Jump to content
IGNORERAD

Möte med polisen


buriram

Recommended Posts

Tallviking

"Efter 22 år i yrke som till stora delar tillbringats i Stockholms skärgård begriper jag inte hur vissa kan vara så inskränkt korkade att dom påstår att det inte är lika allvarligt att köra båt berusad som att köra bil, flygplan, helikopter eller ubåt berusad !"

HÄR

Jag kan räkna upp ett antal eget upplevda händelser där fylla till sjöss varit mycket allvarligare än fylla i andra fordon just för att det varit till sjöss

Så varför tror du att det är mindre farligt till sjöss än i andra fordon ?

Och varför skall sjötrafik ha andra nivåer än andra fordonstyper ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 154
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • Mankan

    14

  • GammalDansken

    10

  • DaToolbox

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

"Jag kan räkna upp ett antal eget upplevda händelser där fylla till sjöss varit mycket allvarligare än fylla i andra fordon just för att det varit till sjöss

Svar: Ja, gör gärna det.

"Så varför tror du att det är mindre farligt till sjöss än i andra fordon ?"

Svar: Framförallt är det fråga om en väsentlig skillnad i fart, dessutom möts man ytterst sällan närmare varann än 50m mot kanske 0,5m när det gäller biltrafik, i alla fall i de trafikmiljöer där jag seglar/kör bil.

"Och varför skall sjötrafik ha andra nivåer än andra fordonstyper ?"

Svar: Som ovan, fast när det gäller yrkessjöfarten, då blir det ju en annan sak, fast där tror jag man numera tillämpar en absolut nolltolerans i de flesta rederier.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är ute och fiskar så har jag med några folköl oftast.

Den friheten vill jag ha oavsett vad moraltanter tycker.

Har en liten 2 hästare som räcker väl till småbåtarna jag hyr.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar: Som ovan, fast när det gäller yrkessjöfarten, då blir det ju en annan sak, fast där tror jag man numera tillämpar en absolut nolltolerans i de flesta rederier.

0,2 är det vanligaste.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan räkna upp ett antal eget upplevda händelser där fylla till sjöss varit mycket allvarligare än fylla i andra fordon just för att det varit till sjöss

Så varför tror du att det är mindre farligt till sjöss än i andra fordon ?

Och varför skall sjötrafik ha andra nivåer än andra fordonstyper ?

För att det är helt olika förusättningar så klart,tror du att det är en slump att man måste ha ett rätt dyrt certifikat för att få framföra även små flygplan medans man det bara är att hoppa i en eka dra igång snurran utan något krav på kunskap.

Det är väl lika självklart med olika regler för land och hav som det är med olika hastigheter mellan motorväg och en väg i tätbebyggt område.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det är helt olika förusättningar så klart,tror du att det är en slump att man måste ha ett rätt dyrt certifikat för att få framföra även små flygplan medans man det bara är att hoppa i en eka dra igång snurran utan något krav på kunskap.

Det är väl lika självklart med olika regler för land och hav som det är med olika hastigheter mellan motorväg och en väg i tätbebyggt område.

Förklara det för de som råkat ut för fyllon till sjöss och som skadats eller har släktingar som dödats

Dom kommer verkligen gilla dig ! :ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja spriten dödar många men om det är i trafiken den är värst på att döda tror jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja spriten dödar många men om det är i trafiken den är värst på att döda tror jag inte.

Och det innebär vad avseende diskussionen om lämplighet att dricka och köra olika fordon ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker närmast på de som blir skadade eller dör av spriten och i de sammanhangen verkar det ju löjligt att man inte skulle få köra bil bara för att man druckit

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Just nu tror jag det går en ängel genom rummet :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara det för de som råkat ut för fyllon till sjöss och som skadats eller har släktingar som dödats

Dom kommer verkligen gilla dig ! :ironi:

Ska jag gå runt till alla anhöriga till avlidna trafiken där inte alkohol var inbalandat ochså.

Varje gång man framför ett fordon är det en kalkylerad risk man tar och för mig är det helt obegripligt hur en vuxen människa inte kan förstå att man använder hårdare regler när risken är större.

Med högre fart och mer trafik ökar riskerna och därav är det hårdare regler för alkohol.

Vad är det du tycker är konstigt med det.

Finns nog fulla fotgängare som har ramlat ner nånstans och dött ochså,ska man sitta fastspänd när man har över 0.2 promille.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skrämmande att folk tycker det är sin rättighet, att få köra ett fordon alkoholpåverkad..

Kan tänka mig att ni sover gott, när era barn är ute i trafiken med alkohol i blodet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna var jag skulle ha ändrat förutsättningarna samt vilken, vilka frågor du anser att jag har undvikit att svara på.

Jag frågade

Vad skall man vinna på nolltolerans? Är det verkligen de som har druckit sådan liten mängd alkohol som är det stora problemet. Mår du bättre om du får sätta dit någon som har fragment av alkohol kvar i kroppen efter en tidigare dags middag med alkoholintag.

du svarade

Må så vara, men för att svara på din fråga om jag skulle må bättre om jag fick sätta ditt nån, så är svaret självskrivet JA!

Om det handlar om att personen i frågar har för avsikt att framföra ett fordon i påverkat tillstånd, Detta då det ju faktiskt kan ha räddat livet på en medmänniska.

Om jag dagen efter pig och välmående kanske har en tiondel av dagen promillegrän 0,2 och sätter mig i bilen vill alltså du gladerligen att jag skall straffas. Jag har ju knappast för avsigt att köra påverkad med den mängden kvar i blodet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag gå runt till alla anhöriga till avlidna trafiken där inte alkohol var inbalandat ochså.

Varje gång man framför ett fordon är det en kalkylerad risk man tar och för mig är det helt obegripligt hur en vuxen människa inte kan förstå att man använder hårdare regler när risken är större.

Med högre fart och mer trafik ökar riskerna och därav är det hårdare regler för alkohol.

Vad är det du tycker är konstigt med det.

Finns nog fulla fotgängare som har ramlat ner nånstans och dött ochså,ska man sitta fastspänd när man har över 0.2 promille.

Men vissa fordon skall man få avgöra själv i sin alkoholstyrda logik om man säkert kan framföra medans andra skall det vara solklart olagligt att framföra ??

Jag tänker närmast på de som blir skadade eller dör av spriten och i de sammanhangen verkar det ju löjligt att man inte skulle få köra bil bara för att man druckit

Det där uttalandet får du gärna förklara hur du tänker med !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag dagen efter pig och välmående kanske har en tiondel av dagen promillegrän 0,2 och sätter mig i bilen vill alltså du gladerligen att jag skall straffas. Jag har ju knappast för avsigt att köra påverkad med den mängden kvar i blodet.

Är det avsikt eller resultat som skadar och dödar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha olika bedömningar beroende på hur trafikerade vägarna eller farlederna är, i så fall, vem gör dessa bedömningar??

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan sjötrafik och bil trafik är väl följande: bilar finns det i Sverige ca 4,5 miljoner exkl moppar.

Båtar finns det 1,3 miljoner av och dom går under tiden maj till september. Men när man åker förbi marinor som jag gör varje dag så ser man dessa båtar stå väl fast surrade dag in och dag ut! Men på midsommarafton då är alla ute och snurrar runt!

Dessa båtar klarar av kanske 20 knop som utan airbags och dito hjälpmedel som man har i en bil ger mera skador for liv och lem om man korckar i mörkret tex.

Medans bilar kan gå året runt i vissa fall 250km per timme, eller tung trafik som väger 52ton totalt.

Bilar körs oftast för att dom måste åka till arbete och liknande, medans båtar är mera för fritiden förutom då finlands färjor och annan nyttotrafik!

Så man kan tycka att om man åker fritds båt 5 månader om året för nöjets skulle detta vara lite mindre lageglerat eller hur?

Det är ju faktiskt nöje, men kan ha ansvar av utövaren i alla fall!

Ja vad vet jag!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag dagen efter pig och välmående kanske har en tiondel av dagen promillegrän 0,2 och sätter mig i bilen vill alltså du gladerligen att jag skall straffas. Jag har ju knappast för avsigt att köra påverkad med den mängden kvar i blodet.

Då är det ju inga problem efter som du själv säger att du knappast har för avsikt att framföra fordonet med den mängden kvar i blodet, Detta visar ju att du är mycket medveten om att din förmåga att framföra ett motorfordon även dagen efter inte är på topp.

Och sätter man en nolltolerans mot att framföra motorfordon så finns det inga utrymmen för diskussion, Typ jag drack ju bara en öl till maten m.m.

Och man skickar väldigt klara och tydliga signaler att detta är ett beteende som inte är accepterat.

Så vill man dricka så är det fritt fram men låt bilen stå även dagen efter.

PS. Och läser du mitt svar på din fråga en gång till, så ser du också att jag gav dig ett väldigt tydligt svar.

För att citera mig själv

Må så vara, men för att svara på din fråga om jag skulle må bättre om jag fick sätta ditt nån, så är svaret självskrivet JA!

Om det handlar om att personen i frågar har för avsikt att framföra ett fordon i påverkat tillstånd, Detta då det ju faktiskt kan ha räddat livet på en medmänniska.

Ändrades av DaToolbox

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det avsikt eller resultat som skadar och dödar ?

Hurså? Spelar du dum nu eller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju inga problem efter som du själv säger att du knappast har för avsikt att framföra fordonet med den mängden kvar i blodet, Detta visar ju att du är mycket medveten om att din förmåga att framföra ett motorfordon även dagen efter inte är på topp.

Så om jag inte har för avsigt att föra fram mitt fordon med en viss alkoholmängd är jag medveten om vadå? Vad snackar du om? Jag har inte kommenterat hur vida jag påverkas av att ha druckit alkohol dagen efter. Jag anser inte att jag skulle vara en sämre bilförare för att jag druckit tre glas vin till middagen dagen före

Och sätter man en nolltolerans mot att framföra motorfordon så finns det inga utrymmen för diskussion, Typ jag drack ju bara en öl till maten m.m.

Och man skickar väldigt klara och tydliga signaler att detta är ett beteende som inte är accepterat.

Men nu tycker ju jag att det är helt ok att drick en öl till maten.

Så vill man dricka så är det fritt fram men låt bilen stå även dagen efter.

Ja eller varför inte en vecka efter för att vara extra säker.

PS. Och läser du mitt svar på din fråga en gång till, så ser du också att jag gav dig ett väldigt tydligt svar.

Nja men du la till att jag skulle ha en avsigt att köra bil påverkad viket det inte var frågan om

För att citera mig själv

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte kasta första stenen...

Men jag vill tacka Mod Joints för att han inte kapade hela tråden utan gallrade istället, tack.

Detta med alkokontroller är ju ganska nytt här i Thailand, t.o.m våran lilla by mitt ute i ingenstans drabbades av en vid nyår(strax utanför vår by)

Jag kan säga att hemma i Sverige så är det 100% taxi i samband med alcohol men tyvärr så kan jag inte hävda det samma när jag befinner mig i Thailand...

Det var en självklarhet för mig och mina polare att ta "moppen" till baren redan första gången man besökte Thailand 1999 och så har det förblivit, men så fort man kommer till Sverige så ändras man,varför?

Jag tror att Thaipolisens nya tag får en hel del västerlänningar att "öppna ögonen" och det är bra

Ändå är ju taxi mycket billigare i Thailand :-)

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ni som förespråkar rattfylla är egoister, så bete er då som sanna egoister och tänk på att ni själva kan komma till skada vid fyllekörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bil kör man när man är nykter. Efter alkoholintag (oavsett mängd) är man onykter.

Så "enkelt" är det.

Allt annat är bortförklaringar, rättfärdiganden mm. vilket alla i grund och botten vet.

Det går inte att blanda ihop bilkörning och alkoholintag.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan, Läs igenom den dialogen du och jag har haft en gång till och tala sedan om för mig var jag ev. har missuppfattat vad du har "skrivit" så ska jag med glädje bemöta dessa imorgon.

Men sjunk inte ner på sandlåde nivå med barnsliga argument som

Ja eller varför inte en vecka efter för att vara extra säker.

Tack för i kväll

/DaToolBox

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...