Jump to content
IGNORERAD

Jobba på distans från Thailand?


mikedo58

Recommended Posts

Hej alla,

Jag undrar om det är några legala problem att jobba på distans från Thailand för sitt företag i Sverige (och få lön därifrån), samt om det egentligen är några praktiska problem med att myndigheterna kollar upp detta?

Jag hoppas alltså kunna flytta till Thailand, åtminstone under några månader senare i år, efter att min dam kommit och hälsat på i Sverige och vi har gift oss.

Jag har också vissa funderingar på att eventuellt starta en filial i Thailand (troligen i Buriram eller Surin) och anställa några data/elektronik/digitalTV-utbildade Thaiare med kunskaper i engelska, för testning av de produkter som vi utvecklar i Sverige. Det är dock ännu inte klart att företaget vill satsa på detta, men jag tänkte i all fall höra mig för om hur man kan gå tillväga för att hitta lämpliga personer att anställa för detta. Det är förstås också möjligt att anställa någon västerlänning om kunskaper och lönekrav är vettiga och det inte blir för krångligt.

/Mikael

Ändrades av mikedo58
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Efter att ha hittat en annan liknande tråd så inser jag att det i princip inte verkar vara tillåtet att jobba på distans från Thailand för sitt företag i Sverige, men att många gör det ändå och att det inte är så stor risk att man blir upptäckt om man inte pratar för mycket om det.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det sista du sa är det viktigaste

Håll en extrem låg profil med att berätta vad du gör under din tid i Thailand för man vet aldrig vem som så småningom nås av det du berättar

Du är "turist" helt enkelt och inget annat.

ALLT arbete, oavsett vad och om du får betalt och av vem KRÄVER arbetstillstånd i Thailand

Och eftersom du arbetar för ett svenskt företag kan dom därmed inte ansöka om arbetstillstånd för dig i Thailand så även om du skulle vilja göra allt "rätt" skulle det vara omöjligt.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

En intressant fråga. Hoppas någon som har djupare erfarenhet och kunskap kan svara.

I varje fall så kräver allt arbete i Thailand vare sig det är avlönat eller oavlönat, vare sig det fysiskt eller imaginärt arbete uppehållstillstånd.

Varje uppehållstillstånd kräver dessutom att x antal thailändska medborgare antälls.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

En intressant fråga. Hoppas någon som har djupare erfarenhet och kunskap kan svara.

I varje fall så kräver allt arbete i Thailand vare sig det är avlönat eller oavlönat, vare sig det fysiskt eller imaginärt arbete uppehållstillstånd.

Varje uppehållstillstånd kräver dessutom att x antal thailändska medborgare antälls.

/mvh

Det finns undantag för allt. Jag hade arbetstillstånd utan att ha en endaste person anställd i verksamheten förutom mig själv.

Bolaget jag var anställd i, som ägdes av mig och frugan, hade bara en miljon i aktiekapital och behövdes inte kapitaliseras. (aktiekapitalet behövdes inte föras in i firman)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det finns undantag för allt. Jag hade arbetstillstånd utan att ha en endaste person anställd i verksamheten förutom mig själv.

Bolaget jag var anställd i, som ägdes av mig och frugan, hade bara en miljon i aktiekapital och behövdes inte kapitaliseras. (aktiekapitalet behövdes inte föras in i firman)

Hur fixar man ett sådant bolag?

Vad är ägar kriterier(antal ägare % fördelning)?

Får detta bolag äga land?

Jag fick någon info om att det skulle vara lättare med att få uppehållstillstånd av längre art i Malaysia och starta företag där och sen bo och ha filial med landägande i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Sek Losos uncle

>TS Om du startar filial och anställer "tillräckligt" med thai, så blir det knappast några problem att få arbetstillstånd.

Hur fixar man ett sådant bolag?

Vad är ägar kriterier(antal ägare % fördelning)?

Får detta bolag äga land?

Jag fick någon info om att det skulle vara lättare med att få uppehållstillstånd av längre art i Malaysia och starta företag där och sen bo och ha filial med landägande i Thailand.

Jag bumpar den här tråden för incinerators frågeställningar är intressanta.

Antar att även sådana bolag får äga land.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fixar man ett sådant bolag?

Vad är ägar kriterier(antal ägare % fördelning)?

Får detta bolag äga land?

Jag fick någon info om att det skulle vara lättare med att få uppehållstillstånd av längre art i Malaysia och starta företag där och sen bo och ha filial med landägande i Thailand.

Vi reggade bolaget i Pattaya via en advokat 2004. Flyttade sedan bolaget till Surin för 2000 baht i "avgift" till en person med massor av tuggummi-automats-medaljer på axlarna.

Ägde 50/50. Och bolaget fick äga mark - då. Men reglerna kring markägande via bolag har ju ändrats lite sedan dess.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi reggade bolaget i Pattaya via en advokat 2004. Flyttade sedan bolaget till Surin för 2000 baht i "avgift" till en person med massor av tuggummi-automats-medaljer på axlarna.

Ägde 50/50. Och bolaget fick äga mark - då. Men reglerna kring markägande via bolag har ju ändrats lite sedan dess.

Suveränt träffsäker beskrivning!:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej igen,

Efter att ha hittat en annan liknande tråd så inser jag att det i princip inte verkar vara tillåtet att jobba på distans från Thailand för sitt företag i Sverige, men att många gör det ändå och att det inte är så stor risk att man blir upptäckt om man inte pratar för mycket om det.

/Mikael

Tydligen så får man jobba med turist visum om man befinner sig i Thailand, men jobbar och får betalt av att svenskt företag i Sverige,

Thailändska ambassaden gav paradise business camp det beskedet:

”Om man inte får pengar av Thailändska företag utan bara från svenska ska man ha turistvisum. Arbetar du via internet mot Sverige och inte mot Thailand ska du ha turistvisum”

http://www.paradisebusinesscamp.se/visum-till-Thailand-vid-arbete-via-internet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar stämma bra med den information som jag har i ärendet.

Jag har i detta sammanhang även hört om regelrätta kampanjer där man försöker locka olika 'friskapande' yrkesutövare till att förlägga sin 'kreativa' verksamhet till Thailand.

Det verkar ju även logisk eftersom det idag finns fler och fler människor som arbetar med uppdrag som inte kräver närvaro på en traditionell arbetsplats under längre tidsperioder. Så länge det finns internet och telefon är det väl bara en win-win situation för alla parter. De flesta lever väl inte enbart på nudelsoppa utanför 7-11 utan spenderar relativt mycket pengar i Thailand för att få en behaglig och avslappnande arbetsmiljö.

Men som sagt, det måste röra sig om en verksamhet som klart går att avskilja från thailändska intressen. Att driva ett thairelaterat forum, internetsajt eller liknande skulle jag personligen inte våga mig på utan att ha torr om fötterna även om servern,utrustning och alla finansiella transaktioner sköts i ett annat land.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst en hel del om det där på Thaivisa.

ska lagen följas ordagrant är det förbjudet, men att bevisa att någon jobbat medan man är där på något av alla visa som finns är inte lätt.

Så länge man håller en låg profil men hemmajobbet är nog risken minimal (undantaget kan vara avundsjuka falanger och grannar)

Hade jag ett sådant jobb så skulle jag köra på!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite upp till hur korrupt polisen är för stunden. Max (Max New House , Naklua Pattya) på sin tid innan han dog i början av nittiotalet. Han stod och beskar ett par av sina egna träd i sin trädgård, om jag inte minns fel på detaljerna?

Då kom det en nitisk mutkolv till polis förbi och försökte sätta dit honom för att ha jobbat illegalt i landet.

Så lagen kan säga en sak. Och verkligheten är en annan. Mitt råd är kör så det ryker. Då det knappast märks vad du gör inom dina 4 väggar så länge du håller låg profil.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite upp till hur korrupt polisen är för stunden. Max (Max New House , Naklua Pattya) på sin tid innan han dog i början av nittiotalet. Han stod och beskar ett par av sina egna träd i sin trädgård, om jag inte minns fel på detaljerna?

Då kom det en nitisk mutkolv till polis förbi och försökte sätta dit honom för att ha jobbat illegalt i landet.

Så lagen kan säga en sak. Och verkligheten är en annan. Mitt råd är kör så det ryker. Då det knappast märks vad du gör inom dina 4 väggar så länge du håller låg profil.

Mvh Janne

Precis det ja menar

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...