Guest Isan Lover Inlagd Mars 28, 2011 Dela Inlagd Mars 28, 2011 Hej Cassava har varit en gröda som har gett dålig avkastning och hos oss har nästan alla slutat odla det, så dom flesta cassava odlingar har omvandlats till gummiträds odlingar, exakt det samma har skett med risfälten. Och priserna på cassava (tapioca, maniok) har varit höga i år precis som på ris och gummi, så frugan och jag beslöt oss för att plantera 10 rai cassava på en markbit som vi har fri just nu, och vi ska även plantera det mellan våra gummiträd när dessa har planterats, men nu visade det sig att vi inte var ensamma om att komma på denna ide, så det finns inga plantor att köpa hos oss just nu, så dom får åka och köpa på någon annan plats. Är det någon på forumet som odlar cassava? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd Mars 28, 2011 Dela Inlagd Mars 28, 2011 Svågern har precis planterat cassava efter att ha kört med majs i minst 2 år som skiftesodling. Det är ju bra priser på de flesta råvaror och jordbruksprodukter nu, möjligen socker undantaget. Men fördelen med säsongsgrödor i jmf med eucalyptus (som ju utarmar jorden) och gummi är väl att man kan skifta efter pris och utbud. Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 28, 2011 Dela Inlagd Mars 28, 2011 Svågern har precis planterat cassava efter att ha kört med majs i minst 2 år som skiftesodling. Det är ju bra priser på de flesta råvaror och jordbruksprodukter nu, möjligen socker undantaget. Men fördelen med säsongsgrödor i jmf med eucalyptus (som ju utarmar jorden) och gummi är väl att man kan skifta efter pris och utbud. Hej Jaså han hoppar också på cassava, jag kan tänka mig att det är ganska många nu som ångrar att dom slutade. Jag tror precis som du att det kan vara bra att ha lite mark som man kan använda till säsongsgrödor, det är ju bra för jorden att variera lite och förhoppningsvis kan man ställa om snabbt till dom grödor som lönar sig. Svärfar har odlat lite cassava hela tiden på 4-5 rai men ökar i år till 8-10 rai. Vad jag förstår kan man välja att låta dom stå i 12-18 månader innan skörd, och även att konstgödning eller vanlig gödsel påverkar skörden rejält. Vi tänker odla lite av varje och på så sätt sprida riskerna, ungefär som man brukar göra med aktier. Så vi kör både ris, eucalyptus, cassava i år, och gummiträden ska planteras så fort regnen kommer på 20 rai, vi tänker även plantera oljepalmer på ca 20 rai. Ska bli roligt att se hur det går. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.