänk på följande t ex:

1. Du har ingen frihet längre utan blir "hemmapappa" tills du dör. Skjutsa till dagis, skolor m m.

2. Thaidamen förväntar sig att ni ska gifta er. Detta medför att hon per automatik har rätt till hälften av dina tillgångar i Sverige, inklusive avtals pensioner och dylikt. Dina barn i Sverige blir därmed i stort sett arvslösa.

3 Thaidamen räknar med att du skall köpa ett hus - som hon skall stå som ägare för. Blir det skilsmässa är du blåst på pengarna och det enda som är kvar för dig är lånen.

4. En risk finns att livet i Thailand blir mest på hennes villkor. Hon vill ju helst inte bo ett falang område utan hon vill naturligtvis bo bland andra thaiare och leva "thailändskt". Och då tror jag man kan känna sig ensam efter ett tag.

Mvh

Micke

Well. Bara delvis rätt.

1. Fruar kan sköta skjutsandet.

(((Eventuella blivande frun sköter administrationen i skolan ifråga, så skjutsandet får hon sköta. Dessutom är det bara några hundra meter dit, så ungarna kan snart ta sig dit själva.

(((Gubbarna i min släkt brukar inte dö förrän de är 87 - 95. Jag ska ha kontor i hemmet, så jag blir en slags "hemmapappa" :)

Svärmor bor i närheten, hon kan sköta barnen om de är vilda, men om de är lugna, så¨kan de "jobba på kontoret" med mig.)))

2 + 3 Ja, giftemål förväntas, men det går att skydda sig en hel del.

Äktenskpsförord. Huset står på farangen. Frun/familjen äger marken oberoende av vem som betalt den . Sedan har man mångårigt förmånligt arrendeavtal för marken. Sådana gäller ÄVEN om marken säljs/ärvs om frun skulle dö före en själv.. Då klarar man sig till man dör, och gemensamma barn ärver ju båda föräldrarna i vilket fall som helst. Om man vill skydda tidigare barn, så går det rimligtvis att få med i äktensskapsförordet att en del av arvet skyddas för dem.

4. Jag vill bo på landet, utan några nära grannar alls :) Närmaste grannarna blir troligtvis thai, men då man vill prata med faranger är det ju bara att använda Internet, eller ta bilen/motorcykeln och träffa några...

(((Dessutom är det oklart hur mycket jag får ihop. Hennes familj har ett fint hus och en fruktodling utan några lån, och hon har redan högre (formell) utbildning än vad jag har, och går på Masterutbildning nu på helgerna. Så det är kanske hon som behöver skydd genom äktenskapsförord :) Jag lär tjäna mer än henne, men det är ju OK att dela lika på det man tjänar under äktenskapet.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tjena,

ok, så här ligger det till: Ingen är gravid.ännu(!) Jag känner damen i fråga sedan tre år. Träffades på golfklubben (jobbar i receptionen) i Hua Hin. Senast var det nu i februari. Nu vill hon komma och hälsa på mig här i Sverige i sommar. Jag har avtalspension och kan göra vad jag vill i livet ( så långt ekonomin tillåter). Och visst kan det kännas lockande att starta om med en ny familj. För att få ett meningsfullt liv, men det för med sig så mycket annat; Giftermål, husköp och ett livslångt ansvar för barnen. Låt säga att det blir skilsmässa efter några år. Då står du där med skulder på huset, du har gjort dina barn i Sverige arvslösa. Och vem vet, kanske en dag när du är 75 år kommer det en 15-årig thailändsk son/dotter och knackar på dörren...

Micke

Well. Hus kan byggas billigt i Thailand, så du behöver kanske inte ha något (större) lån.

Flera har byggt fina hus för under 200 000 SEK. Kostnaden beror mycket på om frun/familjen kan undvika "farangpriser" och att man hittar bra byggare.

(((Eventuella blivande fruns familj byggde nytt nyligen. Tre rum och kök med en massa flotta detaljer i sten och trä (som hennes pappa gjorde själv). 500 000 baht till byggherren (plus att de själva gjorde jobb för uppskattningsvis 200 000 baht.)

Flera faranger har berättat om att de hamnat på liknande kostnader, men då har de haft fruar, som har varit tuffa förhandlare och hållit efter byggjobbarna hårt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kej på Er.

Clirre, min kompis har ju redan höjt ribban en bit, men en sak är klar..man kan inte räkna lycka i penningars värde i hus eller annat krams.

Älskar man sin fru/tjej/dam och satsar på ett liv tillsammans så är det mer än egoistiskt att börja dillituera om det ekonomiska eventuella utfallet.

Jag och min högt älskade hustru väntar vårt första gemensamma barn om sisådär 6 veckor, det finns de som vill bulta skiten ur oss av den suspekta anledningen att det är för stor åldersskillnad, VAKNA, det räknas inte, har man ett sunt liv och en relation som bygger mer på äkthet än ekonomi så kommer livet i Thailand, eller Sverige att funka.

Självklart har vi, jag, tagit en del kontakter med såväl svenska som Thailändska myndigheter och visst finns det olikheter men vi har gjort en gemensam bedömning och kommit fram till att de första 2-3-4 åren passar det Thailändska livet bäst för oss, sedan får vi se, måhända det blir en return to basic och flytt till Sverige? Vem vet?

Men det viktiga i kråksången är.ett kärleksbarn är en kärlek utan gräns.

Förväntanfulle Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Kej på Er.

Clirre, min kompis har ju redan höjt ribban en bit, men en sak är klar..man kan inte räkna lycka i penningars värde i hus eller annat krams.

Älskar man sin fru/tjej/dam och satsar på ett liv tillsammans så är det mer än egoistiskt att börja dillituera om det ekonomiska eventuella utfallet.

Jag och min högt älskade hustru väntar vårt första gemensamma barn om sisådär 6 veckor, det finns de som vill bulta skiten ur oss av den suspekta anledningen att det är för stor åldersskillnad, VAKNA, det räknas inte, har man ett sunt liv och en relation som bygger mer på äkthet än ekonomi så kommer livet i Thailand, eller Sverige att funka.

Självklart har vi, jag, tagit en del kontakter med såväl svenska som Thailändska myndigheter och visst finns det olikheter men vi har gjort en gemensam bedömning och kommit fram till att de första 2-3-4 åren passar det Thailändska livet bäst för oss, sedan får vi se, måhända det blir en return to basic och flytt till Sverige? Vem vet?

Men det viktiga i kråksången är.ett kärleksbarn är en kärlek utan gräns.

Förväntanfulle Baa

Klokt talat broder.

Förra året bodde (jan-feb), bodde vi ihop, min thaidam och jag i ett hyresrum i Hua Hin. Vi trivdes väldigt bra ihop. Ibland pratade hon om att vi skulle bilda familj och köpa hus osv. Jag är 58 år och har vuxna barn i Sverige så det var kanske inte vad jag gick och tänkte på direkt. Mina tankar rörde sig nog mer kring vilken sorts pilsner jag skulle välja för kvällen, och vilken lyckans ost jag var som hade en sådan liten goding vid min sida...

Men missförstå mig inte nu, det handlade inte bara om sex. Jag var och är riktigt förtjust i henne, ja t o m kär tror jag. Så vi tittade på hus och bestämde oss så småningom för ett litet hus för ca 400.000 SEK några km utanför Hua Hin. Jag betalade handpenning på 10.000 Bht och skulle bara åka hem till Sverige för att prata med banken.

Men då fick jag plötsligt kalla fötter. Jag vaknade på natten i ångestsvett och undrade vad jag höll på med! För att göra en lång historia kort: Förhållandet tog slut och husköpet gick i graven.

Men nu ett år senare träffade jag henne på nytt i Hua Hin och känslorna fanns kvar. Och nu ska hon komma och besöka mig i Sverige sommar.

Den här gången tror jag att jag skall löpa linan ut och inte fega ur. Vi gillar ju varandra och vill bygga ett liv tillsammans. Då får det bli hur det vill med ekonomin. Hon får sin efterlängtade familj och jag får ett meningsfullt liv i the Land Of Smile. Alternativet, att träffa en svensk tjej, finns inte på kartan. Relationerna mellan män och kvinnor i Sverige liknar mer och mer en maktkamp tycker jag.

Grattis och Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fint svar Morgan vet at Damen har en klippa i dig

DS Nu blir du 10-15år yngre :great:

post-3713-0-90493100-1302021277_thumb.jp

post-3713-0-41284000-1302021308_thumb.jp

post-3713-0-90493100-1302021277_thumb.jp

post-3713-0-41284000-1302021308_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt talat broder.

Förra året bodde (jan-feb), bodde vi ihop, min thaidam och jag i ett hyresrum i Hua Hin. Vi trivdes väldigt bra ihop. Ibland pratade hon om att vi skulle bilda familj och köpa hus osv. Jag är 58 år och har vuxna barn i Sverige så det var kanske inte vad jag gick och tänkte på direkt. Mina tankar rörde sig nog mer kring vilken sorts pilsner jag skulle välja för kvällen, och vilken lyckans ost jag var som hade en sådan liten goding vid min sida...

Men missförstå mig inte nu, det handlade inte bara om sex. Jag var och är riktigt förtjust i henne, ja t o m kär tror jag. Så vi tittade på hus och bestämde oss så småningom för ett litet hus för ca 400.000 SEK några km utanför Hua Hin. Jag betalade handpenning på 10.000 Bht och skulle bara åka hem till Sverige för att prata med banken.

Men då fick jag plötsligt kalla fötter. Jag vaknade på natten i ångestsvett och undrade vad jag höll på med! För att göra en lång historia kort: Förhållandet tog slut och husköpet gick i graven.

Men nu ett år senare träffade jag henne på nytt i Hua Hin och känslorna fanns kvar. Och nu ska hon komma och besöka mig i Sverige sommar.

Den här gången tror jag att jag skall löpa linan ut och inte fega ur. Vi gillar ju varandra och vill bygga ett liv tillsammans. Då får det bli hur det vill med ekonomin. Hon får sin efterlängtade familj och jag får ett meningsfullt liv i the Land Of Smile. Alternativet, att träffa en svensk tjej, finns inte på kartan. Relationerna mellan män och kvinnor i Sverige liknar mer och mer en maktkamp tycker jag.

Grattis och Lycka till!

Jag hoppas verkligen att allt går vägen, jag tyckte att det var ett bra inlägg du skrev.

Förrutom sista raden då, döm inte alla efter några dåliga. Det finns bra och dåliga sorter överallt. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vilken sexig karl på bilden. Min fru vill såklart också ha ett hus i udonthani. Helst att jag betalar. Men där är vi inte alls överens. Men förhandlingar kommer och går och ibland kallar hon mig det där konstiga ordet kinoua(stavningen?). Då känner jag att hon backat igen. Men att våra fruar vill ha ett barn med oss och såklart giftemål. För mig var det absolut inga problem.För dom handlar det väldigt ofta om en kombination av trygghet och att man gillar sin man. Tycker man om sin fru och hon tycker om mig så får man så mycket tillbaka. Så man nästans skäms.

SÅ KAMRATER SLUTA GRUBBLA LEV LIVET OCH NJUT MED DIN ÄLSKLING

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns få ord som gör mig så irriterad som KINIAOU. De flesta thaidamer som säger det är riktigt oförskämda. Oftast jobbar deras gubbar som fan och försörjer sin kvinna och så får han skit tillbaka.

Neil

Bara att replikera att det är dom som är "Na luat" greedy, giriga :whistle:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt talat broder.

Förra året bodde (jan-feb), bodde vi ihop, min thaidam och jag i ett hyresrum i Hua Hin. Vi trivdes väldigt bra ihop. Ibland pratade hon om att vi skulle bilda familj och köpa hus osv. Jag är 58 år och har vuxna barn i Sverige så det var kanske inte vad jag gick och tänkte på direkt. Mina tankar rörde sig nog mer kring vilken sorts pilsner jag skulle välja för kvällen, och vilken lyckans ost jag var som hade en sådan liten goding vid min sida...

Men missförstå mig inte nu, det handlade inte bara om sex. Jag var och är riktigt förtjust i henne, ja t o m kär tror jag. Så vi tittade på hus och bestämde oss så småningom för ett litet hus för ca 400.000 SEK några km utanför Hua Hin. Jag betalade handpenning på 10.000 Bht och skulle bara åka hem till Sverige för att prata med banken.

Men då fick jag plötsligt kalla fötter. Jag vaknade på natten i ångestsvett och undrade vad jag höll på med! För att göra en lång historia kort: Förhållandet tog slut och husköpet gick i graven.

Men nu ett år senare träffade jag henne på nytt i Hua Hin och känslorna fanns kvar. Och nu ska hon komma och besöka mig i Sverige sommar.

Den här gången tror jag att jag skall löpa linan ut och inte fega ur. Vi gillar ju varandra och vill bygga ett liv tillsammans. Då får det bli hur det vill med ekonomin. Hon får sin efterlängtade familj och jag får ett meningsfullt liv i the Land Of Smile. Alternativet, att träffa en svensk tjej, finns inte på kartan. Relationerna mellan män och kvinnor i Sverige liknar mer och mer en maktkamp tycker jag.

Grattis och Lycka till!

Verkar vettigt tycker jag. Men att rusa åstad och köpa hus så fort skulle jag inte göra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vettigt tycker jag. Men att rusa åstad och köpa hus så fort skulle jag inte göra.

Lycka till!

Nej hyr ett hus och kän efter hur det funkar

Köpa går att göra senare!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej hyr ett hus och kän efter hur det funkar

Köpa går att göra senare!

pigge01

Helt och fullt det absolut bästa.

Hyraren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...