Jump to content
IGNORERAD

Ofrivilligt Far


Klabbharpan

Recommended Posts

Leifen, med Svenska öron låter det lite märkligt med ett förhållande som bara är sammanboende knappt 2 månader om året.

Varför kan hon inte flytta till dej eller tvärtom?

MVH Tommy

Hon vill inte flytta till Sverige för hon har hela sin familj och vänner där, och det överger hon inte.

Jag kan inte flytta ned för jag har ingen försörjning där nere. Jag har bra jobb i Sverige och får hålla fast till det.

När jag blir pensionär blir läget ett annat.

Att förhållandet är på detta märkliga sätt, är något som vi båda är överens och som passar oss bra.

Men visst är drömmen om ett heltidsförhållande det bästa.

En stor spelvinst eller sponsorer skulle lösa det, men i väntan på det så är detta det gäller

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    13

  • Klabbharpan

    11

  • Neil

    6

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hon vill inte flytta till Sverige för hon har hela sin familj och vänner där, och det överger hon inte.

Jag kan inte flytta ned för jag har ingen försörjning där nere. Jag har bra jobb i Sverige och får hålla fast till det.

När jag blir pensionär blir läget ett annat.

Att förhållandet är på detta märkliga sätt, är något som vi båda är överens och som passar oss bra.

Men visst är drömmen om ett heltidsförhållande det bästa.

En stor spelvinst eller sponsorer skulle lösa det, men i väntan på det så är detta det gäller

Leif

Thaidamer brukar vara rätt intresserade av ekonomiskt bidrag, Du kan ju i det fall Ni verkligen vill skaffa barn föreslå en tidsbegränsad flytt, sedan har hon ju lite slantar varje månad på kontot.

Snålisen Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

vet inte om den här delikata frågan tagits upp någon annan stans i forumet men jag ställer frågan här i alla fall:

En "olycka" händer ju så lätt, även om man är aldrig så försiktig. Vad händer om min Thaidam "lurar" mig och blir med barn, blir jag då underhållsskyldig för resten av livet?

Kan hon, t ex via svenska eller thailändska staten, kräva att jag skall betala underhåll?

Blir barnet automatiskt arvtagare, med samma rätt som mina svenska barn?

Ja jisses, har du blivit lurad ?

På vilket sätt ?

Lurade hon dig att pippa utan kondom eller vad är det du insunierar ?

Känner du inget som helst ansvar för det barn du är pappa till ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hon vill inte flytta till Sverige för hon har hela sin familj och vänner där, och det överger hon inte.

Jag kan inte flytta ned för jag har ingen försörjning där nere. Jag har bra jobb i Sverige och får hålla fast till det.

När jag blir pensionär blir läget ett annat.

Att förhållandet är på detta märkliga sätt, är något som vi båda är överens och som passar oss bra.

Men visst är drömmen om ett heltidsförhållande det bästa.

En stor spelvinst eller sponsorer skulle lösa det, men i väntan på det så är detta det gäller

Leif

Sätt dig då på närmaste internethak och skriv "buffalo sick"-brev til faranger. Tydligen funkar det i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon vill inte flytta till Sverige för hon har hela sin familj och vänner där, och det överger hon inte.

Jag kan inte flytta ned för jag har ingen försörjning där nere. Jag har bra jobb i Sverige och får hålla fast till det.

När jag blir pensionär blir läget ett annat.

Att förhållandet är på detta märkliga sätt, är något som vi båda är överens och som passar oss bra.

Men visst är drömmen om ett heltidsförhållande det bästa.

En stor spelvinst eller sponsorer skulle lösa det, men i väntan på det så är detta det gäller

Leif

OK du känner din dam bäst.

Har hon varit i Sverige?

Min fru gillade verkligen att komma dit, fast det var lite kallt i Mars-Maj.

En 6månaders vistelse hos dej är ju ganska lätt ordnad, varför inte testa det?

Att hon får en smak för Sverige och vill stanna, är ju alltid en risk (som sällan diskuteras på Thaiforum) att ta med i beräkningen.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

OK du känner din dam bäst.

Har hon varit i Sverige?

Min fru gillade verkligen att komma dit, fast det var lite kallt i Mars-Maj.

En 6månaders vistelse hos dej är ju ganska lätt ordnad, varför inte testa det?

Att hon får en smak för Sverige och vill stanna, är ju alltid en risk (som sällan diskuteras på Thaiforum) att ta med i beräkningen.

MVH Tommy

Tack för goda råd mm.

Nu är det inte min situation som ska debatteras, utan jag ser helst att vi fokuserar på vad trådskaparen ville ha råd om.

När jag känner för min sak startar jag en egen tråd om det.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för goda råd mm.

Nu är det inte min situation som ska debatteras, utan jag ser helst att vi fokuserar på vad trådskaparen ville ha råd om.

När jag känner för min sak startar jag en egen tråd om det.

Leif

Sorry, missade det, virrig som vanligt. :bag:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag är ihop med en betydligt yngre dam också. Hon har ett barn på 13 år en son, och vill ha minst ett till med mig, helst en flicka då.

Hon säger sig behöva minst två barn, för att trygga sin ålderdom.

Jag har påtalat för henne att det inte är så lämpligt för barn att ha en så gammal pappa. ( Min svenska värdering)

Svaret från henne är att det är skitsnack, och skulle jag dö eller liknande när barnen är små, så gör det ändå ingen skilland,

för skaffar hon barn med en thailändare så blir dom ändå utan pappa under uppväxten, som 13 åringen. (Thailändsk värdering)

Jag skulle bli en mycket bättre pappa, för som pensionär har jag all tid för barnen säger hon.

Är jag inte beredd att gå henne till mötes, så måste jag vara ärlig och separera nuvarande förhållande, och inte tjuv-sterilasera mig.

Jag vet inte hur jag kommer att göra, men jag finner det inte omöjligt att jag går henne till mötes och blir far igen.

Leif

Då har du ungefär samma situation som jag (58, 30, 9-årig son) med en thaidam. Jag PLANERAR att få barn om 2-3 år :)

(((Lite tidigt att veta om det blir hon och jag, men planen är flytt till Thailand om drygt ett år. "Slutkoll" under några månader om vi vill gifta oss, följt av giftemål och husbygge. Sedan är det ju inte säkert att hon blir gravid direkt efter det :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ok, jag förstår vad ni är ute efter.

Självklart är alla barn lika värda. Och jag måste naturligtvis ta mitt ansvar.

Men jag närmar mig 60 år och min Thai dam är 30 och utan barn. Vi trivs väldigt bra ihop, men jag vet att hennes högsta önskan är att få ett barn. Hon har ju allt att vinna på det: Hon får sitt efterlängtade barn plus att hon vet att hon får ekonomisk trygghet för barnet hela livet. (Obs. till skillnad om hon skulle få barn med en Thai kille, de verkar ju fullkomligt strunta i sina barn.)

"En olycka händer så lätt". Ja, visst, jag kan köra med kondom, men om hon tar p-piller och säger att det är ok att köra utan, ja då är man liksom utelämnad till henne. Jag vet många kompisar i Sverige som åkt dit på det sättet.

60år :whistle: Tycker du ska göra ett faderskapstest

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Då har du ungefär samma situation som jag (58, 30, 9-årig son) med en thaidam. Jag PLANERAR att få barn om 2-3 år :)

(((Lite tidigt att veta om det blir hon och jag, men planen är flytt till Thailand om drygt ett år. "Slutkoll" under några månader om vi vill gifta oss, följt av giftemål och husbygge. Sedan är det ju inte säkert att hon blir gravid direkt efter det :)

Ok, det är modigt tänkt av er "gubbar". Jag är i precis samma situation, Jag 58, hon 30 (utan barn). Men jag vet inte om jag vågar ta steget att skaffa nya barn. Det är ett så livsavgörande steg. Tänk på följande t ex:

1. Du har ingen frihet längre utan blir "hemmapappa" tills du dör. Skjutsa till dagis, skolor m m.

2. Thaidamen förväntar sig att ni ska gifta er. Detta medför att hon per automatik har rätt till hälften av dina tillgångar i Sverige, inklusive avtals pensioner och dylikt. Dina barn i Sverige blir därmed i stort sett arvslösa.

3 Thaidamen räknar med att du skall köpa ett hus - som hon skall stå som ägare för. Blir det skilsmässa är du blåst på pengarna och det enda som är kvar för dig är lånen.

4. En risk finns att livet i Thailand blir mest på hennes villkor. Hon vill ju helst inte bo ett falang område utan hon vill naturligtvis bo bland andra thaiare och leva "thailändskt". Och då tror jag man kan känna sig ensam efter ett tag.

Mvh

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

I punkt 2 Så har dina barn sen tidigare + ditt nya barn rätt till HELA kvar låtenskapen om du inte skriver testament.Har för mig att jag läst det nånstans

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

60år :whistle: Tycker du ska göra ett faderskapstest

Tjena,

ok, så här ligger det till: Ingen är gravid.ännu(!) Jag känner damen i fråga sedan tre år. Träffades på golfklubben (jobbar i receptionen) i Hua Hin. Senast var det nu i februari. Nu vill hon komma och hälsa på mig här i Sverige i sommar. Jag har avtalspension och kan göra vad jag vill i livet ( så långt ekonomin tillåter). Och visst kan det kännas lockande att starta om med en ny familj. För att få ett meningsfullt liv, men det för med sig så mycket annat; Giftermål, husköp och ett livslångt ansvar för barnen. Låt säga att det blir skilsmässa efter några år. Då står du där med skulder på huset, du har gjort dina barn i Sverige arvslösa. Och vem vet, kanske en dag när du är 75 år kommer det en 15-årig thailändsk son/dotter och knackar på dörren...

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

I punkt 2 Så har dina barn sen tidigare + ditt nya barn rätt till HELA kvar låtenskapen om du inte skriver testament.Har för mig att jag läst det nånstans

Ok, jag är inte säker på det där. Men hur som helst så kommer det att bli krångligt.

Men hur man än vänder och vrider sig har man ändan bak. Med andra ord, vad har man att välja på egentligen? Ska man verkligen sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige när man i stället kan ha ett liv i gemenskap i Thailand. Allt har sitt pris här i världen. Jag kanske får betala det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det är inga lätta frågor

Själv var jag 56 när jag fick Joel och har 4 barn sen tidigare.Och så som det är med honom vart det inte tidigare med dom andra barnen.Kan ju bero på att jag var hemma med honom i 1år då frugan läste SFI

Vi är ju gifta både i Thailand och Sverige.Och i Göteborgsposten har dom nån spalt på Lördag eller söndag där folk kann fråga om arv o dyligt.och där har jag läst att bröstarvingar får allt vid en bortgång. om man inte har skrivit testament

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ok, jag är inte säker på det där. Men hur som helst så kommer det att bli krångligt.

Men hur man än vänder och vrider sig har man ändan bak. Med andra ord, vad har man att välja på egentligen? Ska man verkligen sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige när man i stället kan ha ett liv i gemenskap i Thailand. Allt har sitt pris här i världen. Jag kanske får betala det priset.

Ja det är bara du som kan avgöra men jag vet att det finns en annan medlem som (äldre) som ska bli pappa snart och han är lycklig som tusan.Och du kommer bli 10år yngre i sättet efteråt 5555

så lycka till :dance1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få underhåll måste barnet bo i Sverige (kanske räcker med inom EU numer, men jag tror inte det).

Träffade en mor som var på Sveriges Ambassad i Bkk och sökte hjälp sedan den Svenska fadern (registrerad som Far både i Thailand och Sverige) lessnat på damen, skaffat ny Thaifru och flyttat hem till Sverige utan sitt barn.

Hon fick ingen hjälp av Ambassaden, jag kollade lite med Svenska myndigheter, och Ambassaden hade "Rätt" de kunde inte hjälpa till, lagligt.

Jag var förvånad, men det finns antagligen klokare människor än mej som beslutat om de regler vi har.

Så, ett Thailändskt barn (med 2 thaiföräldrar) som bor i Sverige har rätt till underhållsbidrag från staten (som de sen skall försöka driva in från den Thailändske förälder som finns kvar i Thailand) :sFduh: .

Men ett barn som har all rätt att vara Svensk medborgare eftersom en förälder är svensk, har ingen rätt till underhållsbidrag om barnet inte är bosatt i Sverige, den smitande föräldern klarar sig utan ekonomiskt ansvar.. :fan1: .

MVH Tommy

Ett barn som föds i utlandet med en svensk pappa och han inte är gift med mamman har ingen som helst rätt att bli svensk medborgare. Barnet lämnas helt utan rättigheter och pappan blir helt utan skyldigheter i juridisk mening. En svensk kvinna som föder ett barn med en utländk man i ett annat land utan att vara gift kan självfallet fixa medborgarskapet med en gång. Rättvist? Tveksamt.

Så skall ens unge få rättigheter i ovanstående situation så får man gifta sig eller gå till domstol så man fr bevis att man är far till ungen. Vet inte hur det är nu, men tidigare godkändes inte DNA-test som bevis på att man är fader utan av någon anledning så ansågs domstolsbeslut på faderskapet vara ett säkrare bevis.

neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag funderar starkt på det. Har Du / Ni någon erfarenhet av detta?

Det bästa jag har gjort, kan helt klart rekommendera det.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag är inte säker på det där. Men hur som helst så kommer det att bli krångligt.

Men hur man än vänder och vrider sig har man ändan bak. Med andra ord, vad har man att välja på egentligen? Ska man verkligen sitta och ruttna bort i en lägenhet i Sverige när man i stället kan ha ett liv i gemenskap i Thailand. Allt har sitt pris här i världen. Jag kanske får betala det priset.

Allt behöver väl inte vara så krångligt. Varför gifta sig? Totalt onödigt när det räcker att vara sambo. Skall man tvunget gifta sig men är rädd för de juridiska följderna så kan man köra ett bybröllop utan att registrera giftermålet.

Köpa hus behöver man väl inte heller göra? Hyra är billigt i Thailand och utan bekymmer. Hyr två ställen om du inte gillar byn. Ett litet hus på byn och kanske en liten lya i Pattis eller Bkk. Kalasfint.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Ja det är bara du som kan avgöra men jag vet att det finns en annan medlem som (äldre) som ska bli pappa snart och han är lycklig som tusan.Och du kommer bli 10år yngre i sättet efteråt 5555

så lycka till :dance1:

Ok, tack för alla glada tillrop. Och du har en poäng där; klart man känner sig yngre om man har en ung och snygg thaidam vid sin sida.

Fortsättning följer...

Hon kommer till Sverige i Maj och stannar tre månader.

Ha det godt

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Allt behöver väl inte vara så krångligt. Varför gifta sig? Totalt onödigt när det räcker att vara sambo. Skall man tvunget gifta sig men är rädd för de juridiska följderna så kan man köra ett bybröllop utan att registrera giftermålet.

Köpa hus behöver man väl inte heller göra? Hyra är billigt i Thailand och utan bekymmer. Hyr två ställen om du inte gillar byn. Ett litet hus på byn och kanske en liten lya i Pattis eller Bkk. Kalasfint.

ha det

Neil

Håller med Neil .Där får du va stark .säger bara STATUS för thaidamerna.så hyr skyll på vad som helst.sen efter några år så kan du föra över pengar på ett konto. i hennes namn men säg inte förmycket utan det ska vara för henne och det ev barnet

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Här står det om barn född utomlands med svensk far : Min Länk

Det verkar inte så svårt man gör en anmälan (inte ansökan) om medborgarskap

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Allt behöver väl inte vara så krångligt. Varför gifta sig? Totalt onödigt när det räcker att vara sambo. Skall man tvunget gifta sig men är rädd för de juridiska följderna så kan man köra ett bybröllop utan att registrera giftermålet.

Köpa hus behöver man väl inte heller göra? Hyra är billigt i Thailand och utan bekymmer. Hyr två ställen om du inte gillar byn. Ett litet hus på byn och kanske en liten lya i Pattis eller Bkk. Kalasfint.

ha det

Neil

Hej Neil,

ja, men tror du verkligen Thai damen nöjer sig med det upplägget? Deras "affärsidé" är ju att: 1. Gifta sig. 2. Äga ett hus. De vill ju träffa en falang kille för att få det ekonomiskt tryggt. Om du plötsligt drar och träffar en annan står hon ju på bar backe igen. Och kanske t o m med några ungar att försörja.

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Neil,

ja, men tror du verkligen Thai damen nöjer sig med det upplägget? Deras "affärsidé" är ju att: 1. Gifta sig. 2. Äga ett hus. De vill ju träffa en falang kille för att få det ekonomiskt tryggt. Om du plötsligt drar och träffar en annan står hon ju på bar backe igen. Och kanske t o m med några ungar att försörja.

Micke

Men du är ju förhoppningsvis en ärlig och snäll svensk .jag känner igen det där med hus.mm mmm men om du säger att du inte har så mycket pengar (för ett hus )och hon ändå stannar med dig då vet du om att hon älskar dig.sen kan du ju göra som du tycker efter några år (om du vill bygga ett hus)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Neil,

ja, men tror du verkligen Thai damen nöjer sig med det upplägget? Deras "affärsidé" är ju att: 1. Gifta sig. 2. Äga ett hus. De vill ju träffa en falang kille för att få det ekonomiskt tryggt. Om du plötsligt drar och träffar en annan står hon ju på bar backe igen. Och kanske t o m med några ungar att försörja.

Micke

Affärsiden känns igen.bara å stålsätta sig

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Neil,

ja, men tror du verkligen Thai damen nöjer sig med det upplägget? Deras "affärsidé" är ju att: 1. Gifta sig. 2. Äga ett hus. De vill ju träffa en falang kille för att få det ekonomiskt tryggt. Om du plötsligt drar och träffar en annan står hon ju på bar backe igen. Och kanske t o m med några ungar att försörja.

Micke

Är det dina tankar om damen att du är en "affärside" ? Då hadde jag lagt ned det hela ganska så snabbt, utan respekt

och öppenhet gentemot varandra så är nog giftermålet ganska så säkert dömd att haverera.

Då förstår jag att du är tveksam

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...