Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Thailands klädindustri klagar på för höga löner


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailändska tillverkare av kläder uppmanar regeringen att arbeta mot att öka arbetarnas

produktivitet som ett svar på deras policy att öka minimilönerna.

Tillverkarna tycker att policyn har gjort så att många arbetare inte känner nått initiativ

att utveckla sina färdigheter.

Sukij Kongpiyacharn, ledare för Thai Garment Manufacturers Association(TGMA), säger att regeringen

bara koncentrerar sig på att öka kostnaden för arbetskraft, vilket har skämt bort arbetare

och fått dom att strunta i vidareutveckling i yrket.

Många Thailändska producenter av kläder flyttar också sin produktion till grannländer, där

kostnaderna är mycket lägre, men arbetarna har högre kompetens för att vidareutvecklas.

På grund av höga kostnader för arbetskraft och den starka Bahten, så kommer Thailands export

att gradvis minska, medan import från grannländer kommer att öka i takt med att Thailändska

företag flyttar sin produktion, säger TGMA´s generalsekreterare Vallop Vitanakorn.

Källa: http://www.chinapost...hai-garment.htm

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Och just nu på nyheterna, statsanställdas löner +5% från 1 April.. Bådar inte gott i ett långt perspektiv med så höga löneökningar.

Idag

12 000 Baht/Månad

1 April 2011

12 600 Baht/månad

2012

13 230 Baht/månad

2013

13 891 Baht/månad

2014

14 586 Baht/månad

2015

15 315 Baht/månad

För ett företag med 200 anställda betyder det drygt 8 000 000 Baht extra i lönekostnader per år, så vi kommer att få se ökande priser vilket i sin tur driver upp lönekraven ännu mer, mao en ond spiral där ingen är vinnare.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För att få bättre lönsamhet och löneutrymme

så borde nog den thailändska textil-, och konfektionsindustrin

satsa mindre på "plagg-iat", och lite mer på internationell branding

och utvecklandet av egna produkter.

Förmodligen en vettigare väg än att istället fortsätta med att agera billig underleverantör

till utländska företag.

mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Och just nu på nyheterna, statsanställdas löner +5% från 1 April.. Bådar inte gott i ett långt perspektiv med så höga löneökningar.

Idag

12 000 Baht/Månad

1 April 2011

12 600 Baht/månad

2012

13 230 Baht/månad

2013

13 891 Baht/månad

2014

14 586 Baht/månad

2015

15 315 Baht/månad

För ett företag med 200 anställda betyder det drygt 8 000 000 Baht extra i lönekostnader per år, så vi kommer att få se ökande priser vilket i sin tur driver upp lönekraven ännu mer, mao en ond spiral där ingen är vinnare.

Ha en bra dag!

:wai:

Man skulle ju oxå kunna se en ökad teknikutveckling så anställdaskaran minskade med 5% per år, vad som då återstår är en mer naturlig och global kostnadsökning i paritet med omvärlden.

Å andra sidan, den närmaste omvärlden har ju faktiskt en bit kvar till Thaistandard så billig arbetskraft kommer det icke att saknas till ondo för just ovan nämnda teknikutveckling.

Spekulanten Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej :)

Och just nu på nyheterna, statsanställdas löner +5% från 1 April.. Bådar inte gott i ett långt perspektiv med så höga löneökningar.

Idag

12 000 Baht/Månad

1 April 2011

12 600 Baht/månad

2012

13 230 Baht/månad

2013

13 891 Baht/månad

2014

14 586 Baht/månad

2015

15 315 Baht/månad

För ett företag med 200 anställda betyder det drygt 8 000 000 Baht extra i lönekostnader per år, så vi kommer att få se ökande priser vilket i sin tur driver upp lönekraven ännu mer, mao en ond spiral där ingen är vinnare.

Ha en bra dag!

:wai:

Med tanke på en inflation runt ca 3% i dagsläget är det väl inte en orimlig ökning eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Textilindustrin finns i stor utsträckning längs gränsen till Burma därför att behovet

av billig arbetskraft är stort. Varifrån det tillgodoses är lätt att räkna ut.

I Mae Sot tror man att upp emot 100.000 burmeser jobbar och främst med klädtillverkning.

Det kan vara 150.000 - ingen vet med säkerhet för de flesta jobbar utan tillstånd.

Minimilönen enligt thailändsk lag är i mae sot området 153 baht per dag á 8 timmar.

Söndag ska vara ledig och timmar ut över åtta ska betalas med minst samma ersättning.

Lite högre i Chiang Mai och ännu högre i Bangkok men inte över 200 baht per dag.

Trots att standardarbetstiden är 11 timmar per dag är det mera ovanligt än vanligt

att dessa timmar överhuvudtaget betalas och dessutom ges oftast bara ledigt én dag per månad.

Finns det inga ordrar sparkas man tills dess att nya kommer in.

Eftersom arbetarna är i händerna på arbetsgivarna som hotar med att ange dom till polisen

eftersom de inte har arbetstillstånd eller för att arbetsgivaren har pappret i sin låda

betalas inte den rätta lönen ut, utan snarare runt 100 baht per dag á 11 timmar.

Därifrån dras kostnader för mat och logi. Maten är av dålig kvalitet och inte tillräckligt näringsrik

och logi består av en våningssäng eller flera om det är ett gift par.

I det senare fallet ingår ett skynke att dra för runt sängen.

Arbetsgivaren drar även av kostnader för arbetstillstånd oavsett om han köper in det eller inte

och han lämnar aldrig ifrån sig det samma till arbetaren för då kan ju denna byta jobb.

Behöver jag säga att allt är i strid med lagarna - men vad kan arbetaren ställa upp?

Att påstå att lönerna är för höga är därför skitsnack. De är låga och bara hälften betalas ut.

Det finns en fackförening för burmesiska arbetare men den är själv olaglig då Thailands regering

inte tillåter utlänningar att organisera sig.

Den kan emellertid agera genom en Thailändsk NGO och på det sättet stämma skiten ur arbetsgivarna.

Det kräver dock att ett flertal av arbetarna på en fabrik vågar opponera sig

- och det resulterar nästan utan undantag i att alla blir av med jobbet.

Den nämnda "fackförening" har dragit arbetsgivare i rätten 140 gånger sedan 2002 - och vunnit samtliga fall.

Men olagligheterna fortsätter i alla fall och det är billigt att få kläder sydda i Thailand,

nu när lönerna i Kina stiger.

Så är det.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Textilindustrin finns i stor utsträckning längs gränsen till Burma därför att behovet

av billig arbetskraft är stort. Varifrån det tillgodoses är lätt att räkna ut.

I Mae Sot tror man att upp emot 100.000 burmeser jobbar och främst med klädtillverkning.

Det kan vara 150.000 - ingen vet med säkerhet för de flesta jobbar utan tillstånd.

Minimilönen enligt thailändsk lag är i mae sot området 153 baht per dag á 8 timmar.

Söndag ska vara ledig och timmar ut över åtta ska betalas med minst samma ersättning.

Lite högre i Chiang Mai och ännu högre i Bangkok men inte över 200 baht per dag.

Trots att standardarbetstiden är 11 timmar per dag är det mera ovanligt än vanligt

att dessa timmar överhuvudtaget betalas och dessutom ges oftast bara ledigt én dag per månad.

Finns det inga ordrar sparkas man tills dess att nya kommer in.

Eftersom arbetarna är i händerna på arbetsgivarna som hotar med att ange dom till polisen

eftersom de inte har arbetstillstånd eller för att arbetsgivaren har pappret i sin låda

betalas inte den rätta lönen ut, utan snarare runt 100 baht per dag á 11 timmar.

Därifrån dras kostnader för mat och logi. Maten är av dålig kvalitet och inte tillräckligt näringsrik

och logi består av en våningssäng eller flera om det är ett gift par.

I det senare fallet ingår ett skynke att dra för runt sängen.

Arbetsgivaren drar även av kostnader för arbetstillstånd oavsett om han köper in det eller inte

och han lämnar aldrig ifrån sig det samma till arbetaren för då kan ju denna byta jobb.

Behöver jag säga att allt är i strid med lagarna - men vad kan arbetaren ställa upp?

Att påstå att lönerna är för höga är därför skitsnack. De är låga och bara hälften betalas ut.

Det finns en fackförening för burmesiska arbetare men den är själv olaglig då Thailands regering

inte tillåter utlänningar att organisera sig.

Den kan emellertid agera genom en Thailändsk NGO och på det sättet stämma skiten ur arbetsgivarna.

Det kräver dock att ett flertal av arbetarna på en fabrik vågar opponera sig

- och det resulterar nästan utan undantag i att alla blir av med jobbet.

Den nämnda "fackförening" har dragit arbetsgivare i rätten 140 gånger sedan 2002 - och vunnit samtliga fall.

Men olagligheterna fortsätter i alla fall och det är billigt att få kläder sydda i Thailand,

nu när lönerna i Kina stiger.

Så är det.

mvh

Bra GD, men lite fel har Du, minilönen i BKK är om jag minns helt rätt HELA 206 bath per dag,,,vilken skillnad det gör för en hålligångare. :whoco5:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Och just nu på nyheterna, statsanställdas löner +5% från 1 April.. Bådar inte gott i ett långt perspektiv med så höga löneökningar.

Idag

12 000 Baht/Månad

1 April 2011

12 600 Baht/månad

2012

13 230 Baht/månad

2013

13 891 Baht/månad

2014

14 586 Baht/månad

2015

15 315 Baht/månad

För ett företag med 200 anställda betyder det drygt 8 000 000 Baht extra i lönekostnader per år, så vi kommer att få se ökande priser vilket i sin tur driver upp lönekraven ännu mer, mao en ond spiral där ingen är vinnare.

Ha en bra dag!

:wai:

Ja det var riktiga kanonlöner, betalat arbetsgivaren även arbetsskadeförsäkringar.

Förresten vad har du själv i månadslön och andra förmåner?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör avbön och ber om ursäkt. Kom hem igår något mer än salongsberusad och tyckte jag var rolig. :bag:

:great:

Ja det händer nog att man behöver göra en avbön ibland och har även själv gjort det någon gång.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Höjda löner är väl en logisk utveckling i ett land som Thailand, och jag tycker självklart att det är väldigt positivt.

Att bathen är hög för tillfället gynnar ju inte dom lågavlönade som oftast köper inhemska varor och inte importerade.

Och jag konstaterar att gummitapparna i vår by har ungefär dubbel och upp till tredubbel månadslön mot statsanställda och arbetare i Bangkoks, Korats och Rayongs fabriker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var riktiga kanonlöner, betalat arbetsgivaren även arbetsskadeförsäkringar.

Förresten vad har du själv i månadslön och andra förmåner?

Hej Stefan5300, :)

Arbetsgivaren måste betala sjukförsäkring som är obligatoriskt, inte bara för arbetsskador ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan5300, :)

Arbetsgivaren måste betala sjukförsäkring som är obligatoriskt, inte bara för arbetsskador ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Det det är ju bra.

Men sedan hade jag en fråga till.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett jävla ofog att hålla på och höja arbetarnas löner om man inte samtidigt kan kräva att de jobbar minst 18 timmar per dygn. Den här regeringen kommer att bli Thailands undergång om de fortsätter att höja arbetarnas löner på detta sätt.

Det är mycket bättre att lova jättehöjningar av lönerna under en valrörelse och sedan när man kommer till makten skita fullständigt i det som den förra regerinegn gjorde. Det är så man ska hantera arbetare i Shinco...f´låt, Thailand!

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det det är ju bra.

Men sedan hade jag en fråga till.

Hej Stefan5300 :)

Svaret på din andra fråga väljer jag att behålla för mig själv, tror inte det är måga som vill gå ut med sin lön offentligt här på MPR ;)

Men kan berätta att jag är lokalanställd och går ej på något Expat kontrakt.

Ha en bra dag!

:wai:

PS. Har också den obligatoriska sjukvårdsförsäkringen som täcker mig samt vårat barn.

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan5300 :)

Svaret på din andra fråga väljer jag att behålla för mig själv, tror inte det är måga som vill gå ut med sin lön offentligt här på MPR ;)

Men kan berätta att jag är lokalanställd och går ej på något Expat kontrakt.

Ha en bra dag!

:wai:

PS. Har också den obligatoriska sjukvårdsförsäkringen som täcker mig samt vårat barn.

Fegt tycker jag att du inte vill nämna din egen lön när du beklagar dig över Thailändarnas "skitlöner".

Själv har jag 10,490 kronor efter skatt i halvpension

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, visst är det förskräckligt att textilarbetarna nu fått 5% och att di då blivit så lata att di inte giter förkovra sig.

Fast det är ju dock inget mot di problem som vi har i Sverige med VD-lönerna och med di löneökningarna så får man anta att di i stället för att förkovra sig istället fördummar sig.

Aktieägaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Fegt tycker jag att du inte vill nämna din egen lön när du beklagar dig över Thailändarnas "skitlöner".

Själv har jag 10,490 kronor efter skatt i halvpension

Hej gen Stefan5300,

Jag beklagar mig definitivt inte på Thailändarnas, som du nämner "skitlöner". Vad jag ser är faran med en löneökning på +28% till 2015. Och konsekvensen det kommer att få på sikt.

Låt mig ge ett par exempel:

Fabriksarbetare i BangNa 9000 Baht/månad (11520 Baht/månad 2015)

Mekaniker hos BMW 14500 Baht/månad (18560 Baht/månad 2015)

Manager mellanstort Ltd 32000 Baht/månad (40960 Baht/månad 2015)

GM mellanstort Ltd 150000 Baht/månad (192200 Baht/månad 2015)

Med andra ord, löneskillnaden har ökat från 141 000 Baht/månaden till 180680 Baht/månad 2015 i exemplet ovan. Inflationen drivs upp pga av de stora löneökningarna i procent, vilket betyder att fabriksarbetaren i BangNa får ännu mindre köpkraft än idag.

Sätt sedan in dig i vad en fattig farmare har varje månad, och vad det kommer att betyda för honom/henne 2015, betvivlar starkt att deras löneökningar kommer att vara i paritet

med fabriksarbetaren i BangNa.

Vad anbelangar min lön, så är det en sak mellan mig och min arbetsgivare och ingen annan. Sen får du kalla det "fegt" eller vad du vill ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, rent generellt så får man säga att löneutveckligen skenat iväg till ohälsosamma nivåer för di allra flesta, dock ej för mig.

Objektive Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lönerna för stora flyttar bara fabrikerna till andra låglöne länder så det är inget problem för ägarna till företagen.problemet är bara att arbetarna har ingen chans att få lön så de har råd att leva anständigt !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gen Stefan5300,

Jag beklagar mig definitivt inte på Thailändarnas, som du nämner "skitlöner". Vad jag ser är faran med en löneökning på +28% till 2015. Och konsekvensen det kommer att få på sikt.

Låt mig ge ett par exempel:

Fabriksarbetare i BangNa 9000 Baht/månad (11520 Baht/månad 2015)

Mekaniker hos BMW 14500 Baht/månad (18560 Baht/månad 2015)

Manager mellanstort Ltd 32000 Baht/månad (40960 Baht/månad 2015)

GM mellanstort Ltd 150000 Baht/månad (192200 Baht/månad 2015)

Med andra ord, löneskillnaden har ökat från 141 000 Baht/månaden till 180680 Baht/månad 2015 i exemplet ovan. Inflationen drivs upp pga av de stora löneökningarna i procent, vilket betyder att fabriksarbetaren i BangNa får ännu mindre köpkraft än idag.

Sätt sedan in dig i vad en fattig farmare har varje månad, och vad det kommer att betyda för honom/henne 2015, betvivlar starkt att deras löneökningar kommer att vara i paritet

med fabriksarbetaren i BangNa.

Vad anbelangar min lön, så är det en sak mellan mig och min arbetsgivare och ingen annan. Sen får du kalla det "fegt" eller vad du vill ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Rent matematiskt har du rätt, men tror du på fullaste allvar att detta kommer att ske, tillåt mig tvivla, ser en större risk i ökade inkomstklyftor då de styrande fortsätter att berika sig bl.a. genom att se mellan fingrarna på användandet av utländsk billig arbetskraft med påföljd av att även den Thailändska outbildade, och för den skull även hyfsat utbildade, arbetskaraften tvingas gå ner i lön för att överhuvudtaget få ett arbete. Alltså ungefär som det ser ut idag.

Iakttagaren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent matematiskt har du rätt, men tror du på fullaste allvar att detta kommer att ske, tillåt mig tvivla, ser en större risk i ökade inkomstklyftor då de styrande fortsätter att berika sig bl.a. genom att se mellan fingrarna på användandet av utländsk billig arbetskraft med påföljd av att även den Thailändska outbildade, och för den skull även hyfsat utbildade, arbetskaraften tvingas gå ner i lön för att överhuvudtaget få ett arbete. Alltså ungefär som det ser ut idag.

Iakttagaren Baa

Hej Baa :)

Får verkligen inte hoppas att det sker, men lönekraven i höstas låg på +7% och nu landade det på +5%. Tyvärr pekar alla indikationer på att nästa år blir något liknande.

När det gäller att få tag på "billig" Thailändsk arbetskraft så har idag min frus syster och bror stora problem att få tag på Thailändare, dom tar helt enkelt inte jobben under 6000 Baht/månaden. Så dom har fått vända sig "över gränsen" för att få folk för att skörda sockerrör, precis som du skriver.

Byborna som tidigare hjälpe till att skörda åker nu istället tillfälligt ner ttll Bangkok och jobbar, då mestadels inom byggindustrin.

Lönerna varierar mellan 7200 - 12 000 Baht/månaden beroende på erfarenhet, så håller med dig till 100% att inkomstklyftorna kommer att öka.

Ha en bra dag!

:wai:

PS. Var ett tag sedan, och hoppas du har det varmare än vi har i Bangkok.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...