Jump to content
IGNORERAD

Svindyra reservdelar till bilen!


maakaao

Recommended Posts

Ja det började med att kupefäkten gick på högvarv och det fanns ingen möjlighet att stänga av på något sätt förutom att ta bort säkringen.

Dagen efter körde jag till verkstan och förklarade mitt ärende, ja det är fläktmotståndet till acc:n den sitter brevid fläkten på passagerarsidan det är bara en skruv och två kontakter att lossa och den kostar 1500+moms och montering. Oppsan det var dyrt!

Jag tackade för mig och åkte hem utan reservdelar, kollade på nätet och där hittade jag en länk om just mitt fall. Det visade sig att det är transistorn som brukar gå sönder och den sitter på kretskortet så jag lödde bort den och mycket riktigt den var trasig. Ringde sedan till en elektronikfirma och kollade om de hade några delar. Ja visst den kostar 30 kr, sagt och gjort jag hämtade transistorn lödde fast den och monterade tillbaka på 20 min.

Allt klart för 30 kr, man bara undrar hur mycket bilverkstäderna tjänar på alla reservdelar!

Någon som har liknande erfarenheter?

:wai:

Hade ett liknande problem.

Blinkersrelät fungerade dåligt av och till men enbart då det blinkade till höger men till vänster fungerade det alltid.

Oftast gick det igång med ett lätt slag på instrumentbrädan med handflatan.

På besiktningen varje varje år strejkade relät naturligtvis, men med ett litet slag på instrumentbrädan så gick det igång och besiktningsmannen ruskade på huvudet och sa "ja det var ett sett det också" , jag fick aldrig någon anmärkning.

Men självklart tröttnade jag på tricket att slå på instrumentbrädan.

Ett relä skulle kosta c:a 500 kr till min SAAB och standard kosta c:a 30 kr.

Läste runt på några forum och fick ett tips att ta ut det och löda om kontakterna.

Jag följde tipset och det fungerade utmärkt.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    7

  • Kenneth4618

    5

  • peerhan

    5

  • Odin

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Lappen

Ja vet att du är ute efter att förstöra trådar peerhan!

Läs från början så kanske du uppfattar att det är hela fläktmotståndet enl.bild som styr Acc:n som kostar 1500+moms!

Jag räknar inte mitt timpris när jag gör jobb åt mig själv, om verkstan skulle göra jobbet så skulle det kosta inkl montering (halvtimma)+ nytt fläktmotstånd minst 2000kr+moms.

Sammanfattning: Det var inte timmpriset på verkstan som irriterade mig på utan det hutlösa priset på reservdelar!

:wai:

Är det en Bmw du äger maakaao?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en Bmw du äger maakaao?

Nej det är en Peugeot 406 2.2 hdi -04.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tipsa om denna mekaniker??

C;D

Yepps men du får leta rätt på hemsidor å sånt själv.

Dom heter Prodab och ligger lite avsides i Upplands Väsby men det är värt att åka dit.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepps men du får leta rätt på hemsidor å sånt själv.

Dom heter Prodab och ligger lite avsides i Upplands Väsby men det är värt att åka dit.

Tjena Odin

Var i Väsby ligger Prodab?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bredden Kör in bredvid Siba in i återvändsgränden

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte bara delar som e dyra Köpte ett relä på Elema ( Allt mellan anten o Jord ) Delen kosade 25,50 Sek frak och vgift 99.Sek = 124.50 Det är nog min förra arbetsgivare som var så dyr Har kunnat kommit undan med 99 sek totalt om kortet ej hade krånglat (Nordea)

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det är förbaskat dyrt att ha bil om man inte kan meka själv

Ja visst är det så. Det är överhuvudtaget dyrt att vara bilägare i Sverige.

Inköp, service, reparationer, bilprovning, parkering, drivmedel, skador och gud vet vad. Har man dessutom flera fordon, som flera av oss, så drar det verkligen iväg.

Men det är ju en sak om man känner till detta på förhand, det underlättar. Jobbigt blir det när man måste sitta ner och diskutera med frugan stup i kvarten om varför bilen behöver en service, eller varför man får räkna med att förlora en massa pengar när man säljer bilen, eller vad det nu månde vara. Puh..

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Hej jo det kan ju kosta en slant med reservdelar till bilar men det verkar ju lite konstigt att om en pryl som brukar gå sönder kostar skjortan 1500 spänn . Det man måste kolla priser på när man köper bil är sånt som alltid går åt: däck torkarblad bromsar div bussningar och leder och annan skit som man åker på oavsett vilken bil man köper. har ni en äldre skrothög så kolla på begangnade delar(funkar inte på delar som det är problem med på vissa bilar som det där motståndet i trådens början) ellerbilliga reservdelar till gammla skrothögar ABK Bildelar

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...