Jump to content
IGNORERAD

Swimmingpool eller inte...


janne_h

Recommended Posts

Hej Tallviking!

Precis det som du tar upp funderar jag mycket kring. Är det försvarbart att bygga pool med tanke på kostnader och det arbete det för med sig. Jag har ju visserligen 7-8 min med bike till stranden med parasoll och allt men. då blir det ett dopp i floden :-)

Tack för dina tankar kring det här!

/Parasollkillen

Det beror ju på hur man ser det.

Håller på att bygga Pool vid våran kåk i Yasothon just nu.

Och summan man spenderar spelar ju ingen roll om man har råd.

Å andra sidan är det ju dumt om du ska suga på ramarna resten av året?

Jag tror knappast att man kan räkna Pool som investering av pengar. Men precis som bilar kan den vara till viss nytta och förnöjelse.

Och som med allt så är väl detta nyhetens behag.

Vi bygger en pool på 4x8 m 1,20m djup i ena ändan och 1.60m i andra overflow runt om.

Har förstått att det är lättare att hålla rent en pool med overflow

Vi anlitade en firma som heter PAT i från Bangkok. Dom är ganska stora i branchen.

Var först i kontakt med en firma som hette Europool från Pattaya. Han skulle bygga för nästan halva priset.

Men då han ej dök upp ens för att titta när han lovade, så insåg vi att det verkade riskfullt och för bra för att vara sant. Så vi skippade honom.

Hursomhelst så är Poolbygget i full gång nu. Och jag kan visa bilder senare när den är klar.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Sek Losos uncle

    6

  • Tallviking

    5

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Tallviking!

Precis det som du tar upp funderar jag mycket kring. Är det försvarbart att bygga pool med tanke på kostnader och det arbete det för med sig. Jag har ju visserligen 7-8 min med bike till stranden med parasoll och allt men. då blir det ett dopp i floden :-)

Tack för dina tankar kring det här!

/Parasollkillen

Hej

Jag har byggt med pool och skulle inte vilja vara utan den.Vad man måste tänka på är skötseln. Den skall dammsugas och kloreras minst 2 ggr i veckan. Har haft Thailändare som skött om den när jag är i Sverige men de klarar inte av det så det gäller att ha ett Poolföretag som kan ta hand om skötsel. Kostnaden för skötsel inklusive material går till mellan 3 o 4 tusen bath per månad.

Bygger man med kakel får man räkna med att töma och reparera skarvarna efter 4-5 år.

Investeringe för en kakelpool ligger runt 700.000 bath fullt färdig.

Good luck

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Låter dyrt och krångligt

Får nog bli en sådan här

post-3485-0-92648200-1303800400_thumb.jp

;):)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dyrt och krångligt

Får nog bli en sådan här

post-3485-0-92648200-1303800400_thumb.jp

;):)

Blir nog pissljummet efter ett tag ;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dyrt och krångligt

Får nog bli en sådan här

post-3485-0-92648200-1303800400_thumb.jp

;):)

Och på torsdagar är det jakuzzi :whistle:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på torsdagar är det jakuzzi :whistle:

Bara i månader med bokstaven "r" i sig, övriga månader brukar det inte vara ärtsoppa till lunch...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicksilver

Hmmm.

Har själv ingen erfarenhet av att ha en egen pool men för att ta två exempel från vänner.

Dom bor i Hua Hin...

En har en stor pool men inte djup, bor utanför HH och gillar att bjuda hem folk, kanon, svalka sig, spela diverse bollspel etc., familjen använder den inte mycket själv...

Den andra har en liten men djup pool, han säger själv att han under tre år max varit i ca 3 ggr, men han har varit i grill/bar-lustuset massvis., han bygger nu nytt utanför HH och där kommer det inte att finnas pool...

När det gäller mig så hade jag nog inte byggt en pool men däremot haft en riktigt bra utomhusdusch.kanske två.sen spelat krocket eller annat där poolen skulle varit...

//Q

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Har själv ingen erfarenhet av att ha en egen pool men för att ta två exempel från vänner.

Dom bor i Hua Hin...

En har en stor pool men inte djup, bor utanför HH och gillar att bjuda hem folk, kanon, svalka sig, spela diverse bollspel etc., familjen använder den inte mycket själv...

Den andra har en liten men djup pool, han säger själv att han under tre år max varit i ca 3 ggr, men han har varit i grill/bar-lustuset massvis., han bygger nu nytt utanför HH och där kommer det inte att finnas pool...

När det gäller mig så hade jag nog inte byggt en pool men däremot haft en riktigt bra utomhusdusch.kanske två.sen spelat krocket eller annat där poolen skulle varit...

//Q

Ett tredje exempel.

Jag har en bekant, som köpt sej ett condo på 220 kvm i Jomtien.

Condot, på 6:e våningen, inkluderar en terass med pool 8x4 m.

På inflyttningspartyt förra söndagen hade han fyllt poolen med gogo-girls och drinkarna serverades (i plastmuggar) endast i samband med en simtur i poolen.

Kan sägas, att både jag och frugan var lagom dragna när vi lämnade festen.:dance1:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

scorpiolady

Jag har pool vid mitt hus i Hua Hin. Poolen kostade 520.000 bath och den har jaccuzi . Den är inte så stor ung. 25 kvadrat allt som allt . Jag ångrar mig absolut inte. Skönt att ha egen pool . Jag har pool skötare som kommer 2 gånger i veckan. Det kostar 1200 bath / månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja då har jag kommit till Yasothon för att se våran nybyggda pool för första gången.

Resan upp var inte som man tänkt sig. Vi vill ha palmträd vid sidan av Poolen och min fru hittade en palmträdsfarm i Rangsit. Så hon köpte en palm som fick ta plats på hennes syters pickupflak istället för min motorcykel. Så jag och min fru körde upp motorcykeln från Bangkok, och min svåger fick köra Lexusen. Och jag lovar att jag var slut efter att ha legat på en fireblade i 8 timmar med ett antal raster. På vägen la strömmen av till instrumenteringen så att vi fick stanna i Korat för att fixa detta.

Efter att vi kom fram så var belöningen att ta en snabbdusch för att sedan hoppa i poolen. Och jag lovar att det var skönt. Förvånasvärt varmt vatten ochså.

På kvällen skulle ett gäng starka thaiare plocka av palmträdet från pickisens flak för plantering. Varav foten på palmen knäkte bakre lemmen på pickisen av tyngden.

Upptäckte idag en mycket trevlig överaskning. I Bangkok där jag rörde mig fick jag ej snabbare än Edge. Här mitt ute på Vischan fungerar 3G uppkoppling helt plötsligt som ej fanns för ett halvår sedan.

Skickar med en bild på Poolen från i morse med Palmen i bakgrunden.

_6087732.jpg

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då har jag kommit till Yasothon för att se våran nybyggda pool för första gången.

Resan upp var inte som man tänkt sig. Vi vill ha palmträd vid sidan av Poolen och min fru hittade en palmträdsfarm i Rangsit. Så hon köpte en palm som fick ta plats på hennes syters pickupflak istället för min motorcykel. Så jag och min fru körde upp motorcykeln från Bangkok, och min svåger fick köra Lexusen. Och jag lovar att jag var slut efter att ha legat på en fireblade i 8 timmar med ett antal raster. På vägen la strömmen av till instrumenteringen så att vi fick stanna i Korat för att fixa detta.

Efter att vi kom fram så var belöningen att ta en snabbdusch för att sedan hoppa i poolen. Och jag lovar att det var skönt. Förvånasvärt varmt vatten ochså.

På kvällen skulle ett gäng starka thaiare plocka av palmträdet från pickisens flak för plantering. Varav foten på palmen knäkte bakre lemmen på pickisen av tyngden.

Upptäckte idag en mycket trevlig överaskning. I Bangkok där jag rörde mig fick jag ej snabbare än Edge. Här mitt ute på Vischan fungerar 3G uppkoppling helt plötsligt som ej fanns för ett halvår sedan.

Skickar med en bild på Poolen från i morse med Palmen i bakgrunden.

_6087732.jpg

Mvh Janne

Trevligt Janne och en väldigt fin pool!

En riktig pool med avrinnings kant runt om, imponerande.

Synd att vi inte hade tid att ta ens EN öl tillsammans i BKK, får ta den i poolen nån gång istället :drinks:

MVH Tommy

PS, berätta inte vad den kostade, för många som blir irriterade då, eller förresten gör det, kan bli kul...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h hur mycket kostade polen att bygga?

Själva poolen bara exklusive stenläggningen runt omkring (inkl 60cm sandsten som syns vid avrinningen) betalede vi 690 000 för hos en firma som heter PAT i Bangkok. Jag vet att det finns dom som annonserar billigare alternativ. Men dels så på grund av säkerhet i kvalitet, då PAT är väldigt känd pool firma. Samt overflow runtom så blev det lite dyrare.

I detta pris ingick all utrustning för rengöring mm . Stenläggningen runt om har jag inte i huvudet just nu?

Ska egentligen inte uttala mig för mycket om skimmer vs overflow. Men det är en klar fördel med owerflow då man slipper rengöra skitkanten från vattenytan på kaklet på detta vis.

En annan fördel med pool jag upptäkt är att som det verkar så är alla irriterande smådjur som söker sig till lampljus på kvällen härute på risfältet borta. Då det verkar som dom ogillar klorlukten från vattnet.

mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt Janne och en väldigt fin pool!

En riktig pool med avrinnings kant runt om, imponerande.

Synd att vi inte hade tid att ta ens EN öl tillsammans i BKK, får ta den i poolen nån gång istället :drinks:

MVH Tommy

PS, berätta inte vad den kostade, för många som blir irriterade då, eller förresten gör det, kan bli kul...

Det ser jag fram emot!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Pool är som en ball bil viss nytta ingen egentlig investering. Men ganska ball att ha om man har råd.

Det är upp till var och en om dom vill reta upp sig eller må bra inombords :fan1:

mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Själva poolen bara exklusive stenläggningen runt omkring (inkl 60cm sandsten som syns vid avrinningen) betalede vi 690 000 för hos en firma som heter PAT i Bangkok. Jag vet att det finns dom som annonserar billigare alternativ. Men dels så på grund av säkerhet i kvalitet, då PAT är väldigt känd pool firma. Samt overflow runtom så blev det lite dyrare.

I detta pris ingick all utrustning för rengöring mm . Stenläggningen runt om har jag inte i huvudet just nu?

Ska egentligen inte uttala mig för mycket om skimmer vs overflow. Men det är en klar fördel med owerflow då man slipper rengöra skitkanten från vattenytan på kaklet på detta vis.

En annan fördel med pool jag upptäkt är att som det verkar så är alla irriterande smådjur som söker sig till lampljus på kvällen härute på risfältet borta. Då det verkar som dom ogillar klorlukten från vattnet.

mvh Janne

Mycket tjusig pool!

Men klorlukt "skrämmer" bort mig också :) Så blir det pool för mig, så får det bli annan reningslösning. Men det blir nog floden för mig :) Förhoppningsvis har den inte hunnit bli för nedsmutsad uppe bland bergen.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Pool är som en ball bil viss nytta ingen egentlig investering. Men ganska ball att ha om man har råd.

Det är upp till var och en om dom vill reta upp sig eller må bra inombords

Visst kan de va ballt med pool men varför ska man ha allt bara för att man har råd...den som har mest när han dör vinner, eller är det för att man är prylbög??? :huh:

Eller kanske för att visa här bor en rik farang så kom och gör inbrott när jag inte är hemma. :whistle:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tjusig pool!

Men klorlukt "skrämmer" bort mig också :) Så blir det pool för mig, så får det bli annan reningslösning. Men det blir nog floden för mig :) Förhoppningsvis har den inte hunnit bli för nedsmutsad uppe bland bergen.

Ahhhh, en sakfråga(nä men det var det ju inte) men ändå en fråga här!...så vad finns det för fler reningslösningar, än bakteriedödande klor som går att använda inom rimliga kostnader i tropiskt klimat?

Jag är lätt allergisk mot klor så ser fram mot ett svar nu.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan de va ballt med pool men varför ska man ha allt bara för att man har råd...den som har mest när han dör vinner, eller är det för att man är prylbög??? :huh:

Eller kanske för att visa här bor en rik farang så kom och gör inbrott när jag inte är hemma. :whistle:

Det är väl upp till var och en hur man vill spendera sina surt förvärvade slantar.

Eller är du en grinig banktjänsteman som vill förvalta stålarna istället?

Men som sagt... Alltid retar det en och annan kommunist :whistle::drinks:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan de va ballt med pool men varför ska man ha allt bara för att man har råd...den som har mest när han dör vinner, eller är det för att man är prylbög??? :huh:

Eller kanske för att visa här bor en rik farang så kom och gör inbrott när jag inte är hemma. :whistle:

Du har inte tänkt på att han kanske vill bada i sin pool? Faktiskt ganska skönt när det varmt.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhhh, en sakfråga(nä men det var det ju inte) men ändå en fråga här!...så vad finns det för fler reningslösningar, än bakteriedödande klor som går att använda inom rimliga kostnader i tropiskt klimat?

Jag är lätt allergisk mot klor så ser fram mot ett svar nu.

Det går att använda saltvatten. Så kallad saltvattenpool. Något dyrare men inte för farligt mycket dyrare.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Visst kan de va ballt med pool men varför ska man ha allt bara för att man har råd...den som har mest när han dör vinner, eller är det för att man är prylbög??? :huh:

Eller kanske för att visa här bor en rik farang så kom och gör inbrott när jag inte är hemma. :whistle:

Att inte ha råd med eller inte vilja ha en pool är väl helt normalt, men ovanstående inlägg tolkar jag som "Jag vill ha en pool men jag har inte råd så därför tänker jag kalla de där som har en pool för dumma saker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhhh, en sakfråga(nä men det var det ju inte) men ändå en fråga här!...så vad finns det för fler reningslösningar, än bakteriedödande klor som går att använda inom rimliga kostnader i tropiskt klimat?

Jag är lätt allergisk mot klor så ser fram mot ett svar nu.

Ett annat system man kan använda för att rena vattnet är Aktivt Syre. Då undviks klordoft plus att det inte irriterar ögon eller hud.

Man kan även använda Brom.

Läs mer Här

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vissa tycker si och vissa tycker så, jag är mest avundsjuk :( och vill också ha en sådan pool :great: eller något liknande.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det går att använda saltvatten. Så kallad saltvattenpool. Något dyrare men inte för farligt mycket dyrare.

Mvh Janne

En liten kommentar där så man vet vad man pratar om.

En saltvattenpool använder inte saltet för att rena utan man använder dessutom en klorinator som omvandlar salt till "underklorsyra" som sedan har samma effekt på bakterier som klor.

Denna underklorsyra omvandlas sedan tillbaks till salt i solljus på 1-3 dagar. Därför måste klorinatorn jobba dagligen (oftast ihop med pumpen).

Om man sedan är allergisk mot klor bör man kolla hur det är med underklorsyran. Denna luktar inte och på på mig har den inte klorets nackdelar. Men det är ändå en typ av klor.

Sedan att installera en klorinator på en normal klor pool är inget större jobb. Men en klorinator kostar 20000 till 50000 thb.

Dessutom kan vissa metal saker i poolen typ stegar osv ha problem i denna typ av pool. Så man kanske måste byta.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...