Jump to content
IGNORERAD

Varför ingrep inte FN vid massakern i Bangkok.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • MaiChai

    17

  • GammalDansken

    5

  • Gnarparn

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det menade jag inte heller. Däremot upprättade militären senare "live fire zones" i Bangkok för att beskjuta såvitt jag förstår alla som kom i vägen inom valda områden.

Slavägaren? 3 minibussar = en armé?

Nu var det ju händelserna vid Khok Wua den 10 april som vi diskuterade då det var första gången som Seh Daengs svartklädda legosoldater dök upp. Japp, jag såg bara 3 minibussar med kanske ett totalt 30 tal välbeväpnade män som klev ur dem. Men jag kan som du kanske förstår inte observera alla gator kring det slagfältet, det gäller att ta skydd när en sådan grupp dyker upp och börjar skjuta vilt omkring sig.

IL är det som är slavägaren-eller närmare bestämt trafficking förespråkaren.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket vapen och våld använde de gula vid ockupationen av flygplatserna ?

Tja, de stormade en statlig tv-station (26:e augusti 2006) beväpnade med skjutvapen, knivar, yxor och metallpinnar och hotade flera anställda med kniv. De gulas väpnade vakter gick under namnet "Srivichai Warriors".

De belägrade parlamentet och Don Muang och Suvarnabhumi. Där höll sig polis och militär passiv och "återställde inte lag och ordning".

Domstolen som delar ut böter till de gula slår fast att de "inte var fredliga och vissa var beväpnade".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket vapen användes vid belägringen av flygplatsen?

-Tja, en person med gul tröja sågs med en kniv i handen 1911.

crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, de stormade en statlig tv-station (26:e augusti 2006) beväpnade med skjutvapen, knivar, yxor och metallpinnar och hotade flera anställda med kniv. De gulas väpnade vakter gick under namnet "Srivichai Warriors".

De belägrade parlamentet och Don Muang och Suvarnabhumi. Där höll sig polis och militär passiv och "återställde inte lag och ordning".

Domstolen som delar ut böter till de gula slår fast att de "inte var fredliga och vissa var beväpnade".

Du kan ju fundera lite hur du lyckades översätta det här stycket till vad du kom fram till:

The Court rejected suggestions that the Yellow Shirts demonstration could have constitutional protection, saying that the rally wasn't peaceful and some protesters were armed.

Speciellt orden "The court rejected" verkar du översätta till "Domstolen slår fast" ???

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att du orkar,suck.

He, he, Måne - dom är ju några stycken som orkar hålla liv i debatten :-)

Inte mig emot, fast man undrar ju ibland om det flyttar några gränser

att i oändlighet diskutera det som hände och vems felet var.

De som dog i Bangkok kommer att fortsätta vara döda

men skulle kanske kunna bli saliga andar om både de röda och gula

någon gång ville erkänna att alla begått fel; men att vi nu blickar framåt

och konstaterar att vad som än varit så gör vi aldrig om det.

Men som du säger... suck - det lär aldrig hända.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju fundera lite hur du lyckades översätta det här stycket till vad du kom fram till:

The Court rejected suggestions that the Yellow Shirts demonstration could have constitutional protection, saying that the rally wasn't peaceful and some protesters were armed.

Speciellt orden "The court rejected" verkar du översätta till "Domstolen slår fast" ???

"Rätten avvisade antydandet att demonstrationen kunde vara grundlagsskyddad, och menade att belägringen inte var fredlig och att vissa demonstranter var beväpnade."

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag tänkte på är följande: Thailand har inte sprängt något flygplan över Lockerbie!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tror svaret stavas Olja ;)

Svarar den helt politiska novisen Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

He, he, Måne - dom är ju några stycken som orkar hålla liv i debatten :-)

Inte mig emot, fast man undrar ju ibland om det flyttar några gränser

att i oändlighet diskutera det som hände och vems felet var.

De som dog i Bangkok kommer att fortsätta vara döda

men skulle kanske kunna bli saliga andar om både de röda och gula

någon gång ville erkänna att alla begått fel; men att vi nu blickar framåt

och konstaterar att vad som än varit så gör vi aldrig om det.

Men som du säger... suck - det lär aldrig hända.

Hej

Jag önskar att du hade rätt i att det aldrig kommer att hända igen, men det tvivlar jag tyvär på, Thailand har en lång historia med militära ingripanden för att bevara sin egen och överklassena makt.

Och det kommer nog att finnas västerlänningar som hyllar deras ingripande då också och om dom inte hyllar själva kuppen så hyllar dom kanske den marionett som militären utser, och som ser dom som något nödvändigt, pöbeln förtjänar inte frihet och röstar dom så har dom mage att välja partier som motarbetar överklassen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag önskar att du hade rätt i att det aldrig kommer att hända igen, men det tvivlar jag tyvär på, Thailand har en lång historia med militära ingripanden för att bevara sin egen och överklassena makt.

Och det kommer nog att finnas västerlänningar som hyllar deras ingripande då också och som ser dom som nödvändiga, pöbeln förtjänar inte frihet och röstar dom så har dom mage att välja partier som motarbetar överklassen.

Mvh Isan Lover

Hej Isaan Lover :)

Hur många skott avlossades från "dom röda"? Jag tänker på våra anställda som såg hur "röda poliser" började skjuta mot militären vid Lumpini Park, och hur dom sedan fick fly in på bakgården för att inte själva bli skjutna av dom röda..

Notera att vi hade ett gäng starka sympasitörer till dom röda i början av oroligheterna och en del gick tom med och demonstrerade, men efter militären hjälpe dom att fly undan kulorna från "dom röda" poliserna så har vi bara en kvar som sympatiserar med dom röda.

Att militären besvarade elden från dom röda ser jag inte som något konstigt, utan något som är fullt narturligt.

Det finns alltid två sidor av ett mynt, och så även i denna konflikt!

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Jag önskar att du hade rätt i att det aldrig kommer att hända igen, men det tvivlar jag tyvär på, Thailand har en lång historia med militära ingripanden för att bevara sin egen och överklassena makt.

Och det kommer nog att finnas västerlänningar som hyllar deras ingripande då också och som ser dom som nödvändiga, pöbeln förtjänar inte frihet och röstar dom så har dom mage att välja partier som motarbetar överklassen.

Mvh Isan Lover

Oförrätter kommer alltid att ske, IL

Det jag menade, var, att det som aldrig kommer att hända,

är att röda och gula slutar älta.

Det är ju bara att titta inåt och konstatera, att inte ens faranger

varav de flesta bor i Sverige, kan sluta diskutera i tråd efter tråd

om vem som gjort vad, vem som borde gjort vad, vilken färg de hade

och om de gjort nåt ännu värre än det "de andra faktisk gjorde".

Det är ju upp till var och en och intresse, men man kan undra över om vi

i det duktiga Sverige, som annars är världsbäst på att tala om

för andra länder hur de bör sköta sitt - när inte ens vi kan

sluta skylla varandra för det som varit, och se framåt,

hur kan vi då förvänta oss att de som är där, ska kunna göra det.

Jag skrev det lite kortare bara och kallade det att flytta gränser.

I Bosnien, i Rwanda, i Sydafrika - predikar vi och många andra

om försoning - som den enda vägen framåt.

Att tala om för andra, går ju bra.

Men inte ens här ska den andra sidan förvänta sig annat än strid

innan det kan bli tal om någon försoning - ja och inte ens då förresten

för sen ska vi prata om straff och förnedring.

Därav mitt suck :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isaan Lover :)

Hur många skott avlossades från "dom röda"? Jag tänker på våra anställda som såg hur "röda poliser" började skjuta mot militären vid Lumpini Park, och hur dom sedan fick fly in på bakgården för att inte själva bli skjutna av dom röda..

Notera att vi hade ett gäng starka sympasitörer till dom röda i början av oroligheterna och en del gick tom med och demonstrerade, men efter militären hjälpe dom att fly undan kulorna från "dom röda" poliserna så har vi bara en kvar som sympatiserar med dom röda.

Att militären besvarade elden från dom röda ser jag inte som något konstigt, utan något som är fullt narturligt.

Det finns alltid två sidor av ett mynt, och så även i denna konflikt!

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Att dom röda också sköt stämmer, men det var nog inte 100 000 tals skott som regeringen använde, och befann man sig på fel plats vid fel tillfälle kunde man nog råka illa ut både av militärens och dom rödas kulor.

Och visst finns det två sidor av ett mynt och dom röda eller åtminstone såna som trodde sig hjälpa dessa gjorde saker som inte borde ha hänt, och det kan man ju inte försvara, t.ex den sopåkare som nyligen greps för att ha tagit till vapen mot den regim som dom anser stal makten ifrån folket i militärkuppen.

Men jag har ändå en viss förståelse för att ilskna människor utan hopp om rättvisa t.o.m begår olagliga våldshandlingar, så brukar det sluta när folket berövas sin rätt att välja ledare, och uppror som kan bli ganska våldsamma inträffar, bra exempel på detta just nu är väl upproren mot regimerna i Nord Afrika och Mellanöstern, dom påminner ganska mycket om situationen i Thailand och några av deras grannländer, med regimer som regerar med militärens hjälp.

Ha en bra dag själv.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att dom röda också sköt stämmer, men det var nog inte 100 000 tals skott som regeringen använde, och befann man sig på fel plats vid fel tillfälle kunde man nog råka illa ut både av militären och dom röda.

Och visst finns det två sidor av ett mynt och dom röda eller åtminstone såna som trodde sig hjälpa dessa gjorde saker som inte borde ha hänt, och det kan man ju inte försvara, t.ex den sopåkare som nyligen greps för att ha tagit till vapen mot den regim som dom anser stal makten ifrån folket i militärkuppen.

Men jag har ändå en viss förståelse för att ilskna människor utan hopp om rättvisa t.o.m begår olagliga våldshandlingar, så brukar det sluta när folket berövas sin rätt att välja ledare, och uppror som kan bli ganska våldsamma inträffar, bra exempel på detta just nu är väl upproren mot regimerna i Nord Afrika och Mellanöstern, dom påminner ganska mycket om situationen i Thailand och några av deras grannländer, med regimer som regerar med militärens hjälp.

Ha en bra dag själv.

Mvh Isan Lover

Hur kan du jämföra länder med militärdiktatorer där diktatorn suttit i 40 år som envåldshärskare med Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Oförrätter kommer alltid att ske, IL

Det jag menade, var, att det som aldrig kommer att hända,

är att röda och gula slutar älta.

Det är ju bara att titta inåt och konstatera, att inte ens faranger

varav de flesta bor i Sverige, kan sluta diskutera i tråd efter tråd

om vem som gjort vad, vem som borde gjort vad, vilken färg de hade

och om de gjort nåt ännu värre än det "de andra faktisk gjorde".

Det är ju upp till var och en och intresse, men man kan undra över om vi

i det duktiga Sverige, som annars är världsbäst på att tala om

för andra länder hur de bör sköta sitt - när inte ens vi kan

sluta skylla varandra för det som varit, och se framåt,

hur kan vi då förvänta oss att de som är där, ska kunna göra det.

Jag skrev det lite kortare bara och kallade det att flytta gränser.

I Bosnien, i Rwanda, i Sydafrika - predikar vi och många andra

om försoning - som den enda vägen framåt.

Att tala om för andra, går ju bra.

Men inte ens här ska den andra sidan förvänta sig annat än strid

innan det kan bli tal om någon försoning - ja och inte ens då förresten

för sen ska vi prata om straff och förnedring.

Därav mitt suck :-)

Hej

I Bosnien, Rwanda och i Sydafrika som du nämde pratar man försoning men då är det först efter att förtryckarna har lämnat ifrån sig makten och grupperna har lagt ned vapnen.

Och ungefär så hoppas jag att det ska sluta i Nord Afrika och Mellanöstern också.

Men att hoppas på eller begära att så ska ske i Thailand utan att förtryckarna lämnar ifrån sig makten, så länge en part sitter vid makten tack vare militären blir det mer diktat än försonings samtal, men visst efter att dom har avgått måste man försonas.

Och den dagen ser jag verkligen fram emot.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att dom röda också sköt stämmer, men det var nog inte 100 000 tals skott som regeringen använde, och befann man sig på fel plats vid fel tillfälle kunde man nog råka illa ut både av militärens och dom rödas kulor.

Och visst finns det två sidor av ett mynt och dom röda eller åtminstone såna som trodde sig hjälpa dessa gjorde saker som inte borde ha hänt, och det kan man ju inte försvara, t.ex den sopåkare som nyligen greps för att ha tagit till vapen mot den regim som dom anser stal makten ifrån folket i militärkuppen.

Men jag har ändå en viss förståelse för att ilskna människor utan hopp om rättvisa t.o.m begår olagliga våldshandlingar, så brukar det sluta när folket berövas sin rätt att välja ledare, och uppror som kan bli ganska våldsamma inträffar, bra exempel på detta just nu är väl upproren mot regimerna i Nord Afrika och Mellanöstern, dom påminner ganska mycket om situationen i Thailand och några av deras grannländer, med regimer som regerar med militärens hjälp.

Ha en bra dag själv.

Mvh Isan Lover

Här har vi en bild på den "Sopåkare" som nyligen greps...

http://catastrophist.files.wordpress.com/2010/05/Bangkok-17may-red-assaultrifle.jpg?w=480&h=371

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jaså så såg sopåkaren ut när han var beväpnad,

Mvh Isan Lover

Japp, här är lite mer info om den svartklädda armén och vem som var dess uppdrgasgivare. Komplett med länkar.

http://landdestroyer.blogspot.com/2010/05/thailands-red-shirts-how-to-hide-army.html

http://www.globalasia.org/l.php?c=e296

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jaså så såg sopåkaren ut när han var beväpnad,

Mvh Isan Lover

Fler bilder på "sopåkaren" där han frotterar sig med terrorister.

http://www.daylife.com/photo/00nZ5Uu3xj9rN

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Ja jag vill nog hävda att om en majoritet av det Thailändska folket har vunnit tre raka val och blir av med makten i en militärkupp så har dom all rätt att demonstrera och kräva regeringens avgång.

Men jag är medveten om att alla inte tycker att själva valen och vad folket bestämmer sig för där inte har så stor betydelse för alla på MPR och inte heller för den Thailändska överklassen och armeledningen.

Mvh Isan Lover

Om det visar sig att de har en Qvisling till statsminister kan de vara gott att någon har modet att avsätta denna. :crazy:

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Jag är glad över att vi åtminstone har samma mål och känner för samma människor, för det är det ju inte så många som är politiskt intreserade på forumet som gör, men jag har svårt för att acceptera dom odemokratiska krafter i Thailand som leds av överklassen, men du har nog rätt i att även dessa måste komma med på något sätt även i ett framtida Thailand, men egentligen tycker jag nästan att dessa grupper har förbrukat sin rätt till detta historiskt sett, dom har alldeles för mycket blod och människoliv på sina händer.

Mvh Isan Lover

Ibland ser man inte skogen för träden som skymmer utsikten. :whistle:

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

1) Thailand är sedan länge USA-allierat.

2) USA har inget att vinna på att ge sig på Thailand.

3) Thailändska regimen är duktig på marknadsföring. Ett "populärt" men samtidigt okritiserbart kungahus (varför?) och Abhisits väna anlete ger mänsklig touch till militärdiktaturen. Ja, jag menar att Thailand är en uppsminkad militärdiktatur. Valresultat kuppas bort när det behövs för att låta regimen behålla makten. I den mån det nu hålls några val alls.

Så thailändska styret kommer undan med mycket. Dock stöder jag inte idén på väpnat ingrepp av FN-styrka i Thailand (tror inte att det gjort saken bättre - tvärtom), däremot hade jag gärna sett skarpare fördömanden då thailändska armén pricksköt på demonstranter.

Hur tänker ni vänstermänniskor egentligen? Gå tillbaka lite i tiden, när Joguslavien på 90-talet var på tal. Då sas det med fransmännen i täten, papperstigrar som de är, att nu skulle Europa fixa detta utan USA:s hjälp. Det blev en soppa och USA fick komma och reda ut det hela.

Varje gång blir resultatet det samma. Mycket snack men ingen verkstad. Det senaste exemplet är Libyen. Frankrike, papperstigrarna, snackar men USA måste visa vägen, och Sverige som vill vara FN:s främsta försvarare, sitter som vanligt på åhörarläktaren och har åsikter.

Om USA är med är de "bad boys" och vill de inte vara med är de "bad boys" och alltid kan man relatera till olja.

Är det inte så, att vill man att USA INTE skall delta, får andra ställa upp, t.ex Sverige med sin militär och riskera att folk dör. Man kan inte altid skälla på USA, oberoende vad de gör, för hur ska det gå nästa gång när Sverige och Frankrike skriker högt i skyn om att någon måste ingripa men USA säger det är "up to you". Då kan Sverige och Frankrike kanske åka dit och visa vad FN tycker och visa FN stadgan så löser de problemen. :crazy:

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

När var och en sin egen syssla sköter, går allting väl vad fan som än oss möter.- Vart det en svensk som sa för länge sen..tyvärr verkar ente Usa och dess allierade fattat att dom snart kommit till vägs ände.- :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...