Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Gulskjortor dömda till 522 miljoner i böter


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En Thailändsk domstol dömde idag 13 ledare för gulskjortorna att betala 522 miljoner Baht i

skadestånd till "Airports of Thailand" (AoT) för att dom under 8 dagar blockerade flygplatserna

Don Mueang och Suvarnabhumi under ett sent 2008.

Detta som en följd av den stämning som AoT lämnade in den 24e November 2009.

Ledare för gulskjortorna ledde stora grupper med anhängare till de två flygplatserna mellan

den 26e November och 3e December 2008, under deras förlängda demonstrationer där dom krävde

avgång av den dåvarande regeringen ledd av Somchai Wongsawat.

Dom har därför blivit dömda att betala AoT de 522 miljonerna i skadestånd, plus 7,5% i ränta

från och med 3e December 2008 då ockupationen av flygplatserna avslutades.

Dom ska även betala AoT´s rättsliga avgifter på 80,000 Baht.

På bilden syns Chamlong Srimuang.

En av dom som blivit dömda att betala.

Källa: http://www.bangkokpo...ay-b522m-to-aot

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jaså det blev inget fängelse den här gången heller, vilken överraskning.

Undrar om dom röda också bara får böter om dom stänger samma flygplatser lika länge?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jaså det blev inget fängelse den här gången heller, vilken överraskning.

Undrar om dom röda också bara får böter om dom stänger samma flygplatser lika länge?

Mvh Isan Lover

Sen när kan ett civilrättsligt mål leda till fängelse ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sen när kan ett civilrättsligt mål leda till fängelse ? :whistle:

Hej

Enligt en del borde liknande brott dömmas enligt terroristlagar och inte civilrättsligt, jag hoppas verkligen att dom röda gör likadant och ser hur domstolarna behandlar dom, för du tillhör ju dom som tycker att det Thailändska rättsystemet fungerar, själv är jag lika övertygad om motsatsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt en del borde liknande brott dömmas enligt terroristlagar och inte civilrättsligt, jag hoppas verkligen att dom röda gör likadant och ser hur domstolarna behandlar dom, för du tillhör ju dom som tycker att det Thailändska rättsystemet fungerar, själv är jag lika övertygad om motsatsen.

Mvh Isan Lover

Nu jämför du väl mango och papaya?

De kan väl inte dömas enligt terroristlagar i ett civilrättsligt mål?

För att det ska ske så måste de väl åtalas av staten/åklagarämbetet?

Ändrades av singh@
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu jämför du väl mango och papaya?

Man kan väl inte dömas enligt terroristlagar i ett civilrättsligt mål?

För att det ska ske så måste de väl åtalas av staten/åklagarämbetet?

Hej

Ja är det inte konstigt att så inte har skett, undrar i vilket mer land i världen som man kan bära sig åt på det här viset utan att stat eller åklagare ingriper?

För du tror väl inte som jag att domstolarnas ointresse beror på att det var överklassen som ockuperarde flygplatserna?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja är det inte konstigt att så inte har skett, undrar i vilket mer land i världen som man kan bära sig åt på det här viset utan att stat eller åklagare ingriper?

För du tror väl inte som jag att domstolarnas ointresse beror på att det var överklassen som ockuperarde flygplatserna?

Mvh Isan Lover

Domstolarnas ointresse?

Tycker du att 522 miljoner bath i skadestånd ska betraktas som 'ointresse'?

Ändrades av singh@
Link to comment
Dela på andra sajter

522 miljoner bath är ca: 120 miljoner sek

Det är 41 miljoner bath per person!

ca:8,73 miljoner sek!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Domstolarnas ointresse?

Tycker du att 522 miljoner bath i skadestånd ska betraktas som 'ointresse'?

Hej

Om man ser till vad stängningarna av flygplatserna orsakade så tycker jag att straffet är lågt, i dom flesta länder skulle man nog bli dömd till fängelse för liknande brott, men här väljer man ett bötesbelopp i en civilrättslig dom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man ser till vad stängningarna av flygplatserna orsakade så tycker jag att straffet är lågt, i dom flesta länder skulle man nog bli dömd till fängelse för liknande brott, men här väljer man ett bötesbelopp i en civilrättslig dom.

Mvh Isan Lover

Ett civilmål kan per definition inte leda till något annat än att skadeståndskrav från den ena parten godkänns helt eller delvis av en domstol

Det är ett mål mellan två enskilda parter och innefattar inte bedömande mot någon brottsbalk eller liknande.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett civilmål kan per definition inte leda till något annat än att skadeståndskrav från den ena parten godkänns helt eller delvis av en domstol

Det är ett mål mellan två enskilda parter och innefattar inte bedömande mot någon brottsbalk eller liknande.

Hej

Så är det, men visst hade staten kunnat sätta en brottmåls åklagare på ärendet om dom hade viljat det.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så är det, men visst hade staten kunnat sätta en brottmåls åklagare på ärendet om dom hade viljat det.

Mvh Isan lover

Visst. Om dom kunde utse enskilda brottslingar som brutit mot vissa lagar etc etc vilket kan vara svårt vid massdemonstrationer eftersom bevisföring måste vara väldigt stark i sådana lägen för att inte enkelt totalsågas av vilken halvkompetent försvarsadvokat som helst

Att sitta och tycka är lätt men att fälla i en domstol är mycket svårare

Har det inte gjorts flera förundersökningar där man försökt hitta ansvariga och försökt hitta åtalspunkter men misslyckats och lagt ner förundersökningen ?

har för mig jag läst om det men kommer inte ihåg helt säkert just nu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Domstolarnas ointresse?

Tycker du att 522 miljoner bath i skadestånd ska betraktas som 'ointresse'?

Det var väl exakt den summan som den statliga myndigheten AOT krävde? Så man kan säga att domstolen gav AOT helt rätt i sina skadeståndskrav mot PAD.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst. Om dom kunde utse enskilda brottslingar som brutit mot vissa lagar etc etc vilket kan vara svårt vid massdemonstrationer eftersom bevisföring måste vara väldigt stark i sådana lägen för att inte enkelt totalsågas av vilken halvkompetent försvarsadvokat som helst

Att sitta och tycka är lätt men att fälla i en domstol är mycket svårare

Har det inte gjorts flera förundersökningar där man försökt hitta ansvariga och försökt hitta åtalspunkter men misslyckats och lagt ner förundersökningen ?

har för mig jag läst om det men kommer inte ihåg helt säkert just nu.

Hej

Det skulle inte förvåna mig, men det finns ju mycket filmmaterial ifrån flygplatsockupationerna så hade dessa använts så hade nog många identifierats, men viljan finns nog inte, dom tillhörde ju överklassen och visste att dom inte kommer att straffas, hade dom varit röda hade det slutat helt annorlunda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det skulle inte förvåna mig, men det finns ju mycket filmmaterial ifrån flygplatsockupationerna så hade dessa använts så hade nog många identifierats, men viljan finns nog inte, dom tillhörde ju överklassen och visste att dom inte kommer att straffas, hade dom varit röda hade det slutat helt annorlunda.

Mvh Isan Lover

Skillnaden mellan de gulas ockupation av flygplatserna och de rödas ockupationer är främst att de röda hade tydliga ledare som uppviglade till brott framför tusentals kameror hundratals gånger vilket jag inte såg på de gulas demonstration

De gula ledarna pratade politik och åsikter, inte uppvigling och brottsuppmaningar

Att man kan identifiera folk som deltar i en demonstration kommer man inte långt med

Skall man döma alla på filmen till samma brott ?

Gäller samma vid de rödas demonstrationer då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden mellan de gulas ockupation av flygplatserna och de rödas ockupationer är främst att de röda hade tydliga ledare som uppviglade till brott framför tusentals kameror hundratals gånger vilket jag inte såg på de gulas demonstration

De gula ledarna pratade politik och åsikter, inte uppvigling och brottsuppmaningar

Att man kan identifiera folk som deltar i en demonstration kommer man inte långt med

Skall man döma alla på filmen till samma brott ?

Gäller samma vid de rödas demonstrationer då ?

Hej

Det är nog närmast dom gula ledare som uppmande till flygplatsockupationerna (detta visades i TV och återgavs i pressen) och även dom som deltog som jag avser.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog närmast dom gula ledare som uppmande till flygplatsockupationerna (detta visades i TV och återgavs i pressen) och även dom som deltog som jag avser.

Mvh Isan Lover

Men de röda som uppmanade till ockupation av centrala Bangkok skall inte straffas eller isåfall ?

Det är uppvigling till brott som att skuta, döda, bränna ner stan etc som är de straffbara sakerna och det som thailändska regeringen också agerar mot.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

522 miljoner bath är ca: 120 miljoner sek

Det är 41 miljoner bath per person!

ca:8,73 miljoner sek!

pigge01

Jag har läst i en annan tråd att di gula är de välbärgade och att de sägs vara

lierade med det Thailändska kungahuset.

Om det är sant vet jag inte men för kungahuset är en sådan summa ungefär som godispengar

- ett rafs i en gammal vinterkappas fickor och problemet är löst :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 522 miljoner baht är godispengar för kungahuset i Thailand är det förmodligen endast kungafamiljen som vet, eftersom alla pengar som går dit är konfidentiellt och inte redovisas för det thailändska folket och som ytterligare förstärker vilket odemokratiskt land Thailand är.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om 522 miljoner baht är godispengar för kungahuset i Thailand är det förmodligen endast kungafamiljen som vet, eftersom alla pengar som går dit är konfidentiellt och inte redovisas för det thailändska folket och som ytterligare förstärker vilket odemokratiskt land Thailand är.

Det är ingen hemlighet att den thailändska kungen likt andra kungliga i Världen har tillgångar som kan värderas.

Årets lön eller de "pengar som går dit" som du säger, är peanuts i sammanhanget.

På den senaste listan jag såg hamnade den thailändska kungen så högt som han gjorde

tack vara uppskattade tillgångar på sammanlagt 35 miljarder dollars

Därtill kommer de 8000 baht en prinsessa tog ut av pojken

för att på 4 sekunder blankt och utan kommentarer i övrigt,

överlämna hans examensbevis till honom :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...