Jump to content
IGNORERAD

rentalshop för festkläder i thailand


wingcommander0

Recommended Posts

wingcommander0

nu har flickvännen fått en ny av alla "lysande" ideer att starta en rentalshop för fest och bröllopskläder utanför ubon ratchatani, lokalen hon har hittat ligger intill en stor traifkerad väg in mot stan. enligt henne är detta en mycket bra business detta skall då kosta 50 000 bath för lokalen inklusive inköp av inventarier (ej kläder inräknat i priset). undrar nu om det är någon som har någon erfarenhet av detta eller har någon aningen om detta är något att satsa på, kan bli rätt dyrt i starten då det krävs en hel del kläder i inköp för att vara kon kurrenskraftigt. enligt henne hyrs bröllopsklänningar ut för 2500 bath (låter i häftigaste laget men har själv ingen aning som vanligt ;-)

tacksam för värdefulla tips och råd

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon gjort en marknadsundersökning, affärsplan samt synat liknade konkurerande verksamhet?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

wingcommander0

kan jag inte tänka mig att hon har gått så grundligt tillväga det skulle vara väldigt olikt en thailändare ;-). det är nog snarare ett infall. tidigare har hon utbildat sig till massör och frisör. Nu plötsligt skall hon inte använda sig av den kunskapen utan starta en rentalshop för festkläder.Jag har själv inte haft så många thaiförhållanden men är det normalt att thailändskor har sådan beslutsvånda och skall prova så mycket som möjligt i försörjningsväg. vet ju att förhållandena är mycket annorlunda mot sverige.

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

2500 THB i hyra låter rimligt. Jag och frugan fick 2 ombyten var i vårat bröllopsfotopaket, så jag vet inte vad de tar per styck.

Jag kan dock varna för att man (iaf i vissa delar av Thailand) kryper runt ganska mycket på golvet med sina bröllopskläder (för att mumla med munkar och dyl.) Så det kan vara ett ganska stort slitage på kläderna.

Vad gäller thailändskors entreprenörskap så kan jag av erfarenhet säga att de mest kör på känn, inga genomtänkta produktkalkyler eller marknadsundersökningar förekommer. Så det är väldigt viktigt att du är överdrivet tydlig med hur mycket du vill satsa och att du är beredd att förlora de pengarna/tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...