Jump to content
IGNORERAD

Alternativ till systemkamera


BeA

Recommended Posts

Hur står den sig mot WB 650 då? Testade en igår och blev riktigt imponerad faktiskt. Prismässigt ligger de på exakt samma pris här i Thailand. Funderar på att införskaffa en som alternativ till klumpen. Men det lutar ändå åt Canon S95 - den får strålande review runt om och verkar vara det bästa alternativet i prosumer-klassen.

Men, att denna klass av kameror skulle ens vara i närheten av prestandan hos en DSLR i mellanklassen är väl lite optimistiskt att tro. De små kompaktkamerorna erbjuder en helt annan smidighet och flexibilitet vilket är strålande men man får som sagt tulla på en hel del andra saker.

Faktum är att det inte är tekniken i kameran utan personen bakom som gör bilden.

Som gammal proffsfotograf kan jag ta bra bilder med en Instamatic eller engångskamera.

Det viktigaste är att veta vad kameran klarar rent tekniskt.

T ex tar jag alla bilder inne som ute med blixt – speciellt ute i motljus.

Det lättar upp i skuggorna vilket inte alltid en systemkamera klarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Faktum är att det inte är tekniken i kameran utan personen bakom som gör bilden.

Som gammal proffsfotograf kan jag ta bra bilder med en Instamatic eller engångskamera.

Det viktigaste är att veta vad kameran klarar rent tekniskt.

T ex tar jag alla bilder inne som ute med blixt – speciellt ute i motljus.

Det lättar upp i skuggorna vilket inte alltid en systemkamera klarar.

Nyss pratade du om jämförbar prestanda och nu om bra bilder - två vitt skilda saker. Jag har knappast påstått att en bra kamera krävs för en bra bild. Men, en kamera med bättre prestanda ger en fotograf större möjligheter, förutsatt att fotografen vet att utnyttja detta.

Sen använder jag oftast blixt (dock relativt nedexponerad) i motljus också - som ett aktivt val. Vilken modern systemkamera klarar inte av det menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Faktum är att det inte är tekniken i kameran utan personen bakom som gör bilden.

Som gammal proffsfotograf kan jag ta bra bilder med en Instamatic eller engångskamera.

Det viktigaste är att veta vad kameran klarar rent tekniskt.

T ex tar jag alla bilder inne som ute med blixt – speciellt ute i motljus.

Det lättar upp i skuggorna vilket inte alltid en systemkamera klarar.

Är man bokehtorsk som jag så är inte en kompaktkamera ens med i tankarna. Även om det finns kompaktkameror med 1.8 bländare så blir det ändå fokus på precis allting. Men om jag var tvungen att köpa en kompaktkamera skulle enda alternativet vara Canon S95.

Ändrades av Thaikalle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest wUThai

Är man bokehtorsk som jag så är inte en kompaktkamera ens med i tankarna. Även om det finns kompaktkameror med 1.8 bländare så blir det ändå fokus på precis allting. Men om jag var tvungen att köpa en kompaktkamera skulle enda alternativet vara Canon S95.

Jag tänkte faktiskt köpa s95:an. Efter mycket velande mellan systemkamera och en bra kompakt kamera. Fotade med en systemkamera under helgen så jag beställde en Canon 550D idag. Hoppas man inte ångra sig nu?! :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte faktiskt köpa s95:an. Efter mycket velande mellan systemkamera och en bra kompakt kamera. Fotade med en systemkamera under helgen så jag beställde en Canon 550D idag. Hoppas man inte ångra sig nu?! :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Nu väntar jag att du visar bilder tagna med nya kameran..

post-5021-0-20636200-1309893796_thumb.jp

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...