Jump to content
IGNORERAD

Internetcafe


wingcommander0

Recommended Posts

wingcommander0

Min flickvän i phitsanulok har fått ett erbjudande att köpa ett internetcafe (etablerat med 11 datorer som ingår+1 rum) ligger 300m från en skola. för 120 000 bath. har hört att det är en del krångel med detta och att lönsamheten är dålig. för min del är det mest för att flickvännen skall ha en sysselsättning och driva detta och ha lite cafeförsäljnng. kan detta vara något att satsa på eller är det waste of money. kostnader inklusive el. vatten och internet per månad är ca 5000 bath

någon som har värdefulla tips och råd mottages tacksamt

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Min flickvän i phitsanulok har fått ett erbjudande att köpa ett internetcafe (etablerat med 11 datorer som ingår+1 rum) ligger 300m från en skola. för 120 000 bath. har hört att det är en del krångel med detta och att lönsamheten är dålig. för min del är det mest för att flickvännen skall ha en sysselsättning och driva detta och ha lite cafeförsäljnng. kan detta vara något att satsa på eller är det waste of money. kostnader inklusive el. vatten och internet per månad är ca 5000 bath

någon som har värdefulla tips och råd mottages tacksamt

Bra att du har koll på kostnaderna, ingår även hyra? Har du räknat med vad det kostar att underhålla datorerna? De kommer ju säkert att behöva bytas ut efter hand?

Vad har de haft för intäkter och räknar ni med att kunna utveckla det? Sedan är det bara att räkna ihop om det blir plus eller minus. Kostnaden var ju inte så stor trots allt om ni inte sitter fast i långtidskontrakt på hyran av lokalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

wingcommander0

tror det blir totalt 10 000 bath inkl hyran enligt flickvännen så drar dom in ca 20-25000 bath per månad -10 000 i omkostnader skulle bli ca

10-15000 netto detta får man dock ta med en nypa salt det kan ju trots allt variera från månad til månad. givetvis måste det ju finnas hyfsade grejer i burkarna schysta grafikkort och skärmar så kidsen kan spela de senaste spelen annars går dom lätt över till grannen och lirar ;-)

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig tvivla på att en thailändare säljer en lönsam verksamhet...

Usch, nu var jag cynisk igen ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om ett Internetcafe kan vara lönsamt beror väldigt mycket på var det är. Där många turister passerar, vilka inte tagit med sig sina laptops, finns det säkert mycket bra chans. Där folk inte har råd med egna datorer och Internet finns det såklart ett stort behov, men de, som inte har råd med det, har ju inte heller någon större betalningsförmåga. Av dem vill många kunna spela populära onlinespel, och då behövs både snabbt Internet och tillräckligt moderna datorer. Det första uppgraderas ju ganska billigt, men byta ut datorer kostar ju massor.

Brodern till "mitt ex som försvann" har det enda Internetcafet på den orten (några tusen pers) men det ger väldigt litet överskott och behålls bara för att det är bättre än att sonen inte har något jobb.

Uppe i norr har du även problemet att på många ställen har de billigare Internetlösningarna för dålig kvalitet (=osäkert, ofta söligt). Uppkopplingen till den brodern Internetcafe la ofta av då det var dåligt väder, för det finns skog mellan dem och sändaren. Berg är ju inte heller så bra att ha emellan :)

Dessutom är det knappast någon framtidsbranch, eftersom behovet minskar ju fler som får råd med egna datorer/Internetuppkopplingar, men det finns iofs kvar ett tag till :) Men det är ju bland de fattigare, som inte har råd att lägga så mycket pengar på Internetcafe heller. Jag känner ganska många, som bara har råd med Internet ett par timmar per vecka, och de ännu fattigare kan ju inte ens kontakta mig i Sverige...

Så det finns nog bättre alternativ än Internetcaféer. De bästa säljer de nog inte :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...