Jump to content
IGNORERAD

Svindyra reservdelar till bilen!


maakaao

Recommended Posts

Ja det började med att kupefäkten gick på högvarv och det fanns ingen möjlighet att stänga av på något sätt förutom att ta bort säkringen.

Dagen efter körde jag till verkstan och förklarade mitt ärende, ja det är fläktmotståndet till acc:n den sitter brevid fläkten på passagerarsidan det är bara en skruv och två kontakter att lossa och den kostar 1500+moms och montering. Oppsan det var dyrt!

Jag tackade för mig och åkte hem utan reservdelar, kollade på nätet och där hittade jag en länk om just mitt fall. Det visade sig att det är transistorn som brukar gå sönder och den sitter på kretskortet så jag lödde bort den och mycket riktigt den var trasig. Ringde sedan till en elektronikfirma och kollade om de hade några delar. Ja visst den kostar 30 kr, sagt och gjort jag hämtade transistorn lödde fast den och monterade tillbaka på 20 min.

Allt klart för 30 kr, man bara undrar hur mycket bilverkstäderna tjänar på alla reservdelar!

Någon som har liknande erfarenheter?

:wai:

post-3878-0-02736000-1301003467_thumb.jp

post-3878-0-96664600-1301003468_thumb.jp

post-3878-0-02736000-1301003467_thumb.jp

post-3878-0-96664600-1301003468_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    7

  • Kenneth4618

    5

  • peerhan

    5

  • Odin

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Incinerator

Problemet är väl bristen på reparations kompetensen hos verkstäderna som gått från att reparera till att byta enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur lång tid själva arbetet

tog förutom resan att köpa reservdelen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

" lödde fast den och monterade tillbaka på 20 min."

Då borde bli ca 40 minuter ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

" lödde fast den och monterade tillbaka på 20 min."

Då borde bli ca 40 minuter ;)

Nää hur kom du fram till det? Allt tog max en halvtimma :whistle: Det var lite bökigare att sätta tillbaka för en amatör som jag hade behövt 3 armar, inte så lätt när man ska skruva, hålla i och lysa samtidigt. :giggle:

Får man fråga hur lång tid själva arbetet

tog förutom resan att köpa reservdelen ?

Ja skruva bort en skruv och ta loss 2 kontakter lödde bort transistorn det tog väl 5-10 minuter totalt max en halv timma, resan gjorde jag samtidigt med dagisskjutsen.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

" lödde fast den och monterade tillbaka på 20 min."

Då borde bli ca 40 minuter ;)

Jaså?!

Har du överhuvudtaget skruvat med nått

okänt nån gång? Nej, jag förstår det!

Sen var det ju inte din gissning till

svar jag sökte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl bristen på reparations kompetensen hos verkstäderna som gått från att reparera till att byta enheter.

Visst är det så, timmpriset är 900 kr.

Alla ska tjäna då blir reservdelspriset därefter, törs inte tänka på vad en bil skulle kosta om man köpte den i delar. :whoco5:

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skruva bort en skruv och ta loss 2 kontakter lödde bort transistorn det tog väl 5-10 minuter totalt max en halv timma, resan gjorde jag samtidigt med dagisskjutsen.

Lödde fast transistorn och montera tog

alltså tjugo minuter, att lokalisera och demontera

tog alltså under tio minuter.

Bra jobbat, borde inte kostat mer än 1100 kronor

hos bilverkstan.

Link to comment
Dela på andra sajter

törs inte tänka på vad en bil skulle kosta om man köpte den i delar.

13 gånger så mycket enligt en svensk

biltidning för några år sen.

Dock tycker jag det verkar i underkant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jaså?!

Har du överhuvudtaget skruvat med nått

okänt nån gång? Nej, jag förstår det!

Sen var det ju inte din gissning till

svar jag sökte.

Jisses!!!

Felsökning och skruva med okända fel råkar vara mitt jobb :whistle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lödde fast transistorn och montera tog

alltså tjugo minuter, att lokalisera och demontera

tog alltså under tio minuter.

Bra jobbat, borde inte kostat mer än 1100 kronor

hos bilverkstan.

Ja vet att du är ute efter att förstöra trådar peerhan!

Läs från början så kanske du uppfattar att det är hela fläktmotståndet enl.bild som styr Acc:n som kostar 1500+moms!

Jag räknar inte mitt timpris när jag gör jobb åt mig själv, om verkstan skulle göra jobbet så skulle det kosta inkl montering (halvtimma)+ nytt fläktmotstånd minst 2000kr+moms.

Sammanfattning: Det var inte timmpriset på verkstan som irriterade mig på utan det hutlösa priset på reservdelar!

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses!!!

Felsökning och skruva med okända fel råkar vara mitt jobb :whistle:

Jag jobbar inte med felsökning nu men har en 2-årig eltele utbildning i botten så jag är inte helt novis.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Eftersom du skrev

Jaså?!

Har du överhuvudtaget skruvat med nått

okänt nån gång? Nej, jag förstår det!

så tolkar jag det som du sov i 2 år

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är juh att de lagar inte bilar längre på bilverkstäder, de byter bara delar! Och sedan det där tim priset!

Frågade en kompis som jobbade som bil mek. på SAAB om han kunde hjälpa mig då jag hadde lite 2'or efter besiktningen på bilen. Han ville byta delar för nästan 5000:- så jag frågade om det verkligen behövdes byta det borde juh gå att laga det som var trasigt och fick då svaret: "jag jobbar inte som bil reparatör jag jobbar som bil mekaniker och byter ut de delar som är trasiga..." Fixade det stjälv istället, nya delar för 500:- och lite svets. slip och färg så var allt åtgärdat.

Fick in en bil från kund som skulle skrotas, den kom på bergare till mig då den var ur funktion. All deras inredning skulle ur för att sedan monteras i en anna bil. När bilen väl var hos mig ringde de och frågade om jag kunde ta bort generatorn och skicka den till en bilverkstad då de hadde en likadan bil inne där med trasig generator. Jag är ingen bilmekaninker men plockade bort den och skickade den, visades sig sedan att de fick betala nästan 10gånger så mycket jag fakturerade för att tabort den och skicka den med potro och allt för att få den monterad i den andra bilen!

Ändrades av N1sse
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du skrev

Jaså?!

Har du överhuvudtaget skruvat med nått

okänt nån gång? Nej, jag förstår det!

så tolkar jag det som du sov i 2 år

Läs först du citerar fel person! :sFduh:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Förlåt :av-109998: det var peerhan jag menade

det hann bli några där i mellan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl bristen på reparations kompetensen hos verkstäderna som gått från att reparera till att byta enheter.

Hej Incinerator,

Kanske är så att verkstaden inte får reparera reservdelar för att du skall kunna få ett - två års garanti på jobb och material.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Incinerator,

Kanske är så att verkstaden inte får reparera reservdelar för att du skall kunna få ett - två års garanti på jobb och material.

Ha en bra dag!

:wai:

Ja du har säkert rätt, men de e fan sjukt. Jag har äntligen hittat en verkstad med riktiga bilmekaniker I stockholmstrakten. Det har mer än halverat mina verkstadskostnader...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du har säkert rätt, men de e fan sjukt. Jag har äntligen hittat en verkstad med riktiga bilmekaniker I stockholmstrakten. Det har mer än halverat mina verkstadskostnader...

Kan du tipsa om denna mekaniker??

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet att du är ute efter att förstöra trådar peerhan!

Läs från början så kanske du uppfattar att det är hela fläktmotståndet enl.bild som styr Acc:n som kostar 1500+moms!

Jag räknar inte mitt timpris när jag gör jobb åt mig själv, om verkstan skulle göra jobbet så skulle det kosta inkl montering (halvtimma)+ nytt fläktmotstånd minst 2000kr+moms.

Sammanfattning: Det var inte timmpriset på verkstan som irriterade mig på utan det hutlösa priset på reservdelar!

:wai:

Var inte alls ute efter att förstöra nån tråd.

Men en liten ursäkt kan jag ge då jag läste

ditt inlägg som att det skulle kosta 1500:-

ink. montering, därav min undran hur lång

tid det tog att fixa det själv.

Men att nått du köper för 30:- kostar

1500 ex. moms är ju en smula märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

jobbar på ett reservdelslager visserligen på bussidan men vet att det är ganska lika på bilsidan

och så man ser vilka marginaler det är på inköp o försäljning så ibland tycker man nästan synd om kunden :whistle:

mek

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

hejsan

jobbar på ett reservdelslager visserligen på bussidan men vet att det är ganska lika på bilsidan

och så man ser vilka marginaler det är på inköp o försäljning så ibland tycker man nästan synd om kunden :whistle:

mek

men bara nästan :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte va lite lat och låta någon verkstad byta bromsklossar på min WV Passat, åkte upp till Mekonomen i Orminge för att få ett pris. Bromsar fram,,kolla kolla kolla,och mannen bakom disken förkunnar glatt:2100.- för klossar fram!Bak 1900.-

Ringde på sköj Speedy,,,,ring ring,klossbyte fram, det tar vi 1420.- för.

Kollar på nätet vad klossarna kostar fram=550.-!

Tror jag byter dom själv, samtidigt som jag smaskar dit sommardäcken! :great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det är förbaskat dyrt att ha bil om man inte kan meka själv

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej Incinerator,

Kanske är så att verkstaden inte får reparera reservdelar för att du skall kunna få ett - två års garanti på jobb och material.

Ha en bra dag!

:wai:

Om jag har en bil längre än garanti tiden så åker jag inte till märkesverkstaden med den pga deras priser och reparations mygel= inte reparera bara byta enheter som "måste" returneras för orginalrenovreing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...